Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#161 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 20 January 2010 - 13:48

Jeg kan ikke si at jeg kjenner noe ekstra drag, og det er heller muligens det motsatte. Motoren er like lat mellom 2 og 3000 rpm som den alltid har vært, og det er først på 3200 at man kan snakke om kult drag. Nå er tenningen fast hos meg, og den justerer ikke opp drivstoffmengden selv, så man vil vel ikke få noe ekstra drag uten videre. Din motor er et par hakk kulere der med mye fin elektronikk som justerer seg inn så langt det går. Det jeg lytter intenst etter er tenningsbank, og jeg er ikke sikker på hva jeg hører. Noe er ventillyd, og noe høy knitrelyd er det, men det har det alltid vært. Jeg greier bare ikke å bestemme meg for om dette er tenningsbank eller ei. Det dukker opp rundt 2300 rpm, men om jeg tar en "kickdown" og drar på max, er det ikke noen lyder og den drar jevnt og fint. Motorer som går for magert tror jeg pleier å gå ujevnt på turtall og virke nøkkete, men det er ingen slike ting her. Motoren koser seg på turtall som den alltid har gjort. Jeg er sannelig ikke sikker på effektene her, men får teste ut mer etter hvert smile.gif

Det er allright å fylle E85 for tiden, og det er fint at E85 ikke er avgiftsbelagt. Men når det er sagt går tanken skrekkelig fort i disse dager, men jeg er ikke helt sikker på forbruket, men tror dysene og alt jobber så hardt det kan : )

Tjærand: Hva slags girkasse har du? Vet du om din motor (M104?) går på min girkasse, og om det er mulig å bytte om uten problemer om jeg kom over en M104? Motoren virker glimrende. Har prøvd en slik en i en 320CE en gang, og den var nydelig og vibrasjonsfri. Sterk også smile.gif

Edited by maelling, 20 January 2010 - 16:18.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#162 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 21 January 2010 - 08:59

Girkassa er 4-trinns, W4A028: 722.394 eller 722.396. Ikke elektronisk heldigvis. Starter på venstre side. Denne styres vel av stag og vacuum så det høres jo ikke uoverkommelig ut.
Jeg synes 320'en er en kjempemotor i G'en. Kikket egentlig etter en 500 men budsjettforhandlingene brøt sammen så da prøvde jeg bensin 300'er og 320. Du kjenner at 320'en tilhører en nyere generasjon rekkesekser og selv om den mangler bunndraget til 500'en så er den svært kvikk med litt turtall. Morsomt å kjøre på tyske veier og trampe pedalen i bunn på påkjøringsrampen til autobahn og kjenne at den girer opp i 4 i 150km/t og at det er mer igjen ;-)
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#163 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 January 2010 - 23:16

Stilig : ) Den motoren der har jeg alltid hatt lyst på. I 320 CE'en jeg kjørte var den smidig og kraftig. Hadde vært noe å oppgradere til en slik en. Den yter vel omtrent som den vi har i 320'n vår (W211), som er en V6. Den er også silkemyk og har et ganske allright drag : ) I forhold til 280'n er den en helt annen opplevelse. Dønn vibrasjonsfri og har mye mer dreiemoment, og drar selv godt på 1500 rpm egentlig.

Har i går og i dag demontert dashboard og montert lambdamåleren der hvor klokka er. Har ellers senket tanken, tatt av eksosen og borra hull i den, for så å gjenge opp og montert lambdasonden. Det var tidenes negerjobb vil jeg si med det utstyret jeg hadde som bestod av borr, fil og gjenge-sak for lambdasonde. Har akkurat i kveld fått montert eksosen igjen og trukket ledninger inn i bilen. Fikk montert lambdasonden akkurat inni festet på eksosen på toppen hvor den tar en bøy opp og så går over tanken. Jeg fikk akkurat lirket sakene inn, og det var såvidt det gikk. Skal bare teipe rundt ledningene før jeg hever tanken og slikt igjen. Mulig jeg må på med noe tetningsgreier rundt ved gjengene der sonden sitter. Mistenker at det ikke er helt tett. Tar resten i morgen kveld tenker jeg : )

Edited by maelling, 21 January 2010 - 23:21.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#164 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 21 January 2010 - 23:27

Har du montert lambda bak ved tank? Den skal stå så nær motor som mulig..


Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#165 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 January 2010 - 00:15

Jepp. Ideelt sett burde den stått rett ved motoren har jeg hørt (og de fleste plasserer den der ser det ut som), men tok ikke sjansen i å borre i eksosen lenger fram. Den så litt for tvilsom ut. Redd for å ødelegge. Borret rett bak lyddempern, siden eksosen derfra og bak er ny. Hva er grunnen til at den ikke kan stå lenger bak? Har det med at den skal være varmest mulig? Denne lambdaen har varmeelement i seg, så den blir jævlig varm når jeg kobler den på. Den trekker 1.5 amp konstant.

Edited by maelling, 22 January 2010 - 00:26.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#166 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 22 January 2010 - 09:00

Lambdasonden måler oksygen-nivået i avgassene. Jeg tror du vil få en feilmargin som er ganske stor da poenget er å måle oksygeninnholdet i selve forbrenningen altså bør du ha den så nærme sylinderene som mulig. Har du den lenger bak så har du en temperaturforskjell på kanskje flere hundre grader. Nå er jeg ikke sikker på hvordan lambdaen måler, men er det på volum så har du et enormt avvik på f.eks. 200 grader.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#167 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 January 2010 - 12:01

Jeg får sjekke ut hvordan det virker, og blir det store variasjoner fra vinter til sommer, eller i varm tunnell og slike ting, så får jeg finne ut feilmarginen. Skulle det bare bli tull, så flytter jeg den lenger fram. Jeg får finne ut hvilken vei feilmarginen går. Etter det jeg har lest, pleier lambdasonden å rapportere magrere blanding til ECU'en på biler (som har ECU) når varmeelementet går i filler, noe som fører til at bilen plutselig går superrikt. Det jeg kanskje kan regne med, er at den sier blandingen er magrere enn den egentlig er om jeg ikke får høy nok temp baki der. Har lest at sondene fungerer best når temperaturen er 2-300 grader. Hvis motoren bidrar med 100 grader, og varmelementet bidrar med 100 grader, er jeg nesten der. Men får se smile.gif

PS: Hvordan blir det med lydnivået om man sender ut eksosen foran bakhjulene? Slyngen over tanken virker litt unødvendig egentlig. AMG-style foran bakhjulene hadde gjort seg biggrin.gif Blir det for mye av det gode om man fjerner lyddempern?

Edited by maelling, 22 January 2010 - 13:08.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#168 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 22 January 2010 - 13:42

QUOTE(maelling @ 22 Jan 2010, 12:01) <{POST_SNAPBACK}>
PS: Hvordan blir det med lydnivået om man sender ut eksosen foran bakhjulene? Slyngen over tanken virker litt unødvendig egentlig. AMG-style foran bakhjulene hadde gjort seg biggrin.gif Blir det for mye av det gode om man fjerner lyddempern?


Dette er diskutert her
Jeg flytta min fra siden til ut bak. Hjalp noe, men ikke voldsomt.

#169 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 22 January 2010 - 14:21

QUOTE(maelling @ 22 Jan 2010, 13:01) <{POST_SNAPBACK}>
PS: Hvordan blir det med lydnivået om man sender ut eksosen foran bakhjulene? Slyngen over tanken virker litt unødvendig egentlig. AMG-style foran bakhjulene hadde gjort seg biggrin.gif Blir det for mye av det gode om man fjerner lyddempern?


Ja, jeg mener det.
Min bråker endel, og jeg har tenkt få routet eksosen ut bak når jeg bare får (god)tid...

Initium

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#170 Henrik larsen

Henrik larsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 22 January 2010 - 17:58

Jeg prøvde med to potter, og AMG oppsett på min 280 (ut forand høyre bakhjul). Det ble katastrofe, gutta med 3" eksos og BMW/Honda Civic var grønne av misunnelse. Mens jeg skammet meg så mye, at nye rør og MIGen ble dratt fram etter to dager:) Tror det er greit med litt lengde, samt at den fremre potten dreper mye resonans, da denne ikke er gjennomstrøms.

#171 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 January 2010 - 13:14

Okay! Tror jeg lar jeg lar både lyddempern og røret over tanken får bli der det er jeg ; ) Jeg har fått montert lambdasonden, og den gir spenninger ut. Lambdaviseren fungerer kun på smalbåndslambda, så den var til ingen nytte fant jeg ut. Den mente jeg kjørte superrikt hele tiden, og det har med at spenningen ut fra lambdaen starter på 1,35 volt. Maks for denne måleren er 1 volt siden smallambda gir ut 0-1 volt, hvor 1 volt er rikt. På bredbåndslambda virker det ut til å være motsatt (noen som kan bekrefte det?). Spenninger jeg får under kjøring spenner fra 1,4 volt til 1,7 volt omtrent.

Nå har ikke jeg en daytona-sensor, men låner grafen deres:

http://www.daytona-s.../tech_wego.html



Målt i A/F, vil det si jeg har en A/F på mellom 12,7 og 13,5. Jeg har justert opp bilen rikere med 2 omdreininger omtrent, og jeg tror ikke det går lenger. Jeg kan prøve å klype igjen returen eller å montere en trykkregulator, men allerede kjører jeg idiotisk rikt om man skal tenke bensin-A/F, men ikke rikt nok for E85. Hvis jeg skal kjøre E85, bør A/F'en ligge på 9,7 for at det skal tilsvare 14,7 for bensin som er ideelt (E70 som serveres på bensinstasjonene om vintern har en A/F i mellom et sted). Med A/F på rundt 13 med nesten bare E85, vil det si at jeg kjører altfor magert om man skal tenke A/F for bensin rundt 18. Det er så magert at det nesten burde blitt motorras om jeg forstår ting riktig. Men bilen går ganske fint egentlig. Det hoster litt på tomgang, men går slett ikke ille. Uansett tror jeg at jeg har for lengst nådd maksgrense for hvor mye E85 som går oppi, og det butter vel på rundt 30-40% om vi skal tro disse tallene. Jeg må finne et blandingsforhold hvor perfekt A/F for min blanding er en A/F på rundt 13, så her er det bare å regne...

Fuel AFRst FARst Equivalence Lambda
---- ----- ----- Ratio -----
=======================--====================================

Gasoline stoich 14.7 0.068 1 1
Gasoline Max power rich 12.5 0.08 1.176 0.8503
Gasoline Max power lean 13.23 0.0755 1.111 0.900

=======================--====================================

E85 stoich 9.765 0.01235 1 1
E85 Max power rich 6.975 0.1434 1.40 0.7143
E85 Max power lean 8.4687 0.118 1.153 0.8673


=======================--====================================

E100 stoich 9.0 0.111 1 1
E100 Max power rich 6.429 0.155 1.4 0.714
E100 Max power lean 7.8 0.128 1.15 0.870


=======================--====================================

Edited by maelling, 23 January 2010 - 14:01.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#172 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 January 2010 - 17:14

med AFR på max 13 (2 omdreininger på skruen), har jeg nådd grensen tydeligvis for hvor mye E85 jeg kan kjøre på. Jeg har kanskje kjørt på 60% E85 på tanken grovt regnet med tanke på at det er E70 på pumpene nå om dagen. Tennpluggen bekrefter også at det har gått for magert:



Det der så ikke bra ut. Jeg burde egentlig gått i skammekroken for å ha kjørt motoren min så magert. Har kjørt på 10 liter 98 oktan med det samme før jeg neste gang drar til bensinstasjonen og handler ordentlig bensin...


Konklusjon: Skal du kjøre på mye E85, sørg for at bilen går rikt nok! AFR på 9.7 helst! kalde plugger er også en fordel.

Edited by maelling, 23 January 2010 - 17:16.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#173 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 24 January 2010 - 15:09

Fylte i dag på 30 liter 99 Vpower, og resultatet var en annen bil. Den er mye mer kraftig og det er mindre stygge lyder foran der og det låter mye mer velsmurt, og det er akkurat som den koser seg mer. Det kan selvsagt være at jeg innbiller meg ting, men jeg mener den er flere hakk kvassere nå (en ting er at den nå går langt rikere med ekte bensin ombord som gjør mye). Nå kjører jeg maksimalt rikt, men får følge med på om det blir for rikt over tid. Selv tror jeg at jeg skal kjøre litt rikt, siden det betyr mer krefter på en trimma motor og bedre sikkerhet med tanke på at det ikke gløder over foran der. Jeg tror jeg faktisk har slitt med tenningsbank på 95 oktan, men på 98/99 oktan er det ikke noe til det. Det er en høy knitrelyd jeg ikke hører til nå lenger, og som jeg har lurt på hva måtte være rundt 2-3000 rpm. Men det er kanskje ikke rart når man har maks fortenning på 45 grader, hvor tenningsbank nok er en risiko. Jeg får følge med på om den begynner å sote plugger, og eventuelt finne en passe blanding E85 og 99Vpower.

Edited by maelling, 24 January 2010 - 15:12.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#174 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 29 January 2010 - 19:58

I dag gikk dynamoen fyken da jeg skulle hjem fra en tur til Svinndal. Merket det var noe allerede i går, da ladelampa lyste og jeg måtte trykke litt ekstra på gassen før det sa klikk i dashboard og lampa gikk av. Da jeg skulle fyre opp i Svinndal i dag tidlig, forsvant aldri lampen, så da skjønte jeg at det var noe. Jeg målte spenningen, og den var på 12 volt omtrent. Tenkte at nå står det om tiden, så jeg satte turen retning Oslo, og kom meg til like før Oslo hvor det er en 60 sone og fotobokser før bilen stoppet. Fulgte med på spenningen hele veien, og så at spenningen falt gradvis mens jeg kjørte fra 11 til 10 til 9 og til sist til 8.4 volt hvor bilen fusket og stoppet opp brått. Siden det stod om tiden, kjørte jeg ganske fort hele turen, og lå på 3500-4000 rpm på motorveien, noe som vil si 105-110 km/h (tror jeg har lyst på 32" for å få bedre utveksling. Har 29.6" i dag). Jeg trodde jeg skulle ha over 1 time kjøring igjen på batteriet, men fant ut at batteriet som stod i var på 75 ah, og at bilen nok trakk mer strøm enn jeg regnet med. Tenkte 200 watt ville være en god gjetning på strømforbruk, og da ville 75 ah holde en stund (75x12 blir 900 watt i en time), men nei. Det holdt i beste fall en halvtime. Fikk lusket meg inn til siden like ved taxifeltet og ringt til faren min som kom med 320'n med et biltema reservebatteri jeg har på 88ah. Fikk koblet opp og kom meg hjem til Asker. Prøvde å lese manualen og koble ut hovedlysene, og dro ut sikring 3-6, men likevel lyste det. Kom meg bra hjem uten problemer, og spenningen var på 11.8 volt da jeg var hjemme. Min lambdamåler har heldigvis voltmeter i seg, så den gjorde nytten der, selv om lambdaen min har tatt kvelden og kommer med alle mulige crazy spenninger ut fra signalkabelen. Den viser alt fra 0 volt til 12 volt om hverandre, så man skulle nesten tro det var kortslutning et sted. Men, kom i det minste hjem, så nå får jeg pelle ut dynamoen og få tak i en ny en smile.gif

Ellers har jeg begynt å gå over til 98 oktan igjen, og fant ut at jeg nok kjørte idiotisk rikt på turen, for jeg brukte godt over 2 liter på mila! Jeg svidde av 3/4 tank på 18-19 mil noexpression.gif 3 omdreininger med klokka er fullstendig overkill, så jeg dro 2 runder tilbake før jeg fikk i det andre batteriet. Begynte å lure på om det lakk under bilen siden tanken gikk så fort nedover, men kunne ikke se det. Motoren malte pent som aldri før, så det er tydelig at den er glad i en god dose 99 Vpower fremfor mager E85. Det er ingen tenningsbank lenger, så nå vet jeg hva jeg kan lytte etter. Sliter bare med ventiltikking, men det har jeg nå alltid hatt. Skal sjekke pluggen og se hvordan jeg ligger an på blandingen. Ligger en anelse rikt enda, men hadde jeg fått lambdaen til å virke, så hadde jeg visst hvor i landet jeg ligger. Tror jeg kjørte med en A/F på 12.5-13 eller noe sånt, og skal nok komme meg nærmere 14.7.

Litt dramatikk i dag altså : )

Edited by maelling, 29 January 2010 - 20:09.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#175 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 29 January 2010 - 22:09

Tror fremdeles at lambdaen din gir deg veldig feil status når den er montert så langt bak (hvis du ikke har flyttet den da). Er det innebygde voltmeteret slik at det sier hvor mye strøm som går til lambdaen eller er det en sensor som sier noe om oksygenmetning? Det slår meg som litt pussig at det er interessant å vite hvor mye strøm lambdaen bruker, det ville jo være bedre om målingen kunne si noe om at volt = nivå av oksygenmetning.

Skal du ha ny dynamo så sjekk om du har plass til 120Ah dynamo. Og kjøp en hottere diodedings. Og legg opp nye feite plusskabler fra dynamoen. Så får du kanskje nesten 14V på batteriet.
Dynamoen min røyk på GD'en ned Hallingdal midt på natta i pøsende regnvær med bilen full av unger. Dieseler er jo ikke avhengig av strøm for å kjøre men egentlig hadde det vært bedre å gi opp i veikanten enn å fortsette uten lys og vindusvisker ...
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#176 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 29 January 2010 - 22:25

Måleren er koblet fra lambdaen siden det er en smalbåndslambda (som jeg trodde var en bredbåndslambda), så den er ikke koblet til lambdaen bak. Jeg flytter måleren over til min Suzuki Burgman 650 scooter og på smalbåndslambdaen der. Får handle en bredbåndslambda-måler til g-wagen. Den er kun koblet på sigarettenneruttaket, så den viser bare spenningen på batteriet.

Bredbåndslambdaen virket helt fint den til den bestemte seg for å go nutts for noen dager siden. Jeg må sjekke ledningsnettet en gang til for å se om det ikke er noe overslag mellom positiv pol og signalledning som jeg har i en felles "husstrøm-ledning" som går bakover. Jeg sjekket antall ampere til lambdaen for å sjekke at den virker riktig med varmeelementet som er i den. Den er jordet til samme ledning som bensinpumpa, så alt det er i orden. Den trekker 1.8 amp i begynnelsen, og det går raskt ned til 1,3 amp, noe som tyder på at den varmer opp. Poenget med å sjekke strømmen er å sjekke at den er jordet riktig. Hadde den ikke vært jordet riktig og ledningen på pumpa hadde falt av, ville den kanskje gitt 12 volt ut signalledning tenkte jeg. Strømmen går fint igjennom, så da er den koblet til bra jord. ISpenningen på signalledningen er det som overrasker litt, og som jeg må se på. Den viste 1,4-1,7 volt da den fungerte fint, og det lar seg enkelt oversette til A/F. Den er sikkert ikke ideelt plassert, men nå bruker trafikkstasjonene samme posisjon når de måler avgass... Mulig jeg flytter den om jeg ikke får den til å virke, men nå er det dynamoen som har høyere pri. Lambdaen er koblet ut inntil videre, og spesielt i dag hvor jeg hadde lite strøm, og da hjelper det ikke at den bare drar 1,3 amp uten å gi noen vettuge signaler ut.

Jeg merket at vindusviskerne begynte å gi opp, og det var såvidt jeg fikk dratt dem over ruta. Jeg får sjekke ut ulike dynamo-løsninger. Mulig det bare blir en Bosch-dynamo fra biltema?

http://www.biltema.n...erele/Dynamoer/

Gunstige priser om det er ekte Bosch (Bosch-type?). Hva med en 100 ampere? Jeg får sjekke ledningsnettet uansett og sørge for at den er litt solid smile.gif

Edited by maelling, 29 January 2010 - 22:32.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#177 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 29 January 2010 - 22:35

Ja det var jo betydelig billigere enn en byttedynamo. Er nok viktigere med feite ledninger enn de 20Ah ekstra. Sjekk innfestingen før du kjøper, jeg måtte bytte braketter på min tror jeg.
96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#178 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 31 January 2010 - 23:07

Har i dag demontert mesteparten av fronten og er i ferd med å skru ut radiator som jeg greide å slå lekk på en elegant måte da jeg skulle løsne dynamoen. Greide å slå en skrutrekker nesten helt igjennom, så det lakk fint .... Fikk bekreftet da at jeg er en statsviter og jusstudent, og langt fra noen hardcore mekaniker som noen av dere andre her på forumet. Radiatoren ser uansett rubbish ut rent generelt, så den må enten fikses eller så får jeg skaffe en annen en. Dynamoen er løsnet og reima er løsnet, så jeg trenger bare å få ut boltene. I likhet med Tjærand er jeg også lei av snø og kulde, og det er ikke så kult å skru bil ute i minus 12 kuldegrader, men ingenting fikser seg selv smile.gif

PS: I bunn av radiator går det to oljeledninger inn, der en går inn på hver side. Er dette oljekjøling til girkassen? Lekker det noe jævlig om jeg løsner de? Har 8 liter automatolje liggende, så får vel bytte. Burde strengt tatt byttet filter og alt i samme slengen, så jeg får se hva jeg gjør. Er det noen som vet om filteret til W123 300 TDT er likt som det som er i min g-wagen? Har nemlig det liggende, siden jeg planla å bytte på min W123.

Edited by maelling, 03 February 2010 - 21:36.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#179 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 03 February 2010 - 20:17

Heisann,
Radiator til bilen din ligger på i underkant av 10 lapper ny. Om du er interessert, har jeg jevnlig tilgang på brukte...

Mob. 913 87 232


Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#180 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 03 February 2010 - 20:35

Bytt register i radiatoren, disse gutta kan hjelpe deg: http://www.radiatorservice.no/