Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#281 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 14 March 2010 - 04:15

QUOTE(Initium @ 13 Mar 2010, 14:00) <{POST_SNAPBACK}>
Nå gir jeg meg ende over her. smile.gif



Dette er jo ikke særlig progressivt, eller oppklarende, har du fått med deg punktene over og kan du forklare hva du mener med;
"frisk bil" eller "frisk pumpe"? Jeg vet mennesker kan være friske mhp helse, men hva er frisk bil? rolleyes.gif

Det neste må dokumenteres, og hva er påstanden for at dette bare skjer i urbane strøk, samt definer din virkelighet: noexpression.gif
"Dette er en myte, en urban legend som totalt mangler rot i virkeligheten"

Er du uenig om hvem som sprer feilinformasjon her? unsure.gif
"... fortsette å spre denne totale feilinformasjonen, er ikke nødvendig.."

Edited by Horch, 14 March 2010 - 04:17.


#282 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 March 2010 - 23:27

Var i kveld ute på en tur, og alt surret fint! Tok en rolig tur til Heggedal og tilbake til Asker. Da jeg kom til Heggedal, var det et godt trykk i radiatoren, så lokket fløy til himmels da jeg åpnet det. Da jeg var tilbake igjen, var det ikke noe trykk. Kan være det var litt luft enda inni der. Jeg så at varmemåleren lå på mellom 2/3 av halv og halv, og fløy først opp til halv og så tilbake. Tenkte det kanskje var litt luft og det var det. Da jeg kom tilbake, var varmen litt under halv. Ellers dryppet det en liten dråpe nå og da fra slangen i bunn, men tror det lar seg tette. Det gikk litt bakover røret, så mulig det er der hvor slangen går på metallrøret det kommer bittelitt, men tror det er litt i begge ender. Får kjøre på 1-2 ekstra slangeklemmer : ) Ellers fungerer bilen veldig smooth, og det var bare kule lyder foran der på 1500-2000 rpm jeg hadde på turen cool.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#283 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 19 March 2010 - 22:53

QUOTE(maelling @ 17 Mar 2010, 00:27) <{POST_SNAPBACK}>
Var i kveld ute på en tur, og alt surret fint! Tok en rolig tur til Heggedal og tilbake til Asker. Da jeg kom til Heggedal, var det et godt trykk i radiatoren, så lokket fløy til himmels da jeg åpnet det. Da jeg var tilbake igjen, var det ikke noe trykk. Kan være det var litt luft enda inni der. Jeg så at varmemåleren lå på mellom 2/3 av halv og halv, og fløy først opp til halv og så tilbake. Tenkte det kanskje var litt luft og det var det. Da jeg kom tilbake, var varmen litt under halv. Ellers dryppet det en liten dråpe nå og da fra slangen i bunn, men tror det lar seg tette. Det gikk litt bakover røret, så mulig det er der hvor slangen går på metallrøret det kommer bittelitt, men tror det er litt i begge ender. Får kjøre på 1-2 ekstra slangeklemmer : ) Ellers fungerer bilen veldig smooth, og det var bare kule lyder foran der på 1500-2000 rpm jeg hadde på turen cool.gif


Slanger som passer skal bli tette med en klemme i hver ende. Om du må sette på flere klemmer for at de ikke skal lekke, er det enten fordi slangen(e) er for stor(e) til stussene, eller at trykket i kjølesystemet er for høyt, enten pga. lekk toppakning/sprekk i topplokk/blokk eller overoppheting og derpå følgende koking. Ettersom temperaturmåleren din ikke indikerer koking, er fårste alternativ mest sannsynlig
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#284 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 March 2010 - 14:43

Dersom det skulle vise seg at toppakningen er gåen, er det greieste å ta ut motoren og så bytte toppakning og annet, eller gjøres det greit mens motoren står i bilen? Er det noen som har datablad på 110 - motoren, for hvis jeg må gjøre dette, så bør jeg helst vite litt om hvor mange nm diverse bolter skal ha (og hvilken rekkefølge jeg strammer dem). Dersom man løsner boltene til toppen, er det en stor sannsynlighet for at boltene knekker på samme vis som de til termostathuset? Det virker ut som det er materialtretthet ute og går, for jeg kan ikke se at jeg løsnet boltene på feil vis. Var skånsom og brukte bra verktøy. Jeg ser at mekonomen har toppakning til rundt 800 kr, så det virker ikke for dyrt. Motorbytte har jeg egentlig ikke lyst på, annet enn hvis det går inn en V8 eller en M104 3,2 liter (evnt 3,6 liter AMG? biggrin.gif), men så er kassa mi veldig fin, så er keen på å bruke den. Jeg ser at M104 må ha en annen kasse, men hva med M103?. Jeg kommer egentlig til at jeg får heller prøve å reparere motoren min om jeg må det : ) Den går tross alt veldig fint. Dessuten tror jeg ikke at jeg kan leve uten rekke 6 - lyden : )

Skal jeg ha en harkete diesel, så må den ha en lyd som denne her, med finlands-pumpe og alt:





Ganske kul bil forresten cool.gif :

http://www.kolumbus....nen.motorsport/


Får litt lyst til å arbeide på W123'en min og få til det samme cool.gif

Edited by maelling, 21 March 2010 - 16:04.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#285 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 21 March 2010 - 21:18

QUOTE(maelling @ 21 Mar 2010, 14:43) <{POST_SNAPBACK}>
Dersom det skulle vise seg at toppakningen er gåen, er det greieste å ta ut motoren og så bytte toppakning og annet, eller gjøres det greit mens motoren står i bilen? Er det noen som har datablad på 110 - motoren, for hvis jeg må gjøre dette, så bør jeg helst vite litt om hvor mange nm diverse bolter skal ha (og hvilken rekkefølge jeg strammer dem).

Som sagt før - toppakningbytte på 280 er MYE jobb. Tror "boka" estimerer 8-10 timers jobb el lign.. Jeg betalte rundt 20k for å få dette gjort på min kjeks-edition i 2005, på Biltunet i Ski. Angra som en hund etterpå, burde brukt halvparten og satt inn 603 . . . sad.gif

Rapp med deg statoilkortet til fattern, kjør vogna til fantastiske fosen, sett deg på norwegian hjem igjen og ta turen tilbake etter ei lita måned. biggrin.gif

Edited by asmo, 21 March 2010 - 21:19.


#286 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 March 2010 - 22:16

Fantastiske fosen? hehe, hva er det du sikter til? Ser ut som man havner på en eller annen turistside (http://www.fantastiske-fosen.com/)? Et navn og et telefonnummer er mer nyttig (snakker du om Stian/Bilkar?), eventuelt et konkret tilbud for hele jobben. Ellers hadde 603 vært fint det, men da må jeg først ha meg en motor og få smettet dette på girkassa? Tror jeg egentlig kjører til det ryker her (skrur helst bare på ting som IKKE fungerer), men er det så jævelig vanskelig å gjøre et toppakningsbytte selv? Er litt hypp på å prøve å få til mest mulig selv uten å ødelegge for mye, siden noe av ideén her er å lære. Det er et stort nederlag å måtte levere bilen et sted. Bilen min har kun én misjon, og det er å bringe meg til og fra nesbru kebab på billingstad, så om jeg bytter pakning i 20 timer (sikkert 40 her), så betyr det ikke mer enn at det blir lite kebab på meg. Fint å ha alternativer, men har de paller med slike motorer der oppe ? Jeg må vel uansett ha turbo-versjonen, siden 117hk umulig kan fungere i en g-wagen. Hjertet banker i grunn for store bensin-seksere fremfor diesel-seksere.

Edited by maelling, 21 March 2010 - 22:45.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#287 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 21 March 2010 - 22:39

QUOTE(maelling @ 21 Mar 2010, 22:16) <{POST_SNAPBACK}>
Fantastiske fosen? hehe, hva er det du sikter til? Ser ut som man havner på en eller annen turistside (http://www.fantastiske-fosen.com/)? Et navn og et telefonnummer er mer nyttig (snakker du om Stian/Bilkar?), eventuelt et konkret tilbud for hele jobben. Ellers hadde 603 vært fint det, men da må jeg først ha meg en motor og få smettet dette på girkassa? Tror jeg egentlig kjører til det ryker her (skrur helst bare på ting som IKKE fungerer), men er det så jævelig vanskelig å gjøre et toppakningsbytte selv? Er litt hypp på å prøve å få til mest mulig selv uten å ødelegge for mye, siden noe av ideén her er å lære. Det er et stort nederlag å måtte levere bilen et sted. Bilen min har kun én misjon, og det er å bringe meg til og fra nesbru kebab på billingstad, så om jeg bytter pakning i 20 timer (sikkert 40 her), så betyr det ikke mer enn at det blir lite kebab på meg. Fint å ha alternativer, men har den paller med slike motorer der oppe ? Jeg må vel uansett ha turbo-versjonen, siden 117hk umulig kan fungere i en g-wagen. Hjertet banker i grunn for store bensin-seksere fremfor diesel-seksere.

Fantastiske fosen aka "Bilkar og vennene hans" tryller fram de artigste G-bygg nordborgerne har sett.

Initium har motor til deg, 117hk er mer enn nok for kebab-rulling.

Girkasse får du hos bildelsbasen.se for 3000 kroner, bare sørg for å kjøpe 717.430 eller 717.433-kassene.

#288 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 21 March 2010 - 22:42

dobbelpost

Edited by asmo, 21 March 2010 - 22:42.


#289 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 March 2010 - 22:51

Men spørsmålet er om en slik OM603 har en slik lyd som gjør at jeg får lyst til å stå bak bilen med motoren i gang mens jeg spiser min kebab, kun for å nyte lyden ; ) Lyden må gi meg gliset når jeg kjører i parkeringshuset og hører 6'eren kose seg bortover, og det hadde ikke gjort noe å komme 0-100 på under 20 sek. Skal jeg bytte motor, så må det være en motor jeg genuint har lyst på. Her i gården er det kun M104 3,2 liter jeg har lyst på, om man skal gå til det skrittet å bytte motor. Alternativet er en oppspritet OM617A som jeg har i W123'en med like mye turboplystring, og som går bedre enn 280-motoren min med fjellstad-trimming. Jeg går ikke ned i HK ved et eventuelt motorbytte. Skal jeg bytte motor, må det være noe med 100-200 ekstra nm og mer enn 200 hk i virkeligheten, om ikke nødvendighet på papiret.

Edited by maelling, 21 March 2010 - 22:54.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#290 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 21 March 2010 - 22:55

Du veit at 280'en din er bra? Bli ferdig med å fikse den og kjør den til noe skikkelig dyrt ryker. Punktum!
Bytte til diesel kan du gjøre når det ikke er mer motor igjen å fikse.

96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#291 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 March 2010 - 23:05

Det eneste jeg vet er at bilen går bra, motoren låter fint, starter lett osv. Har tenkt på å kjøre kompresjonstest med og uten olje, og se hva slags verdier jeg får, og sammenligne bortover : ) Motoren er ikke i "mint condition". Den bruker litt olje, men ikke avskrekkende. Får sjekke neste gang om jeg har trykk i radiatoren. Kjører bilen bare én gang i uken for tiden. Mesteparten av tiden er den bare pynt på gårdsplassen.

Gasar til det rasar.

Edited by maelling, 21 March 2010 - 23:08.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#292 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 21 March 2010 - 23:14

QUOTE(maelling @ 21 Mar 2010, 23:05) <{POST_SNAPBACK}>
Det eneste jeg vet er at bilen går bra, motoren låter fint, starter lett osv. Har tenkt på å kjøre kompresjonstest med og uten olje, og se hva slags verdier jeg får, og sammenligne bortover : ) Motoren er ikke i "mint condition". Den bruker litt olje, men ikke avskrekkende. Får sjekke neste gang om jeg har trykk i radiatoren. Kjører bilen bare én gang i uken for tiden. Mesteparten av tiden er den bare pynt på gårdsplassen.

Gasar til det rasar.



Jeg kan ta ett par filmsnutter i morgen, Har en bil med 603a i garasjen nå. + min med finnlandspumpe!
Så kan du selv avgjøre hvilken som har tøffest lyd biggrin.gif
Jeg har vertfall min klare favoritt tongue.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#293 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 March 2010 - 13:51

Genialt : ) Har bare hørt 2 stk diesel som låter kult, og det ene er den 123'en jeg postet youtube-link til over og en G400 CDI jeg stod ved siden av en gang : ) Sistnevnte låt nesten lastebil og glefset nesten. Men diesel kan være kult det om det er mye turboplystring og mye sotrøyk som kommer ut bak når man gir på, og det virkelig flytter seg : ) Det eneste jeg har på min 123 foreløpig er turboplystringen som jeg er fornøyd med, men den har ikke nok hester til å gjøre draget bra nok om den stod i g-wagen. Har justert aldaen, så den har masse krefter i bunn, men den går litt tom på toppen : ) Den lader 0,78 og jeg har ventiljustert den, men har ikke skrudd opp pumpa. Mulig diesel kommer når jeg har brukt opp motoren min, men hjertet banker enda for bensin. Men praktiske hensyn spiller jo inn, så en grom 617a kunne jo vært noe med kul pumpe og alt : )

Edited by maelling, 22 March 2010 - 14:09.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#294 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 15 April 2010 - 17:25

Jeg har i dag tatt av et hjul og åpnet bolten i bakkant av knokkelhuset, siden jeg hadde mistanke om at det muligens var helt tørt inni der. Det som møtte meg var en vegg av grønn grease. Hvordan fyller man egentlig på i knokkelhuset? Det ideelle hadde vært en slags innretning jeg fester på fettpressa som fyller hele hullet, og hvor jeg kan kjøre på med force inn der ved å pumpe. Hvis jeg står der med fettpressa, tror jeg ikke at jeg oppnår så mye, siden jeg ikke får presset noe inn der akkurat. Hvordan gjør man dette? Har hørt noe om at det skal være 400/800 gram inni der?

Edited by maelling, 15 April 2010 - 17:28.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#295 sasmerce

sasmerce

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 184 Innlegg:

Posted 15 April 2010 - 18:03

http://www.vtp.no/pd...lFramaksel2.pdf

last ned denne og les.Her står det hvor du fyller hvor mye osv.
SASMERCE

#296 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 15 April 2010 - 18:27

Aha : ) Tenkte jeg ikke på. Det var jeg som scannet inn den manualen der for et par år tilbake. Tydelig at VTP hoster den også nå. Jeg har den liggende ute på min UIO-server...

Nå har knokkelhusene fått en god dose grease smile.gif

Edited by maelling, 15 April 2010 - 19:39.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#297 sasmerce

sasmerce

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 184 Innlegg:

Posted 16 April 2010 - 06:33

okay smile.gif
har fått mye hjelp av den manualen gitt.mye likt på sivil og militær bil.



SASMERCE

#298 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 April 2010 - 20:12

Har i disse dager problemer med lysene. Når jeg starter, går kun nærlyset på høyre side på (med kun parklys på venstre side), mens venstre nærlys ikke går på. Jeg tipper at releet kun slår på det høyre lyset, mens det andre ikke går på. Eventuelt er det ene releet dødt. Jeg har vært fremme og målt spenningen, og det er kun spenning på høyre side og ikke venstre. Det rare er at når jeg skrur på interiørlysene (via vribryter'n), skrur nærlyset på høyre side seg av! Jeg har valget mellom interiørlys eller frontlys på høyre side, og det kan være et hard valg på kveldstid. Jeg har sett litt foran, og der er det en rekke releer. Antar at det er for tusenmeterne, vindusspyler m.m, men usikker på om det er frontlysene.

Hvor er lysreleene plassert? Når jeg starter opp, hører jeg klikk i dashboard et sted, så kanskje de er plassert der ?

Edited by maelling, 23 April 2010 - 20:20.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#299 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 24 April 2010 - 17:08

Har i dag ventiljustert motoren og tatt en grundig motorvask. Samtlige ventiler var altfor stramme (skal være 0.10mm på innsug, og 0.25mm på utblås), noe som også var tilfelle for OM617a'en i W123'n. Nå maler motoren som en pusekatt i allefall, og virker veldig fornøyd. Veldig spent på hvor mykt den går nå på neste kjøretur. På OM617a'n var det som natt og dag smile.gif Det som gjenstår nå er en skikkelig rens av luftfiltersystemet, for det var ikke helt rent. Har lyst til å prøve å få på et "sportsluftfilter" av samme type jeg har på W123'n, men det er som kjent veldig trangt på toppen der, så jeg må finne noe som passer. Den svære luftfilterboksen er tung og omstendelig, så et annet system vil jeg prøve å få på plass : ) Fant ut at motoren har en dødskul innsugslyd, og det hadde vært kult å få fram den litt biggrin.gif Har lyst til å få til noe som dette (Fra 280SE vel):



Ellers var pluggene bittelitt lyse, så har kjørt på litt rikere blanding. Det som gjenstår nå er oljeskift og filterskift (muligens kompresjonstest), så det blir en tur til VTP til uka for å få tak i filter : ) Biltema hadde visst ikke filter.

PS: Fikk G-wagen t-skjorte fra klubben i dag biggrin.gif Den var veldig fin, men de må ha notert feil navn på meg, for jeg heter ikke MORTEN Ellingsen, men snarere Martin Ellingsen biggrin.gif

Edited by maelling, 24 April 2010 - 17:35.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#300 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 May 2010 - 21:19

Har i dag skiftet automatolje og filter, og det var en litt styrete jobb! Først tappe ut alt sammen, så skru av dekselet, så rengjøre seg hele tiden, så fjerne filteret, og så smette på det nye filteret, så rengjøre "bunnpanna" på automaten, sette på ny pakning, og så lirke denne på uten at pakningen forsvant innover. Innemellom måtte jeg vaske henda med hvitesprit før jeg tok i noe som helst, og sikkert 20 ganger gjennom hele prosessen. Først fylte jeg på 8 liter automatolje, og det fant jeg raskt ut var for mye, siden det rant mellom motor og girkasse, og det tenkte jeg ikke var bra. Det skjedde når jeg fikk litt lunk på oljen ved rolig kjøring. Deretter sjekke forumet litt, og så bli overrasket over at kun 6,25 liter skulle på, så jeg tappet ut 1,5 liter igjen, og så kom det ut litt på siste tur nå før det sluttet helt å renne. Var redd for at noen skulle sprenge der inne, men nå har automaten blitt langt bedre og girer jevnere enn før : ) Den ble overhalt for noen år tilbake, så den er rett og slett perfekt nå smile.gif Fikk meg en tur til VTP også i dag : )

Skiftet også olje på min 300 TDT, og der var kassa til dels lokete, så der hjalp det enormt etter noen turer. Skal bytte olje og filter igjen på den om ikke så lenge, siden jeg tenker at gammelt gris sikkert har løsnet inni der. Her var det umulig å overfylle, siden det bare renner ut, noe det ikke gjør med g-wagen. Den var brutalt hard fra å gire ned fra 4'de gir til 3'de gir rundt 40, så det smalt i drivverket pga slark et sted, og det er nå helt borte : ) Å skifte olje på automater gjør susen gitt : ) Det eneste jeg sliter med her, er tendenser til sluring inn i 3'de og 4'de, men vet ikke om det bedrer seg. Har en tanke om at kassa synger litt på siste verset etter 287 000 km, men passer på å ikke slure ved å slippe gassen med en gang noe skjer. Gir jeg full spiker fra start, slurer den ikke. Det er litt snodig. Trykkproblem?

Det neste på listen er å skifte servoolje og filter på G-wagen , og da er alle oljer byttet, men i dag er jeg utslitt av denne automatjobben : )

Edited by maelling, 21 May 2010 - 21:31.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)