Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#201 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 07 February 2010 - 17:30

QUOTE(mb240gd @ 7 Feb 2010, 00:22) <{POST_SNAPBACK}>
HELLANOR TAR KR:6300.- +MVA FOR TILSVARENDE RADIATOR! SOM VI SELGER FOR KR:4599.- +MVA
HVOR KOMMER EGENTLIG PRISEN PÅ KR:3000.-FRA?

ØYSTEIN
www.vtp.no


Den kommer fra meg! Jeg kan godt finne fram kvitteringen om min troverdighet trekkes i tvil! Det er riktignok noen måneder siden, men prisen er neppe doblet.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#202 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 07 February 2010 - 19:18

QUOTE(Østerklev @ 7 Feb 2010, 17:30) <{POST_SNAPBACK}>
Den kommer fra meg! Jeg kan godt finne fram kvitteringen om min troverdighet trekkes i tvil! Det er riktignok noen måneder siden, men prisen er neppe doblet.


Jeg kjøper alt av G deler på VTP. De vet hva man trenger, jævli bra service og nesten bestandig best på pris! Og delene finnes på lager for rask levering!
Husk at som medlem i gwagen klubben får du også rabatt biggrin.gif

Stian
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#203 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 07 February 2010 - 19:38

Jeg har handlet alt hittil hos VTP. De er også nærmest meg, så ikke en altfor lang tur bort dit : ) Bremserør rundt baut, fjærfeste, eksosanlegg, hjørne, bremsesylinder bak i trommelene, hovedbremsesylinder, stropper, påfyllingsstuss+++ Jeg har sikkert lagt igjen 15k hos dem, og vurderer nye 32 dekk der : ) Jeg synes de er hyggelige og greie jeg, og drops'en i kassa er ganske god : ) Øystein er også en rå ekspertise, så man får svar på alt : ) Jeg burde nesten fått kvantumsrabatt snart, og et knakende tilbud på radiator : ) Jeg er dessuten medlem i G-klubben, uten at jeg har fått medlemsnummer og slikt enda smile.gif

Edited by maelling, 07 February 2010 - 19:51.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#204 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 07 February 2010 - 22:08

Ikke misforstå, jeg har ingen negative erfaringer med VTP, og er ikke ute etter å stille dem i et dårlig lys.

Faktum gjenstår, jeg kjøpte en Behr-radiator (Det er samme fabrikat som brukes originalt) fra Hellanor Kongsvinger for ca. 3000 kr. Fakturaen finnes i regnskapet mitt om noen skulle betvile det.

Årsaken til at jeg nevnte dette var at jeg mener det er bedre å montere en radiator av samme type, med integrert kjøler for automaten enn å foreta ombygging med separat kjøler til automaten så lenge det enkleste alternativet ikke faller dyrere ut.

For ordens skyld kan nevnes at radiatoren ble spesialbestilt i Tyskland og leveringstiden var ca. 1 uke.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#205 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 15:27

Østerklev: Hvilket nummer har du på din radiator som du bestilte?

Jeg skrev denne mailen til Hellanor:

"Hei, jeg trenger en radiator til 1983 W460 G-wagen, 280 GE med
oljekjøler i seg (har automat). Har dere dette? Har hørt at dere selger
slike Behr - radiatorer til rundt 3000 kr? På min radiator står det BEHR
A23 4605001203.

Her er bilde av radiatoren:

http://home.broadpar.../G/radiator.JPG

Mvh Martin Ellingsen"

Fikk dette svaret:

"Hallo

Her finner jeg radiator og oljekjøler hver for seg , men ikke i ett .
Hvis du mulighet til å skaffe orginalnr? så kan jeg søke på dette .
Nr som du skrev fant jeg ikke noe på .

mvh
Hellanor Kundeservice"


Hva er orginalnummer? jeg har dobbeltsjekket tallrekken som står på radiatoren på bildet der, og den er lik den jeg oppgav. Er din radiator identisk til min? I så fall kan kanskje ditt nummer fungere?

Edited by maelling, 08 February 2010 - 15:42.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#206 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 18:23

Duden på kundeservice vet ikke at den radiatoren HAR innebygget oljekjøler. Så er nummeret rett, så blir nok varen rett også.

Tipper jeg
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#207 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 21:25

Det krever litt innsats å finne igjen fakturaen på kjøpet, og jeg tror ikke jeg rekker det i kveld, men skal komme tilbake til det a.s.a.p.

Går ut fra at delepusheren tenker på motoroljekjøler når han snakker om separat kjøler. Husker jeg ikke feil var det bare radiator med ekstra kjøler i Hellanors sortiment. Går jo like fint å bruke i bil med manuell kasse.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#208 mb240gd

mb240gd

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 22:14

Delenr på radiatoren er: 8mk 376 709 -481(behr)

Øystein
www.vtp.no

#209 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 22:20

Art. nr. hos Hellanor 8MK 376 709-481. Nettopris 2.645
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#210 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 09 February 2010 - 08:33

Vil anta Østerklev, som driver bilverksted får FORHANDLERPRIS, altså en rabattert pris for videresalg kanskje ?
Det er jo helt vanlig i absolutt alle bransjer jeg kjenner til.
Eller så kan selgeren ha feilpriset radiatoren ganske grovt, som selger kjenner jeg meg jo igjen i den problemstillingen... blush.gif

Jeg snakket med HELLARNOR på Skytta nå, og oppdaget forresten at de ikke lengre har utsalg..

Kundepris på denne radiatoren, med samme navnet og delenummeret som Østerklev nevner, er altså kr 6051+mva.
Dette er f.eks til en 1985 280 GE med automatgir.

De hadde den ikke på lager, det var mulig Auto Trio i Oslo, som er forhandler hadde den.

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#211 jorgenbg

jorgenbg

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 471 Innlegg:

Posted 09 February 2010 - 09:26

Skal du handle på autotrio kan det være lønnsomt å gå gjennom et verksted. Jeg synes delene der er dyre i utgangspunktet, men når du får 37% rabatt hjelper det. Det slår uansett ikke deleprisene i Tyskland... men da får du den ekstra ventetiden.

Edited by jorgenbg, 09 February 2010 - 09:27.

Jørgen

07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700

#212 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 09 February 2010 - 11:03

Nå er jeg nok ikke en så viktig kunde hos Hellanor at jeg får mer enn 50% rabatt, og jeg har dessverre ikke spart på pakkseddelen med bruttoprisen. Det har antakelig skjedd et prishopp de siste månedene, henger kanskje sammen med generelt høye metallpriser og en rekke faktorer som bare de med BI-diplom skjønner seg på.

Kanskje det da er en idé å reparere gamle radiatorer igjen? Andersens Bilradiatorverksted på Vålerenga i Oslo klarer det meste, har hyggelige priser og rask levering. Gammel familiebedrift, tlf. 22196211. De reddet nettopp varmeapparatregisteret i Fiat-traktoren min for den svimlende sum av firehundre kroner.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#213 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 09 February 2010 - 16:02

Jeg har sendt mail med delenummer og spurt. : ) De har en avdeling eller utsalgssted (?) i Mjøndalen. Her er siste korrespondanse:

"
PS: Har dere ikke utsalgssted i Mjøndalen? Det er ikke så langt unna meg. Jeg bor i Asker smile.gif

Mvh Martin

Martin Ellingsen wrote:
>
>
> Delenr på radiatoren er: 8mk 376 709 -481(behr). Hva er prisen for denne?
>
> Mvh Martin Ellingsen
>
> hellanor@hellanor.no wrote:
>> Hallo
>>
>> Det er flere varianter som kommer opp på biltypen , så hvis du kan sjekke
>> hva orginalnr er så er nok det tryggest for at det blir riktig.
>> Vi har forøvrig ikke noe eget utsalg i Oslo-området så du må nok ta kontak
>> med en bilrekvisitaforhandler .
>>
>> mvh
>> Hellanor Kundeservice


Ikke eget utsalgssted i Oslo - området... hm... Noen ganger hadde det vært greit å være i samme posisjon som Østerklev. Om dette ikke lar seg gjøre, må jeg finne en plan B. Jeg tror ærlig talt ikke radiatoren min lar seg reparere, med mindre de på Andersens Bilradiatorverksted virkelig kan sakene sine. Plan B tror jeg er å handle den brukte radiatoren til 1000 kr (som tross alt så strøken ut) og finne en eller annen oljekjøler og hekte den fast foran. 6500 kr er galskap for radiator...



Vil ha, Vil ha!

Edited by maelling, 10 February 2010 - 10:43.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#214 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 16:37

Det ser ut som Hellanor-alternativet er sjaltet ut (og VTP), i og med at de skulle ha 6053 kr+ moms for en radiator. Har skrevet til Andersens Bilradiatorverksted, og se hva skal ha for jobben. Alternativene i foretrukket rekkefølge ut i fra pris som står igjen nå er:

1) Brukt radiator til 280GE uten oljekjøler til 1000kr, og finne en eller annen oljekjøler
2) Knabbe radiator fra en W123, men helst ikke min egen. Radiatoren er litt mindre, men det kan gå fint (ser en annen på forumet har gjort det). Jeg tror han som selger radiatoren over også hadde en slik en. De har oljekjøler i seg, og det er det jeg trenger smile.gif
3) Levere radiatoren inn til radiatorservice som skulle ha 3400kr
4) Handle en ny radiator og dra kortet, og forsøke å glemme prisen. Tror jeg faktisk handler en brukt W123 kun for å få radiatoren istedenfor. Man får EN HEL bil til 3000 kr.

Vi får se hvordan dette går. Et tips er rett og slett å ta vare på radiatorene deres, og kjæle og dulle med dem, og for all del ikke ødelegge dem ved klønefeil. Radiator til en fornuftig penge var ikke så greit å få tak i som jeg hadde trodd.

Edited by maelling, 10 February 2010 - 16:40.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#215 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 16:38

QUOTE(maelling @ 10 Feb 2010, 17:37) <{POST_SNAPBACK}>
4) Handle en ny radiator og dra kortet og forsøke å glemme prisen.


Eneste som funker 100% hver eneste jævla gang... smile.gif smile.gif

PS - prisen på VTPer justert litt etter vi startet krangle om dette, de har den nå til 4999,- inkl mva

Det er ( nesten ) til å leve med.

Initium

Edited by Initium, 10 February 2010 - 16:48.

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#216 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 17:20

Bruker jeg all min viljestyrke, så er prisen såvidt innenfor det jeg synes en radiator er verdt, men da vil jeg nok ta en god håndfull av den gode dropsen (med mercedes-logo på) de har på VTP for å få opp humøret (nesten all glede starter i magen/munnen) : ) Mulig det alternativet har rykket opp ganske høyt nå : ) Hvis jeg fordeler prisen over de neste 27 år av bilens levetid (om den lever så lenge), så blir det ikke så ille : ) Det blir 187 kr i året biggrin.gif Da er det kanskje det mest realistiske alternativet, med mindre det kommer et annet alternativ som jeg ikke klarer å si nei til smile.gif Dette er vel kanskje den eneste gangen i historien at "krangling" på offroad-forumet faktisk har gitt besparelser av denne typen.

Edited by maelling, 10 February 2010 - 17:29.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#217 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 17:29

QUOTE(maelling @ 10 Feb 2010, 18:20) <{POST_SNAPBACK}>
Bruker jeg all min viljestyrke, så er prisen såvidt innenfor det jeg synes en radiator er verdt, men da vil jeg nok ta en god håndfull av den gode dropsen (med mercedes-logo på) de har på VTP for å ikke føle meg flådd : ) Mulig det alternativet har rykket opp ganske høyt nå : ) Hvis jeg fordeler prisen over de neste 27 år av bilens levetid (om den lever så lenge), så blir det ikke så ille : ) Det blir 187 kr i året biggrin.gif Da er det kanskje det mest realistiske alternativet, med mindre det kommer et annet alternativ som jeg ikke klarer å si nei til smile.gif Dette er vel kanskje den eneste gangen i historien at "krangling" på offroad-forumet faktisk har gitt besparelser av denne typen.


Mål størrelsen på radiatoren og se om du kan bruke denne:
http://www.summitrac...rts/SUM-381324/

Kommer på ca 2 lapper levert på døra di.
Har hatt den som er hakket større . Den tålte fint om617 med finnlandspumpe. så vil tro denne holder i massevis til din 280. Men jeg måtte modifisere en del for å få plass til den som jeg hadde. Denne vil jeg tro skulle passe relativt greit.

Edited by mercemann, 10 February 2010 - 17:31.

Mattis. Offroader og pirat....

#218 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 18:48

Radiatoren er ca 60 cm høy (utenom "beina" i bunn) og rundt 57 cm bred. Selve radiatorelementet er noe mindre. Radiatoren til summit er 55 cm bred, og 48 cm høy. Det ser ut til at det kan gå det der, men da må jeg vel "skjøte" på ledningene fra automaten slik at de er lange nok til å smette inn på siden? Hvis radiatoren skal stå slik at rørene til kjølevesken skal stå slik det er naturlig, blir det i allefall slik. Skal den stå slik at oljerørene står riktig, får jeg hullene til kjøleslangene på feil side. Hvordan har du ordnet det på din? Hvordan blir det med fester?



Står den slik eller 90 grader vridd? Kommer den ikke i konflikt med vifta, eller har du elektrisk vifte?

Ellers lurer jeg på om jeg bytter spenningsregulatoren med børster på min Bosch 55 amp dynamo. Det koster 355 hos VTP, og kan muligens gjøre susen, selv om selve børstene ser fine ut. Dynamoer er enkle saker, og det er vel gjerne spenningsregulatoren bakpå den som går fyken. Det var tross alt dette som opprinnelig var problemet på bilen. Alternativet er å handle en biltema dynamo av "bosch - type".

Edited by maelling, 10 February 2010 - 18:57.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#219 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 19:34

QUOTE(maelling @ 10 Feb 2010, 19:48) <{POST_SNAPBACK}>
Ellers lurer jeg på om jeg bytter spenningsregulatoren med børster på min Bosch 55 amp dynamo. Det koster 355 hos VTP


Regulator med børsteholder fra Biltema, varenummer 16412-50 og koster 119kr.

Funker som fy. Koster en brøkdel.

Initium

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#220 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 20:02

QUOTE(maelling @ 10 Feb 2010, 18:48) <{POST_SNAPBACK}>
Radiatoren er ca 60 cm høy (utenom "beina" i bunn) og rundt 57 cm bred. Selve radiatorelementet er noe mindre. Radiatoren til summit er 55 cm bred, og 48 cm høy. Det ser ut til at det kan gå det der, men da må jeg vel "skjøte" på ledningene fra automaten slik at de er lange nok til å smette inn på siden? Hvis radiatoren skal stå slik at rørene til kjølevesken skal stå slik det er naturlig, blir det i allefall slik. Skal den stå slik at oljerørene står riktig, får jeg hullene til kjøleslangene på feil side. Hvordan har du ordnet det på din? Hvordan blir det med fester?



Står den slik eller 90 grader vridd? Kommer den ikke i konflikt med vifta, eller har du elektrisk vifte?

Ellers lurer jeg på om jeg bytter spenningsregulatoren med børster på min Bosch 55 amp dynamo. Det koster 355 hos VTP, og kan muligens gjøre susen, selv om selve børstene ser fine ut. Dynamoer er enkle saker, og det er vel gjerne spenningsregulatoren bakpå den som går fyken. Det var tross alt dette som opprinnelig var problemet på bilen. Alternativet er å handle en biltema dynamo av "bosch - type".

Du må lage festeanordning ja og forlenge slangene dine. Slangene til automaten fikser du med litt drivstoffslange i 8mm og et par klemmer. Du trenger også to nipler på radiatoren. Den kom ikke i konflikt med vifta. Hadde den orginale kjøttøksa.
Mattis. Offroader og pirat....