Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#441 2furious

2furious

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Posted 18 March 2011 - 18:59

Hei, maelling, hvor brede er bredderne dine rett over navet på felgen? fram og bak? Må ta av mine og pusse de opp da de begynner å sprekke opp. Mulig jeg bygger de litt ekstra med glassfiber i samme slengen. Greit å vite hvor mye smalere mine er da dine ser ut som perfekte i proposjon smile.gif

#442 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 18 March 2011 - 19:29

Hei, målt fra selve karosseriet, stikker de 13,3 cm ut. Hvor langt ut ifra navet er det vel litt mer styr å måle.

http://www.orc.de//i...e...3&sprache=2



"fender flares (set)
9" ET-26 GfK
Mercedes G, model 460/461"

Det er disse jeg tror jeg har. Du finner dem under "shop" og "fender flares" etter at du har punchet inn Mercedes G 460. Ellers er jeg enig at de ser bra ut wink.gif Beundrer bredderne mine hver gang jeg kikker på bilen cool.gif

PS: kanskje målene du etterlyser er 9 tommer. De stikker ut 5 1/3 tommer (13,3 cm) ut nemlig.

Edited by maelling, 18 March 2011 - 19:53.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#443 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 18 March 2011 - 20:22

Å heve en Geländewagen med f eks ORC-fjærene, ca 4-5cm, har minimal effekt på kjøreopplevelsen, bare så det er sagt. Hvis du derimot finner på å heve mer enn det så vil det nok være en god idé å endre en del i forstillingen. Jeg vet at Bilkar laget nye "fastebraketter" på akslingen for å endre styregeometrien tilbake mot originalvinkler da han hevet sin Pick-Up-G, men den bilen er hevet "noe" mer enn 5cm wink.gif

#444 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 18 March 2011 - 21:08

QUOTE(Rossi @ 18 Mar 2011, 20:22) <{POST_SNAPBACK}>
Å heve en Geländewagen med f eks ORC-fjærene, ca 4-5cm, har minimal effekt på kjøreopplevelsen, bare så det er sagt. Hvis du derimot finner på å heve mer enn det så vil det nok være en god idé å endre en del i forstillingen. Jeg vet at Bilkar laget nye "fastebraketter" på akslingen for å endre styregeometrien tilbake mot originalvinkler da han hevet sin Pick-Up-G, men den bilen er hevet "noe" mer enn 5cm wink.gif


Tror jeg holder meg til noenlunde edruelige hevinger og størrelse på dekk. Jeg har som prinsipp at jeg ikke skal lage problemer ut av noe som ikke er et problem, så hever jeg bilen så mye at jeg må fikse noe annet for at akslingen skal stå der den helst skal stå, så går jeg over noen streker smile.gif Jeg er ferdig med å lage nye problemer for meg selv tongue.gif Men kanskje jeg heller skulle sendt bilen på "ferietur" til Fosen for å få modifisert den til "bilkar-edition", så får jeg vel den tilbake som noe sånt tongue.gif:





Så kan jeg få sjokket den dagen jeg glemmer meg bort og skal inn i Sandvika storsenters undergrunnsparkering og setter meg bom fast tongue.gif Jeg så en kar med en godt voksen 4x4 med skiboks på taket som fikk modifisert litt på høyden på bilen da han presset seg inn på holmensenteret en gang.

Edited by maelling, 18 March 2011 - 21:10.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#445 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 19 March 2011 - 17:10

Har i dag lagt opp nye releer og ledninger rett fra batteriet og til 1000 - meterne, så nå lyser de fint igjen. Er litt i tvil om hvor gode de er, for de så ganske matte ut. Startet ellers med å rydde opp i ledningskaoset i bilen. Det er rester etter 2 ulike alarmer i bilen nå, og alarmen må ha strøm for at bilen skal starte. Men etter at jeg fikk røsket ut nok ledninger, ville ikke bilen starte uansett tongue.gif Jeg har funnet det jeg tror er "trigger-ledningen" som går ned til startreleet, og så at den var koblet sammen med noe annet bak selve tenningsnøkkelen. Det var litt ugreit å finne fram bak nøkkelhullet gjennom der hvor speedometer-dekselet på toppen vanligvis er, men finner vel ut av det. Vil ha ut alle rester av alarm og begynne på nytt, og helst få i gang sentrallåsen. Det er nok ledninger til 3 biler i g-wagen nå, så får røske ut alt og researche. Ser på 280GE wiring-diagram og tror jeg forstår hvor på selve tenningsnøkkelen ledningen til startreleet skal smile.gif

Edited by maelling, 19 March 2011 - 18:01.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#446 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 19 March 2011 - 19:06

Nå har jeg koblet sammen ledningene som tidligere gikk fra tenningsnøkkelen ==> alarm ==> startmotor-relé, til å bare gå direkte fra tenningsnøkkel til startmotor-relé, som en standard G : ) Vips startet bilen. Så nå er det bare å rive ut alle gamle ledninger fra tidligere alarmer. I tillegg får jeg bytte ut morkne ledninger under panseret, og bytte ut alt med nytt smile.gif Tror det kan være en fordel å oppgradere diverse kontakter også. Det er mye som ser tvilsomt ut.

"Wiring Upgrade"
http://www.clubgwage...i...item&tid=19


"The main harness connection in the 460 Gwagen is an open spade conector design and located in an area that's subject to water intrusion. With modern "WeatherPac" connectors this potential problem area can be eliminated. If you have eratic behavior of rear lights, fuel gauge, or fuel pump, consider making this upgrade



Har sånne Bosch Rallye 225 på i dag, og jeg lurer på om jeg skal bytte ut med flunkende nye, siden de jeg har på er så matte og slitt. De selges til i overkant av 600 kr på torshov like ved. De ser bra ut på bilen også smile.gif

Edited by maelling, 19 March 2011 - 20:54.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#447 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 20 March 2011 - 15:52

Etter at fiksingen av 1000 - meterne viste seg å være en braksuksess, har jeg røsket ut de håpløst morkne ledningene til frontlysene og dertil håpløse gummigjennomføringer. Jeg er så driit lei av 12 år med irritasjon over lys som kommer og går og diverse tull, så nå fjerner jeg gammelt ledningsnett og legger opp en dedikert kurs til frontlyktene, som skal drive 2 releer. Ett relé skal drive begge nærlysene, og ett annet relé skal drive begge fjernlysene. Håper dette gir full pupp på begge lysene, og at begge blir like sterke. Jeg har en plan om å fikse opp godt bak også, så mulig jeg legger opp et relé der også med egen kurs cool.gif Det tar seg så dårlig ut med ulik styrke på nesten alle lys, så jeg erklærer jiihad mot el-feil!

Men er det noen som vet om parklys er noe biler må ha ? Er det noe jeg kan drite i? Jeg ser ikke hensikten med parklys... Kan vel heller koble de sammen med nærlysene ?

Edited by maelling, 20 March 2011 - 15:57.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#448 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 20 March 2011 - 20:49

Parklys er påkrevet, så det skal IKKE kobles sammen med nærlysene. Har du på nærlys når du f.eks. stopper i veikanten og det er mørkt, eller ved andre anledninger man stopper i mørket? I så fall har jeg lyst på å knuse begge lyktene dine med en svær slegge! wink.gif

Dessuten, hvis en nærlyspære ryker i mørket ser det for møtende trafikk ut som man møter en MC eller moped, så var det plutselig en hel bil der. Livsfarlig hvis det er venstre nærlys som konker, og jeg mener det å kjøre helt mørklagt på ene siden foran burde kvalifisere til førerkortbeslag på lik linje med å kjøre med nedisede ruter.

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#449 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 March 2011 - 01:09

Okay, da kobler jeg opp parklys som det var før, så slipper du å ødelegge frontlyktene mine med en svær slegge ;P Jeg pleier ikke å stanse opp i veikanten frivillig, for i så fall har jeg jo nødblink smile.gif Men det er i grunn like greit å koble opp parklys på det gamle ledningsnettet. Jeg har hatt det ene frontlyset som har bugget i det siste. Det er noe surr med sikring 6 fra venstre under rattet, for det er en liten sveiseflamme der nesten og høyre nærlys faller ut med mindre jeg presser litt på sikringen. Mulig jeg må klemme litt på de sakene som holder sikringene. Menmen, nå blir alt ordnet opp smile.gif

Edited by maelling, 21 March 2011 - 01:11.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#450 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 21 March 2011 - 06:21

Når du først går så grundig gjennom det elektriske anlegget vil jeg anbefale å bygge om sikringsboksen til flatsikringer med det samme. Mye av de elektriske feilene vil da bli borte.

Å legge relestyring til baklysene er bortkastet. Disse trekker så lite strøm at det ikke er noe å hente på å bruke releer. Gode forbindelser i kontakter, lampeholdere og jordpunkt vil gi godt lys i lampene bak.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#451 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 March 2011 - 12:45

QUOTE(Østerklev @ 21 Mar 2011, 06:21) <{POST_SNAPBACK}>
Når du først går så grundig gjennom det elektriske anlegget vil jeg anbefale å bygge om sikringsboksen til flatsikringer med det samme. Mye av de elektriske feilene vil da bli borte.

Å legge relestyring til baklysene er bortkastet. Disse trekker så lite strøm at det ikke er noe å hente på å bruke releer. Gode forbindelser i kontakter, lampeholdere og jordpunkt vil gi godt lys i lampene bak.


Det hadde vært allright med flatsikringer. Er det en sikringsboks som passer som er bolt on da ? Hvor får man tak i det ? Eller må jeg bare finne noe som passer omtrent og feste det på et vis? Ellers har jeg tenkt at relé bak er bortkastet, men får sjekke ledninger, kontakter og sørge for at alt virker.

Edited by maelling, 21 March 2011 - 12:53.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#452 Terka

Terka

    Jallamekaniker

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 574 Innlegg:

Posted 21 March 2011 - 13:03

Hvor mange sikringer er det nå igjen? Her er en boks til 8 stk flatsikringer: http://www.maritim.n...8-bladsikringer

Edit: sitter i bilen og ser at det selvsagt er 12 sikringer. Da er det kanskje enklest med 2 stk bokser a 6 sikringer? (vet ikke om noen som tar 12 stk) Jeg har i tillegg 3 stk flatsikringer i bakkant, du har muligens også har noen ekstra morsomheter installert i bilen?

Edited by Terka, 21 March 2011 - 14:31.


#453 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 March 2011 - 15:15

Jeg tenker at 2 x 6/8 kan fungere. De har sånt på Torshov, i mange ulike varianter:

http://www.torshovbi...?varenr=1280170



http://www.torshovbi...arenr=173050021



http://www.torshovbi...arenr=173050022



Jeg har hatt en ekstra sikringsboks i motorrommet til alarm og sentrallås, men det har forsvunnet nå. Har ellers varmeseter, samt elektriske vindusheiser foran og bak, men vet ikke hvor sikringene der er. Jeg får bare grave meg frem. Har tatt ut sikkert 20 meter med unødvendige ledninger allerede. Jeg får se hvor mange sikringer jeg trenger. Jeg skal legge opp dedikert kurs til stereoanlegget, og rydde opp i dashboard. Det tar litt tid dette, men er kosejobb i solen smile.gif Fint å kunne fikse litt på bilen mens jeg grubler over forbedringer i masteroppgaven min. Jeg holder på å skrive opp en handleliste over ting jeg trenger, men jeg har nesten alt foreløpig. Nå skal jeg i gang med å trekke nye ledninger til frontlysene, og med nye gummigjennomføringer. Fant den perfekte kabelstrømpe til frontlyktene, og det er hageslange! Ettersom jeg har drevet med redneck dekkskift og slikt på MC før, så fant jeg ut at gummislange er brukbart til mye rart, annet enn felgbeskyttelse.

Edited by maelling, 21 March 2011 - 15:27.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#454 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 March 2011 - 21:45

Har i dag fått koblet opp releene og trukket ledninger til høyre lykt foran (venstre når du ser mot bilen forfra) gjennom en hageslange, og lagde 2 små hull midt på slangen hvor jeg trakk ut 2 ledninger til blinklyset på toppen. Har en rød, en grønn, en blå og en gul ledning fram til lykten (+ 2 gule til blinklys), så det er fargerikt og fint. Skulle bare hatt bedre gummigjennomføringer. Har et sett med gjennomføringer, men akkurat den som er der er litt spesiell, så spørs om det holder. Får muligens bytte siden. Den som går inn under panseret hadde jeg en som passet. Ledningene til parklys blir koblet opp som det var før. Rett innenfor panseret har jeg 2 stk releer koblet opp med felles strømforsyning, der ett rele drar begge langlys og ett rele drar begge nærlys, og så har trukket 2 ledninger over foran radiatoren gjennom en hageslange (ser litt jalla ut, men får spraye den sort tongue.gif), og over til høyre side. Der var det en skikkelig negerjobb med å rive ut gamle gummigjennomføringer rundt venstre lykt (høyre når du ser bilen forfra), men kunne heldigvis bruke den som går inn i motorrommet hvor det er trangt til oljekjøler. Der gjør jeg det samme, med 4 stk fargerike ledninger, samt 2 stk til blinklys. Satser på klare fargekoder, så skjønner jeg hva ledningene er til.

Spent på om alt dette funker. Vet ikke om det er jalla med ledning tvers over, så får nesten teste litt. Har et ledig nett som egentlig går til venstre lykt foran da som står ubrukt, så kan enkelt koble om. Alle ledningene er i allefall veldig FETT dimensjonert, så spenningfall burde jeg ikke få. Planen var å ha lykter som lyser LIKT, så derfor deler jeg samme relé.

Har ellers handlet inn 2 x 6 sikringholder for flate sikringer, så skal bytte ut sikringene i bilen. Ser fram til det smile.gif Når alt foran er ferdig, får jeg konsentrere meg om alt inni bilen bak dashboard og ordne stereoen og annet, og til sist får jeg fikse alt bak. Der fungerer bare én baklykt, så noe må gjøres. Håper det blir bra til slutt smile.gif

Edited by maelling, 21 March 2011 - 21:50.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#455 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 March 2011 - 19:57

Ble ferdig med hele ledningsnettet til begge frontlyktene og blinklysene foran i dag, og har brukt noe tid på å sørge for at ledningene ligger godt beskyttet over alt. Har noe igjen smile.gif Fy faen som det lyser i mørket nå biggrin.gif Det er operasjonsbord-lys selv 30 meter unna. De Bosch'ene er ganske matte, men de lyser veldig sterkt likevel. De vanlige Golf 1 - lyktene er de som lyser opp mest, og Bosch'ene drar opp enda noen hakk. De neste dagene skal gå til å fikse lysene bak (sjekke jording m.m), og trekke ledninger inn i bilen og rydde opp bak dashboard. Ellers skal jeg trekke en feit, ny kabel fra dynamo til batteri, og se om jeg får mindre spenningstap. I dag varierer spenningen inne i bilen ettersom om bilen er varm eller kald, hvor jeg har i underkant av 14 volt når bilen er kald og ned mot 13 volt når ledningsnettet er varmt. Skal se om det har noe med motstand i ledningsnettet som varierer eller hva det er. Til sist skal jeg bytte ut sikringsboksen under rattet smile.gif

Edited by maelling, 22 March 2011 - 19:59.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#456 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 22 March 2011 - 21:16

QUOTE(maelling @ 22 Mar 2011, 19:57) <{POST_SNAPBACK}>
I dag varierer spenningen inne i bilen ettersom om bilen er varm eller kald, hvor jeg har i underkant av 14 volt når bilen er kald og ned mot 13 volt når ledningsnettet er varmt.


Setter en tier på at det har fint lite med ledningene å gjøre wink.gif


#457 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 March 2011 - 21:44

Hehe, jeg har en tanke om at det er 105 amp biltema-dynamoen min muligens som regulerer muligens. Den er litt spesiell, siden max spenning på den er 13.96 volt (såkalt "set point" på databladet til den), og ikke godt over 14 volt som flere andre. Litt snodig at spenningen alltid er høyest når bilen er kald, bestandig. Men kan jo være batteristatus også som har noe å si muligens, og at det bare er litt flatere når det starter. Jeg synes å huske fra min tid på elektro/elektronikk på videregående (før jeg byttet "karriere" fullstendig") at kalde ledninger har mindre motstand i seg enn varme, og der kommer teorien min fra. En ting som taler mot dette, er at spenningen ligger fjellstøtt selv om jeg skrur på alle varmeseter, leker med vindusheisere og watt'er anlegget på max, og blinker med langlysene. Dersom den nye ledningen ikke gjør noe fra eller til, så er det vel bare dynamoen som kan være synderen. Vi får se smile.gif

Edited by maelling, 22 March 2011 - 21:50.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#458 GULF

GULF

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 137 Innlegg:

Posted 22 March 2011 - 21:53

QUOTE(minim @ 22 Mar 2011, 21:16) <{POST_SNAPBACK}>
Setter en tier på at det har fint lite med ledningene å gjøre wink.gif


Når laderegulatoren som sitter i dynamoen blir varm vil den senke ladespenningen noe for å ikke overlade batteriet. Den "tror" at batteriet er like varmt
(Temperaturkompensasjon er innebygd i regulator)
Det ville vært opptimalt om denne temp. føleren var plassert rett ved batteriet og følte på den faktiske temperaturen ved batteriet.

Mvh Gulf
Mercedes G en fantastisk bil

#459 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 29 March 2011 - 20:45

Har i dag oppgradert sikringsboksen ved å montere flatsikringer, med 2 x 6 sikringsholdere. Endte med at nærlys, 1000-metere og vifta inne falt ut, men jeg får sjekke kontaktene i morgen. Det ser ganske mye mer smooth ut nå under rattet i forhold til før. Det er en litt snodig sikringsboks, for det er flere sikringer som ikke er til noe (jeg har koblet flatsikringene helt identisk), og bare fungerer som kontaktpunkter. Ellers har jeg funnet den perfekte tyverisikring, og det er rett og slett å ta med seg releet for bensinpumpa når man drar. Da er man garantert at ingen kan tjuvkoble bilen tongue.gif Ellers er målet å få i gang sentrallåsen, og jeg har funnet boksen som styrer alt sammen, uten at jeg enda skjønner hvordan den fungerer. Det kommer nok til å ta litt tid det her. Det er en haug av releer jeg ikke enda har funnet ut hva er til under der, men vet at vindusspylern bak ikke virker, ei heller varmetrådene. Får fikse ting i tur og orden smile.gif

Ellers har jeg noen småproblemer med motoren, som godt kan skyldes at jeg justerte den litt rikere, eventuelt at jeg har startet den opp for mange ganger mens kaldstartdysa spruter. Uansett drukner pluggene mine (mulig som følge av mye "on" og "off" før jeg fant releet for bensinpumpa). Har i allefall hatt noen runder med at sylinder 5 falt ut først, og da var det å ta den opp og pusse. Bilen gikk som en sjark, men kom seg etter puss. Pluggen var helt nedsotet. I dag falt sylinder nummer 1 ut, og her var løsningen den samme. Jeg har justert den litt magrere igjen, men den trenger vel mest en god tur nå. Motoren blir ganske rar av å gå litt nå og da for å sjekke om ledningsnettet enda fungerer. Har en anelse om at fordeleren holder på å gå, men vet ikke om dette bare er en følelse.

Menmen, går fremover smile.gif

Edited by maelling, 29 March 2011 - 20:50.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#460 bk

bk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 263 Innlegg:

Posted 29 March 2011 - 20:52

QUOTE
Ellers er målet å få i gang sentrallåsen, og jeg har funnet boksen som styrer alt sammen, uten at jeg enda skjønner hvordan den fungerer. Det kommer nok til å ta litt tid det her.


Tips: sjekk først inne i førerdøren at kontaktpluggen ikke har hoppet av, har skjedd på min noen ganger, nå har jeg tapet kontaktene sammen.