Gå til innhold



Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#1 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 December 2007 - 13:21

Kjøpte en Suzuki SJ413 kort cab 1985 mod sommeren 2007 etter at jeg hadde solgt min kjære Yamaha YZF R1.
DSC00500.JPG Bil_oppstilt_tapping_frostveske.JPG


Her er historikken til denne bilen som fra fabrikken kalles Jimny:
http://www.youtube.c...feature=related
http://www.youtube.c...feature=related
http://www.youtube.c...feature=related
http://www.youtube.c...feature=related
http://www.youtube.c...feature=related

To ting som lå bak dette byttet var savnet etter en 413 siden jeg har hatt denne biltypen tidligere samt at sykdommen min gjorde at jeg hadde problemer med å fortsette og kjøre mc.

Planen for bilen er en moderat ombygging.

Følgende er planlagt:

Den skal tilbake til sin originale farge som er gul. For meg er SJ413 gul akkurat som R1 er rød. Andre farger aksepteres ikke.

Bytte motor til Vitara 1600 16V, G16B med injection. Dette skal prioriteres sommeren 2008.

Bytte til 105A dynamo. Petroworks. Sommeren 2008

Doble batterier. Blir vel til Red top

Bytte eksosanlegg til 2". Ligger klart med Dough Thorley eksosmanifoil.

Servostyring. Denne er montert julen 2007. Pumpe fra Vitara og snekke fra Jimny.

Har en ekstra fordelingskasse liggende som jeg lurer på om jeg skal bytte noen drev i.

Bredere akslinger, samurai akslinger har jeg fått godkjenning på. Skal fortsatt kjøre med 30 mm spacere som er TÜV godkjente både på 413 og Samurai.

Panhard stag foran for stabilisering av akslingen

Anti rotasjonsstag på bakakslingen for å unngå S-formede fjærer.

ARB i bakakslingen

ARB i forakslingen.

Chrommolybden stikkakslinger fra TT til forakslingen. Tåler det aller meste.

Større dekk, dimensjon 32-33" med bredde 11-12,5".

Buscwacker skjermbreddere. Har kjøpt inn ett sett Buscwackere 6" som ikke er montert enda.

Vinsj foran og bak. Har kjøpt inn to vinsjer med monteringsplater og trådløs fjernkontroll som ikke er montert enda.

Trailmaster hevefjærer 50 mm med Trailmaster gassdempere.

Trailmaster Body Lift på 50 mm.

Skivebremser rund baut. Adapterplater, skiver og kalipere ligger og venter i garasjen.

Original kufanger har jeg fikset papirer på slik at den skal være med på lasset.

Ny støtfanger foran. Kanskje også bygge en bak.

Veltebur foran og bak.

Luftkomressor direkte drevet fra motoren med 5 liter tank.

Elektronisk startsperre.

Gps/gsm tyverialarm med søkefunksjon.





Kommer jeg i mål med dette blir det en ok bil. Tror jeg. Planen er å være ferdig innen 5 år, det vil si 2012. Sommeren 2008 blir første store røsk for å komme gjennom det meste på lista.

Edited by Nöcke Gunnar, 30 December 2008 - 20:02.


#2 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 27 December 2007 - 13:49

Endelig har du laga deg garasje biggrin.gif
Ser du har mye å gjøre! blink.gif

#3 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 December 2007 - 14:04

QUOTE(terje takras @ 27 Dec 2007, 13:49) <{POST_SNAPBACK}>
Endelig har du laga deg garasje biggrin.gif
Ser du har mye å gjøre! blink.gif

Jeg holder på å prøver å legge inn bilder men det funker ikke helt etter planen. Vet ikke helt hva som skjer.

Mye arbeid som du sier. Vinteren blir mest planlegging og papirarbeid samt innkjøp, for da har jeg dårlig med fritid. Til sommeren blir det endel jobbing for da har jeg fri fra i praksis 9 mai til ca 20 august. Skal skrive en forskningsartikkel om utvikling av helsefag under det positivistiske vitensskapssynet men ellers har jeg fri.

#4 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 December 2007 - 14:54

Ting tar litt tid men etter et omfattende brev med omkring 13 sider med vedlegg kom følgende svar fra ombyggingsenheten hos BT. De kan godkjenne bytte av motor fra en G13A til en G16B. For SPOA og bredding av bilen må jeg benytte meg av et uavhengig verksted som kan godkjenne det som er gjort. Det blir som om det var TÜV godkjent.

Desverre er det vistnok ingen i Norge som gjør slikt så jeg fikk anbefalt SFRO i Sverige. http://www.sfro.com/

Svarbrevet fra BT. (skal legge en kopi her når jeg får endret til superbruker men det er ikke bare enkelt å få til ser det ut til)

Edited by Nöcke, 27 December 2007 - 23:51.


#5 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 27 December 2007 - 15:16

Jeg vet det er ett firma i bergen som bygger om biler med godkjenning som fungsjonshemede personer kan bruke.
Det er jo snakk om handgass til munngass.
Luftbelger i oppheng/støtdemper som får bilen til å "krenge til en side sån at dem kommer seg lettere inn i bilen.
Lambodører og skyvedører fremme.
Stoler som kommer ut å "henter" deg.
Opel på Stord bruker dem når det er en fungsjonshemed som har lyst på bil men ikke kan bruke det orginale i bilen.

Kan jo høre med dem,må bare finne ut hva bedriften heter wink.gif

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 December 2007 - 23:50

QUOTE(terje takras @ 27 Dec 2007, 15:16) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg vet det er ett firma i bergen som bygger om biler med godkjenning som fungsjonshemede personer kan bruke.
Det er jo snakk om handgass til munngass.
Luftbelger i oppheng/støtdemper som får bilen til å "krenge til en side sån at dem kommer seg lettere inn i bilen.
Lambodører og skyvedører fremme.
Stoler som kommer ut å "henter" deg.
Opel på Stord bruker dem når det er en fungsjonshemed som har lyst på bil men ikke kan bruke det orginale i bilen.

Kan jo høre med dem,må bare finne ut hva bedriften heter wink.gif


Men der kommer det andre regler inn i bildet og BT forholder seg på en annen måte til handicapombygginger. Jeg snakket med dem om å sette på servostyring siden jeg har ms og da var det ikke noe som helst innvendinger mot endringer som var helsemessig begrunnet.

Men det holder ikke å si at jeg må heve bilen for at jeg er nesten 2 meter.

Og nå er jeg alt inne i en dialog med SFRO i Sverige om endringene men ellers takk for tilbudet.

#7 Mats Erik

Mats Erik

    Redaktør

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2021 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 00:57

Har du planer om å šfå dette prosjektet på veien??
Mats Erik Mølster
Tlf :97143334
Suzuki SJ410 (Standard 2008)
Valen i Kvinnherad
Kvinnherad Offroadklubb!!!
Gud Være med deg... Nei ellers takk eg går sjøl.
----------------------------------------------------
Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
Member of Team Oops

-Oops...

#8 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 01:12

QUOTE(Nöcke @ 27 Dec 2007, 13:21) <{POST_SNAPBACK}>
Bredere akslinger, planen er nå samurai akslinger. (Kjører nå med 30 mm spacere som er TÜV)


Er bare å sende de spacerne nedover når du blir lei av de blink.gif Så skal du få noen kroner for dem vettu laugh.gif

Mvh
Johannes
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#9 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 December 2007 - 15:39

QUOTE(Mats Erik @ 28 Dec 2007, 00:57) <{POST_SNAPBACK}>
Har du planer om å šfå dette prosjektet på veien??

Ja, det er noe av poenget og det som gjør at det er så mye arbeid med det. Motorbytte er i praksis godkjent og skal egentlig bare vises for godkjenning. De skal se at det er foretatt på en skikkelig måte.

Heving og bredding vil BT et uavhengig institutt skal anbefale, akkurat som TÜV-godkjenning på hevesett. Der er dialogen med SFRO kommet langt på vei.

Om suzuki RSA hadde vært bare en liten smule velvillige i stedet for å være maksimalt uvillige hadde dette gått mye enklere. De er knapt nok villige til å bekrefte hvor mange HK en motor har levert fra fabrikk. Der er det bare å bruke unnskyldninger tatt rett ut av lufta. Som at visse deler ikke tåler den økte belastningen. Når de konfronteres med at samme del benyttes på en modell med den økte belastningen er det ikke snakk om å si at "då går det" men i stedet vrir de seg og sier at det er mulig det men det er jo ikke godkjent originalt og dette har vi ikke tid til. Og så er samtalen slutt.

Derfor skal jeg aldri kjøpe en eneste reservedel som har gått gjennom RSA. Aldri.

QUOTE(Supervitara @ 28 Dec 2007, 01:12) <{POST_SNAPBACK}>
Er bare å sende de spacerne nedover når du blir lei av de blink.gif Så skal du få noen kroner for dem vettu laugh.gif

Mvh
Johannes


Har mykje rart liggende etterhvert som jeg ikke får bruk for ser det ut til. Doug Thorley header til 1300/1600 8v om ikke det dukker opp en adapter utpå nyåret.

#10 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 19:01

Da sprakk det opplegget. Jeg fikk anbefalt SFRO av BT, men nå sier de at det holder ikke når det gjelder sporviddeendring og heving. SPOA. Da vet jeg nesten ikke hvordan jeg skal gå frem for å få det til innenfor en vettug kostnadsramme.

Jeg har imidlertid kjøpt en motor G16B fra en Vitara 1994 md som har gått drøye 130 000. Komplett motor med innsug, injeksjon, ECU, ledningsnett, speedometergiver, O2 sensor og vifte samt starter, men uten servopumpe og dynamo kostet meg kr 5,500,- eks moms. Da er alt demontert og på pall klart til henting. Det synes jeg er akseptabel pris.

Innmonteringen er nå godkjent av BT og alt er klappet og klart med papirene.

Yakuza sender monteringsplate med bolter i nærmeste fremtid.

Ekstra oljepickup og bunnpanne fra 1300 motor beholdt jeg når jeg gav bort en motor jeg hadde liggende.

Motorbytte kommer når det blir så godt vær at jeg kan stå i garasjen med porten åpen i tynn kjeledress uten å fryse.

Jeg må ha en ny eksosmanifoil av Dough Thorley i stedet for den jeg har som passer til 8ventiler topp. Resten av eksosanlegget i 2" ligger klart.



Siden SPOA tydeligvis ligger noe frem i tid velger jeg en annen midlertidig løsning. Det blir Bodylift 50 mm samt fjærheving 50 mm.
Jeg har en Trailmaster 50 mm liggende så det er bare å bestille en 50 mm Trailmaster fjærløft fra Let7 så går det i orden og det kan godkjennes og føres i vognkortet.

Så smekker jeg på noen 32" dekk inntil videre. Da blir "Vassgrisen" som jeg kaller bilen en ca 15 cm høyere og så får jeg testet ut hvordan den håndterer den kombinasjonen. Kanskje SPOA ikke er optimal løsning for mitt bruk da det blir veldig mye landeveiskjøring ut av dette.

Det som skremmer meg litt er at ved kraftig vindkast sideveis, stiv kuling opp mot liten storm, så holdt den på å gå av veien for meg flere ganger forrige helg. Hvordan blir det med heving og eventuelt SPOA.

#11 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 22:28

Sj'en er ikke noen sidestabil bil med tanke på vind,nei, men der kommer dette med kjøring etter forholdene inn....

man kjører en SJ på motorveien som man kjører BMW på traktorvei.... forsiktig


disse to 50mm settene er ikke uten videre godkjent sammen, men om man ser i TUV papirene til de andre settene ser man at det står skrevet at de ikke skal kombineres med andre hevemetoder, det finner du ikke i 50 mm settene.

dette er og svaret jeg fikk på mail fra trailmaster.... sammen med beskjed om å henvende meg til BG Nor neste gang


#12 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 22:41

Uffda...Er så lite motiverende når man stanger på motstand fra BT,lover og regler ditt og datt.
Ikke rart folk gjør så mye ulovlig i dette landet.
Stå på nøcke,du får det meste til med den tolmodighet du har og det har du mye av
biggrin.gif

Får vi se noen bilder av bilen/motor/garsje kansje dribble.gif ????

#13 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 January 2008 - 21:42

QUOTE(sven @ 11 Jan 2008, 22:28) <{POST_SNAPBACK}>
Sj'en er ikke noen sidestabil bil med tanke på vind,nei, men der kommer dette med kjøring etter forholdene inn....

man kjører en SJ på motorveien som man kjører BMW på traktorvei.... forsiktig
disse to 50mm settene er ikke uten videre godkjent sammen, men om man ser i TUV papirene til de andre settene ser man at det står skrevet at de ikke skal kombineres med andre hevemetoder, det finner du ikke i 50 mm settene.

dette er og svaret jeg fikk på mail fra trailmaster.... sammen med beskjed om å henvende meg til BG Nor neste gang

Et sånt svar kan en ikke stoppe opp med. Kanskje de kan komme opp med en godkjenning av kombinering av de to hevesettene. Jeg sender en henvendelse gjennom systemet og forsøker. Men går ikke gjennom de norske importørene.

#14 Evil T

Evil T

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 15 January 2008 - 23:32

QUOTE(Nöcke @ 28 Dec 2007, 15:39) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, det er noe av poenget og det som gjør at det er så mye arbeid med det. Motorbytte er i praksis godkjent og skal egentlig bare vises for godkjenning. De skal se at det er foretatt på en skikkelig måte.

Heving og bredding vil BT et uavhengig institutt skal anbefale, akkurat som TÜV-godkjenning på hevesett. Der er dialogen med SFRO kommet langt på vei.

Om suzuki RSA hadde vært bare en liten smule velvillige i stedet for å være maksimalt uvillige hadde dette gått mye enklere. De er knapt nok villige til å bekrefte hvor mange HK en motor har levert fra fabrikk. Der er det bare å bruke unnskyldninger tatt rett ut av lufta. Som at visse deler ikke tåler den økte belastningen. Når de konfronteres med at samme del benyttes på en modell med den økte belastningen er det ikke snakk om å si at "då går det" men i stedet vrir de seg og sier at det er mulig det men det er jo ikke godkjent originalt og dette har vi ikke tid til. Og så er samtalen slutt.

Derfor skal jeg aldri kjøpe en eneste reservedel som har gått gjennom RSA. Aldri.
Har mykje rart liggende etterhvert som jeg ikke får bruk for ser det ut til. Doug Thorley header til 1300/1600 8v om ikke det dukker opp en adapter utpå nyåret.


Er det slik å forstå at den sporviddeøkningen som kommer av å bytte til Samurai-aksler ikke er godkjent hverken med eller uten SFRO sin velsignelse? Eller er problemet at man kombinerer sporviddeøkning med SPOA?
[/indent][indent=1]

#15 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 16 January 2008 - 13:18

det er et generelt problem for BT mange steder at man endrers porvidden....


#16 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 January 2008 - 12:08

QUOTE(sven @ 16 Jan 2008, 13:18) <{POST_SNAPBACK}>
det er et generelt problem for BT mange steder at man endrers porvidden....

På Lillehammer er det spesielt huket opp i alle sporviddeendringer. Den ene i hallen ville ikke godkjenne mine spacere som er TÜV-godkjente for han mente at det stod ikke sesifisert i TÜV-papirene at sporvidden endret seg.

Hva trodde han? At de godkjente spacere til å bruke om man moddet akslingen til å bli 30 mm smalere men skrudde på spacere for å få tilbake den originale bredden?

Men han vil heller ikke godta vedtak fra ombyggingsgruppa. et er jo tragisk når han begynner å krangle på skriftlige vedtak fra den gruppa som er overordnet han i myndighet. Men han skal bare bestemme og det han som EIER reglene.

Jeg vurderer å begynne å vise bilen i Trondheim i stedet for å seom det fungerer bedre.

De vil ikke godta SFRO når det gjelder hverken SPOA eller sporviddeendring nå. Etter at det var fyren på nabokontoret som anbefalte meg å bruke dem og sa at det var helt ok og på linje med TÜV. Men jeg får sende dem flere brev. Pøse på så mye at de til slutt gir opp for å bli kvitt meg. ;-)

Edited by Nöcke, 17 January 2008 - 12:12.


#17 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 17 January 2008 - 17:49

Ja prøv et annet BT, kanskje du treffer på noen mer fornuftige. Stå på, du fikser det nok til slutt
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#18 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 17 January 2008 - 18:52

QUOTE(Nöcke @ 17 Jan 2008, 12:08) <{POST_SNAPBACK}>
På Lillehammer er det spesielt huket opp i alle sporviddeendringer. Den ene i hallen ville ikke godkjenne mine spacere som er TÜV-godkjente for han mente at det stod ikke sesifisert i TÜV-papirene at sporvidden endret seg.

Hva trodde han? At de godkjente spacere til å bruke om man moddet akslingen til å bli 30 mm smalere men skrudde på spacere for å få tilbake den originale bredden?

Men han vil heller ikke godta vedtak fra ombyggingsgruppa. et er jo tragisk når han begynner å krangle på skriftlige vedtak fra den gruppa som er overordnet han i myndighet. Men han skal bare bestemme og det han som EIER reglene.

Jeg vurderer å begynne å vise bilen i Trondheim i stedet for å seom det fungerer bedre.

De vil ikke godta SFRO når det gjelder hverken SPOA eller sporviddeendring nå. Etter at det var fyren på nabokontoret som anbefalte meg å bruke dem og sa at det var helt ok og på linje med TÜV. Men jeg får sende dem flere brev. Pøse på så mye at de til slutt gir opp for å bli kvitt meg. ;-)


Denne personed og beandlingen av saken din ville jeg sendt et klagebrev til vegdirektoratet om.


#19 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 January 2008 - 21:38

QUOTE(sven @ 17 Jan 2008, 18:52) <{POST_SNAPBACK}>
Denne personed og beandlingen av saken din ville jeg sendt et klagebrev til vegdirektoratet om.

Jeg har sendt et brev hvor jeg har bedt om en avklaring av situasjone og viser til at brevet fra ombyggingsgruppa er et forvaltningsvedtak som er gyldig om det så skulle være fattet på sviktende grunnlag. Brevet spesifiserer hvilke krav de stiller og da kan jo ikke han komme og nærmest nekte å godta ombyggingen. Men jeg skal ha inn den motoren, jeg har kommet så langt at jeg har fått et brev på at motorbytte godkjennes og da vil jeg ikke gi opp. Tro ikke det er mange som ville gitt opp når de først var kommet så langt.

Dette brevet er samtidig en litt tilbakeholden klage på behandlingen uten å gå i total konfrontasjon med dem. Men det er ikke morsomt når en går gjennom hele mølla og skaffer alle papirer en skriftlig får beskjed om eller møter med TÜV-papirer og så blir avvist så momentant.
Men jeg er litt redd for at om jeg kommer i konflikt med vedkommende og han skal se på bilen min så lager han problemer av de minste ting.

Men opplever jeg mer av dette så bør jeg kanskje sende en formell klage. Samtidig har jeg hørt at det er en i Trondheim som er veldig positiv til offroadmiljøet og for meg er det like enkelt å vise bilen her.

Hvor mye problem skal jeg ta på meg? Noen ganger er det enklere å bare unngå de mest problematiske kontrollørene. de som ser det som personlig irriterende at noen får til endringer.

#20 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 17 January 2008 - 23:11

BILDER BILDER........
Hvordan ser bilen din ut idag?
Ikke vær sjenert da smile.gif