Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#381 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 22 January 2011 - 11:49

QUOTE(Roar Sæther @ 22 Jan 2011, 11:33) <{POST_SNAPBACK}>
Dokumentasjonen er tilgjengelig via NGK, og med en søknadsmal som er kjent for "vår mann" hos Statens vegvesen.

Det er med forbehold om felger som er godkjente for denne dimensjonen, på denne type bil. Pr dags dato, er det Borbet felgen som VTP selger, som er den eneste vi vet dekker dette kravet, men det jobbes med å finne flere alternativer.

Uten å vite hva det står i vognkortet ditt ang tillat dekkdimensjon, så trenger du dette. Men det er noen av disse vognene som kan ha 32 tommers hjul uten å søke om det. Grunnet rette dimensjon i vognkort fra før.

Verdt å sjekke.

Skal bli morro å se vogna di til våren med de nye dekka cool.gif



Og Minim, det finnes KM2 i 37 på lager, dog da til 17 toms felg rolleyes.gif


Husker jeg helt feil når jeg sier at BOS utsteder papirer på enten 31 eller 32" hjul? Får du 31" i vognkortet så er du ihvertfall innenfor 5% regelen på rulleomkrets og under 2% endring av speedometeret (om disse reglene fortsatt er tilstede?).

Sikler på et sett Thornbird 38x15,5-15, men da melder behovet seg for ny felg med et heeeelt annet innpress og bredde samtidig smile.gif

#382 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 January 2011 - 12:09

QUOTE(minim @ 22 Jan 2011, 11:30) <{POST_SNAPBACK}>
Du må være ærlig med deg selv smile.gif

- "Røffere" look
- Ingen modifikasjoner nødvendig i skjermer/ramme med mindre du har behov for mye flex
- Får litt mer bakkeklaring
- Lavere turtall (passer bra for deg som kjører mye langs vei).
- Faller også innenfor hva som kan godkjennes

Og sikkert mer som jeg ikke kommer på. En annen ting som er litt merkelig med dekk størrelser er at man begynner gjerne med et lite hopp på størrelse og så synst man de dekkene ser små ut etter en stund. Har gått fra "31"->32"->33"->35" selv og nå er 35" dekkene begynt å bli litt vel små sad.gif


Bilen det er snakk om (for de som måtte komme fra andre deler av forumet)


Okay, da har vi en liten avstemningskonkurranse. Prisen for 33 tommer og 32 tommer ble lik, så det er hipp som happ. Levering på 33 tommerne kunne ta litt lenger tid (levering i februar), men det har ingen betydning overhode. Vi lar avstemningen rulle og gå gjennom helgen til søndag klokken 24.00, og så lar vi flertallet bestemme ut i fra deres erfaring og kunnskap! Dersom flertallet lander på at 33 tommer er det riktige for bilen min (på samme felger som på bildet), så blir det 33 tommer, og hvis flertallet mener 32 tommer er det beste ut i fra min resonering, så blir det det smile.gif Blir det uavgjort, så slår jeg kron og mynt. Alle stemmer på over 33 tommer blir rundet ned til 33, og alle under 32 blir rundet opp til 32 smile.gif Det er kun 32 og 33 det står om her.

Stemmemåte:

Angi i en post antall tommer min kontakt skal montere på hjulene mine når de hentes her i Asker smile.gif Vi har allerede en stemme for 33 tommer, og selv stemmer jeg 32 tommer.

Edited by maelling, 22 January 2011 - 13:09.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#383 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 22 January 2011 - 21:21

Det er et ærlig og godt stykke arbeid å bli solbrent i nakken, mesteparten av det du spiser kommer fra nettopp bonden, så hvorfor denne evige stigmatiseringen av naboer, trøndere, bønder og de som synes det er gøy med store hjul skjønner jeg ikke?

Vi har hatt ulik oppfatning av mc-teknologi før, off-topic, men nå kan jeg heller ikke la være; det som dessverre lukter redneck av her er å bytte MC-dekk f.eks på gårdsplassen! Høyhastighetsdekk er veldig myke dekk hvor du lett bøyer bead wire med manuelt verktøy, med sideveis kast, skjevhet eller dårlig tetting som resultat. Skader på felgen er, som du bekrefter, nesten ikke til å unngå. Skader på innsiden kan gi uttette hjul men også hull i eloksering eller oksydbelegg og lettere korrosjon. Og hva med balansering, må du ikke til et dekkverksted uansett eller kjører du ubalansert eller bruker du statisk metode? Dessuten er det ved MC-dekk viktig å få de røde, hvite og gule merkene helt riktig, om du vet hva de er? Hjemme bruker man også gjerne såpe eller såpevann som legger seg inni dekket med ytterligere resultat til forråtnelse eller korrosjon mot evt. hull mot bead wire eller cord. Olje, såpe, frostvæske, silikon o.l. bør man ikke bruke på dekk, kun helt rent dekkpasta. Så er det noe som er vanskelig og som man må ha til R-sykler så er det dekkmaskin og dynamisk balansering!

#384 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 January 2011 - 21:40

Du er full av info Horch, og jeg noterer flittig smile.gif Når det kommer til balansering av MC-dekk, er det veldig enkelt. Lodd og slikt er å få kjøpt, og man trenger ikke maskin for å gjøre sånt. Jeg har trappet ned MC-hobbyen fra i fjor av, og nå kjører jeg bare en 125 cc scooter. Jeg liker ting som er enkelt å ha med å gjøre, og derfor kjører jeg også G. Men må vi diskutere MC her?

Er du hårsår Horch? Du tar ting litt for mye på ordet tenker jeg, og en mer direkte person enn deg skal man lete lenge etter. Jeg er en enkel kar selv, og er nok mer "redneck" enn de fleste, og det er mer humoristisk fra min side å dra fram stereotypier. Jeg mener ikke at alle trøndere er vassendgutane-karakterer som løper rundt med høygaffelen, kjører massey fergusson, drikker himkok, kjører granada og leser nationen osv, så det er bare tøysing fra min side. Jeg har nok selvironi til å si at jeg er ikke en person som kan alt her i verden. Du er nok langt råere enn meg når det kommer til det meste rundt G, biler, teknikk, og har vel et behov for å bevise det. Jeg har en godt nok er best holdning til det meste, så G og teknikk er for meg en hobby hvor jeg kan klovne og tøyse så mye jeg vil. Teknikk er som med det meste her i verden, man må prøve og feile, og til slutt høster man erfaringer. Jeg bruker forumet først og fremst for å lære, og har ingen behov for oppgjør med personer eller å bedrive kunnskapsstriptease.

Ellers er jeg ganske allergisk mot drama (livet er for kort for sånt), så å krangle over en kaffekopp som det virker ut som du legger opp til, ser jeg ikke poenget med. Har du noe uoppgjort med meg, så får du bare ta det på PM, så slipper vi en såpeopera på offroad-forumet. Ellers framstår vi som gamle kjerringer på mallorca som ikke har noe annet å bry hodet med enn å krangle...

Edited by maelling, 22 January 2011 - 21:56.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#385 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 22 January 2011 - 22:29

QUOTE(Horch @ 22 Jan 2011, 21:21) <{POST_SNAPBACK}>
Vi har hatt ulik oppfatning av mc-teknologi før, off-topic, men nå kan jeg heller ikke la være


Edit; maelling fikk egentlig sagt det veldig godt selv smile.gif

Edited by minim, 22 January 2011 - 22:31.


#386 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 January 2011 - 20:33

Nå er det snart tid for olje- og filterskift, og alt ligger klart. Jeg har forsøkt å søke på det, uten å finne det:

Men hva er serviceintervallene på differ, styreservo (med filter), transfer og automaten (og eventuelt filterskift?) ? Det er 10 000 km på motor?

Jeg skiftet olje og filter på automaten på gårdsplassen i fjor, og differ og transfer skiftet jeg året før, men har sikkert ikke kjørt 5000 km en gang de siste 2 årene. Styreservoolje og filter skiftet jeg også i fjor, så der er vel alt i orden. Jeg skifter uansett motorolje og filter selv om jeg sikkert ikke har kjørt mer enn 3-4000 km. Synes oljen virker litt oppbrukt, og foretrekker ren og pen olje nedi motoren : ) Har dessuten en liten mistanke om at oljeforbruket kommer tilbake etter at oljen virker oppbrukt, muligens fordi oljen rekker å bli tynn pga forfall når motoren kjøres på driftstemp? Motoren har rukket å senke nivået noe innenfor "normal" på pinnen, og i hele fjor brukte den ikke en dråpe. Nå har jeg bare vært ute på én tur i år, så den greide vel å slurpe unna litt da muligens. Den brukte olje før, men så skiftet jeg olje og filter mer regelmessig og forbruket forsvant helt, så jeg skal prøve dette igjen. Det kan være at syntetisk olje i fin stand fungerer bra på motoren, men at disse gamle motorene egentlig er laget for litt tykkere mineralsk/halvmineralsk olje? Motoren min har gått ca 100 000 km siden overhaling, så den burde ikke være utslitt akkurat smile.gif Uansett fungerer syntetisk olje bra hos meg, og det er ikke noe pes å bytte : ) Jeg skal sjekke om biltemaoljen som kommer ut av automaten er skummete etter 1 års bruk for å se om den er så dårlig som ryktet tilsier, eller om det bare er et rykte. Automaten har uansett fungert helt perfekt smile.gif Oljen jeg tømte ut av automaten i fjor var litt smågul, så den var i allefall velbrukt : )

Edited by maelling, 28 January 2011 - 21:02.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#387 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 29 January 2011 - 01:50

Hva slags bil er dette, kan ikke se noen G, men OM617A har oljeskift på hver 8000 km, 5000km ved småkjøring, eller en gang pr. år. G er vel 10.000 med OM 617, avhengig av slitasje. Man fyller bare halveis på peilepinnen for å unngå trykk i veivhuset på disse motorene, eller presses olja ut i tettinger og gir mer forbruk/lekkasje. Motoren presser og fordamper gjerne olja til den er halveis på peilepinnen så stopper det. Om bilen står mye vil gammel olje separere seg, danne syrer og etse på lager, gummi o.l. Gammel olje brukes og slites også raskere, turbo krever spesiell olje pga høy temp. Motorer skal stå med ny olje, f.eks var jeg veldig glad jeg nylig hadde skiftet olje på bilen mine siden den skal stå i 6 mnd. etter at UP og jeg var sterkt uenig i om hvor mange biler det er mulig å kjøre forbi på 5-600 meter i oppoverbakke.

Lekkasje
http://www.peachpart...7TurboDrainTube

http://www.peachpart...ilSepCheckValve

Service
http://www.dieselgia...eloilchange.htm

http://www.dieselgia...enance_tips.htm

#388 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 29 January 2011 - 02:01

Takker for svar, men det er snakk om min G-wagen W460 280 : ) Den som vises på mitt profilbilde og i bilderekken under, og som tittelen på tråden henviser til wink.gif

Edited by maelling, 29 January 2011 - 02:06.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#389 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 29 January 2011 - 02:29

Når man tryller "Reply" og logger på har man ingen slik info så det kan lønne seg å ta det med.
12.000 ved nyere motorer, bør vel settes ved 10.000 eller lavere ved slitasje på M110.
Det finnes nok av linker til oljeleverandørers serviceintervall.

Det ser nesten ut som jeg er blitt hånet og trakassert her mot slutten av tråden sist, eller? ohmy.gif
Når noe kommer feil avsted synes jeg man må tåle et kritisk blikk, sist var det mc-motorer, nå mc-dekkbytte?
Jeg er ikke hårsår og jeg sorterer nok ikke under noen av dine karakteristikker, jeg kan heller ikke noe om jordbruk, store hjul eller dekk på bil.
Å vite hva man ikke vet er i alt en slags allvitenhet, ikke sant?

Fargemerkene var rotasjon (støpt pil i dag), skjøt på cord o.l. (tyngste punkt) og et der luftnippel skal være, dvs 180° fra tyngste punkt. Enklere dekk har bare et punkt for hvor ventilen skal være, men på racing dekk følger man med på cordskjøten o.l. om biter løsner osv.

Edited by Horch, 29 January 2011 - 02:30.


#390 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 29 January 2011 - 09:48

QUOTE(Horch @ 29 Jan 2011, 02:29) <{POST_SNAPBACK}>
Fargemerkene var rotasjon (støpt pil i dag), skjøt på cord o.l. (tyngste punkt) og et der luftnippel skal være, dvs 180° fra tyngste punkt. Enklere dekk har bare et punkt for hvor ventilen skal være, men på racing dekk følger man med på cordskjøten o.l. om biter løsner osv.


"Enklere" dekk som toppspec slicks har kun et merke for hvor ventilen skal være og da er det irrelevant hvor cordskjøten er. Man har liten mulighet til å sjekke om biter løsner osv på dette dekket da det kun skal kjøres en varmecycle og man kan ikke stoppe midt i et pass/løp for å se hvordan tilstanden på dekket er naturlig nok ^^

Jeg har faktisk til gode å se et nyere type mc-dekk uten dette merket, men jeg bruker vel for simple dekk.

Ah, drømmer noen år tilbake når du begynner å snakke om dekk nå smile.gif Rossi, kjører du lenger? Er det forresten noen som ser hvilken pitlane dette bildet er i fra?

Edited by minim, 29 January 2011 - 09:50.


#391 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 29 January 2011 - 11:04

QUOTE(Horch @ 29 Jan 2011, 02:29) <{POST_SNAPBACK}>
Når man tryller "Reply" og logger på har man ingen slik info så det kan lønne seg å ta det med.


Tittelen på tråden er "Tråden om Martins G-wagen", og av snart 400 innlegg siden 13. desember 2007, vil den observante forumleser se at kun en håndfull innlegg har dreid seg om min 300TDT. Ellers har det kun dreid seg om min W460 280GE, og ellers G-wagen som bil. Tråden heter ikke "Tråden om Martins MC-dekk", "Tråden om Martins W211", "Intrigetråden", "Hotel offroad.no", men for å unngå forvirring, skal jeg sørge for at det kommer fram i mine framtidige innlegg at "Tråden om Martin's G-wagen" fremdeles dreier seg om Martin's G-wagen og andre G-wagen. Dersom ønsket er å diskutere MC, er jeg også bruker på mc-forumet.no under samme brukernavn. MC er for all del interessant, og jeg har hatt 10 stk MC'er selv (og jeg skrur og funderer på sånt daglig) i min 13 årige MC-karriere og har sikkert 100 000 km på baken (mer enn bil), deriblant 900RR, R1, CBR 600, Burgman 650, Vespa 125/50, Aprilia RS 125, Virago, og nå en burgman 125 som står i en gang i huset hvor jeg akkurat har skiftet dekk, og holder på å skifte tetninger i demperne, har satt på powerfilter og trenger å dyse opp (prøver å sette meg inn i forgasser-teori), men det er ikke hva denne tråden dreier seg om smile.gif

Ellers får jeg finne oljeskiftintervaller på diff, styreservo, transfer og automat på min W460 280 M110 selv. Takk for hjelpsomme innlegg.

Edited by maelling, 29 January 2011 - 12:40.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#392 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 30 January 2011 - 00:25

QUOTE (maelling @ 29 Jan 2011, 01:04) <{POST_SNAPBACK}>
Tittelen på tråden er "Tråden om Martins G-wagen", og av snart 400 innlegg siden 13. desember 2007, vil den observante forumleser se at kun en håndfull innlegg har dreid seg om min 300TDT. Ellers har det kun dreid seg om min W460 280GE, og ellers G-wagen som bil. Tråden heter ikke "Tråden om Martins MC-dekk", "Tråden om Martins W211", "Intrigetråden", "Hotel offroad.no", men for å unngå forvirring, skal jeg sørge for at det kommer fram i mine framtidige innlegg at "Tråden om Martin's G-wagen" fremdeles dreier seg om Martin's G-wagen og andre G-wagen. Dersom ønsket er å diskutere MC, er jeg også bruker på mc-forumet.no under samme brukernavn. MC er for all del interessant, og jeg har hatt 10 stk MC'er selv (og jeg skrur og funderer på sånt daglig) i min 13 årige MC-karriere og har sikkert 100 000 km på baken (mer enn bil), deriblant 900RR, R1, CBR 600, Burgman 650, Vespa 125/50, Aprilia RS 125, Virago, og nå en burgman 125 som står i en gang i huset hvor jeg akkurat har skiftet dekk, og holder på å skifte tetninger i demperne, har satt på powerfilter og trenger å dyse opp (prøver å sette meg inn i forgasser-teori), men det er ikke hva denne tråden dreier seg om smile.gif

Ellers får jeg finne oljeskiftintervaller på diff, styreservo, transfer og automat på min W460 280 M110 selv. Takk for hjelpsomme innlegg.



Mye skummer man bare over, signaturen din viste to personbiler og ikke noen GW!
Begynner ikke du og minim å slå hverandre i huet med argumenter nå?
Jeg tror jeg unngår denne tråden, det blir for mye sutring, noen har visst mensen hele året?

#393 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 30 January 2011 - 08:08

QUOTE(minim @ 29 Jan 2011, 09:48) <{POST_SNAPBACK}>
Ah, drømmer noen år tilbake når du begynner å snakke om dekk nå smile.gif Rossi, kjører du lenger?a?

Drømmer dessverre også om å presse rundetider på en rask mc. Har et håp om å ta opp Road-Racingen når jeg en dag flytter tillbake till Sverige/Sør-Norge, eller et annet sted i verden der 2-hjulsaktiviteter er gjennomførbare i mer enn en halvtime hver sommer, men vi får vel se. Blir vel kanskje til at jeg skrur Race-sykkel til lillemann istedet, selv om jeg egentlig håper at han finner seg en billigere hobby huh.gif

Valentino Rossi er derimot aktiv fortsatt, selv om han nok aldri kommer til komme helt opp i min klasse wink.gif

Maelling: Bilen din er fortsatt nydelig pen, ny olje eller ei. Når det kommer til balansering av dekk på mc så er det ikke voldsomt vanskelig egentlig selv om det sikkert kreves mer fintfølende verktøy for de som kjører i de høyere klassene. Jeg brukte strengt tatt bare en pinne og blylodd, og det fungerte alldeles utmerket både på banesykkelen og gatesykkelen. Sparte ganske mye penger på å balansere og legge om dekk selv i løpet av de årene jeg kjørte som en rusa idiot, både på vegen og på bane. Sparte også en god del penger på å bruke dekk andre hadde brukt opp allerede siden jeg ikke brukte midten av dekkene slik som de fleste andre poser-racerne gjorde når de kjørte dragrace fra sving til sving istedenfor å kose seg med kneet i bakken gjennom svingene.....

#394 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 January 2011 - 10:47

Har dere drevet med roadracing begge to Minim og Rossi? Selv har jeg aldri prøvd meg på sånt av prinsipp. Ser for meg at jeg suser rundt Rudskogen, og da skal det ikke mer til enn litt grus i veien, så sklir jeg på plasten og rett ut!:P På den andre siden skal jo rudskogen bli enormt kul etter ombyggingen, så spent på det! De siste årene har jeg vært masse på Rudskogen, men har sittet på rundt i bil for det meste smile.gif Selv har jeg nøyd meg med å blåse rent eksosrøret på offentlig vei, kremt. Har brukt hurumlandet som autobahn tidligere, men nå om dagen har jeg bare en kamerat som har en 98 modell 900RR av samme type som jeg hadde før, mens jeg selv kjører en 125 cc scooter. Jeg må si jeg fikk litt bakoversveis av den sykkelen da jeg prøvde den i fjor (selv om jeg husker hvor stort hopp det var opp til R1), men likevel er sykkelen ganske snill på en måte. Ellers var vi på en stor vestlandstur sist sommer med meg på scooteren og han på sin rakett, og vi overnattet i hvert vårt telt og alt. Jeg fikk noen helvetes problemer på turen som ikke var gøy, men med feltrep fungerer alltid : ) Jeg har det gøy med at jeg kjører fra ham i de heftigste svingene pga lav vekt og lavt tyndepunkt, men så snart det kommer en strekke, så er alt jeg hører heftig eksoslyd og en rød plastrakett som tar meg igjen bakfra og vips er han forbi : P Men jeg har gitt meg med R-sykler egentlig, siden de er nesten ubrukelige til alt annet enn å kjøre fort med. Husker min 98 modell R1 som hadde en sittestilling som tok liv av håndledd, så jeg greide i beste fall 20 mil på den før jeg måtte gi meg. Håndleddene orket ikke mer, så der har jeg sett litt mot GSXR som er veldig flotte å sitte på, hvor man ikke blir sliten. CBR har alltid vært kjent for det, hvor man har en ulv i fåreklær på en måte. Jepp, men MC er gøy! Ingen tvil, selv om jeg har mest bruk for min som pendlerverktøy til og fra Oslo på sommerstid. Det tar meg 14 minutter eksakt inn til jussen på åpne spjel, mot 40+ minutter med buss smile.gif Har dessuten tjent seg inn for lenge siden. Når det kommer til balansering, så ser jeg at jeg må gjøre det på dekkene jeg la om. Framdekket lander med ventilen ned (ingen merke på dekket), så da får jeg bare sette et lite merke på 180 grader og feste et lodd og vente til det den er i likevekt.

http://home.broadpar...es/Page1237.htm

Her er MC'ene jeg har hatt forresten. Dvs, noen av dem. Ellers mange bilder fra Rudskogen/vålerbanen, men det har vært biltreff alle sammen smile.gif Her er min gamle "baby":



før det hadde jeg denne. Denne handlet jeg mest jeg var i militæret, og det er nå 9-10 år siden faktisk. Huff som tiden flyr:



Det er en slik en min nevnte kamerat har nå. Forgassermotor, og den har en skikkelig gurgle/brølelyd når man åpner spjelene, og sprakelyd på høyt turtall akkurat som G-wagen min egentlig cool.gif

@Rossi: Takk! Jeg prøver i allefall å holde bilen pen. Jeg ser jo at noen av dere bruker partytelt og står og lakkerer selv, og jeg som liker å prøve ut ting, uansett hvor sykt det er, hadde gjerne gjort noe sånt. Bilen min er utslitt i lakken, og i det siste året har jeg ikke en gang giddet å dra til oslo for å få tak i blå/sort lakk som det er på den, og har brukt noe "bumper paint" fra biltema. Før brukte jeg orginallakk, og da greide jeg å holde ting noenlunde. Jeg har kun hatt fokus på å fjerne rust og sørge for at det ikke kommer tilbake, fremfor å tenke på hvor pen i lakken den er. For meg er det et stort nederlag å måtte leverer bilen til et verksted eller la andre gjøre jobb på den, før jeg har prøvd selv og funnet ut at dette ikke nytter. Hittil har jeg greid å ordne alt selv, til tross for at jeg ikke er noen verkstedmann, og bare sitter og blar i Norges lover dagen lang. Når det kommer til dekk, så får vi se om min kontaktperson har dekkene klare og om han tilfeldigvis skulle suse forbi her hvor jeg bor på en av sine ferder og plukke dem opp smile.gif Med den prisen jeg fikk på alt dette, er det meningsløst å legge om selv en gang, om jeg skulle handle fra dekkonline smile.gif



Dette blir fint!:D Ser dessuten fram til at bilen blir litt høyere, så blir det litt mer allright å ligge under og fette opp drivverket og skifte olje på transferkasse og slikt, selv om jeg satte bilen oppå en haug med plank ved alle 4 hjul da jeg holdt på med automaten sist sommer smile.gif Greide såvidt å ta av bunnpannen på automaten, skifte filter og få gjort alt uten at alt bare var pain.

Edited by maelling, 30 January 2011 - 11:39.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#395 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 30 January 2011 - 12:02

QUOTE(maelling @ 30 Jan 2011, 10:47) <{POST_SNAPBACK}>
Har dere drevet med roadracing begge to Minim og Rossi? Selv har jeg aldri prøvd meg på sånt av prinsipp. Ser for meg at jeg suser rundt Rudskogen, og da skal det ikke mer til enn litt grus i veien, så sklir jeg på plasten og rett ut!:P På den andre siden skal jo rudskogen bli enormt kul etter ombyggingen, så spent på det! De siste årene har jeg vært masse på Rudskogen, men har sittet på rundt i bil for det meste smile.gif Selv har jeg nøyd meg med å blåse rent eksosrøret på offentlig vei, kremt. Har brukt hurumlandet som autobahn tidligere, men nå om dagen har jeg bare en kamerat som har en 98 modell 900RR av samme type som jeg hadde før, mens jeg selv kjører en 125 cc scooter. Jeg må si jeg fikk litt bakoversveis av den sykkelen da jeg prøvde den i fjor (selv om jeg husker hvor stort hopp det var opp til R1), men likevel er sykkelen ganske snill på en måte. Ellers var vi på en stor vestlandstur sist sommer med meg på scooteren og han på sin rakett, og vi overnattet i hvert vårt telt og alt. Jeg fikk noen helvetes problemer på turen som ikke var gøy, men med feltrep fungerer alltid : ) Jeg har det gøy med at jeg kjører fra ham i de heftigste svingene pga lav vekt og lavt tyndepunkt, men så snart det kommer en strekke, så er alt jeg hører heftig eksoslyd og en rød plastrakett som tar meg igjen bakfra og vips er han forbi : P Men jeg har gitt meg med R-sykler egentlig, siden de er nesten ubrukelige til alt annet enn å kjøre fort med. Husker min 98 modell R1 som hadde en sittestilling som tok liv av håndledd, så jeg greide i beste fall 20 mil på den før jeg måtte gi meg. Håndleddene orket ikke mer, så der har jeg sett litt mot GSXR som er veldig flotte å sitte på, hvor man ikke blir sliten. CBR har alltid vært kjent for det, hvor man har en ulv i fåreklær på en måte. Jepp, men MC er gøy! Ingen tvil, selv om jeg har mest bruk for min som pendlerverktøy til og fra Oslo på sommerstid. Det tar meg 14 minutter eksakt inn til jussen på åpne spjel, mot 40+ minutter med buss smile.gif Har dessuten tjent seg inn for lenge siden. Når det kommer til balansering, så ser jeg at jeg må gjøre det på dekkene jeg la om. Framdekket lander med ventilen ned (ingen merke på dekket), så da får jeg bare sette et lite merke på 180 grader og feste et lodd og vente til det den er i likevekt.

http://home.broadpar...es/Page1237.htm

Her er MC'ene jeg har hatt forresten. Dvs, noen av dem. Ellers mange bilder fra Rudskogen/vålerbanen, men det har vært biltreff alle sammen smile.gif Her er min gamle "baby":



før det hadde jeg denne. Denne handlet jeg mest jeg var i militæret, og det er nå 9-10 år siden faktisk. Huff som tiden flyr:



Det er en slik en min nevnte kamerat har nå. Forgassermotor, og den har en skikkelig gurgle/brølelyd når man åpner spjelene, og sprakelyd på høyt turtall akkurat som G-wagen min egentlig cool.gif

@Rossi: Takk! Jeg prøver i allefall å holde bilen pen. Jeg ser jo at noen av dere bruker partytelt og står og lakkerer selv, og jeg som liker å prøve ut ting, uansett hvor sykt det er, hadde gjerne gjort noe sånt. Bilen min er utslitt i lakken, og i det siste året har jeg ikke en gang giddet å dra til oslo for å få tak i blå/sort lakk som det er på den, og har brukt noe "bumper paint" fra biltema. Før brukte jeg orginallakk, og da greide jeg å holde ting noenlunde. Jeg har kun hatt fokus på å fjerne rust og sørge for at det ikke kommer tilbake, fremfor å tenke på hvor pen i lakken den er. For meg er det et stort nederlag å måtte leverer bilen til et verksted eller la andre gjøre jobb på den, før jeg har prøvd selv og funnet ut at dette ikke nytter. Hittil har jeg greid å ordne alt selv, til tross for at jeg ikke er noen verkstedmann, og bare sitter og blar i Norges lover dagen lang. Når det kommer til dekk, så får vi se om min kontaktperson har dekkene klare og om han tilfeldigvis skulle suse forbi her hvor jeg bor på en av sine ferder og plukke dem opp smile.gif Med den prisen jeg fikk på alt dette, er det meningsløst å legge om selv en gang, om jeg skulle handle fra dekkonline smile.gif



Dette blir fint!:D Ser dessuten fram til at bilen blir litt høyere, så blir det litt mer allright å ligge under og fette opp drivverket og skifte olje på transferkasse og slikt, selv om jeg satte bilen oppå en haug med plank ved alle 4 hjul da jeg holdt på med automaten sist sommer smile.gif Greide såvidt å ta av bunnpannen på automaten, skifte filter og få gjort alt uten at alt bare var pain.


Har ikke drevet aktivt med løp nei, men det har blitt noen trackdays. Bildet er forøvrig fra pitboksene på Artic Circle Raceway på Storforshei (mo i rana) når jeg var med Baneviken i 2009. Hiv deg på noe slikt! SeniorMC arrrangerer slike dager på Våler og Rudskogen om du ikke har lisens (kalles førerutvikling). Godt det ikke er blitt så strikst innpå her at vi ikke kan diskutere litt løst og fast wink.gif

Til Gwagen;
Den blir høyere ja! Er mye triveligere å holde på under bilen når man slipper å jekke den opp smile.gif Hva ble resultatet etter avsteminingen? 32"?

#396 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 January 2011 - 12:48

QUOTE(minim @ 30 Jan 2011, 12:02) <{POST_SNAPBACK}>
Har ikke drevet aktivt med løp nei, men det har blitt noen trackdays. Bildet er forøvrig fra pitboksene på Artic Circle Raceway på Storforshei (mo i rana) når jeg var med Baneviken i 2009. Hiv deg på noe slikt! SeniorMC arrrangerer slike dager på Våler og Rudskogen om du ikke har lisens (kalles førerutvikling). Godt det ikke er blitt så strikst innpå her at vi ikke kan diskutere litt løst og fast wink.gif

Til Gwagen;
Den blir høyere ja! Er mye triveligere å holde på under bilen når man slipper å jekke den opp smile.gif Hva ble resultatet etter avsteminingen? 32"?


Aha! Jeg har ikke vært på ACR, selv om jeg og kompisen min har snakket om det flere ganger. Vi har funnet ut som så at det faktisk er like greit å dra til Nürburgring fremfor å reise opp dit, så sist sommer tok vi turen til Tyskland istedenfor smile.gif Dessuten er det litt mer spennende, og det er hoteller i nærheten og veldig billig å bo der. Tror det kostet 200 kr natten og vi delte rom. Vi bodde på hotellet nærmest inngangen, som bare er 150 meter unna. Ellers er maten billig der nede, så vi var en norsk gjeng (alle racingfolk) der nede som koste oss hver kveld med mat og alt. Det var riktig så hyggelig. Ellers var det en rikmann som jeg kjenner litt fra tidligere trackdays og som kjører en 997 911 CUP i GT1/2 - serien som spanderte full middag på alle sammen hver kveld, så det var en flott langhelg smile.gif Det er helt sinnsykt å se disse tohjulingene som kjører der nede. Vi kommer i en heftig 150 km/h - sving, og så kommer det en galning på R1 som skrenser nærmest forbi oss nærmest (sklir sidelengs) og vinker med høyrebeinet samtidig og har full kontroll tongue.gif Vi kjører en ganske heftig WRX STI, og bli godt frakjørt av disse MC-tullingene. Men så skjer det jo nesten hele tiden at en av disse drar av, og da kommer gjerne sykebilen også.

G-wagen: Valgkontoret holder på å telle opp enda, siden det var så heftig stemmegivning med 2 avgitte stemmer, der jeg gav det ene tongue.gif Nei, avbrøt hele greiene. Ble muligens for dumt smile.gif Jeg har sendt PM til ham og spurt om 32 tommerne har kommet (som han uansett skulle bestille), så dersom de dukker opp, så tar jeg de med mindre han anbefaler 33 tommer. For å være helt ærlig er jeg usikker på hva jeg skal velge. Får ikke bestemt meg, men om han alt har bestilt dem og de dukker opp, så får det bli 32 tommer. Men om han sier at 33 tommere ligger klare og han kan slenge de på, så tar jeg de! biggrin.gif Han sa at jeg kunne trekke meg fra 32 tommerne, siden han regnet med å få solgt dem uansett, men har jeg først sagt ja-takk, vil jeg ikke bry ham med overflødige dekk så da tar jeg dem. Jeg tipper jeg tar en på sparket - avgjørelse, men får se om jeg får svar på PM smile.gif

PS : hehe, jepp. Kan like så godt gjøre tråden løs. Blir litt poengløst å lage regler, så jeg får holde mensen under kontroll ;P Vi får se om jeg hiver meg på kurs og tar lisens en gang, men jeg mangler 800-900 kubikk før jeg er klar tongue.gif

Edited by maelling, 30 January 2011 - 13:28.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#397 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 January 2011 - 16:53

Da er olje og filterskift gjort, og oljen som kom ut så egentlig ikke så ille ut. Den var svart, men konsistensen på den var bra. Den var fin og tynn, og ikke tykk og halv-bunkers som ofte kommer ut av min OM617A. Det ble som vanlig grisete under der, for selv om man prøver å unngå å søle og har en fint oppsamlingsfat, så blir det bra med klin. Det er bra det ikke var noen miljøvernere i nærheten... Men, fikk tatt meg en tur for å "innkjøre" oljen, og fikk tatt noen bilder i samme slengen! Dette er bilen slik den ser ut med vinterhjula, og hele looken er borte. Den ser nå ut som en helt vanlig G, bortsett fra at hjulene ikke står nok ut. Det ser ut som jeg har slengt på et par feite skjermbreddere for å bli kul, men resultatet ble ikke særlig kult. Men bilen går helt perfekt. Ingenting å klage på smile.gif

Har kalt serien Vinter-G, og her er bilen på en vei jeg "lagde" på forrige tur (som dog har sunket en god del) smile.gif





Dette må være Vinter-G i solnedgang tongue.gif Er ute og roter litt i snøen, men fikk ikke rygget mer bakover. Stod bare og skuffet snø. Tror jeg har for mye luft i dekka smile.gif



Slik ser altså bilen ut i vanlig positur uten borbet-felgene, skitten og fæl... Prøvde å feilsøke litt på el-systemet, og prøver å finne ut hvorfor kun det ene nærlyset mitt virker når jeg starter opp (men begge parklys virker), uten å egentlig bli klokere. Baklysene virker i allefall fint nå når jeg vrir på bryteren, men kun det ene nærlyset. Menmen, får feilsøke litt mer når det blir varmere smile.gif

Edited by maelling, 30 January 2011 - 17:04.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#398 Grønnli

Grønnli

    Grand US Offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 759 Innlegg:

Posted 30 January 2011 - 17:26

Så ho har vært på kurbad? Ei hærlig dama i sin beste alder, hva? biggrin.gif Mye mer spennanes enn de dær to-hjulingan...hværtfall på vintern!

#399 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 30 January 2011 - 19:07

Når du vurderer to størrelser som er relativt like i arbeidsbelastning å montere så bør du bestandig gå for den større varianten, da risikoen ellers er overhengende for at du ser på bilen etterpå og tenker, "en tomme til hadde virkelig gjort seg".......... smile.gif

#400 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 January 2011 - 19:41

QUOTE(Grønnli @ 30 Jan 2011, 17:26) <{POST_SNAPBACK}>
Så ho har vært på kurbad? Ei hærlig dama i sin beste alder, hva? biggrin.gif Mye mer spennanes enn de dær to-hjulingan...hværtfall på vintern!


Hehe, det er en dame som symbolsk overført til menneskeverden ikke akkurat er 23 lenger hvor alt er fast og fint. Nå er dama mer 48 år gammel, og litt sviskeaktig i huden etter for mange turer til Mallorca, og hvor brystene begynner å peke ned. Ikke like heit lenger, og du ser at dette var bra saker for noen tiår tilbake, men like kjørbar som før tongue.gif Neida, bilen fungerer like bra som for 10 år siden, og sikkert like bra som for 20 år siden. Bilen er like gammel som meg, og jeg tror ikke vi skilles ad smile.gif Mekanisk sett er alt helt nydelig, og det er det viktigste. Har noen klunkinger i drivverket nå og da om jeg er litt vill med spaken og må rugge meg frem og tilbake, men det er nesten ikke merkbart. Men bilen har tross alt en kilometerstand i følge forsikringsselskapet på 540 000 km, så det skulle bare mangle om ting ikke er "A" lenger. Men totalt sett er alt veldig bra. Den eneste jobben jeg har er å ta vare på alt sammen, og det er mest karosseriet som jeg bruker mest tid på heldigvis. Jeg trenger muligens nye akslinger en eller annen gang i fremtiden, siden min bakaksling er rustet opp egentlig. Jeg må etter hvert bytte en metallbit som sitter inni fjæra på akslingen hvor bumpstop'en møter akslingen. Den er rustet opp, og foran ville den biten følge med fjæra nesten når jeg skulle prøve å ta av fjæra foran. Jeg lot det være, men det er et resultat av for mange år på østlandet på saltslaps. Menmen, jeg klager ikke smile.gif Det er folk som har større ting å stri med enn meg.

QUOTE(Rossi @ 30 Jan 2011, 19:07) <{POST_SNAPBACK}>
Når du vurderer to størrelser som er relativt like i arbeidsbelastning å montere så bør du bestandig gå for den større varianten, da risikoen ellers er overhengende for at du ser på bilen etterpå og tenker, "en tomme til hadde virkelig gjort seg".......... smile.gif


Jeg fikk svar på PM og dekkene blir bestilt i slutten av uka. Jeg har sagt i fra at det BLIR 33 tommer, etter litt overtaling her wink.gif Det ser ut som det er unison enighet her om at det er det beste av de to alternativene. Jeg er veldig spent om det faktisk går bra med tanke på skjermbredderne og sving, men skulle det by på problemer, så får jeg slenge på noen hevefjærer smile.gif

Edited by maelling, 30 January 2011 - 19:51.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)