Heh, jeg prøver ikke å belære Østerklev eller noen av de andre mekanikerne her på forumet. Jeg ser for meg at de lenge har ristet på hodet over hvert eneste innlegg jeg har skrevet siden jeg startet tråden for noen år siden, og nå gidder de vel ikke å lese i det hele tatt, etter å ha fått kaffen i vrangstrupen en rekke ganger : P Vil ikke si jeg har funnet en ny vidundermetode, men jeg har prøvd og feilet i allefall 5 år med jallamekking av ymse slag. La oss si at nød lærer naken kvinne å spinne. Når det gjelder å jallafikse en kanal, vil jeg si det er litt i drøyeste laget. Skal innrømme det, men det ble forbausende bra. Sparkel er solide saker. Jeg trodde ikke jeg kunne jekke opp bilen på de kanalene etterpå. Men når det kommer til G-wagen, er dette bare karosseri. Da er det bare 3 oppgaver:
1) Få bort rusten, og vær grundig.
2) Få tilbake formene.
3) Grunning, lakkering og spraylakker
Jeg gjør bare det som alle må gjøre når de pusser ned til stål og lakker opp igjen, og det er å få bort all rust, og det er alfa omega. Får man ikke den bort, så går det 1 år, så er det tilbake. Pusser man ned til stålet, og bruker fila og kjører på der hvor stålet er ujevnt (rust på baksiden får stålet til å bli ruglete), så må man få bort det og pusse ned der, samt rustløser. Deretter når all rust er borte, er det bare å grunne godt. Grunningen er en litt solid greie som kleber seg godt på stålet, og som lakken normalt skal komme oppå. Men det jeg tenkte å gjøre denne gangen, er å grunne, og så sparkle på toppen av et igjen. Da skaper jeg et mellomrom mellom sparkelet og stålet. Jeg har sparklet rett på stål før, og det virker ikke ut til å holde så bra alltid. Derfor prøver jeg noe annet nå. Men kan være at jeg bare har slumset før (ikke vært grundig nok ved å få bort rusten). Deretter skal jeg pusse, og så grunner jeg oppå sparkelet og slikt igjen. Da har jeg formen jeg skal ha på hjulbuer og slikt. Trikset for å tette igjen hull pleier jeg å gjøre slik:
1) Jeg teiper på baksiden av der hvor hullet er, f.eks på høyre hjulbue bak. Deretter spraysparkler jeg for å skape en hard overflate.
2) Deretter sparkler jeg for å tette igjen hullet. Deretter pusser jeg på framsiden og baksiden (baksiden skal primes først forresten også, tenkte jeg å gjøre denne gangen).
Dette går langt raskere enn å fjerne rust!
Det er litt jobb med pussing bare etterpå, for å få til formen man vil.
Så primer jeg oppå sparkelet igjen foran og bak. Deretter lakker jeg. Så klarlakkerer jeg. Deretter polerer jeg. Det er alt dette over jeg mener med grundighet. Det er ikke noen mirakelkur i det ,men det kan fint holde noen år. Det som jeg tror sparkel-folk gjør er at de pusser bort rusten grovt, og så ser de på rusten og tenker at dette vil ta evigheter å fjerne, og så spraysparkler de og lakkerer rett på det uten å grunne eller noe. Da varer det ikke lenge. Men, jeg sier samtidig at Østerklev har rett i en ideell verden. Hatt jeg vært en mekaniker og hatt sveiseapparat, hadde jeg gjort det på hans måte. Men nå er jeg en average joe, så jeg må bare gjøre det på den måten jeg kan. Men ser ikke bort i fra at jeg neste gang gjør det på den skikkelige måten. Det er ingen tvil om at nye plater og sveising er den beste måten å gjøre det på, så jeg belærer ikke Østerklev
Jeg snakker litt om å prøve ut glassfiber, siden folk lager bodykit av det. Jeg synes det er gøy å eksperimentere, så jeg bare tenker høyt.
Til sist. Kjører man på saltlake, så vil bilen ruste samme faen. Derfor jeg gir meg med det. Bilen har fått lide nok.
Edited by maelling, 23 April 2011 - 21:35.