Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#581 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 10 June 2011 - 05:10

QUOTE(maelling @ 9 Jun 2011, 22:37) <{POST_SNAPBACK}>
Ellers grubler jeg enda på sveiseapparat, og ser stadig etter et brukt kemppi-apparat som kan gjøre susen til en fornuftig pengesum. Holdt på å reise avgårde på biltema i dag og handle 160 amp sveis der, men så trenger man ikke å lese mange trådene om sveisapparater for å bli overbevist om at det ikke er lurt. Tipper jeg får gå for brukt. Må bare få sveist eksosanlegget ordentlig innen slutten av november når bilen skal på eu-kontroll smile.gif Jeg har lyst på dette apparatet, men prisen er for drøy:

http://www.finn.no/f...nnkode=28648964



For den prisen der så får du med elektronisk maske, gass+flaske, 2xtrådruller++++ inklusiv moms nytt i fra det selskapet som det har blitt linket til før i england.


#582 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 10 June 2011 - 10:55

Hvilken link og hvilket selskap var det ? Den må ha gått meg hus forbi smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#583 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 10 June 2011 - 11:44

QUOTE(maelling @ 10 Jun 2011, 11:55) <{POST_SNAPBACK}>
Hvilken link og hvilket selskap var det ? Den må ha gått meg hus forbi smile.gif

Her: http://www.rapidweld....aspx?c=6108180

Litt mer fra minin's tråd:
http://www.offroad.n...97#entry1589597
Og herfra og nedover:
http://www.offroad.n...15#entry1589715

#584 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 10 June 2011 - 11:50

QUOTE(maelling @ 10 Jun 2011, 11:55) <{POST_SNAPBACK}>
Hvilken link og hvilket selskap var det ? Den må ha gått meg hus forbi smile.gif


De linkene som Terka linker til smile.gif Om jeg ikke tar helt feil så har de eller så skal de komme med et 200A apparat slik at 180'n skal ut så det kan jo være at du finner noen tilbud på den rundtomkring. De har free-shipping i europa så med moms ferdig levert på døra så koster det apparatet ca. 8400kr, men du bør jo handle noe tilbehør også når du først er i gang siden det er fryktelig billig der.

Du kan jo gjøre som han du linket til på finn. Kjøpe to apparat og forsøke å videreselge det andre til 3000kr mer ^^

#585 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 10 June 2011 - 12:12

Minim; hvordan er det med støpsel for strømledningen når du handler i England? Fulgte det med riktig type, eller måtte du bytte/bruke adapter?

#586 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 10 June 2011 - 12:51

Takker smile.gif Tråden din er jo genial Minim. Tror jeg skal gå for copycat her smile.gif Kanskje man bør presisere i bestillingen hva slags støpsel man skal ha? Det står på siden at de leverer begge deler smile.gif

Vil ha biggrin.gif



QUOTE(minim @ 23 Aug 2010, 10:41) <{POST_SNAPBACK}>
Da var nytt utstyr satt i bestilling. Gleder meg nesten til å begynne på rustsveisingen nå biggrin.gif Godt inspirert av en annen tråd innpå her med en som har begynt rustsveisingen på en kort utgave.

Standard Contact Tip M6 E-Cu 0.6mm pack of 10 x 2
Standard Contact Tip M6 E-Cu 0.8mm pack of 10 x 2
Nozzle Flow Tube
CR2DP + Double Palmed Rigger Glove x 2
Speedglas 9002D Welding Mask Shade 9 & 11
Speedglas Battery Pack of 2
Kemppi MinarcMig 180 Adaptive Mig Package. 230V
Lincoln Supramig Premium Quality A18 Wire 0.6mm Diameter 5kg Spool
Lincoln Supramig Premium Quality A18 Wire 0.8mm Diameter 5kg Spool



Dette jeg trenger altså ? smile.gif

Edited by maelling, 10 June 2011 - 12:57.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#587 NASK

NASK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 12 June 2011 - 23:52

QUOTE(maelling @ 13 May 2011, 23:53) <{POST_SNAPBACK}>
Heh, fikk en liten overraskelse da vi gjorde en uhøytidelig db-test i kveld på 1 meters avstand. Vi trodde ikke helt våre egne øyne, men den viste 96 db PÅ TOMGANG! På 3500 rpm lå målern på 110 db, og det er kun ved fri rusning. Under pådrag låter det jævlig mye mer! heh. Vi konkluderte med at dette likevel er i det drøyeste laget med god margin. Tror max for biltilsynet er 86 db eller noe sånt? Vil man kjøre på rudskogen, så må man ha max 90 db ved 4000 rpm. Jeg har altså 96 db på tomgang tongue.gif Men det som er utrolig er at tomgang ikke høres så høyt ut, heller ikke normal kjøring. Det låter bare gromt! Kommer man over 2500 rpm, vil lyden bli skarpere. Litt crazy tall kanskje, men det var tatt med rimelig profesjonelt hifi-utstyr. Men bilen virker mer på hugget enn før. Tror den liker fri eksos. Den går som en kule, og det er umiddelbar respons og torque twist i karosseriet som jeg synes er mer kontant enn før. Men dette går helt klart ikke i lengden, og jeg tror ikke jeg greier å få den ned 20 db eller deromkring.

Har ellers funnet ut at jeg må optimalisere strømnettet mitt. Har noen kontakter og løsninger som ikke holder i det hele tatt. Lar designet være, men bytter ut diverse kontakter til noe langt mer pålitelig smile.gif


Kjøp orginal bakpottet. Er verdt ver eneste krone, det blir en helt annen bil.


Uploaded with ImageShack.us
Forskjell på uorginal og orginal

#588 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 13 June 2011 - 19:23

Jeg har den orginale bakpotta. Den her hel og fin den og vil nok helt sikkert bli montert etter hvert smile.gif Bilen er ganske rolig og fin på vanlig kjøring, men bilen brøler seksersang med mye bass under pådrag, og særlig under belastning. Fikk utnyttet eksosanlegget i dag da jeg ble irritert på en syklist (jeg er syklist selv, men holder meg unna veien om jeg ikke følger trafikken) på billingstad som laget lange køer. Det var en typisk fjott i sykkeldress og med landeveissykkel, samt svær kulemage. Jeg sneiet idioten og banket ned i andre gir og åpnet spjelene max, så han fikk seg et seriøst lydsjokk. Men for øvrig vil jeg si at jeg blir litt ør i hodet av all musikken. Det kan sammenlignes med å være på en strippeklubb med for mange damer rundt deg. Noen ganger kan det bli for mye tongue.gif

Har nettopp konstatert at det nok er et elektrisk problem som gjør at warm up regulatoren min er for treig. Jeg har null spenning på ledningen som går inn til warm up regulatoren når tenningsnøkkelen er på "on" . Det er behagelig at selve WUR'en mest sannsynligvis er i orden, så nå er det bare å pløye 280GE wiring diagram. Tror den skal på samme kurs som bensinpumpa eller noe sånt. Bilen er virkelig ikke god å kjøre når den er "kald", selv om man starter opp i 20 grader. Den går som et treskeverk inntil den har fått opp god motortemp. Men det er nok sikkert fordi "electrical heating" ikke virker.




EDIT: Da er electrical heating koblet opp. Får se om det gjør susen ved neste kaldstart smile.gif

Edited by maelling, 13 June 2011 - 20:20.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#589 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 18 June 2011 - 00:21

Nå fungerer bilen som en klokke, og den går nesten enda penere enn før. Å koble opp friske ledninger til warm up regulatoren gjør at den nå går perfekt uten et eneste host. Jeg sitter og tenker på noen av dere som har opplevd at WUR'en har gått i filler kanskje heller har opplevd dårlige ledninger til WUR'en? Dette var i allefall som natt og dag. Ellers er bilen mye roligere enn før med orginalt innsug med det nye pottesystemet mitt. Nå låter det bare så fordømt gromt at man gjerne tar en lengre omvei på veien hjem. Å rumle på 2000 rpm i fjerde gir bortover låter så fordømt gromt! Dette er definisjonen på hvordan rekke 6 skal låte! biggrin.gif Hadde med meg en kamerat på kebab'en i dag, og det er jo pakkis og rekke 6 - land. Vi fikk thumbs up der, så dette er perfekt. Ellers virker den sterkere i mellomregisteret også, samtidig som den er en anelse sintere på toppen. Vi tok noen spurter opp til 140, og det gikk overbevisende bra. Tror jeg er nærmere mine 200 skrytehester nå enn før smile.gif Den brøler mer når man presser gassen lenger inn, men det orginale innsuget gjør at den låter 10 db lavere i eksosen og skriker mindre. Før hadde jeg 2 tommer, og det tror jeg var altfor restriktivt. Den er mye sprekere i pickup'en nå. Ruser man fritt, er den superkjap, dog litt treigere med orginalinnsuget, men fremdeles mye raskere i pickup'en smile.gif På den andre siden virker den litt seigere med orginalinnsuget, men det stemmer jo med teorien at lenger innsug gir mer bunndrag og drag i mellomregisteret. Før var den lat mellom 2-3000 rpm, men nå er den veldig god og sterk smile.gif Målet fremover må være å få sveist anlegget mitt ordentlig, for lyden og lydnivået er jeg fornøyd med smile.gif Vekker ikke naboene lenger, og ingen unger begynner å grine lennger når jeg kjører forbi, selv om den virker hakket hissigere med sportsluftfilteret. Automaten smeller inn girene kjappere enn W211'en, styring og alt er nydelig. Alt det elektriske fungerer nydelig! biggrin.gif

Glade G-dager her altså. Mitt eneste problem nå er at bilen ikke er tett, menmen. Noe må man slite med smile.gif

Edited by maelling, 18 June 2011 - 00:28.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#590 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 06 July 2011 - 21:40

Mye har skjedd siden sist, men imotsetning til før gidder jeg ikke å skrive om hver lille ting jeg gjør på bilen, som sikkert bare kjeder vettet av dere hard core mekanikere som gjør sånt flere ganger daglig. Stort sett gjør jeg noe på bilen til stadighet, men akkurat nå holder jeg på å fornye hele drivstoffsystemet. Har fikset opp på gamle braketter til fuel pressure accumulator og filter, siden den var en rusthaug. Samme med festet på selve rammen, men etter mye puss og kjærlighet, så ble det godt som nytt. Dette greiene her har lenge vært en hodepine og en diger kvise i rumpa på bilen under (bokstavlig talt), pga at alt er opprustet. Så jeg trenger følgende:

1) Ny fuel pressure accumulator, pga at den var så opprustet at den ikke tålte å bli rustpusset en gang før det gikk hull på den.
2) Nye slanger mellom fuel pressure accumulator og bensinfilteret, og fra filter til pumpe, og fra pressure accumulator og fram til gummislanger (dvs, de gamle kan brukes, men ideelt sett)
3) Nytt rør fram til motoren, altså det som går langs rammen. Jeg har tenkt å bruke 2 stk 8 mm slanger jeg tar hele veien istedenfor nytt rør, så blir det mindre koblinger. Det er noe helvetes trykk i dette systemet, og jeg har slitt med lekkasjer i flere år pga at det aldri blir tett.

Men denne gangen skal det bli bra. Har bra suksess med alt jeg mekker selv hittil, så dette her må tåle noen bars trykk. Ellers har jeg tenkt at bilen skal få en tur til Bilens Eksos (som jeg har hørt er langt bedre enn Svendsen), http://www.eksosanlegg.no/, i Oslo så snart dette er fikset. Skal dra med alle eksosdeler jeg har og se hva de kan få til. Skal helst ha et bra 2.5 toms anlegg med maksimalt bra flow, så får vi se om det blir noe kult smile.gif 2 toms anlegget som bilen hadde før i praksis, siden innsnevringen til den digre potta er 2 tom, var for restriktiv. Bilen puster mye bedre med 2.5 tommer, og er mye kvikkere smile.gif Så, målet er å ordne bilen innen den 27'de juli, siden den har en jobb å gjøre med å hente 1 tonn bod fra Bauhaus. Det er tidsskjemaet mitt smile.gif Det spørs litt om det går, siden deler blir bestilt fra USA og Hong Kong (av alle steder) på ebay

Edited by maelling, 06 July 2011 - 21:51.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#591 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 12:45

Nå er endelig bredderne på igjen. Har fått til noenlunde gode fester, og bedre innfesting skal komme. Jeg tror ikke jeg skal prøve dem i 160 km/h med det første for å se om de virkelig sitter godt, men det ser lovende ut smile.gif Ellers står bilen bom stille i påvente av deler som er bestilt smile.gif Det er helt klart at fuel pressure accumulator er dyre saker, selv hos VTP. Rundt 1650 + moms for G-klubben. Hos Torshov bilrekvisita koster det 2500 + moms. Hadde jeg vært dreven på budgivning på ebay, kunne jeg fått den til 57 dollar + frakt. Men endte opp med 100 dollar + frakt (+ moms). I allefall bedre enn å handle hjemme smile.gif Når det kommer til nye slanger mellom filter, akkumulator og pumpe, så fikk jeg tips om å lage disse hos et firma som Øystein hos VTP tipset om som heter Hydrokan. Nå har jeg søkt på gule sider og finner de ikke. Noen som har hørt om dem? Hvor ligger de?`Kanskje TESS kan ordne nye slanger?

Edited by maelling, 11 July 2011 - 12:50.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#592 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 14:27

Har selv handlet drivstoffslanger på TESS butikken i Drammen, fikk bra priser der.

#593 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 15:04

Var innom TESS i Sandvika nettopp som ligger like ved Biltema, og de kunne lage disse spesielle slangene med koblinger i hver ende som jeg trenger til en 1000kr + moms. Men, jeg tror jeg egentlig bare trenger én slange muligens, om jeg rapper de som er nærmest motoren på andre enden av bensinrørene, for de er tilnærmet rustfrie så det ut som. Får se hva TESS kan få lov til å lage. Det så ut som en kul sjappe! Har aldri vært der før, men dette var rett før stengetid, så jeg fikk ikke sett noe særlig der.



Det er 1-3 slike jeg trenger.

Edited by maelling, 11 July 2011 - 15:07.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#594 Bjørnar K

Bjørnar K

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 16:18

Var nok hydroscand Øysten mente smile.gif
Bjørnar Karlsen
7100 Rissa
97757953
kallegut@online.no

#595 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 17:25

Aha, takker Bjørnar smile.gif Da skal jeg ta meg en tur til dem og se hva de kan få til smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#596 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 23:06

QUOTE(maelling @ 11 Jul 2011, 18:25) <{POST_SNAPBACK}>
Aha, takker Bjørnar smile.gif Da skal jeg ta meg en tur til dem og se hva de kan få til smile.gif


Om du trenger noe 280 dritt, så skal jeg kaste ut en knall god motor til uka. (inn med diesel)

Starer lett går fint osv..
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#597 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 July 2011 - 13:35

Motoren min går som et børseskudd den, ellers takk Bilkar wink.gif Ellers tror jeg at jeg får tak i delene etter hvert. Akkumulator er bestilt, og ellers er det en kar like ved som kan selge akkumulator brukt om den jeg trenger ikke kommer i tide.

Utrolig som man rakker ned på 280-motoren her på forumet? Nå har ikke jeg kjørt en standard 280, men det kan da ikke være så ille? Man må ha turtall på en NA bensinmotor for at den skal gå wink.gif tongue.gif Istedenfor max trøkk på 2100 rpm, må man ligge på 3500-6500 rpm på bensin for å ha det gøy smile.gif Er ikke turtall artig da folkens? biggrin.gif Selv synes jeg OM617A er omtrent stillestående i forhold til min motor i allefall (med mindre man har montert Bilkar-pumpe)

Edited by maelling, 12 July 2011 - 13:46.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#598 Bjørnar K

Bjørnar K

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 12 July 2011 - 14:36

QUOTE(maelling @ 12 Jul 2011, 14:35) <{POST_SNAPBACK}>
Motoren min går som et børseskudd den, ellers takk Bilkar wink.gif Ellers tror jeg at jeg får tak i delene etter hvert. Akkumulator er bestilt, og ellers er det en kar like ved som kan selge akkumulator brukt om den jeg trenger ikke kommer i tide.

Utrolig som man rakker ned på 280-motoren her på forumet? Nå har ikke jeg kjørt en standard 280, men det kan da ikke være så ille? Man må ha turtall på en NA bensinmotor for at den skal gå wink.gif tongue.gif Istedenfor max trøkk på 2100 rpm, må man ligge på 3500-6500 rpm på bensin for å ha det gøy smile.gif Er ikke turtall artig da folkens? biggrin.gif Selv synes jeg OM617A er omtrent stillestående i forhold til min motor i allefall (med mindre man har montert Bilkar-pumpe)


Det er vell drivstofforbruket som er det store temaet smile.gif

Bjørnar Karlsen
7100 Rissa
97757953
kallegut@online.no

#599 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 July 2011 - 16:12

Min 280 bruker 1.4 på langkjøring, og 2.0 på lokal kjøring med en lurvete sjåfør, eller om man bare har det gøy. Verdien på bilen er det samme som 1 kasse pils, så man slipper verdifall. Bensinmotor har lengre serviceintervaller, så man sparer litt der. Ellers er det litt lavere årsavgift. I forhold til en ny bil, kan man bare ligge mellom 3500 og 6500, nyte lyden og kose seg, samt glede seg over hver tank man fyller. En ny Mercedes til en halv mill faller et helt årsbudsjett med bensin på en G i verdi i året, og på toppen av det kommer drivstoff, service og diverse rep. G er egentlig en billig bil, så om jeg hadde diesel, hadde det ikke hatt nevneverdig betydning på min økonomi. Dette avhenger av hvor langt man kjører i året. Skal man spare bensin, kan man ha en Fiesta ved siden av : ) Bruke 280'n til tyngre oppdrag. Det gjør i allefall jeg. Synes egentlig økonomiargumentet er litt forslitt her i denne sammenhengen, og det er jo ikke akkurat gratis å bytte motor heller smile.gif G koster å kjøre mye med, men alt er jo såre enkelt å fikse på, og servicer tar man selv : ) Det kule med at bensin er ut for tiden er at man kan plukke opp billige 280-biler. Billigere i innkjøp altså.

Skal jeg gå over til diesel, må det være en grom sak med 177 hk rekke 6. En OM617A hadde jeg ikke giddet å bruke tid på å hive under panseret, med mindre man bruker 10 lapper til på pumpa smile.gif I et flat out dragrace kjører min 280 460 fra min W123 OM617A cool.gif Har kjørt 2 stk andre OM617A - G'er, og det er jo bra med dreiemoment, men det mangler HK når man skal ut på motorveien. Diesel er for landbruksmaskiner tongue.gif

Edited by maelling, 12 July 2011 - 16:19.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#600 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 July 2011 - 18:50

Har i dag fått koblet opp nye slanger fra pumpe til motor, ny akkumulator (handlet på ebay) og nytt drivstoffilter på kjerra (også fra ebay), og ordnet ny gummikladd hvor boltene går igjennom. Disse spesialslangene som går mellom akkumulator og filter, samt ut fra disse, har jeg pusset fri for rust og brukt på ny. De så greie ut : ) Selve holdern for akkumulator og pumpe har jeg pusset ned (var nedrustet og kun stripset fast) , grunnet og lakket opp, så den burde holde ut noen år : ) 8 mm hele veien som er standard, med 8 mm bensinrør. Har kommet til at man lærer litt mer hvor hver gang man styrer med der, og har funnet akkurat hva slags klammer jeg skal bruke for å få det tett, samt gå for 8 mm hele veien og ikke bruke 10mm på 8mm osv. Det er et helvetes trykk i slangen som går til motoren (5 bar eller deromkring), mens returen ikke har trykk i det hele tatt omtrent slikt at man nesten ikke trenger klammer en gang. Jeg har kommet til at det er en stor fordel å holde seg til ting som er standard, og ikke lage fantasifulle løsninger på egenhånd som jeg har gjort mye av på bilen, med variabelt hell tongue.gif



Det kan skimtes gammelt bensinrør der som går over rammen, samt mine nye strømledninger til pumpa, til hengerfestet og til tankmålern (ledning til baklysene går inni bilen). Bensinrørene var virkelig opprustet, så nå kjører jeg på med slanger istedenfor. Gadd ikke å tré nye rør og få flere koblinger nede ved motoren. Det som gjenstår er litt finish. Den ene slangen der henger litt lavt...

Det eneste jeg sliter med nå, er at tankmålern falt ut etter at jeg hadde nede tanken (for å bytte slanger), og jeg tror jeg har klusset til rekkefølgen på de 3 ledningene som går til pluggen over tanken. Gidder noen å ta bilde av hvilke ledninger som skal hvor på pluggen, altså fargekodene? Normalt tar jeg bilder av alle ledninger, men her har jeg jammen glemt det :/

Edited by maelling, 21 July 2011 - 19:26.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)