Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#641 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 23 November 2011 - 22:37

QUOTE(maelling @ 23 Nov 2011, 22:23) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har den 80 cm latmanns-greia til Biltema, og har fått løsnet alt annet enn den øverste bolten på calipern nå (dvs, brukte vinkelslipern på braketten. Tenkte jeg kan sveise den på etterpå). Jeg har greid å slite den ut, så tror jeg må file på den øverste bolten mindre, eventuelt håpe at nattens timer med rustløser gjør susen. Når jeg får jekket opp hele akselen etter latmannsarmen på den bolten, sitter den hardt. Greier jeg det ikke å løsne den, får jeg bruke vinkelsliper på bolten og handle en ny en. Eventuelt sveise hodet på en bolt på utsiden av den mannevonde bolten Minim? Heh. Å kjempe med bolter og ting som sitter jævlig hardt fast føles like bortkastet som å vaske opp. Har en tanke om at slag er det som skal til på bolter, og derfor tenkte jeg at en biltema muttertrekker som slår til med 744 nm hadde gjort susen:

http://www.biltema.n...Muttertrekker1/



"Innstillbart moment: maks. 744 Nm. Boltkapasitet: Ø 19 mm. Turtall: 4800 rpm. Luftforbruk: ca. 450 l/min. Vekt: 5 kg."

Temmelig sikker på at bolten hadde gitt etter for denne? Hva er det dere proffe gjør for noe? Bruker dere ikke muttertrekker? Dere bruker vel ikke opp flere timer på bolter/skiver som jeg gjør ? : P Man føler seg fullstendig talentløs når man holder på med tull som dette.

PS: Sorry om jeg poster til det kjedsommelige her på forumet smile.gif Skal slite med mine rustne bolter/skiver i stillhet fremover.

Boltene til caliperne sitter vanligvis med gjengelim (koctite) Dette løsner ved moderat oppvarming, det holder med propanbrenner. Skaff deg pipe av den typen som griper litt innpå sekskantflaten. Du kommer likevel ikke til med muttertrekker på de boltene, og med slagene fra den er du garantert å slite ut bolthodet. Noen kraftige rapp med en hammer på bolthodet, evt med en solid dor imellom, er et annet tips. Varme er uansett bra, men du må skru mens bolten er varm. Limet låser igjen npår det blir kaldt.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#642 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 November 2011 - 22:44

Okay, jeg skal varme opp bolten til den gløder i morgen med propanbrennern : ) Først gi den noen kakk på huet, så file, eventuelt finne en bedre pipe. Induksjonsvarmer biggrin.gif Kult.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#643 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 24 November 2011 - 17:31

Har i dag prøvd det meste vil jeg si. Jeg har varmet opp bolten med gassvarmer, jeg har filt ned bolten til størrelse 18. Jeg har forsøkt å sveise fast en pipe og dra rundt med latmannsarm med jekken på enden, og har banket på en fastnøkkel som såvidt gikk på og brukt jekken til å dra den rundt, men den gav etter likevel. Har ellers jekket opp selve calipern og funnet ut at den øverste bolten ikke sitter fast i calipern, siden jeg får jekket den opp og banket den ned i posisjon igjen. Bolten sitter altså fast i knokkelhuset der, så jeg får vel bare kline til med å sveise fast en fastnøkkel til bolten og prøve å dra den rundt med jekken? Så separere dem etterpå? Heh, hva faen liksom. Er det satan selv som har montert denne bolten? Kanskje jeg får prøve å sveise på et hode fra en hjulbolt på utsiden av bolthodet og bruke både en fastnøkkel som sitter på bolt nummer 1 og en pipe med latmannsarm på den påsveisede bolten, og så dra samtidig.

Hvis noen har lyst til å vise hva de er gode for og passerer Asker, så stopp gjerne innom og vis meg hvordan det gjøres.

Edited by maelling, 24 November 2011 - 17:38.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#644 Heggernes

Heggernes

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 24 November 2011 - 17:50

QUOTE(maelling @ 24 Nov 2011, 17:31) <{POST_SNAPBACK}>
Er det satan selv som har montert denne bolten?




Hahahaah bra skrevet! biggrin.gif

#645 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 24 November 2011 - 18:20

Jeg påstår ikke at du er en idiot Maelling med denne historien, men jeg ble en gang spurt om jeg kunne hjelpe en kar å løsne kalipperbolter på en Landcruiser. Han og en kompis hadde prøvd i lengere tid med alle mulig slags verktøy og djevelskap, men fikk de ikke løs. Jeg så på når han prøvde på nytt, og så spurte jeg bare enkelt og greit hvorfor han dro gal vei.
Det løste problemet den gang smile.gif

Det kan være vrient med de boltene siden de står med enden utover, når man er vant til at de står med hodet utover.

#646 ArnulfBV

ArnulfBV

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 276 Innlegg:

Posted 24 November 2011 - 18:26

[quote name='maelling' date='24 Nov 2011, 17:31' post='1635491'
Hvis noen har lyst til å vise hva de er gode for og passerer Asker, så stopp gjerne innom og vis meg hvordan det gjøres.
[/quote]

Asker, bor ikke så langt unna selv(Holmen, Oslo) mulig jeg har tid på søndag om du ikke fikser det innen da.

Vi snakker om en G her ja?

BTW, du skrev du varmet bolten? du må varme braketten... Metal utvider seg under sterk varme, vel og bra at locktite produkter løser seg opp, men det er ikke rare marginene vi snakker om her.
-Får du festet noe til bolten så godt at det ikke glipper? gjør det. om du sveiser noe fast så er sikkert det helt greit, ny bolt må du ha uansett.
-Du har 80cm arm, se om du kan få litt mer ved å tre på et rør bruk en jekk eller slipp bilen litt ned til du får godt spenn på armen.
-Varm opp godset i braketten vi snakker ikke om litt lunk her, det skal gløde rødt! det er en viss fare for skade på nylonring og gummibelg hvis du ikke er forsiktig, jeg vil i allefall anbefale deg å bytte fettet i knokkelhuset etter dette.
-Om du skaffer deg en boks eller to med fryse spray så kan du bruke det på bolten(har prøvd dette noen ganger uten at jeg vil gå god for effekten av kjølespray 100kroner boksen eller under det) mens metallet er varmt.

Husk hansker og vernebriller. wink.gif

mine erfaringer tilsier at sånt faenskap som sitter som dette er best å jobbe med på en benk i ei skrustikke.
får du lirket av skiven når du vipper opp kaliperen? hvis du får klossene av er det kanskje nok glippe til å gjøre det? og deretter demontere resten slik at du får ytre del av knokkelhuset med kaliperen på benken.

Hvis dette er smertelig selvfølgelig, så beklager jeg det smile.gif

#647 ArnulfBV

ArnulfBV

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 276 Innlegg:

Posted 24 November 2011 - 18:27

QUOTE(Rossi @ 24 Nov 2011, 18:20) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg påstår ikke at du er en idiot Maelling med denne historien, men jeg ble en gang spurt om jeg kunne hjelpe en kar å løsne kalipperbolter på en Landcruiser. Han og en kompis hadde prøvd i lengere tid med alle mulig slags verktøy og djevelskap, men fikk de ikke løs. Jeg så på når han prøvde på nytt, og så spurte jeg bare enkelt og greit hvorfor han dro gal vei.
Det løste problemet den gang smile.gif

Det kan være vrient med de boltene siden de står med enden utover, når man er vant til at de står med hodet utover.


smile.gif forutsetter selvsagt at man drar rett vei wink.gif

Hvorfor går det ikke an å like svar her biggrin.gif

#648 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 24 November 2011 - 18:40



Dette er min 280GE ja, og jeg bor i Asker smile.gif Jeg skal prøve å sveise fast en fastnøkkel ordentlig godt til denne bolten, og så bruker jeg jekken med en diger treplanke mellom, og jekker opp. Ellers kan jeg prøve å få på en pipe og få den til å sitte ordentlig godt, selv om det er litt vanskelig. Det er litt vanskelig å pusse til bolthodet så perfekt at en 18 sitter helt fint. Lettere å sveise på en fastnøkkel da. Jeg får varme opp skikkelig, men tenkte litt på om jeg koker bremseveske når jeg holder på tongue.gif Jeg får varme opp godset, siden jeg først varmet opp på hodet på bolten, men det er ikke der problemet er.

For øvrig er klossene av : ) I morgen erklærer jeg jihad mot denne bolten devil.gif Skal si ifra om jeg ikke får til innen søndag! biggrin.gif

Edited by maelling, 24 November 2011 - 18:43.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#649 ArnulfBV

ArnulfBV

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 276 Innlegg:

Posted 24 November 2011 - 18:47

QUOTE(maelling @ 24 Nov 2011, 18:40) <{POST_SNAPBACK}>


Dette er min 280GE ja, og jeg bor i Asker smile.gif Jeg skal prøve å sveise fast en fastnøkkel ordentlig godt til denne bolten, og så bruker jeg jekken med en diger treplanke mellom, og jekker opp. Ellers kan jeg prøve å få på en pipe og få den til å sitte ordentlig godt, selv om det er litt vanskelig. Det er litt vanskelig å pusse til bolthodet så perfekt at en 18 sitter helt fint. Lettere å sveise på en fastnøkkel da. Jeg får varme opp skikkelig, men tenkte litt på om jeg koker bremseveske når jeg holder på tongue.gif Jeg får varme opp godset, siden jeg først varmet opp på hodet på bolten, men det er ikke der problemet er.

For øvrig er klossene av : ) I morgen erklærer jeg jihad mot denne bolten devil.gif Skal si ifra om jeg ikke får til innen søndag! biggrin.gif


Bremsevæske er billig og raskt å bytte om mann er to, husk at væsken forvitrer over tid og ny bremsevæske annet hvert år er en god regel smile.gif

#650 Peri280

Peri280

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 25 November 2011 - 09:35

QUOTE(maelling @ 24 Nov 2011, 18:40) <{POST_SNAPBACK}>


Dette er min 280GE ja, og jeg bor i Asker smile.gif Jeg skal prøve å sveise fast en fastnøkkel ordentlig godt til denne bolten, og så bruker jeg jekken med en diger treplanke mellom, og jekker opp. Ellers kan jeg prøve å få på en pipe og få den til å sitte ordentlig godt, selv om det er litt vanskelig. Det er litt vanskelig å pusse til bolthodet så perfekt at en 18 sitter helt fint. Lettere å sveise på en fastnøkkel da. Jeg får varme opp skikkelig, men tenkte litt på om jeg koker bremseveske når jeg holder på tongue.gif Jeg får varme opp godset, siden jeg først varmet opp på hodet på bolten, men det er ikke der problemet er.

For øvrig er klossene av : ) I morgen erklærer jeg jihad mot denne bolten devil.gif Skal si ifra om jeg ikke får til innen søndag! biggrin.gif

Hei.Har ikke fulgt med på hele problemstillingen, men ofte hjelper det med kjølespray på bolter som sitter fast.
(krymper bolten)

#651 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 25 November 2011 - 10:39

Okay : ) Gjør siste forsøk i dag, så får jeg nesten se hvordan det går. Å kjempe med en bolt over flere runder virker så fullstendig teit... Får teste ut litt kjølespray også. Det er svært lite jeg ikke har prøvd nå.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#652 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 25 November 2011 - 12:54

QUOTE(ArnulfBV @ 24 Nov 2011, 18:26) <{POST_SNAPBACK}>
[quote name='maelling' date='24 Nov 2011, 17:31' post='1635491'
Hvis noen har lyst til å vise hva de er gode for og passerer Asker, så stopp gjerne innom og vis meg hvordan det gjøres.


Asker, bor ikke så langt unna selv(Holmen, Oslo) mulig jeg har tid på søndag om du ikke fikser det innen da.


Jeg får si jeg har møtt min overmann i denne bolten, og jeg mangler nok både evner og verktøy. Gjengene er nå veldig dårlige, så lange latmannsarmer vil ikke hjelpe. Jeg fikk ikke sveisen til å bli solid nok (nå er jeg en amatørsveiser), så før jeg gjør noe dumt som å gripe til vinkelslipern, så får jeg bite i det sure eplet og be om hjelp fra en supermann. Jeg holder til på Vettre i Asker, like ved Holmen (heter faktisk Holmen her også, og ikke bare i Oslo). Jeg får kaste meg over elnettet og stramme opp venstre bakbrekk, og dersom noen har lyst til å få gi et forsøk (evnt at jeg reiser til dem) , så er de hjertelig velkommen til det. Hvis ikke får jeg feste caliperen fast også på nederste bolt, og putte inn nye klosser og la verkstedet som tar EU-godkjenningen gjøre det. Jeg har brukt opp mitt arsenal av virkemidler.



Alt det løse sveisetullet der kan pusses/kuttes bort. Mulig massiv pussing for å lage perfekte gjenger er eneste veien. Problemområdet hvor den sitter er ikke mellom bolthodet og caliper, men altså i selve knokkelhuset. Der sittern dønn fast.

Edited by maelling, 25 November 2011 - 13:46.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#653 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 25 November 2011 - 14:05

Utrolig at en bolt kan yte så stor motstand huh.gif

Når jeg kommer over såpass vanskelige bolter pleier jeg å varme opp godset som omgir bolten, sette spenn på den ved å jekke opp latmannsarmen som du har gjort, og deretter sjokk slå med en sleggehammer.

Løsner den ikke etter tre solide slag vil den ikke løsne. Da kan det være lurt å la godset kjøle seg ned for deretter å varme det opp og prøve på nytt. Hver gang du varmer og kjøler ned blir det bevegelser som kan hjelpe til med å løsne bolten.

Siden hodet på bolten er ødelagt ville jeg sveisa fast en mutter på det ødelagte hodet som foreslått tidligere her.
Offroad-bilder og filmer her

#654 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 25 November 2011 - 15:16

Jeg kunne prøve å sveise fast en mutter, eventuelt en hjulbolt? Jeg har noen sånne liggende. Jeg brukte 19.6 volt og 9 meter i minuttet, men det så ikke til å holde. Tror jeg må ha mer varme. Skal jeg gi jernet med volten da ? Kan prøve dette og bruke gassbrennern. Det er det jeg har tilgjengelig. Forutsatt at sveisen holder, så kan jeg putte nye penger på automaten i form av en frisk hjulbolt. Kunsten er å få sveisen til å holde. Er det mulig?

EDIT: prøvde dette trikset, og det ble ikke solid nok. Det kan vel ha med å gjøre at jeg ikke er annet enn en fyr med et sveiseapparat, men uten særlig mye skills.

EDIT2: Elnettet er oppe og går igjen. Alt virker. Jeg ser noen svake punkter jeg skal utbedre. Muligens teipe inn ledninger også.

Edited by maelling, 25 November 2011 - 16:50.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#655 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 25 November 2011 - 16:20

Det er tykt gods i en slik bolt, kjør på skikkelig med strøm sånn at det varmes ordentlig og blir en dyp, bra sveis. Er det rust og skitt blir det aldri bra uansett. Varmen fra sveisingen vil varme bolten så kraftig at den trolig til slutt vil slippe. Eventuelt er en oksygen/acetylen-brenner en god ting, jeg har erfaring med at propanbrenner ganske enkelt ikke gjør jobben og varmer kraftig nok. Skal man ha noen effekt av varmen må temperaturen virkelig opp.

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#656 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 25 November 2011 - 17:27

Okay, takk for tips. Jeg ordnet en bolt og pusset begge stedene frie for urenheter. Jeg prøvde med 0.6 tråd, 9.5 meter i minuttet, 20.5volt og 83 ampere. Det var i allefall for lite. Jeg sveiste igjen rommet mellom hjulbolten og bolten jeg sliter med, og det ble bare ikke sterkt nok, selv om det så pent ut. Jeg er nok for nybegynner til å gjøre det bra. Jeg får la verkstedet ta det, eventuelt om jeg får en hyggelig fyr på besøk som har lyst til å vise sine kunster (har avtalt det nå biggrin.gif). Jeg kan hive i klosser og kjøre på verkstedet, så det er det viktigste. Ellers skal jeg avslutte dette temaet, for jeg tenker noen av dere sikkert er seriøst lei av denne boltetråden og mine stadige postinger smile.gif Takker for alle tips under veis! Inntil videre skal jeg optimalisere elnettet, som heldigvis virker rent funksjonelt.

Edited by maelling, 25 November 2011 - 22:30.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#657 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 27 November 2011 - 12:37

Fikk besøk av en trollmann fra forumet (emu2), og makan til dedikert kar skal man lete lenge etter : ) Han er i tillegg av typen som aldri gir opp, og kombinerer man det med overmenneskelige mekkeevner, har man en sinnsyk kombinasjon. Han dukket opp 08.00 på søndag mens jeg sov (trodde han skulle komme langt senere) og hev seg over bilen min, og da jeg kom ut var bolt og alt ute omtrent. Han sveiste på en fastnøkkel og banket av mutteren, og banket av skiven på 2 minutter. Han er et godt eksempel på god hvete, mens jeg er mer et eksempel på klint når det kommer til mekkeskills. Sånne personer som det gjør halvparten av problemstillingene mine fullstendig teite. Jeg sliter med banale problemer som han ordner på et blunk. Han har vært hyggelig nok til å gi meg sveisekurs også, så det er en altmulig-mann vi snakker om. Jeg lurer på om jeg skal la han få gjøre flere ting for meg, og uansett prøver jeg å lære så mye jeg kan smile.gif Han har tilbudt seg å hjelpe med å skifte kanaler på bilen og dermed gi meg et mer inngående sveisekurs, så dette er bare supert. Det jeg trenger nå er å skaffe en ny bolt hos VTP og justere venstre brekk bak, så er bilen klar for ny eu-kontroll smile.gif

emu2 kjører en kvass og voksen (svære hjul, hevet osv) patrol 3.3 jeg fikk prøve en tur, og den har custom turbo han har laget selv, pumpe, selvsveist ramme og alt annet i drivverk er laget selv (til og med girkasse!). Den har 160 hk på bakhjulene. Det var en svært robust bil som jeg først syntes gikk sånn middels, men så kikket jeg på turtelleren og fant ut at jeg bare lekte meg mellom 1000-1500 rpm. Jeg som er vant til bensin, synes dette draget på så lavt turtall virker absurd. Så snart jeg kom over det, så kom det et solid trøkk, og den drar til 6-7000 rpm (WTF!?) : ) Grom turbodiesel er ikke dumt : ) Jeg har aldri kjørt en OM617F, men det der må være i nærheten av dette smile.gif

All honør til emu2 som reddet dagen! biggrin.gif

Edited by maelling, 27 November 2011 - 13:17.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#658 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 29 November 2011 - 15:32

I dag ble bilen endelig EU - godkjent, og med 0 stk 1'er feil, 0 stk 2'er feil og selvfølgelig ingen 3'er feil. Alle mulige dusteting som skiltlys og varseltrekant var på plass, så her var det intet å utsette! biggrin.gif Fikk skryt for flott G, og at den var betraktelig bedre denne gangen enn for 2 år siden. Det må bety at tingene jeg gjør med bilen er til det bedre. 0 feil skal jeg leve litt på : ) Det er ikke dårlig for en G fra 1983. Nå fremover kan jeg konsentrere meg om å bytte ut dårlige karosseriplater, evnt kanaler og fikse opp det estetiske. Videre har jeg lyst til å pusse ned akslene, og gjøre dem fine. Nå som jeg har blitt venn med sveiseapparatet, kan jeg begynne å pusle med ting selv smile.gif

Edited by maelling, 29 November 2011 - 15:33.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#659 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 01 December 2011 - 21:43

Jeg holder i disse dager på å lese meg opp på hva jeg trenger for å bytte ut plater på g-wagen. Jeg har hørt at platene er 0.9 mm langs sidene, og etter det jeg ser, er det plater å få kjøpt på Biltema:

http://www.biltema.n...ri/Metallplate/


Her finner man ulike tykkelser, så dette er et greit sted å handle?

http://www.offroad.n...et-t114281.html

Her er det en fyr som holder på å bytte ut litt av hvert på sin Patrol, og ser han bruker plateknekken fra Clas Ohlson. Fungerer denne greit? Ser at Biltema også har en variant, og lurer på om også Torshov har det. Fungerer disse bra, eller burde man heller ha noe sånt:

http://www.gasolin.n...products_id=419 ?

Dette er jo en heftig investering, og jeg burde bli 100% mekkebums og karosserimann om jeg skal svi av 8 k på en slik en, men på den andre siden må man jo ha ting som fungerer.

Hva slags verktøy som er best egnet for å presse ut foringer? Jeg trenger muligens nye panhardstag-foringer på G'en, og ellers har jeg planer om å bytte ut alle foringene bak på W123'en. Ser at biltema har presser i ulike varianter, hvor mange tonns presse trenger man for foringer o.l? 10 tonn? 20 tonn?

http://www.biltema.n...-10-tonn-15837/



Han som EU-godkjente G'en sa jeg bare kunne lage en "foringspresse" ut i fra noen rør og litt sånt, og jeg tror jeg kan få til det på et vis, men kanskje noe bedre er smartere på sikt?

Er det smartere å handle løse karosseribiter hos VTP og sveise på? Type:

http://www.vtp.no/ca...products_id=155



Jeg trenger nok egentlig å bytte hele denne biten, sammen med høyre side bak under bakvinduet (med mindre jeg beholder det som semi-glassfiber), og over bakhjulet. Dette er et helt stykke har jeg sett.
Er det noen som bare kan ramse opp tingene jeg burde ha, eventuelt anbefalinger? Hva er en false/stansemaskin for noe? Platesaks kan jeg nok skjønne hva er, men hvorfor ikke bruke vinkelsliper? Hva bruker man for å pusse ned sveisen?

Edited by maelling, 01 December 2011 - 22:48.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#660 ewikran

ewikran

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 01 December 2011 - 22:20

QUOTE(maelling @ 1 Dec 2011, 21:43) <{POST_SNAPBACK}>
Til sist lurer jeg på hva slags verktøy som er best egnet for å presse ut foringer? Jeg trenger muligens nye panhardstag-foringer på G'en, og ellers har jeg planer om å bytte ut alle foringene bak på W123'en. Ser at biltema har presser i ulike varianter, hvor mange tonns presse trenger man for foringer o.l? 10 tonn? 20 tonn?


Jeg fikk tak i en av de gamle 5 tonns pressene fra biltema for en slikk og ingenting og skiftet foringene på min med den. Det gikk, men det var virkelig på håret. Med mer trykk går det nok betraktelig lettere.

Ex -97 G300DT LWB