Har i dag skiftet automatolje og filter, og det var en litt styrete jobb! Først tappe ut alt sammen, så skru av dekselet, så rengjøre seg hele tiden, så fjerne filteret, og så smette på det nye filteret, så rengjøre "bunnpanna" på automaten, sette på ny pakning, og så lirke denne på uten at pakningen forsvant innover. Innemellom måtte jeg vaske henda med hvitesprit før jeg tok i noe som helst, og sikkert 20 ganger gjennom hele prosessen. Først fylte jeg på 8 liter automatolje, og det fant jeg raskt ut var for mye, siden det rant mellom motor og girkasse, og det tenkte jeg ikke var bra. Det skjedde når jeg fikk litt lunk på oljen ved rolig kjøring. Deretter sjekke forumet litt, og så bli overrasket over at kun 6,25 liter skulle på, så jeg tappet ut 1,5 liter igjen, og så kom det ut litt på siste tur nå før det sluttet helt å renne. Var redd for at noen skulle sprenge der inne, men nå har automaten blitt langt bedre og girer jevnere enn før : ) Den ble overhalt for noen år tilbake, så den er rett og slett perfekt nå
Fikk meg en tur til VTP også i dag : )
Skiftet også olje på min 300 TDT, og der var kassa til dels lokete, så der hjalp det enormt etter noen turer. Skal bytte olje og filter igjen på den om ikke så lenge, siden jeg tenker at gammelt gris sikkert har løsnet inni der. Her var det umulig å overfylle, siden det bare renner ut, noe det ikke gjør med g-wagen. Den var brutalt hard fra å gire ned fra 4'de gir til 3'de gir rundt 40, så det smalt i drivverket pga slark et sted, og det er nå helt borte : ) Å skifte olje på automater gjør susen gitt : ) Det eneste jeg sliter med her, er tendenser til sluring inn i 3'de og 4'de, men vet ikke om det bedrer seg. Har en tanke om at kassa synger litt på siste verset etter 287 000 km, men passer på å ikke slure ved å slippe gassen med en gang noe skjer. Gir jeg full spiker fra start, slurer den ikke. Det er litt snodig. Trykkproblem?
Det neste på listen er å skifte servoolje og filter på G-wagen , og da er alle oljer byttet, men i dag er jeg utslitt av denne automatjobben : )
Edited by maelling, 21 May 2010 - 21:31.