Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#541 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 April 2011 - 17:42

Tja, hvor holdbart det er, vil avhenge av hvor grundig jeg er, og kun det. Nå bruker jeg bilen som godværsbil uansett, og bruker den ikke om vinteren. Det nytter ikke å slumse og bruke bilen på veiene her nede om vintern. Slumser jeg, går det galt. Grunnen til at sparkling sjeldent holder er at de som sparkler ofte ikke gidder å være grundige. Mesteparten av rep'en jeg har gjort på min W123 har holdt veldig godt (og rep'en på g-wagen også faktisk, til tross for slumsing før. Bilen var helt nedrustet for 5 år siden), til og med kanalene. Det er en grunn til at jeg skjærer vekk så mye jeg kan av det som er dritt, for å prøve å være ekstra grundig nå. Ideelt sett skulle jeg gjort det på din måte, men da kan jeg like så godt skaffe meg et nytt karosseri, for jeg må bytte omtrent ALT i så fall. Det er være eller ikke være når det gjelder denne bilen nå, og dette er den billigste måten som sikkert holder noen år. Jeg kunne godt skåret vekk partier med det samme, men det er ikke så mye som skal vekk før jeg har kommet inn til fint metall. Det fine med å gjøre det på min måte er at det går superraskt å få til alle skjermer osv når jeg først har pusset ned. Det ser ekstra jævlig ut nå, men det er fordi jeg vil prøve å være grundig. Dette er en billig måte å gjøre det på, og det eneste som går med av innsats her er manhours. Å kaste seg over sveising for min del er et ganske stort hopp. Først må jeg handle meg et sveiseapparat til 10k, så skaffe alle delene jeg trenger hos VTP (om de får inn) og det koster 10K, og deretter må jeg lære meg å sveise først. Da kan jeg like så godt handle meg en ny (brukt) G for de pengene der og spare alt arbeid.

Egentlig synes jeg dette er en genial måte å gjøre det på, og jeg har gjort det mye før. Det som overrasker meg litt, er at Fjeldstad også ser ut til å ha sparklet en del da de pusset den opp for 12 år siden. Bilen er rimelig hardt sparklet vil jeg si, særlig foran, på områder jeg aldri har rørt. Det var de som gjorde alt sist, og lakkerte denne opp. Men i en ideel verden skulle jeg gjort det på din måte, og handlet det kule sveiseapparatet over. Men foretrekker å holde på døgnet rundt i påsken, og prøve å gjøre det slik at det holder noen år. Sparkling er nesten et skjellsord har jeg inntrykk av, men sparkel er ganske bra det så lenge man er litt grundig.

Edited by maelling, 23 April 2011 - 18:57.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#542 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 23 April 2011 - 19:15

QUOTE(maelling @ 23 Apr 2011, 14:11) <{POST_SNAPBACK}>
Der hvor det bølger på en måte og er ujevn flate, er det bare å hamre løs. Der er det garantert fuktig og dritt bak. Egentlig ser jeg på det som det minste problemet å rekonstruere alt sammen igjen. Det er mye mindre jobb det enn å fjerne rust.

Nå har jeg lest innlegget ditt flere ganger, men forstår fortsatt ikke, har du funnet opp en ny, vidundermetode å fikse rust på, som varer i mange år bare man er grundig nok? Og som krever MINDRE jobb enn å fjerne selve rusten?

Jeg er ingen rustsveiser, men det forundrer meg at en som kjører personbil med sparkel/tinn i bærende konstruksjoner prøver å belære personer som Østerklev... Lykke til med det biggrin.gif

#543 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 April 2011 - 19:53

Heh, jeg prøver ikke å belære Østerklev eller noen av de andre mekanikerne her på forumet. Jeg ser for meg at de lenge har ristet på hodet over hvert eneste innlegg jeg har skrevet siden jeg startet tråden for noen år siden, og nå gidder de vel ikke å lese i det hele tatt, etter å ha fått kaffen i vrangstrupen en rekke ganger : P Vil ikke si jeg har funnet en ny vidundermetode, men jeg har prøvd og feilet i allefall 5 år med jallamekking av ymse slag. La oss si at nød lærer naken kvinne å spinne. Når det gjelder å jallafikse en kanal, vil jeg si det er litt i drøyeste laget. Skal innrømme det, men det ble forbausende bra. Sparkel er solide saker. Jeg trodde ikke jeg kunne jekke opp bilen på de kanalene etterpå. Men når det kommer til G-wagen, er dette bare karosseri. Da er det bare 3 oppgaver:

1) Få bort rusten, og vær grundig.
2) Få tilbake formene.
3) Grunning, lakkering og spraylakker

Jeg gjør bare det som alle må gjøre når de pusser ned til stål og lakker opp igjen, og det er å få bort all rust, og det er alfa omega. Får man ikke den bort, så går det 1 år, så er det tilbake. Pusser man ned til stålet, og bruker fila og kjører på der hvor stålet er ujevnt (rust på baksiden får stålet til å bli ruglete), så må man få bort det og pusse ned der, samt rustløser. Deretter når all rust er borte, er det bare å grunne godt. Grunningen er en litt solid greie som kleber seg godt på stålet, og som lakken normalt skal komme oppå. Men det jeg tenkte å gjøre denne gangen, er å grunne, og så sparkle på toppen av et igjen. Da skaper jeg et mellomrom mellom sparkelet og stålet. Jeg har sparklet rett på stål før, og det virker ikke ut til å holde så bra alltid. Derfor prøver jeg noe annet nå. Men kan være at jeg bare har slumset før (ikke vært grundig nok ved å få bort rusten). Deretter skal jeg pusse, og så grunner jeg oppå sparkelet og slikt igjen. Da har jeg formen jeg skal ha på hjulbuer og slikt. Trikset for å tette igjen hull pleier jeg å gjøre slik:

1) Jeg teiper på baksiden av der hvor hullet er, f.eks på høyre hjulbue bak. Deretter spraysparkler jeg for å skape en hard overflate.
2) Deretter sparkler jeg for å tette igjen hullet. Deretter pusser jeg på framsiden og baksiden (baksiden skal primes først forresten også, tenkte jeg å gjøre denne gangen).

Dette går langt raskere enn å fjerne rust! smile.gif Det er litt jobb med pussing bare etterpå, for å få til formen man vil.

Så primer jeg oppå sparkelet igjen foran og bak. Deretter lakker jeg. Så klarlakkerer jeg. Deretter polerer jeg. Det er alt dette over jeg mener med grundighet. Det er ikke noen mirakelkur i det ,men det kan fint holde noen år. Det som jeg tror sparkel-folk gjør er at de pusser bort rusten grovt, og så ser de på rusten og tenker at dette vil ta evigheter å fjerne, og så spraysparkler de og lakkerer rett på det uten å grunne eller noe. Da varer det ikke lenge. Men, jeg sier samtidig at Østerklev har rett i en ideell verden. Hatt jeg vært en mekaniker og hatt sveiseapparat, hadde jeg gjort det på hans måte. Men nå er jeg en average joe, så jeg må bare gjøre det på den måten jeg kan. Men ser ikke bort i fra at jeg neste gang gjør det på den skikkelige måten. Det er ingen tvil om at nye plater og sveising er den beste måten å gjøre det på, så jeg belærer ikke Østerklev smile.gif Jeg snakker litt om å prøve ut glassfiber, siden folk lager bodykit av det. Jeg synes det er gøy å eksperimentere, så jeg bare tenker høyt.

Til sist. Kjører man på saltlake, så vil bilen ruste samme faen. Derfor jeg gir meg med det. Bilen har fått lide nok.

Edited by maelling, 23 April 2011 - 21:35.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#544 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 26 April 2011 - 19:30







Endelig begynner jeg å se lyst på livet smile.gif Nå er alle former tilbake stort sett, men noe pussing gjenstår her og der. Deretter kommer grunning, lakkering og klarlakkering. Hvis jeg skal anmelde sparkel, vil jeg si at glassfibersparkel ikke er tingen. Det er sterkt til tusen, men vanskelig å forme og umulig å få det til å se fint ut. Jeg bruker 1 dag på å få til det samme med glassfibersparkel som jeg kan ordne på 1 time med metallsparkel. Metallsparkel er tingen for alle dere jallamekkere der ute (som meg). De nye partiene ble supersterke. Glassfiber er solide saker, og det er det jeg har i bunn av alt her, mens metallsparkel er på toppen for finish.

Det var ellers en kar på besøk i dag, som gikk forbi tilfeldigvis da han så jeg holdt på. Han hadde en blå 300 GD med 35 tommer jeg mener å ha sett på Kiwien nedi gata et par ganger før, og han hadde notert seg bilen min med borbet felger og breddere, og mente det var kult. Han drev tilfeldigvis med det samme, og hadde pusset ned bilen sin og skulle lakkere den opp igjen med profesjonelt utstyr (noe min også trenger. Kanskje et samarbeid kan ordnes her?). Vi stod ute på gårdsplassen min en god halvtime og pratet G, og jeg viste ham alle mod'ene mine. Det ble en lang monolog fra min side, og jeg rakk ikke å gå igjennom alt. Han siklet på bredderne mine, så det er tydelig at de er populære tongue.gif Kanskje jeg skal starte bredderproduksjon med mine som mal, og lage alt i glassfiber ? tongue.gif Mulig det hadde blitt populært.

Så, dette ser bra ut. Jeg har vært grundig som F med rusten, så hjulbuene er bra. Jeg holder på med bakdør, hjørne og kanaler nå, og skal pusse så godt det lar seg gjøre. Jeg lar kanalene ligge på vent tror jeg (tar dem bare utvendig), med mindre jeg kutter dem opp, pusser og legger glassfiber rundt dem. Har ikke bestemt meg.

Legger også ved et lite bilde av interiørrens. Nylonvask gjør susen smile.gif Har renset hele interiøret nå, så det ligger inne.

Edited by maelling, 26 April 2011 - 19:40.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#545 300 gdt

300 gdt

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 27 April 2011 - 19:03

QUOTE(maelling @ 26 Apr 2011, 19:30) <{POST_SNAPBACK}>






Endelig begynner jeg å se lyst på livet smile.gif Nå er alle former tilbake stort sett, men noe pussing gjenstår her og der. Deretter kommer grunning, lakkering og klarlakkering. Hvis jeg skal anmelde sparkel, vil jeg si at glassfibersparkel ikke er tingen. Det er sterkt til tusen, men vanskelig å forme og umulig å få det til å se fint ut. Jeg bruker 1 dag på å få til det samme med glassfibersparkel som jeg kan ordne på 1 time med metallsparkel. Metallsparkel er tingen for alle dere jallamekkere der ute (som meg). De nye partiene ble supersterke. Glassfiber er solide saker, og det er det jeg har i bunn av alt her, mens metallsparkel er på toppen for finish.

Det var ellers en kar på besøk i dag, som gikk forbi tilfeldigvis da han så jeg holdt på. Han hadde en blå 300 GD med 35 tommer jeg mener å ha sett på Kiwien nedi gata et par ganger før, og han hadde notert seg bilen min med borbet felger og breddere, og mente det var kult. Han drev tilfeldigvis med det samme, og hadde pusset ned bilen sin og skulle lakkere den opp igjen med profesjonelt utstyr (noe min også trenger. Kanskje et samarbeid kan ordnes her?). Vi stod ute på gårdsplassen min en god halvtime og pratet G, og jeg viste ham alle mod'ene mine. Det ble en lang monolog fra min side, og jeg rakk ikke å gå igjennom alt. Han siklet på bredderne mine, så det er tydelig at de er populære tongue.gif Kanskje jeg skal starte bredderproduksjon med mine som mal, og lage alt i glassfiber ? tongue.gif Mulig det hadde blitt populært.

Så, dette ser bra ut. Jeg har vært grundig som F med rusten, så hjulbuene er bra. Jeg holder på med bakdør, hjørne og kanaler nå, og skal pusse så godt det lar seg gjøre. Jeg lar kanalene ligge på vent tror jeg (tar dem bare utvendig), med mindre jeg kutter dem opp, pusser og legger glassfiber rundt dem. Har ikke bestemt meg.

Legger også ved et lite bilde av interiørrens. Nylonvask gjør susen smile.gif Har renset hele interiøret nå, så det ligger inne.



#546 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 29 April 2011 - 17:11




Det var et G-treff på tomten i dag, da forrige poster kom på besøk. Han har en bad ass rigg, så nå kom jeg nesten på kjøret. Mine Borbet-felger og hans 35" dekk hadde nok vært en vinner, like mye som mine breddere på hans bil så perfekt ut. Han har hockeypucker som bodylift! biggrin.gif Det er en orginal løsning (fra forrige eier). Det ble sikkert 1 time med G-prat og kikk på bil, så jeg må si jeg ble ganske misunnelig på tilstanden på bilen hans som er langt bedre enn min på mange måter når det kommer til rust smile.gif Hadde jeg hatt en så rustfri bil som han,ville jeg vært spart for sinnsykt mange dager og måneder med arbeid. Han har bare småting å fikse på (etter min mening), så han gjorde nok et bra kjøp smile.gif

Edited by maelling, 29 April 2011 - 17:14.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#547 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 08:53

Der det ofte stopper med karosseriarbeid som gjør at man tar hurtigløsninger med sparkel og lignende er at det å gjøre det ordentlig krever både en viss mengde utstyr som slett ikke alle har, en viss erfaring som ihvertfall ikke alle har og også en nøyaktighet og tålmodighet som definitivt ikke mange er utstyrt med.. wink.gif

I tillegg blir det så hinsides dyrt om man skal sette bort slike jobber med mindre man kjenner noen så godt at man bytter den ene tjenesten mot den andre (ingen kofferttenkning her! wink.gif) at det er et lite aktuelt alternativ for de fleste som har så gamle biler, som da som oftest har økonomien som er tilpasset bilens innkjøpspris.. wink.gif

Min bil er alt annet enn rustfri (dog mye bedre enn denne her), jeg er ikke god nok til karosseriarbeid til å f.eks. bytte et hjørne eller vindusramme selv om det skal se vettugt ut etterpå, men kjenner heldigvis en som gjør det der i bytte mot litt skruhjelp forutsatt at jeg tar all demontering selv på forhånd.. smile.gif

Og nei, det finnes *ingen* måte å fjerne rust på utenom å kappe vekk alt brunt og bytte ut med nytt metall. Alle luriummiddel, sparkel og slikt fungerer i beste fall til å skyve problemet litt mer foran seg, problemet er bare at det da ofte kommer igjen enda verre enn tidligere..

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#548 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 10:22

Det er sant alt du sier. Sparkelet/glassfiberet gjør ikke noe annet enn å lage en hard flate som du kan forme slik du vil, og kun det. Den har samme funksjon som metallet. Man kan ikke sparkle oppå rust, men det er ikke det jeg gjør heller. Først filer jeg vekk all rusten flate til jeg kommer ned til fint metall, deretter pusser vekk rusten, og pusser som faen til det bare er stål igjen. Deretter grunner jeg. Jeg kunne stoppet der og lakkert oppå det igjen, men da hadde ikke karosseriet mitt sett ut. Det er her glassfiber og sparkel kommer inn for å tette igjen alle hull og ujevnheter. Det er kun for å lage en form smile.gif Utrolig hvor mange ganger jeg må forklare alt dette her, for det ser ut som det er en sport å hacke ned på sparkel i seg selv. Det har aldri vært noe i veien med sparkel her i verden, men de som bruker det. De fleste gjør en dårlig jobb og sparkler oppå rust, og da blir resultatet likedan. Selv bruker jeg glassfiber enkelte steder, og det er jo det man lager båter av. Det svære hullet på høyre side bak består nå av glassfiber, akkurat som skjermbredderne. Den dagen rep'en min går fyken, skjer det fordi at jeg ikke har pusset nok rust langs kantene rundt der hvor glassfiberet og sparkelet sitter, men derfor bruker jeg så lang tid.

Nå begynner bilen å se ganske bra ut faktisk, og det er det som teller for meg. Så får vi se hvor mange år dette holder. Tidligere rep under vinduskarmen har nå holdt i 2 år uten rustantydning, og behandler jeg bilen fint fremover, så holder det nok godt de andre stedene også.

Det er så mange her som argumenterer som NORDMENN er i verden, også på et mekkeforum som dette! Alt er så farlig, alt går galt, huff og nei, vi må sette dette bort til profesjonelle... Ikke gjøre noe selv fysisk, la andre skifte dekk og la andre fikse bilen fordi det kan gå galt det du gjør... Vet dere hva, sånt er selvoppfyllende profetier wink.gif Man må prøve og feile for å klatre opp kunnskapens tré, ellers forblir man udugelig til alt praktisk.

Edited by maelling, 03 May 2011 - 10:27.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#549 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 10:36

QUOTE(maelling @ 3 May 2011, 11:22) <{POST_SNAPBACK}>
Det har aldri vært noe i veien med sparkel her i verden, men de som bruker det.


Jeg kommer til å sitere deg på den her om du legger ut nærbilder av de samme områdene til neste år wink.gif

Edit; det er ikke for å hakke, men jeg tviler på at du plutselig har oppdaget hvordan sparkel skal brukes og at alle andre har gjort det helt feil siden produktene kom på markedet.

Edited by minim, 03 May 2011 - 10:37.


#550 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 11:53

Om rusten er tilbake enkelte steder om 1-2 år, så gjør det ikke meg noe. Det blir alltid en rustrunde på min G hvert eneste år, men de siste årene har jeg rafinert metodene, så det holder mye bedre. Før holdt det bare ett år, men nå er jeg oppe i 2 år. Det er bra nok for meg det smile.gif Da gjør jeg jobben på nytt og har 2 nye år. Hva er alternativet? Skal vi la bilene bare ruste og sitte på trappen grine over at bilen har rust, og en vakker dag er den så rusten at karosseriet må skrotes? Det kommer sikkert en dag hvor jeg får meg et sveiseapparat, og da gjør jeg ting på en annen måte. Men inntil videre har jeg gode erfaringer med dette her smile.gif Jeg kommer nok til å gå over til glassfiber fullstendig etter hvert. Jeg liker å eksperimentere. Selv synes jeg stål er et dumt materiale å lage biler av, i allefall enkelte plasser. Glassfiber er langt bedre smile.gif Eneste ulempen jeg finner med glassfiber, er at det kan sprekke. Delorean er blant laget i glassfiber, og noen andre "superbiler".

Sparkelet i seg selv vil aldri motstå rust i seg selv. Sparkelet har ingen funksjon der. Det skal kun tette hull. Det er rustpussen, grunningen og lakken som er nærmest metallet som avgjør om det ruster eller ei. Det er ikke noen forskjell prinsippielt fra der hvor du bare har lakkrust og pusser ned. Det er samme om det er sparkel eller ei der om du ikke pusser og grunner godt. Det jeg har funnet ut de siste årene, er at det viktigste er å pusse virkelig godt og grunne virkelig godt. De to tingene der avgjør. Ellers klarlakk på toppen av vanlig lakk..

Utrolig hvor mange som irriterer meg over tingene jeg gjør på bilen min, heh. Har dere lite å irritere dere over her i verden? : P Min G er mitt lekestativ, så den er en pensjonert G, og har ingen funksjon annet enn seg selv. Det er ikke G'en jeg bruker til å komme meg rundt med. Den står for det meste likevel smile.gif

Edited by maelling, 03 May 2011 - 11:59.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#551 Marcus

Marcus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 350 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 12:22

QUOTE(maelling @ 3 May 2011, 12:53) <{POST_SNAPBACK}>
Utrolig hvor mange som irriterer meg over tingene jeg gjør på bilen min, heh. Har dere lite å irritere dere over her i verden? : P


Tror ikke så mange bryr seg om hva du gjør med din bil, er vel heller det at du proklamerer at dette er en bra metode, for det er det ikke! Vil dra paralleller til uttrykket "pisse på seg når man fryser"; en sabla kortvarig lindring. Dette er tilnærmet uavhengig av hvor grundig grunnarbeid som utføres. Så mye tid (som så kjent er penger) du har brukt/kommer til å bruke på denne "sminkingen" av bilen din til nå, kunne du brukt til å kjøpe deg et rimelig sveiseapparat (nei, du TRENGER ikke bruke 15.000,- på din første MIG) og tatt et kurs med en kjapp innføring i platesveising. Poenget mitt er; du sier du eksperimenterer, hvorfor ikke begynne å eksperimentere i en retning det faktisk er muligheter for å få et holdbart resultat?

Pappan min har et uttrykk han bruker på biler som er "reparert" med sparkel, byggeskum og andre fikse løsninger: "et sminket lik"

#552 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 12:36

Så hvis vi drar sparkel/glassfiber ut av ligningen her. Mener dere at pussing av rust ned til metallet, grunning og lakkering er et meningsløst foretagende for en vanlig person å gjøre? Jeg ser ikke hva sparkelet har å gjøre i dette her? Jeg kunne brukt hva som helst til å tette et hull. Dere må vel grunne og lakke godt på sveiseskjøter også? Ser ikke den store prinsippielle forskjellen her? Eller skal alt rustarbeid gjøres av profesjonelle, og alt annet er sminking av lik?

Edited by maelling, 03 May 2011 - 12:38.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#553 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 12:38

QUOTE(maelling @ 3 May 2011, 12:53) <{POST_SNAPBACK}>
Da gjør jeg jobben på nytt og har 2 nye år. Hva er alternativet? Skal vi la bilene bare ruste og sitte på trappen grine over at bilen har rust, og en vakker dag er den så rusten at karosseriet må skrotes?


S V E I S E


phew.

#554 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 12:42

QUOTE(asmo @ 3 May 2011, 13:38) <{POST_SNAPBACK}>
S V E I S E


phew.


Selv etter at man har sveiset, sitter man der med åpent metall. Hva gjør dere da ? Om dere ikke grunner og lakkerer godt, så holder det nøyaktig like lenge som om man kun hadde grunnet, lakkert og latt karosseriet være deformert etter at man har kappet vekk. Problemet her er vel hvordan man får bart metall til å motstå rust med alle kunstens midler? Hvis jeg kapper hjulbuene fordi jeg skal ha på 38 tommere, og kutter i friskt metall. Er det da uetisk/moralsk forkastelig av meg å grunne akkurat der jeg har kappet for så å lakke?Problemet dere har er at noen bruker et eller annet til å gjenskape former som går videre fra der man har kappet vekk, grunnet og lakket? Dersom jeg vil ha en deformert G og kapper vekk langt utenfor det rustbefengte, og så grunner og så lakkerer, så er dette i orden for dere?

@Marcus: Tid = penger er jeg enig i. Hvor langt trekker du dette? Det er svært mye som en G-wagen som er tidkrevende å fikse. Bør dette overlates til firmaer, slik at privatpersoner bør avstå fra å mekke på sin egen G ? Burde privatpersoner heller handle en japaner for å unngå å bruke verdifull tid på sin gamle G?

Edited by maelling, 03 May 2011 - 13:14.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#555 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 16:07

Jeg kommenterer ikke for å krangle, men for å si mitt syn på "reparasjon" av rustskader ved hjelp av diverse plastprodukter.

Det er en kjensgjerning at bilprodusentene har benyttet stål til den alt overveiende del av bilens bærekonstruksjon og karosseri i all tid. Stål er sterkt, relativt billig, og det lar seg forme relativt enkelt. Den største negative egenskapen er at det ruster.

Når deler av konstruksjonen er gjennomrustet, vil det gå ut over den totale styrke og stabilitet i karosseri og/eller chassis. Reparasjon ved å sveise inn deler av tilnærmet likt materiale og fasong vil bringe tilbake styrken i konstruksjonen. Oppbygging med plastprodukter kan tilsynelatende gjøre det samme, men denne type utbedring vil ikke i særlig grad stå seg mot vibrasjon, vridning, eller annen mekanisk belastning. Der en ikke kommer til plastmassen og får forseglet den med lakkprodukter vil den trekke til seg fuktighet og etter hvert slippe vedheftet til stålet, med avskalling og rustangrep som resultat.

Ha dette i bakhodet, så får hver og en finne ut om han vil kaste bort tid og penger på lite holdbare metoder, eller gjøre en mer seriøs jobb!
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#556 Marcus

Marcus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 350 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 17:51

Nå er du på kanten til å være usaklig Martin...
Det mest fornuftige ville antagelig vært å kjøpe en riskoker med 7 års garanti, men samtlige på dette forumet har vel samme "sykdom" som fører til at vi driter i fornuft og følger heller et annet, antagelig mindre økonomisk, (livs?)syn. En av grunnene til at jeg (du? alle?) følger dette forumet er å få/gi tips, råd, dele erfaringer osv. Dette igjen for å slippe å finne opp hjulet på nytt. Noen med bedre grunnlag enn andre, enten teoretisk eller praktisk.

Misforstå meg rett, jeg har ingen personlig agenda når jeg fraråder deg å bruke de nevnte metoder, regner med ingen andre her har det heller. Selv om det ikke er noen bærende strukturer du fikser på, så er det ikke lurt å blande plast og metall. Styrken her har ikke noe å si. Problemet er bare det at plast har helt andre egenskaper, det er porøst, stivt og det er ingen måte å "integrere" det i stålet. Dette medfører at bevegelser i stålet ikke forplantes til sparkelen, som igjen fører til at skiten sprekker fra hverandre og skaper en port hvor luft kommer til.

MEN, hvis du kun er ute etter en kortsiktig og relativt rimelig (dog, langt fra gratis) utbedring, så be my guest.



#557 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 18:02

QUOTE(Marcus @ 3 May 2011, 18:51) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er du på kanten til å være usaklig Martin...
Det mest fornuftige ville antagelig vært å kjøpe en riskoker med 7 års garanti, men samtlige på dette forumet har vel samme "sykdom" som fører til at vi driter i fornuft og følger heller et annet, antagelig mindre økonomisk, (livs?)syn. En av grunnene til at jeg (du? alle?) følger dette forumet er å få/gi tips, råd, dele erfaringer osv. Dette igjen for å slippe å finne opp hjulet på nytt. Noen med bedre grunnlag enn andre, enten teoretisk eller praktisk.

Misforstå meg rett, jeg har ingen personlig agenda når jeg fraråder deg å bruke de nevnte metoder, regner med ingen andre her har det heller. Selv om det ikke er noen bærende strukturer du fikser på, så er det ikke lurt å blande plast og metall. Styrken her har ikke noe å si. Problemet er bare det at plast har helt andre egenskaper, det er porøst, stivt og det er ingen måte å "integrere" det i stålet. Dette medfører at bevegelser i stålet ikke forplantes til sparkelen, som igjen fører til at skiten sprekker fra hverandre og skaper en port hvor luft kommer til.

MEN, hvis du kun er ute etter en kortsiktig og relativt rimelig (dog, langt fra gratis) utbedring, så be my guest.

Som jeg skulle sagt det selv, bare mye bedre formulert!
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#558 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 18:59

På kanten til usaklig? Jeg forsøker å ta dere på ordet, så det høres noe konstruert ut at du kaller dette usaklig. Dere ser ut til å ha "problemer" (til dels store) med sparkel, så alt annet av rustarbeid er i orden? Det jeg opplever her er at dere har en allergi mot sparkel, og derfor prøver jeg å plukke argumentene fra hverandre. Men, uten at dere svarer på det, ser det ut som at hvis jeg kuttet vekk rustne deler (store skjermer klare for 38 tommere), og grunnet rett på metallet og lakkerte, så ville alt være i orden. Problemene oppstår der hvor man forsøker å rekonstruere karosserideler på en hvilken som helst måte, uten at jeg vet om det er en sport å kritisere sparkel i seg selv, eller om det er fordi dere har prøvd og aldri fått det til. Eventuelt er det en allergi mot alle former for "quick fix"? Uansett, er det noe vingling i argumentasjonen deres, som ellers mangler prinsipp. Dette med glassfiber på metall og at ting kan brytes fra hverandre er en bedre måte å argumentere på, og argumentet er valid. Vi får se hvordan det fungerer med glassfiber på metall. Det er et nytt triks. Ellers har jo ORC.de et komplett glassfiberkarosseri, så man burde høre erfaringene fra noe sånt før man konkluderer med at glassfiber ikke fungerer. Uansett, funker ikke dette, så får jeg prøve noe annet. Men holder alt dette i 2 år, er jeg uansett fornøyd.

Man eier nok ikke en G for å ha en bil som er maksimalt beleilig og økonomisk å eie, men fordi man vil ha noe annet. Selv liker jeg å også prøve ut mytene, og ikke bare ta argumenter på "folkemunne" for god fisk. Hører jeg noen som er allergisk mot sparkel, så liker jeg å rive argumentasjonen fra hverandre og finne ut hvorfor. Derfor prøver jeg deres standpunkter. Ellers er det eneste måte å finne ut hva som fungerer ved å prøve ut alt selv. At mange prater i munnen på hverandre og danner "tenketanker" med konsensus hvor man sier at sparkel fører til mer rust uten å ha prøvd det før, får nå så være. Sparkel ruster ikke (et karosseri bestående av 100% sparkel ville ikke rustet, men kanskje knukket), men dårlig grunnarbeid gjør det uansett om rust er der eller ei. Det er min erfaring etter mange år med slikt. Rust er et stort problem, og det ser ikke ut som noen helt har funnet løsningen. Ellers sier jeg ikke at sparkling og glassfiber er noen perfekt løsning, og det kan gå rett vest. Det kan sikkert sveis også om sveisen ser ut som fugledritt.

@Østerklev:

Det du sier er at dette glassfiberkarosseriet fra ORC.de:



ikke fungerer? Tåler ikke vridning? Eller er det kun blanding av metall og plast som ikke fungerer? Ellers er det en velkjent sak at glassfiberkarosseri som brekker er en kjiip ting. Da må man nesten bytte alt...

Edited by maelling, 03 May 2011 - 19:49.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#559 Marcus

Marcus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 350 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 19:56

Mulig jeg formulerte meg på en lite pedagogisk måte...
Glassfiber og plast er flotte materialer, men de egner seg dårlig i direkte kontakt med stål. Dette siden stålet i et karosseri er et "levende" og til en grad fleksibelt materiale som beveger seg under kjøring og andre former for aktiviteter. Plast og glassfiber er i mye større grad et "dødt" materiale. Når man blander disse, blir det som å få stearin på fingrene. Så fort den har stivnet holder den seg bra, men ved den minste bevegelse av fingeren, vil den løsne/krakelere. Du kan grunne og lakke så mye du vil på dette, men så lenge det sprekker fra undersiden, vil det hjelpe fint lite. Det er overhodet ikke "et nytt triks" som du skriver. På den andre siden, har du en dør av glassfiber på bilen din, kan du fint reparere denne med glassfibersparkel, da grunnmaterialet har samme egenskaper.

Når jeg sa du var usaklig i argumentene dine, tenkte jeg på denne påstanden: "privatpersoner bør avstå fra å mekke på sin egen G ? Burde privatpersoner heller handle en japaner for å unngå å bruke verdifull tid på sin gamle G?"

Når det kommer til argumentene mine, så gidder jeg ikke høre at de er vinglete eller mangler prinsipp. Hvis det er slik du svarer på velmenende råd, så skal du få fortsette evighetsprosjektet ditt uten at jeg skal blande meg.


#560 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 20:30

QUOTE(Marcus @ 3 May 2011, 13:22) <{POST_SNAPBACK}>
Tror ikke så mange bryr seg om hva du gjør med din bil, er vel heller det at du proklamerer at dette er en bra metode, for det er det ikke! Vil dra paralleller til uttrykket "pisse på seg når man fryser"; en sabla kortvarig lindring. Dette er tilnærmet uavhengig av hvor grundig grunnarbeid som utføres. Så mye tid (som så kjent er penger) du har brukt/kommer til å bruke på denne "sminkingen" av bilen din til nå, kunne du brukt til å kjøpe deg et rimelig sveiseapparat (nei, du TRENGER ikke bruke 15.000,- på din første MIG) og tatt et kurs med en kjapp innføring i platesveising. Poenget mitt er; du sier du eksperimenterer, hvorfor ikke begynne å eksperimentere i en retning det faktisk er muligheter for å få et holdbart resultat?

Pappan min har et uttrykk han bruker på biler som er "reparert" med sparkel, byggeskum og andre fikse løsninger: "et sminket lik"


Når jeg snakker om prinsipp, snakker jeg om reglen over. Hva vil det si å sminke et lik? Å pusse ned til stålet, grunne og lakke? Dette er en "kortvarig lindring", og er som å pisse på seg mens man fryser? Dette tolker jeg som at privatpersoner ikke bør ordne rust selv. Er det å sminke et lik å bruke sparkel for å tette igjen hull på toppen av grunnarbeid? Ellers har ikke jeg brukt overdrevet mye tid på min G, annet enn man må gjøre på en gammel bil. Derfor spør jeg om en lite brysom japaner er løsningen, fordi du ser ut til å mene at jeg bruker for mye tid. Alle råd noteres, men moralister med en spydig tone som prater om ting de ikke har prøvd selv, eller ikke får til på egen hånd, kan fint skygge unna tråden. Sparkling har jeg brukt i mange år, og det i seg selv fungerer alldeles utmerket og er ikke å "pisse på seg". Dårlig grunnarbeid derimot, gjør alt annet fåfengt og holder ikke lenge. Når det gjelder glassfiber på metall, er jeg klar over dette. Dette får vi se om fungerer eller ei smile.gif

Edited by maelling, 03 May 2011 - 20:56.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)