Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#481 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 02 April 2011 - 17:38

Da funker begge baklysene også smile.gif Det var rett og slett en gåen pære bare. Det er sjeldent her i gården at løsningen er så enkel. Men ledningene ser likevel triste ut, så jeg tror jeg skal bytte ledningsettet til hvert av baklyktene. Her kan muligens tipset til bilkar komme til nytte. Det er 6 ledninger ser det ut som, og hvis jeg handler en slik 5 meters med 7 i seg, så er det helt perfekt. Ellers er det dags for rustpuss snart - igjen, for 25 gang kanskje, og få tatt noen tvilsomme steder før det får utvikle seg.

To-do listen slik den framstår.

- Videre opprydning i ledningsnett
- Fikse nye ledninger til baklykter

http://www.biltema.n...r/7-lederkabel/



- Fikse sentrallås
- Koble på stereoen bak midtkonsollen
- Få tak i en ny vindusvisker bak, siden den brakk tvert av og forsvant for 1 år siden.
- Mase på min dekkleverandør og se å få skodd bilen skikkelig
- Sjekke at motoren går bra. Muligens trenger den en ny coil, eller trenger den bare en skikkelig tur?
- Bakdøra mi må fikses. Den har en liten bend nederst som følge av rustangrep og at pakningen ikke helt sitter på.
- Planlegge eksosmod litt nærmere, for å få eksosen ut foran høyre bakhjul og øke dimensjon og flow, og få ut malplassert lambdasonde. Kanskje bare gå til skrittet og kutte over eksosen og se hva jeg får til med biltema-deler.

Edited by maelling, 02 April 2011 - 17:44.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#482 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 04 April 2011 - 15:32

Fikk skrudd sammen alt i dag, og tok bilen med ut på en ristetest. Det er ut til Konglungen her ute og tilbake (som er fullstendig oppgravet, hvor knapt vanlige biler kan kjøre lenger), og opp i terrenget noen steder for litt real abuse. Det ristet så jeg nesten stanget i taket da jeg doset på gjennom terrenget. Det elektriske holdt stand, så kanskje jeg slipper at alle ledningene mine begynner å gniste og går opp i røyk. Det ble en litt orginal løsning under rattet, siden alle ledningene mine medførte at den store platen som normalt holder sikringene oppe ble for trang (skal prøve litt mer, men vil ikke "presse" ting opp), så jeg stripset alt fast. Er litt i tvil om løsningen, men det holdt ut turen bra. Fikk trimmet differ og slikt også.

Men før turen måtte jeg pusse 2 av pluggene (nummer 2 og 3) for å få bilen til gå som den skulle, for den fyrte kun på 4. Skjønner ikke helt hvordan den skal ha blitt så lokete, men etter å ha pusset to og ruset litt, så gikk den på alle seks og fløy avgårde som et børseskudd smile.gif

Edited by maelling, 04 April 2011 - 15:33.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#483 2furious

2furious

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Posted 04 April 2011 - 18:13

Du som liker bling skulle hatt denne Kabelstrømpa på biltema... tongue.gif

Pluggene på min G sota og gikk ureint pga toppakningen,, ble også mye olje og skit i veivhuset og over i luftfilteret. Fikk du sjekket tilstand på toppakningen?

#484 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 04 April 2011 - 19:23

Jeg sjekker stadig vekk kjølevæske og motorolje, for å se om noe mikser seg, og hittil er alt fint. Oljen sjekker jeg før hver tur stort sett, og innsuget sjekker jeg stadig vekk for å se om mitt luftfilter filtrerer bra, og det gjør det. Null klin der. Tror jeg har hatt for mange småstartinger med hissig kaldstart-dyse som har greid å drukne noen plugger (kombinert med at jeg justerte den litt rikere for ikke så lenge siden, siden jeg synes pluggene var litt for hvite), eventuelt at coilen min kanskje ikke er på sitt beste? Uansett gikk bilen helt supert etter at jeg fikk den i gang skikkelig. Den drar ordentlig bra! biggrin.gif Jeg er forberedt på at det en dag sikkert er slutt, så da aner jeg ikke helt hva jeg gjør. Enten får jeg bruke min OM617A som står borti her, men med tanke på at den nok ikke er helt frisk, burde jeg vel finne meg en annen rekke 6. Det mest fornuftige er å bruke noe som går på min fine automat som ble overhalt for ikke så lenge tiden.

Men noe sånt hadde vært drømmen :
http://www.finn.no/f...nnkode=27712574


Eventuelt en 6 sylindret dieselturbo som det snakkes så varmt om. Men, tipper motoren min holder lenge til smile.gif Får passe godt på den og ta ting som måtte dukke opp.

Heh, jeg liker bling opp til et visst punkt. Jeg er nok mer liberal enn gjennomsnittet her på forumet som nok foretrekker rutete mønster i setene, stålfelger og gammel 300 dieselmotor, og speilene i sin vante vinkel. Jeg har som regel at jeg ikke bør blinge opp bilen mer enn den kan forsvare, men nå som bilen min ser ut som en haug etter mange år, så burde jeg avstå fra å gå for slike fine kabelstrømper tongue.gif Men det ble litt fargerikt og flott under panseret, og litt jalla muligens. Menmen, bilen er min personlige lekegrind ute på gårdsplassen her. Barn har sin lekegrind i barnehagen, og jeg har min G-wagen jeg kan eksperimentere med smile.gif Det eneste jeg håper nå er at ledningsstyret mitt ikke kortslutter eller noe sånt.

Edited by maelling, 04 April 2011 - 19:35.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#485 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 06 April 2011 - 19:18

Har i dag demontert begge baklyktene bak, senket tanken og dratt ledningene som går over tanken sammen for å sjekke tilstanden. Jeg synes ledningene til begge baklyktene (6 ledere i en klynge x 2), bensintank-målern (3 ledere) og 2 stk til bensinpumpa trengs å byttes alle sammen. I tillegg går det ledninger til hengerfeste. Det virker ut som alt går i en svær klynge bakover. Jeg synes alle ledningene ser så tragisk ut at jeg har lyst til å bytte alt sammen, i tillegg til lufterørene til tanken. Planen er å bruke bilkar-trikset, som består i 10 meter hengerfeste-ledning med 7 ledere jeg handlet i dag, og trekke alt dette innvendig i bilen og bakover, med felles jording inne i bilen og ikke under. Jeg har ikke helt tenkt ut hvordan, men jeg skal se hvordan dette kan gjøres. Jeg tipper jeg kobler baklysene sammen (akkurat som jeg koblet frontlysene sammen på felles relé for nærlys og langlys), men hvor hver av de har ledere til hvert sitt blinklys. Da trenger jeg færre ledere. Muligens koble skiltlys på samme kurs om kjørelysene bak?

Mens jeg likevel holder på under der, skal jeg surre litt med eksosen, og se om jeg kan få lagt den på en annen måte. Hvordan er regelverket for eksos? Er det mulig å la eksosen gå rett i bakken (som kanskje er støydempende), eller må den gå ut bak, eller til sidene? Jeg ser at det ikke er så lett å la eksosen gå rett ut til siden, siden rammen på en måte er i veien. Dessuten står lyddempern veldig langt bak, så den må lenger fram. Jeg får vel bare kutte over eksosen (oi, liksom), og da tvinger jeg meg selv til å tenke smart smile.gif Det siste har jeg litt problemer med, siden jeg da bare lager problemer for meg selv tongue.gif Må si at jeg skal gjøre det nok ganger til at jeg faktisk går til skrittet tongue.gif

Ellers tror jeg trenger å bytte høyre hjørne bak. Det synger på siste verset, og har et hull under som fyller baklykta med driit. Venstre hjørne ble byttet for 1-2 år siden, så det er enda helt fint smile.gif Foruten dette har jeg tatt ut alt interiøret bak, så skal shine opp tepper, stoff og innvendige plastplater til gamle høyder. Det var ellers noe fuktighet foran venstre hjulbue på innsiden, så jeg må se hvor det lekker smile.gif

Til sist trenger jeg å bytte nedre feste til bakdøra, som også ser litt tvilsom ut. Bilen her er en fulltidsjobb. Man må holde på døgnet rundt for å holde alt i gang tongue.gif


Edited by maelling, 06 April 2011 - 21:09.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#486 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 08 April 2011 - 19:44

Har vært litt verkstedsbums i det siste, og har revet ut det gamle ledningsnettet som går bakover i bilen, og tredd ett nytt. Har funnet noen geniale innvendige ruter for ledningene til baklyktene, slik at de går opp i hjørnene og inn i bilen, og så videre langs siden under sidevinduene, og så møtes de under der hvor baksetene er i et "hemmelig rom". Der har jeg en koblingsboks. Derfra går ledningen ut og rett ned og under bilen og følger rammen på venstre side framover og opp til koblingspunktet med disse 2 kontaktene. Der skal jeg koble litt. Den opprinnelige planen var å la ledningene gå tvers igjennom midtkonsollen istedenfor å gå ned under bilen fra koblingsboksen, men jeg skjønner faen meg ikke hvordan jeg får skrudd av midtkonsollen (eller heter det senterkonsoll? Der hvor gir og styr er i allefall). Det sitter 2 nazi skruer foran på hver side som ikke lar seg skru av, for de går bare rundt. Akkurat som jeg må skru fra undersiden samtidig eller noe. Ellers tenkte jeg å droppe kontakter under panseret og koble direkte under dashboard. Menmen.. kanskje jeg finner ut av det. Ledningen til bensinmålern og bensinpumpa går under bilen og opp i denne koblingsboksen en tur, og så ned og skal følge den andre ledningen fram. Holder enda på å dra ut den gamle møkkaledningen som går bakover, så skal fortsette med dette siden. Skal ta bilder så snart jeg har kommet litt lenger smile.gif

Jeg må nok også trekke en ledning fra koblingsboksen i det "hemmelige rommet" og til tilhengerfestet, slik at jeg får strøm ut på kontakten der. Det kommer til å ta noen dager til dette her, og det eneste jeg ikke helt enda har skjønt hvordan kobles opp er bensinmålern. Men får bare skumme 280GE wiring diagram, undersøke gamle fargekoder og bruke hodet, så løser vel det meste seg smile.gif

Edited by maelling, 08 April 2011 - 20:36.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#487 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 09 April 2011 - 19:07






Har i dag fått koblet opp ting og tang. Nå virker bensinpumpe, bensinmåler, blinklys bak på begge sider, ryggelys, og kjørelys. Jeg har koblet opp bremselys også, men det fungerer ikke helt på selve lykten. Dvs, jeg får dem ikke til å virke individuelt, selv om det ser ut som bremselys lyser på bildet over. Noe jeg ikke helt skjønner der, for det er 2 pærer i hver lyspære, så mulig jeg bare må vri rundt på pærene slik at de står riktig ;P Ellers ble ryggelysene fordømt sterke tongue.gif Det som ikke virker er nødblink (forstår foreløpig ikke en dritt og greier ikke å måle meg fram til funksjonen), og ellers forsker jeg på hvordan tilhengerfestet skal festes på. Dere ser koblingsboksen min der hvor jeg har samlet ledningene fra hver side bak. Det ser ut til å være ganske genialt. Ellers har jeg en egen ledningssamling som går til bensinpumpe og tankmåler langs rammen hele veien, og hvor jeg har noen ledige ledere. Kanskje jeg kan bruke det til tilhengerfeste også. Jeg har noen uløste issues og driver febrilsk reverse engineering på de gamle ledningsstumpene og 280GE wiring diagram, men hos meg er det ofte slik at det sier pling, og så skjønner jeg det. Akkurat i kveld står det litt stille, men det kommer da en dag i morgen tongue.gif

EDIT: grunnen til at det lyser så veldig bra baki der, skyldes god jording antageligvis smile.gif Har ordentlig jording inne i bilen istedenfor bakpå, så nå lyser det pokkers bra fra blinklys også biggrin.gif

Edited by maelling, 09 April 2011 - 20:47.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#488 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 10 April 2011 - 20:32

Nå fungerer alt det elektriske foruten nødblink, tilhengerfeste og lys på skiltet bak. Til skiltet bak holder jeg på å trekke ledninger. Ellers har jeg revet vekk alt av luftinger til tank, for det gamle styret der ser ut som har ligget på bunnen av atlanteren i 80 år. Jeg skal trekke nye gummislanger rundt om kring, så blir det nok langt bedre.

Mens jeg likevel hadde skrudd ut mesteparten av interiøret, bortsett fra på dørene, oppdaget jeg at gulvet ved passasjersetet (og førersetet i mindre grad) var dønn fuktig. Det fløt dammer der, så jeg har skrudd ut passasjersetet og festet til setet, og er i ferd med å skru ut midtkonsollen/senterkonsollen. Det ser ut som noen har tømt ut 10 liter vann der. Heldigvis ser jeg ikke at noe har rustet, så det er bare fordømt vått. Skruene som holder listene ved dørene måtte nærmest drilles ut, men jeg fikk de av. Fremover blir det å ta av midtkonsollen/senterkonsollen og ta ut det lyse teppe-greiene jeg har over hele bilen. Alt skal henges til tørk, og så skal jeg prøve en jalla tepperenser på alt sammen for å få det til å skinne igjen. Men ingenting skal inn i bilen før jeg har funnet ut hvor det lekker. Muligens det er vindusviskergjennomføringer? Kanskje det er et et sted under vinduet ellers? Jeg får granske og se hvordan det ser ut smile.gif

Ellers lurer jeg på hvor lytt bilen er nå uten dette lyse teppet over hele bilen, og sorte, tykke stoffmatter på toppen av det igjen. Det blir vel som å kjøre feltvogn, men mye og god lyd plager ikke meg smile.gif Steinknatring mot hjulbuen derimot...

Edited by maelling, 10 April 2011 - 20:54.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#489 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 10 April 2011 - 21:02

QUOTE(maelling @ 10 Apr 2011, 20:32) <{POST_SNAPBACK}>
Nå fungerer alt det elektriske foruten nødblink, tilhengerfeste og lys på skiltet bak. Til skiltet bak holder jeg på å trekke ledninger. Ellers har jeg revet vekk alt av luftinger til tank, for det gamle styret der ser ut som har ligget på bunnen av atlanteren i 80 år. Jeg skal trekke nye gummislanger rundt om kring, så blir det nok langt bedre.

Mens jeg likevel hadde skrudd ut mesteparten av interiøret, bortsett fra på dørene, oppdaget jeg at gulvet ved passasjersetet (og førersetet i mindre grad) var dønn fuktig. Det fløt dammer der, så jeg har skrudd ut passasjersetet og festet til setet, og er i ferd med å skru ut midtkonsollen/senterkonsollen. Det ser ut som noen har tømt ut 10 liter vann der. Heldigvis ser jeg ikke at noe har rustet, så det er bare fordømt vått. Skruene som holder listene ved dørene måtte nærmest drilles ut, men jeg fikk de av. Fremover blir det å ta av midtkonsollen/senterkonsollen og ta ut det lyse teppe-greiene jeg har over hele bilen. Alt skal henges til tørk, og så skal jeg prøve en jalla tepperenser på alt sammen for å få det til å skinne igjen. Men ingenting skal inn i bilen før jeg har funnet ut hvor det lekker. Muligens det er vindusviskergjennomføringer? Kanskje det er et et sted under vinduet ellers? Jeg får granske og se hvordan det ser ut smile.gif

Ellers lurer jeg på hvor lytt bilen er nå uten dette lyse teppet over hele bilen, og sorte, tykke stoffmatter på toppen av det igjen. Det blir vel som å kjøre feltvogn, men mye og god lyd plager ikke meg smile.gif Steinknatring mot hjulbuen derimot...

Slitte viskergjennomføringer, utett pakning rundt frontrute og tett drenering av varmeapparathuset er de vanligste årsakene til at det kommer inn vann. Rust i sideveggen på torpedoen kan også være en mulighet. Viskergjennomføringene bør ikke ha merkbar sideslakk i noen retning. Lekkasje fra frontruta pleier å etterlate skjolder på innsiden av ruteramma mellom rutepakningen og instrumentpanelet.

Det kan også være at varmeapparatet eller slangene lekker, men da vil du kjenne en karakteristisk søtaktig smak av kjølevæske om smaker på vannet.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#490 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 11 April 2011 - 08:21

Ikke bruk jalla tepperenser. Bruk Nylonvask! Det er magi på tube ...
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#491 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 11 April 2011 - 18:47

Okay, takker for tips Østerklev. Det er godt å ha noen med stålkontroll her som kommer med sjekkliste for meg wink.gif Ellers skal jeg sjekke ulike rensealternativer, Tjærand smile.gif





Da har jeg revet ting fra hverandre. Dette teppegreiene foran så ikke særlig bra ut, så her må jeg nok bruke all verdens kunster for at det skal se bra ut. Overraskende nok var det på førersiden at rusten var mest utbredt (det er enda litt vått der og holder på å tørke), og i mindre grad på passasjersiden. Det ser heldigvis ikke så ille ut, så det der for jeg vel pusset ned og ordnet smile.gif Har tross alt rustpusset et par ganger før, men da på utsiden av bilen. Den store nøtten som gjorde meg forbanna i kveld var det helvetes brekket! Den består av flere komponenter som skal sitte helt riktig sammen for å fungere, og hvordan det fungerer skjønte jeg ikke en dritt av i kveld. Jeg får lese G-manual og se hvordan denne fungerer. Selve trykknappen med fjær forsvant rett ut, den lille biten som fjæren dytter på et vis, tok jeg av. Ellers er det en tredje større metallplate med hakkene som sitter bak det igjen. Av alle mentale øvelser jeg hittil har vært borte i, så var brekket det jeg synes har vært mest krevende hittil tongue.gif Det er en stund som dette at man skulle hatt noen G-entusiaster i området som bare trillet innom og forklarte meg ting ;P En videre pussighet var at høyre vaier står lenger ut enn den andre. Har den muligens løsnet i trommelen? Det virker ikke ut som den har røket, men den står for langt ut :-/

Edited by maelling, 11 April 2011 - 18:48.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#492 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 11 April 2011 - 19:13

Du trenger ikke alternativer, du trenger bare Nylonvask
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#493 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 11 April 2011 - 19:51

QUOTE(Tjærand @ 11 Apr 2011, 20:13) <{POST_SNAPBACK}>
Du trenger ikke alternativer, du trenger bare Nylonvask


Aha, så effektivt ja biggrin.gif Da får jeg bare handle denne mirakeltuben smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#494 Enebakk

Enebakk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 11 April 2011 - 19:55

Gjør som @Tjærand sier bruk Nylonvask det er det beste.

Foresten meget tøtt G du har smile.gif
Stå på videre

#495 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 11 April 2011 - 20:00

QUOTE(Enebakk @ 11 Apr 2011, 19:55) <{POST_SNAPBACK}>
Gjør som @Tjærand sier bruk Nylonvask det er det beste.

Foresten meget tøtt G du har smile.gif
Stå på videre

Tøtt - Er det et positivt eller et negativt Enebakkuttrykk? wink.gif

#496 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 11 April 2011 - 20:26

QUOTE(asmo @ 11 Apr 2011, 21:00) <{POST_SNAPBACK}>
Tøtt - Er det et positivt eller et negativt Enebakkuttrykk? wink.gif

Herover brukes uttrykket "tøtte" om et hunkjønn som er litt lett på tråden, andre steder brukes det i formen tøyte. Kanskje tøtt er den mannlige varianten?
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#497 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 11 April 2011 - 21:30

QUOTE(Enebakk @ 11 Apr 2011, 20:55) <{POST_SNAPBACK}>
Gjør som @Tjærand sier bruk Nylonvask det er det beste.

Foresten meget tøtt G du har smile.gif
Stå på videre


hehe, jeg får gjør det til en regel å gjøre det Tjærand sier. Han befaler; jeg utfører. Dersom han vil ha M104 under panseret på bilen min, så gjør jeg det ;P hehe. Neida. Dette var et godt tips. Da lar jeg tepperensern stå. Dette så rasende effektivt ut smile.gif

Trodde du skrev jeg hadde en "trøtt" G, heh, i betydningen kjedelig, før jeg så det stod "tøtt". Jeg får tolke det som kul/allright bil smile.gif Bilen er noe trøtt også og er ikke i mint condition, men det er ikke håpløst. Lakken er den dårligste noen G har i 165 mils radius alle retninger, men resten av bilen er ganske bra egentlig. Jeg greier å holde rusten under kontroll, og det er det viktigste. Men høyre hjørne bør jeg bytte smile.gif Kul blir den når jeg får på borbet'ene på 33 tommer, men det tar visst tid å få tak i gummien...

Edited by maelling, 11 April 2011 - 21:37.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#498 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 11 April 2011 - 21:58

QUOTE(maelling @ 11 Apr 2011, 22:30) <{POST_SNAPBACK}>
Kul blir den når jeg får på borbet'ene på 33 tommer, men det tar visst tid å få tak i gummien...

Gjør visst det hos alle forhandlere som venter på dekk fra den produsenten. Ventes hardt her også, såpass hardt at jeg allerede fantaserer om andre dekkdimensjoner..

#499 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 11 April 2011 - 22:04

QUOTE(Terka @ 11 Apr 2011, 22:58) <{POST_SNAPBACK}>
Gjør visst det hos alle forhandlere som venter på dekk fra den produsenten. Ventes hardt her også, såpass hardt at jeg allerede fantaserer om andre dekkdimensjoner..



Jepp, jeg begriper ikke hva som foregår... Har skrevet noen mailer til vår felles kontaktperson, antageligvis, og det "hemmelige" nettverket her, heh. Det er tydeligvis noen problemer med leveranser, men jeg blir ikke klok på dette her... Har bare sagt at det får ta den tiden det tar smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#500 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 11 April 2011 - 22:20

QUOTE(maelling @ 11 Apr 2011, 23:04) <{POST_SNAPBACK}>
Jepp, jeg begriper ikke hva som foregår... Har skrevet noen mailer til vår felles kontaktperson, antageligvis, og det "hemmelige" nettverket her, heh. Det er tydeligvis noen problemer med leveranser, men jeg blir ikke klok på dette her... Har bare sagt at det får ta den tiden det tar smile.gif

Ut fra det jeg har hørt fra andre forhandlere (som også sliter med å få tak i flere dekk) så er det litt issue for produsenten å møte EU-krav til dekkstøy. Kan også love deg at kontaktpersonen din ikke synes denne situasjonen er noe særlig trivelig. Han er frustrert på dine (og andres) vegne.