Gå til innhold



Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#661 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 April 2010 - 13:32

Fikk personlig signert brev fra minister Kleppa i dag. Takket for innspill og ville ta det seg videre i arbeidet med opprettelse av kommite for å se på nytt lovverk for bygging/ombygging av kjøretøy.

#662 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 29 April 2010 - 16:03

QUOTE(Spydebergskrens @ 28 Apr 2010, 17:23) <{POST_SNAPBACK}>
Lurer på om det er noe svein ikke får brukt kutter`n til laugh.gif laugh.gif


En offroadbygger uten vinkelkutter, er som em mann uten pe!!!!!!!!!!s tongue.gif


#663 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 April 2010 - 17:23

QUOTE(Svein54 @ 29 Apr 2010, 17:03) <{POST_SNAPBACK}>
En offroadbygger uten vinkelkutter, er som em mann uten pe!!!!!!!!!!s tongue.gif



Bare du ikke tar med vinkelkutter`n i senga om kvelden. Ikke sikkert kjerringa synes den er pe!!!!s ;-) Det er riktignok mye vibrasjon i en litt slitt vinkelkutter,men ....

#664 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 May 2010 - 23:13

22042010013.jpg
Dette er bildet av drivhjulet registerreima (som alle ser at det er, så å skrive det var kanskje unødig) og så ville jeg legge inn et bilde av øvre hjulet til kammen slik at en ser at ved bytting av rem og strammehjul er det disse merkene som skal stå overens. Det å bytte rem og strammehjul på G16 og G13 er egentlig en meget taknemlig jobb som ikke er vanskelig i det hele tatt. Lett å komme til, gode merker på begge tannhjul og strammingen av reima er lett. Sett strammehjulet på plass med strammerarmen i hullet på strammehjulet og huk på fjæra. Dra motoren riktig veg et par runder og så skru fast skruen som holder strammearmen. Værre er det ikke.

30042010032.jpg

Originalfestet til fordelingskassa er kjent for å ryke. Særlig om en voldtar det med krypekasse. Krypekasse er noe av det værste en kan gjøre med drivverket. All nedgiring bør skje så nære til drivhjulet som mulig, men vi offroadere gjør det så nære motoren som mulig i stedet.
Festene mine begynte bli skikkelig morkne og hadde halvegs gitt slipp så jeg satte inn ei Calminivogge som jeg har hatt liggende et par år. Svein skulle skru den fast på kassa og siden han ikke fikk den til å passe som han ville så kappet han likegodt vogga i to med vinkelkutter og skrudde fast de to delene. Etterpå tok han og sveiset det sammen igjen. Det ble selvsagt enklere å montere vogga på kassa på den måten, men når jeg skulle montere det hele i festene under bilen fikk jeg slite med at vogga ikke passet helt i hullene lenger. Svein med vinkelkutter ;-)

Roar har fårr tilnavnet SJ-Kleggen kanskje Svein burde kalles Vinkelkuttern

30042010039.jpg

Her er et dårlig bilde av skivebremsen som er montert på fordelingskassa i stedet for trommelbremsen. Den har vært fylt med gørr mer enn en gang og nå ville ikke justeringsjulene fungere lenger. Håndbrekket ble ikke godkjent på EU og derfor endte jeg opp med dette settet. Klarte kjøpe meg to sett. Ett med en caliper beregnet for suki og så bestilte jeg et sett med en hjemmemekket system med to bremseklosser som egentlig er utviklet for Land Rover men modifisert til SJ. Så jeg solgte det ene og monterte det andre.
Det settet jeg monterte har ei bremseskive som mest minner om ei diger jernplate, mens det andre settet har ei mer forseggjort skive med utfresing for vektredusksjon etc. Hadde mest lyst til å blande litt fra settenemen siden jeg har solgt det ene til Sectio måtte jegbare holde fingrene av fatet.

Jeg skulle gjerne legge opp en masse bilder fra det som skjer med bilen om dagen, men garasjen er full. Det går ikke an å legge inn flere bilder. Enten må de gi meg mere plass eller så slutter garasjen min her

Edited by Nöcke Gunnar, 03 May 2010 - 08:38.


#665 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 03 May 2010 - 00:27

Måtte bare prøve og se

#666 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 03 May 2010 - 08:02

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 2 May 2010, 23:13) <{POST_SNAPBACK}>
22042010013.jpg
30042010032.jpg

30042010039.jpg

Jeg skulle gjerne legge opp en masse bilder fra det som skjer med bilen om dagen, men garasjen er full. Det går ikke an å legge inn flere bilder. Enten må de gi meg mere plass eller så slutter garasjen min her


Photobucket er din venn! Benytter den stort sett på alle forum jeg er bruker av. Funker som bare det.
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#667 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 May 2010 - 08:20

QUOTE(Svein54 @ 3 May 2010, 01:27) <{POST_SNAPBACK}>
Måtte bare prøve og se


Ja, en kan skrive tekst men ikke legge inn flere bilder. Kjipt.

Og det å legge bilder på photobucket og linke dem fra garasjen vet jeg ikke om jeg gidder. Jeg trenger mer plass for det er nå det skjer noe som er spennende med bilen.


22042010013.jpg
Dette er bildet av drivhjulet registerreima (som alle ser at det er, så å skrive det var kanskje unødig) og så ville jeg legge inn et bilde av øvre hjulet til kammen slik at en ser at ved bytting av rem og strammehjul er det disse merkene som skal stå overens. Det å bytte rem og strammehjul på G16 og G13 er egentlig en meget taknemlig jobb som ikke er vanskelig i det hele tatt. Lett å komme til, gode merker på begge tannhjul og strammingen av reima er lett. Sett strammehjulet på plass med strammerarmen i hullet på strammehjulet og huk på fjæra. Dra motoren riktig veg et par runder og så skru fast skruen som holder strammearmen. Værre er det ikke.

30042010032.jpg

Originalfestet til fordelingskassa er kjent for å ryke. Særlig om en voldtar det med krypekasse. Krypekasse er noe av det værste en kan gjøre med drivverket. All nedgiring bør skje så nære til drivhjulet som mulig, men vi offroadere gjør det så nære motoren som mulig i stedet.
Festene mine begynte bli skikkelig morkne og hadde halvegs gitt slipp så jeg satte inn ei Calminivogge som jeg har hatt liggende et par år. Svein skulle skru den fast på kassa og siden han ikke fikk den til å passe som han ville så kappet han likegodt vogga i to med vinkelkutter og skrudde fast de to delene. Etterpå tok han og sveiset det sammen igjen. Det ble selvsagt enklere å montere vogga på kassa på den måten, men når jeg skulle montere det hele i festene under bilen fikk jeg slite med at vogga ikke passet helt i hullene lenger. Svein med vinkelkutter ;-)

Roar har fårr tilnavnet SJ-Kleggen kanskje Svein burde kalles Vinkelkuttern

30042010039.jpg

Her er et dårlig bilde av skivebremsen som er montert på fordelingskassa i stedet for trommelbremsen. Den har vært fylt med gørr mer enn en gang og nå ville ikke justeringsjulene fungere lenger. Håndbrekket ble ikke godkjent på EU og derfor endte jeg opp med dette settet. Klarte kjøpe meg to sett. Ett med en caliper beregnet for suki og så bestilte jeg et sett med en hjemmemekket system med to bremseklosser som egentlig er utviklet for Land Rover men modifisert til SJ. Så jeg solgte det ene og monterte det andre.
Det settet jeg monterte har ei bremseskive som mest minner om ei diger jernplate, mens det andre settet har ei mer forseggjort skive med utfresing for vektredusksjon etc. Hadde mest lyst til å blande litt fra settene men siden jeg har solgt det ene til Sectio måtte jeg bare holde fingrene av fatet.

(Bildene her er bare linket fra tidligere innlegg)

I dag er det montering av 2" eksos som er på planen og været er godt så da kan jeg holde på ute og skru bil. Men, problemene begynner melde seg. Enkelte synes Påskeferien min begynner bli litt lang. Kanskje snart på tide å reise innom kontoret og vise ansiktet.

Edited by Nöcke Gunnar, 03 May 2010 - 08:50.


#668 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 03 May 2010 - 08:51

Hvor er det blitt av beskyttelsen til bremseskiva som jeg kappet og sveiset på igjen ??? har du brukt vinkelkutteren????? rolleyes.gif tongue.gif

#669 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 May 2010 - 16:09

QUOTE(Svein54 @ 3 May 2010, 09:51) <{POST_SNAPBACK}>
Hvor er det blitt av beskyttelsen til bremseskiva som jeg kappet og sveiset på igjen ??? har du brukt vinkelkutteren????? rolleyes.gif tongue.gif


Hva fanken? Har du vært på ferde med vinkelkuttern igjen?? Og hvor fanken har støtfangeren og hele fronten av bilen, med tverrstagene blitt av??

Hvem har gått bananas med vinkelkutter i dag??? Og ikke mulig å legge inn flere bilder, katastrofe. Dette er værre enn å bli askefast.

#670 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 03 May 2010 - 17:15

Nei Gunnar, i dag har jeg ikke orket å bruke vinkelkutter etter at min trofaste følgesvenn " RAPP" gikk bort i dag.
Blei plutselig syk i går med store smerter etter prolaps i nakken og et hjerte som ikke fungerte som det skulle.
Er rart etter å ha fulgt med meg overalt i 10 år, til å med på sukitreff.
Orker derfor ikke noe annet enn å sørge i dag .

#671 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 May 2010 - 22:05

QUOTE(Svein54 @ 3 May 2010, 18:15) <{POST_SNAPBACK}>
Nei Gunnar, i dag har jeg ikke orket å bruke vinkelkutter etter at min trofaste følgesvenn " RAPP" gikk bort i dag.
Blei plutselig syk i går med store smerter etter prolaps i nakken og et hjerte som ikke fungerte som det skulle.
Er rart etter å ha fulgt med meg overalt i 10 år, til å med på sukitreff.
Orker derfor ikke noe annet enn å sørge i dag .

Ja de blir jo som en i familien og det er fryktelig vondt når en mister et dyr en er så glad i, Rapp hadde jo skikkelig personlighet og hang jo etter deg hele tiden.
Jeg synes også at det var trist å høre at han er død.

#672 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 03 May 2010 - 23:49

Jeg også synes det er trist at han er borte, koselig hund det. Det blir noe spesielt når man har de i så mange år, de blir som ett familiemedlem.
Tlf: 98883546

#673 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 May 2010 - 16:15

Da har jeg fått mer plass så nå blir det masse bilder igjen ! ! ! !

#674 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 05 May 2010 - 17:02

Fangern er ferdig og Knut tar med dekkene hit på fredag så du kan se på dem. Kanskje du tar en tur også.
Toppen er på og det blir prøvetur også på fredag.

#675 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 May 2010 - 19:11

QUOTE(Svein54 @ 5 May 2010, 18:02) <{POST_SNAPBACK}>
Fangern er ferdig og Knut tar med dekkene hit på fredag så du kan se på dem. Kanskje du tar en tur også.
Toppen er på og det blir prøvetur også på fredag.


I morgen (fredag) blir det jobbing med bilen og så fort jeg får start på den så kommer jeg innover.

Får bare håpe topppakningen er ok på den nå. Håper å få på fangeren rett over helga om du har tid.

#676 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 May 2010 - 16:23

Koblet opp styringen til inj i dag og vrei på nøkkelen. MEN det vil ikke starte gitt. Skjer noen merkelige ting der som får meg til å misstenke gåen ECU, hjernen.

Men lyspunkt er at det virker som om den får bensin og da må jo styring av dysene virke noe i alle fall. Men det er noe skit. Håper egentlig på at det er EN ledning til selve tenningen som er feil.

Men jeg plasserte hjernen nede på venstre side og det var en kjempedårlig løsning. Jeg skal plukke opp hele skiten igjen og legge ledningen inn på høyre side og ofre hanskerommet. Hva skal jeg egentlig med det? Jeg skal bygge om hele greia foran der siden slik som Svein 54 har gjort likevel etter hvert.

Ved å legge hjernen på høyre side kan jeg gjøre det slik at jeg kan løfte frem hjernen og komme skikkelig til ved behov for service eller endring på koblinger. Slik det er nå driver jeg og plundrer med noen korte stumper oppunder pedalene og det er trang og plundrete slik at jeg sitter utenfor bile i en plaststol og kobler.

Ved å legge den på høyre side kan jeg løfte den frem og sitte med den i fanget mens jeg holder på. Mye bedre løsning. Nå så har jeg et ledningsbol værre enn det værste svineriet av et amatørbygg.

I morgen får jeg plukke opp plugger og se om det er noe gnist eller om de er våte. Har koblet på Defa batteriladeren på batteriet i natt så da bør det være toppladet i morgen. Ellers har jeg latt Xantia`n stå ved siden av med batterikabler på. Funker greit det også.

Skal legge ut noe bilder når det ser bedre ut, nå er det bare skamfullt å ta bilde av det.


#677 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 28 May 2010 - 16:33

håper det ordner seg, noe drit med alle ledningene under orginal dasj, mad.gif nesten umulig å komme til. Fikk ikke du en ECU fra meg som det var startsperre på?, bruker du den?

#678 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 May 2010 - 23:13

QUOTE(Svein54 @ 28 May 2010, 17:33) <{POST_SNAPBACK}>
håper det ordner seg, noe drit med alle ledningene under orginal dasj, mad.gif nesten umulig å komme til. Fikk ikke du en ECU fra meg som det var startsperre på?, bruker du den?


Bruker den som fulgte motoren


EDIT

Nå har jeg plukket vekk hjernen og alt jeg hadde koblet og lar bilen stå frem til uka før treffet. Må til NTNU og avklare en del og jobbe litt.

Men bilen skal i gang til treffet selv om det blir døgnet rundt i tre dager for å få det til.

Bilen kom ikke i gang og garasjen legges ned.

Jeg flytter til en ny garasje både virtuelt og i virkeligheten.

Edited by Nöcke Gunnar, 13 August 2010 - 22:37.