Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#101 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 27 May 2008 - 19:38

Nå er tanken restaurert og fin, så det løste seg med nedpussing og takrenne-maling tongue.gif Ellers har jeg brukt stålbørste og pusset bort noe rust, og kjører det samme stoffet på akslingen, så ser det bedre ut smile.gif

Har ellers luftet bremsene foran nå, og det gikk greit, men hvor er bremsenippelen på trommelen bak? i følge forsvarets verkstedsmanual som jeg scannet inn i fjor og la ut på forumet, befinner denne nippelen seg over der hvor bremserøret kommer inn. Jeg har brukt skrutrekker og skrapt og finner ingen verdens ting der (?) huh.gif Det er bare to bolter under på hver side.

Ellers synes jeg det å ta av bakdemper er noe pes. Å få av bolten i bunn gikk som en lek, men mutteren på toppen er lei (ved hjelp av litt tektyl på bolten eller noe skit, heh) siden dempern da går rundt øverst. Jeg har nesten fått den av nå, men overarmene har vokst litt tongue.gif

Edited by tHaWuLf, 27 May 2008 - 20:30.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#102 christiant

christiant

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 27 May 2008 - 23:19

Se her:

http://www.vtp.no/ca...7eb9d6a8526a5ec

Jeg har pelt dette fra hverandre og tok noen bilder mens jeg holdt på. Ser på de at de to festehullene på hjulsylinderen peker nedover, noe som betyr at luftenippelen må være på oversiden av røret. Er den ikke der har noen knekt den og hullet er fyllt med drit. Jeg ahr kjøpt nye til min, syns det er greit å vite at sånne ting virker. Må bare finne en dag hvor ting kan bli montert.

#103 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 May 2008 - 12:14

Jeg tror jeg må ha dette også, ellers får jeg ikke luftet bremsene mine. Den ujevne bremsekraften bak kan også ha noe med dette her å gjøre, siden de nok er utslitte. Lekasjene tyder på det samme som Iver antyder. Jeg er omtrent på fornavn med alle på VTP nå tongue.gif

Edited by tHaWuLf, 28 May 2008 - 12:14.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#104 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 May 2008 - 21:43

Jeg løsnet demperen i dag og senket akslingen så langt ned det gikk, uten at fjæra lot seg rikke dry.gif Bilen står nå på bukker bak og det var maks senk uten suksess. Jeg må altså løsne akslingen fra ramma for å få løsnet fjæra? Hvor i tilfelle? Den stanga som går på tvers bak akslingen eller en av de som går fremover mot ramma ?

Åpnet ellers begge trommelene i dag, og det ser ikke ut som det skjer en ting når jeg presser pedalen inn. Det kan skyldes helt andre ting, selv om bremsene foran er luftet (skal egentlig starte lufting bak i følge manual, men uten luftenippel kommer man ikke langt) og beholderen er full. Jeg kan presse pedalen i bunn, men det virker ut som det er litt ujevnt hvor mye motstand jeg får. Jeg ser ikke noe lekasje noe sted på nippelene jeg har festet, så lurer på hvorfor jeg kan presse inn pedalen helt. Litt av et mysterium. Akkurat som den pumper litt luft kanskje i systemet, men bremsene er vel det minste problemet uansett på denne bilen. Mulig jeg ikke har luftet bra nok eller på alle stedene, selv om målet ikke var å teste noe annet enn hvor det lekker så fåfengt å lufte om jeg likevel skal av med sylinderene bak. Brekket virker i allefall i trommelene tongue.gif

Har ellers fått tak i slanger og kobberrør for å montere tanken igjen, trenger bare påfyllingsstussen, men venter med å montere den til jeg har fikset alt det andre under ræva på bilen. Tank som står i veien er ikke kjekt smile.gif

Edited by tHaWuLf, 28 May 2008 - 21:51.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#105 12 strenger

12 strenger

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 29 May 2008 - 20:20

Har nylig skiftet fjærer bak på min, løsnet bare staget til bremseventilen, støtdemperne og slapp akslingen så langt som det gikk, gikk som en drøm. Sjekk om du har hevefjærer, da blir det vel litt mere knot tongue.gif

Edited by 12 strenger, 30 May 2008 - 08:26.


#106 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 08 July 2008 - 22:02

Har endelig fått av fjæra smile.gif Senket akslingen maks ned og brukte brekkjern. Det går garantert ikke når jeg skal få på den nye fjæra igjen, og må satse på noe fjærklemmer-saker da gitt smile.gif



Nå er jobben å skjære ut rammedelen øverst der med vinkelsliper eller plasmaskjærer og sveise på ny del smile.gif

Edited by tHaWuLf, 09 July 2008 - 00:07.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#107 qwerty

qwerty

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 09 July 2008 - 09:52

Jeg byttet fjærer med samme fremgangsmte, og fikk også på ny fjær uten bruk av klemmer eller lignende. Mener jeg fikk akslingen lenger ned en det bildet gir inntrykk av (mulig jeg hukser feil). Satt bukkene et stykke fremover på ramma og løsnet støtdemperen.
  • 99 Mercedes-Benz G500 LWB
  • 88 Mercedes-Benz 300GD SWB auto
  • 85 Mercedes-Benz 300GD STT LWB 5-trinns


#108 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 09 July 2008 - 14:25

Jepp, akslingen går langt lenger ned enn på bildet på max, men den er liksom litt treig i bunn, så jeg stod på den for å få den helt ned. Jeg har bare satt akslingen level med en liten støtte under mens den står. Jeg har løsnet støtdemperen i bunn, og det gikk greit. På toppen får jeg ikke løsnet den. Det skyldes en kombinasjon av tektyl og at jeg ikke kommer til. Heldigvis holdt det med å løsne i bunn smile.gif

Jeg tenker jeg går for de progressive fjærene som VTP fører som de skrøt mye av smile.gif Ellers ser kanskje dempern litt sliten ut med rustflekker og slik, men de er ganske faste og fine enda. Jeg vet de har noen fine dempere der borte jeg fint kunne tenkt meg, men får se smile.gif

Edited by tHaWuLf, 09 July 2008 - 14:27.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#109 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 19 July 2008 - 15:56

Når regner du med att bilen er å se på veien igjen tHa WuLf??

#110 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 20 July 2008 - 12:15




Better days...


Jeg vet ikke helt. Jeg holder egentlig på med en oppmanningsprosess for å starte å bytte ut den delen der. Jeg kjenner en kar som jeg kan låne sveiseapparat av, men han har ikke tid. Med mindre noen stiller opp med sveiseapparat og noe til å skjære ut den driten der og sveise på mot en billig penge, er det ikke sikker at den blir klar i år. Jeg fikser alt annet enn den biten der, men jeg vil helst ha lært hvordan man sveiser før jeg går i gang. Styrer med litt leilighetssalg og annet for tiden, men må få handlet inn deler snart også smile.gif Skulle jo likt å begynne å sette ting sammen igjen og sette meg bak rattet. Den har stått siden nyttår og lengter etter å rulle videre. Tank og rør er handlet inn, slik at det er bare å hive på igjen. Bilen lengter etter å rulle på veien igjen gitt.

Holder til i Asker om noen er hypp på å komme med sveiseapparatet og hjelpe meg. Et annet spørsmål er om man må opp med karosseriet for å bytte ut den delen der ?

Edited by tHaWuLf, 20 July 2008 - 12:51.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#111 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 20 July 2008 - 14:44

Skjønner godt du begynner å føle savnet av "skikkelig" bil........ smile.gif

Har ikke kjørt min siden Fredag å det har allerede meldt seg på en liten følelse av savn her rolleyes.gif


Stå på med det som gjenstår! Du vet att du kommer til å kose deg når du sitter der bak rattet og koser deg cool.gif

#112 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 July 2008 - 18:49

Nå er nesten alle deler handlet inn fra VTP.

1) 2 stk bremsesylindre bak (Sliter med å få av den gamle til tross for at skruer er ute. Rust ?? Har hamret og brukt brekkjern, men sitter helvetes godt fast.

2) Ny eksos over tanken. Denne burde være grei å sette på, men må bare få løsnet noen muttere som ikke er greie å løsne.

3) 2 stk progressive fjærer bak. Fikk høre at det var et godt triks å løsne paralellstaget eller hva det heter bak for å få akselen enda lenger ned. Da er det visstnok bare å dra ut fjæra og skyve inn den nye.

4) Nytt påfyllingsrør. Trenger muligens en ny gummislange også.

5) Fjærfeste på rammen er bestilt, er hypp på å komme i gang med det.

6) Nytt lastkjenner-stag. Den andre knakk da jeg stod og hoppet på akselen.

7) Nytt bensinfilter. Det tror jeg det er behov for med tanke på hvor stygg tanken var inni da jeg tok den ned.

8) Nytt bremseveskelokk.

Har kommet på at jeg trenger noen andre småting, men grovt sett har jeg alt nå smile.gif Nå er det bare å kjempe mot alle muttere og ting som sitter bom fast og har rustet sunn. Men, det går fremover smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#113 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 31 July 2008 - 21:06

Har nå montert nytt eksosanlegg bak, tatt av høyre fjær bak og satt den nye på plass smile.gif Fikk meg ellers en liten overraskelse på venstre hjørne bak da det viste seg å være fullstendig porøs, og kunne bare dras ut etter lykta nesten. Det ser ut som jeg må bytte ut hjørnene, og i allefall venstre hjørne. Ny påfyllingsstuss bak montert, men jeg sliter noe jævlig med å få ut bremsesylindrene i trommelene bak. Jeg har løsnet de to skruene/mutterne, men hvordan i det huleste får man dem ut? I følge manualen ser det ut som de bare er å ta enkelt ut, men jeg har pumpet på med CRC 2 dager på rad og bruker brekkjern, og ikke faen om den vil løsne noexpression.gif Noen som har gjort dette før ?

Ellers har jeg tro på at denne bilen skal bli fin til slutt nå til tross for overraskelser smile.gif

Edited by tHaWuLf, 31 July 2008 - 21:19.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#114 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 01 August 2008 - 00:34

Når du har prøvd med vaselin/CRC er det bare vold igjen som gjelder. Prøv ev. ta tak med vannpumpetang og vri/rugge, gjerne mens du får noen til å slå på den i bakkant.

#115 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 01 August 2008 - 14:49

Takk Iver biggrin.gif De sylindrene forstod visst bare et språk: vold ( i likhet med stort sett alle muttere, bolter o.l på en 25 år gammel G ). De gav etter med noen sterke argumenter med hammern og brekkjern, så da var det fikset smile.gif Snart tid for å få på tanken! Venter på fjærfestet øverst nå hos VTP, så snart jeg får den delen setter jeg i gang med vinkelslipern. Deretter må det sveises, pytt pytt..

Nytt lastkjenner - stag må på før jeg setter på tanken smile.gif Siden må nytt bensinfilter på plass, og må bytte ut noen stålrør og gummirør under som ikke ser så strøkne ut lenger. Har stort sett alt slikt, så må måle til når tanken er oppe. Mangler diverse feite gummi-rør mellom pumpa og tank og mellom påfyllingsstuss og tank, men regner med at VTP hjelper meg med det smile.gif All ros til VTP som er flinke folk! Har rukket å komme på fornavn omtrent der nå tongue.gif

PS: De har gode gratisdrops ved disken der tongue.gif

Edited by tHaWuLf, 01 August 2008 - 15:30.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#116 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 01 August 2008 - 20:45

Jeg fikk meg en gedigen latterkrampe da jeg for show slengte på høyre bakhjul for å se hvor høy den nye fjæra som var så varmt anbefalt av VTP ser ut i forhold til foran. Det ser ut som jeg har fått en aldri så liten utilsiktet heving, og det får tankene mine tilbake til den gamle tv serien "A-team", der de kjører rundt med en van som har omtrent samme heving bak i forhold til foran :S






Felgene som står på nå er 15", og hjulene er 265/70. Hvor store hjul må på for at dette skal se bra ut tro ? tongue.gif Ser ut som jeg uansett må bytte fjærer foran, ellers kommer jeg til å være den desidert mest harry G-eieren i hele Asker og Bærum tongue.gif

Edited by tHaWuLf, 01 August 2008 - 21:10.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#117 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 01 August 2008 - 23:01

QUOTE(tHaWuLf @ 1 Aug 2008, 20:45) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg fikk meg en gedigen latterkrampe da jeg for show slengte på høyre bakhjul for å se hvor høy den nye fjæra som var så varmt anbefalt av VTP ser ut i forhold til foran. Det ser ut som jeg har fått en aldri så liten utilsiktet heving, og det får tankene mine tilbake til den gamle tv serien "A-team", der de kjører rundt med en van som har omtrent samme heving bak i forhold til foran :S

Felgene som står på nå er 15", og hjulene er 265/70. Hvor store hjul må på for at dette skal se bra ut tro ? tongue.gif Ser ut som jeg uansett må bytte fjærer foran, ellers kommer jeg til å være den desidert mest harry G-eieren i hele Asker og Bærum tongue.gif

Stilig Wulf smile.gif
Blir 32" AT hjul neste for din del eller smile.gif

Lurer på en ting: -Har lagt merke til att noen, du og andre, kjører med speilene "liggende". Er det med vilje og har det isåfall noen praktiske fordeler eller er det bare sånn att du/dere foretrekker utseendet??


Mvh: Ørjan/Rossi

#118 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 01 August 2008 - 23:14

Bilen hadde liggende speil da jeg kjøpte den for 10 år siden, og har alltid trodd at det skulle være slik opptil et par år siden. Jeg synes det ser litt tøft ut i tillegg, og det er vel bare å dra ned speilene og sjekke ut selv. Selv synes jeg det er greit å ha mesteparten av synet sidelengs smile.gif Stående speil ser fort litt traust diesel - lastebil aktig ut smile.gif

Det får bli noen 32" hjul ja biggrin.gif

Mvh Martin

Edited by tHaWuLf, 01 August 2008 - 23:35.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#119 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 02 August 2008 - 15:03

QUOTE(tHaWuLf @ 1 Aug 2008, 23:14) <{POST_SNAPBACK}>
Bilen hadde liggende speil da jeg kjøpte den for 10 år siden, og har alltid trodd at det skulle være slik opptil et par år siden. Jeg synes det ser litt tøft ut i tillegg, og det er vel bare å dra ned speilene og sjekke ut selv. Selv synes jeg det er greit å ha mesteparten av synet sidelengs smile.gif Stående speil ser fort litt traust diesel - lastebil aktig ut smile.gif

Det får bli noen 32" hjul ja biggrin.gif

Mvh Martin

Gjett om jeg gikk noen runder rundt bilen igår etter att jeg skrev til deg biggrin.gif Måtte teste ut hvordan det så ut såklart...... Synes nok faktisk du har ett poeng i det estetiske men likte stående speil bedre for ryggingen sin del. Mulig vanesak??
Har du målt hvor mye høyere bilen ble med di nye fjærene?

#120 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 02 August 2008 - 16:26

Jeg har ikke målt, men jeg har satt på standardfjærene:

http://www.vtp.no/ca...81bc96e1431be19

Jeg ser de har hevefjærer som gir 40mm til, men hadde ikke trodd at det skulle bli så mye biggrin.gif Den ser jo ut som 100mm heving i forhold til før eller noe sånt tongue.gif Før fikk jeg 2 never oppå hverandre fra dekket og opp, og uten at jeg har prøvd det, men nå ser det ut som jeg får 3 never oppå hverandre nå biggrin.giftongue.gif

Sikkert vanesak dette med speil. Jeg skal prøve å rette dem opp og se hva jeg har gått glipp av de siste 10 årene wink.gif

Hva tror folket ? Vil 32" se best ut på bilen min, eller vil muligens 33" se bra ut ? Går det på felgen og får jeg svingt? tongue.gif

Edited by tHaWuLf, 02 August 2008 - 16:55.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)