Gå til innhold



Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#641 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 December 2009 - 08:57

QUOTE(terje takras @ 11 Dec 2009, 20:19) <{POST_SNAPBACK}>
Det der med wobbleefekten har jeg og når jeg setter på orginaldekkene og gir full gass med bilen,men med 255/60-15 dekkene har jeg ikke det problemet
Er nok det at man har for mye HK på bilen med så smal bredde på akslingen at bilen"spinner" seg sidelengs.
Skulle prøve å børne vekk gamledekkene men resulterte i meget ukontrolerte sidesladder.....jævlig skummelt mellow.gif


Jeg får det uten noe pådrag i det hele tatt. Bare triller opp i hastighet så begynner det å wobble. Helt anderledes enn når en spinner på begge bakhjulene og den "danser" litt fra side til side.

Men nå kjører jeg uten både stabstag og styredemper og har 3,5" fjærheving kombinert med 2" bodylift. Men med større dekk oppførte den seg helt stabilt og fint.

#642 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 15 December 2009 - 16:04

Feil castervinkel?

#643 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 16 December 2009 - 22:59

Er ikke kordene i dekkene som har begynt å rakne i banen??
Har det tilfelle hver dag hos oss på dekkservice,gamle dekk så skjer det ofte

#644 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 16 December 2009 - 23:05

Trill dekket på flat vei og se om dekket wobbler...skal ikke mye til wink.gif

#645 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 December 2009 - 20:12

QUOTE(terje takras @ 16 Dec 2009, 22:59) <{POST_SNAPBACK}>
Er ikke kordene i dekkene som har begynt å rakne i banen??
Har det tilfelle hver dag hos oss på dekkservice,gamle dekk så skjer det ofte


Ja, det er et godt poeng for dekka er ikke helt nye akurat. På bilen til Gro gikk dekka i oppløsning så bilen ble helt umulig å kjøre. Vinterdekk som var 9 år gamle. Nårde først begynte å gå i stykker gikk det utrolig fort frem til at de ble håpløse.

Angående castervinkel så skal ikke den være så ille. OK at jeg har satt på en ekstra tomme på sjaklene foran og det vil vri akslingen litt, men det er ikke nok til så store utslag. Klart jeg kan regne litt på endringen og se om jeg bør kile opp litt i bakkant av anlegget mellom fjær og aksling.

Kanskje jeg kjøper noen 31" Trxus i stedet for med litt større dekk oppfører den seg helt fint.

#646 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 14:59

dei gongane min har hatt wobble (har vore litt plaga med det..) har det vore fleire grunnar som til sammen har gitt wobble. ting som hjalp mykje var å bytte foringer på bladfjører, bytte kingboltlagre, stramme snekka, men dette er vel ting som allereie er bytta eller som kom nye sammen med fjørene.

Har sett tips om å justere spissing litt inn, såklart sjekke slark overalt men det har du vel gjort, og såklart caster som Svein nevner.

ellers er det litt uvanlig at den har wobble med små, men ikkje med store dekk, noko som støtter teorien til Terje..
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#647 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 December 2009 - 16:33

QUOTE(yakuza @ 21 Dec 2009, 14:59) <{POST_SNAPBACK}>
dei gongane min har hatt wobble (har vore litt plaga med det..) har det vore fleire grunnar som til sammen har gitt wobble. ting som hjalp mykje var å bytte foringer på bladfjører, bytte kingboltlagre, stramme snekka, men dette er vel ting som allereie er bytta eller som kom nye sammen med fjørene.

Har sett tips om å justere spissing litt inn, såklart sjekke slark overalt men det har du vel gjort, og såklart caster som Svein nevner.

ellers er det litt uvanlig at den har wobble med små, men ikkje med store dekk, noko som støtter teorien til Terje..


Jeg har opplevd wobble med store dekk tidligere, som forsvant med mindre dekk men her er det omvendt.

Nå er det såpass kaldt ute og snø så jeg gidder ikke skru noe før til våren. Nå bruker jeg den bare inne i byen og til en og annen rabiat runde utenfor veien og da spiller det ikke all verdens rolle.

Det er egentlig veldig merkelig for den er kjempetight i forstillingen med stive solide sjakler, nye foringer over alt, nye Trailmaster dempere, nye king-pin lager, nye hjullager, alt er overhalt og ordnet, servostyring.

Når det blir bedre temp skal jeg sette på drop-pitmannarmen og panhardstaget så tenker jeg det skal ordne seg.

#648 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 January 2010 - 18:35

Vinteren kom med kulde og snø og garasjen min er full helt ut til porten så all skruing må skje ute, derfor skjer det lite.

I stedet har jeg tatt tak i å få i gang et koordinert arbeid opp mot myndighetene. Skal vi komme noen som helst veg er det eneste mulighet. Skal det i det hele tatt eksistere offroadbiler om noen år må det gjøres noe i dag.

Men samtidig må jeg holde presset litt oppe mot de mer lokale BT stasjonene og sende forspørsler/søknader med litt ulike ordlyder for å se om noen av dem gir gjennomslag.

Får se hva de sier til dette, og sier de bare bla bla nei så sender jeg et nytt til en annen stasjon med litt annen vinkling. Vinteren er lang og kjedelig. ;-)


Attached File  Til_Statens_Vegvesen___epost_til_region_s_r.pdf   68.3K   356 downloads

#649 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 29 January 2010 - 18:44

knall. er det 33. 12,5/ 15" du har tuv på? bra skrevet. stå på..
Suzuki Sj 413 85mod cab

#650 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 30 January 2010 - 17:45

QUOTE(Sectio @ 29 Jan 2010, 18:44) <{POST_SNAPBACK}>
knall. er det 33. 12,5/ 15" du har tuv på? bra skrevet. stå på..


Det som er spennende om de godkjenner 33" dekkene ut fra dette tüv-papiret så har de samtidig åpnet for SPOA for testen er SPOA, endret styring og 33" dekk.

#651 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 April 2010 - 21:41

Det er på tide å gjøre litt mer med bilen, forgasser er jeg møkk lei av. Enten er co feil, eller så stopper den når en bremser og om en står med trynet på bilen ned i ei grøft og virkelig sliter med å komme løs så renner faan forgasseren over slik at motoren ikke går.

Nei nå blir det inj.

Setter inn G16B 16V motor. I dag har jeg hatt ut vannpumpe og oljepumpa og sjekket dem og de var helt knall gode.

Skiftet registerreim og strammehjul, monterte på nye motorfester, ny 105 A dynamo, feste for servopumpe og skulle bytte rotor, men der hadde jeg fått feil modell.

Satte på Doug Thorley eksosmanifoil. Legger inn bilder i morgen.

Skal bruke en inj-styring som ikke hører til motoren så det blir litt mikk med ledningsnettet. Har sittet hele kvelden og laget oversikt over hva som skal kobles hvor, i morgen må jeg gå løs på alle sensorene på motoren og finne ut hvilke farger på ledningene som skal kobles mot hverandre. Pluss hvordan startsperra skal kobles inn i alt dette også.

Salongbordet er fylt opp med ledninger ;-)


Her er oversikten over styringen som ble levert i perioden 96-98 i hvert fall. Her er alle ledningene med farge beskrevet og hvilken funksjon de styrer.
Så legger jeg ut for motoren siden.
Attached File  Suzuki_G16B_Inj_koblingsskjema_96_98_manuell_med_startsperre.pdf   35.05K   593 downloads


Edited by Nöcke Gunnar, 22 April 2010 - 21:53.


#652 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 22 April 2010 - 21:46

Godt å se att du er tilbake også biggrin.gif Alltid morro å følge med på det du driver med.
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#653 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 22 April 2010 - 23:23

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 22 Apr 2010, 22:41) <{POST_SNAPBACK}>
Skal bruke en inj-styring som ikke hører til motoren så det blir litt mikk med ledningsnettet. Har sittet hele kvelden og laget oversikt over hva som skal kobles hvor, i morgen må jeg gå løs på alle sensorene på motoren og finne ut hvilke farger på ledningene som skal kobles mot hverandre. Pluss hvordan startsperra skal kobles inn i alt dette også.

Salongbordet er fylt opp med ledninger ;-)


Her er oversikten over styringen som ble levert i perioden 96-98 i hvert fall. Her er alle ledningene med farge beskrevet og hvilken funksjon de styrer.
Så legger jeg ut for motoren siden.
Attached File  Suzuki_G16B_Inj_koblingsskjema_96_98_manuell_med_startsperre.pdf   35.05K   593 downloads

Gunnar,
sjekk at det ledningsnettet og hjernen du skal ha har de sensorene som orginal nettet har,hvis ikke så må du sette på alle sensorer som det nye har for å få motoren til å stare å gå reint.

#654 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 23 April 2010 - 09:17

QUOTE(Svein54 @ 23 Apr 2010, 00:23) <{POST_SNAPBACK}>
Gunnar,
sjekk at det ledningsnettet og hjernen du skal ha har de sensorene som orginal nettet har,hvis ikke så må du sette på alle sensorer som det nye har for å få motoren til å stare å gå reint.



Ja, og det ser foreløpig greit ut, det er en sensor jeg er litt skeptisk til og det er CMP sensoren som føler på posisjonen til cammen. Jeg skal sjekke litt i dag og se om jeg kan finne den styringen som fulgte motoren, problemet er at den har ikke startsperre. Klart jeg kan finne en alternativ løsning, har vurdert en satelitttracker på bilen uanset slik at om noen stjeler den kan jeg finne bilen umiddelbart og slå ihjel de som har gjort det.

Problemet mitt nå er at jeg aner ikke hvor den jævla originale styringen befinner seg. Kanskje i den delen av flyttelasset som ligger hos mine foreldre, eller i garasjen her, eller i garasjen til nevøen min eller hos svigers på Ski. Håpløst.

Sensoren i speedometeret tror jeg bare jeg gir f i, den har egentlig ingen betydning likevel.

#655 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 April 2010 - 21:10

I dag har det skjedd fantastisk mye med bilen.

Hatt besøk av to gode naboer, Roar og Svein.

Fordelingskassa skulle få seg skikkelig feste pluss nytt håndbrekk. Vogga til kassa var litt sakk rett og slett så Svein gav gass med vinkelsliperen og kappet den i to mens jeg hadde ryggen til. Da fikk vi skrudd den fast og sveiset den sammen igjen. Eller Svein fikk den sammen igjen. Sveiseapparatet mitt er på lager så Svein hadde med sitt.
Jeg skulle ha på bremseskive på kassa og Svein klarte jaggu kappe den braketten i to for at han mente den ikke passet, klart den ikke passer opp ned. ;-). Svein baree elsker vinkelsliperen.
Kapp i to og sveis det sammen igjen.
Når vi tok av bremsetrommelen måtte vi sette på en flens og der måtte vi ha ei skive mellom så Svein kappa av 5 mm av håndtaket på garasjejekken min. Etterpå fant vi skivene i monteringssettet. Men Svein vil heller bruke vinkelsliperen.

DSC_0010_1_.JPG

Ellers var det den gamle 1300 motoren som skulle ut og ny 1600 motor som skulle inn.
Girkassa er overhalt og motoren har fått nytt grenrør på eksosen, 105A dynamo, nye motorfester, ny sterkere clutch og et 1300 svinghjul som er nesten ubrukt, servopumpe montert med adapter, adapter på oljefilter som etterhvert skal erstattes med sett for flytting av oljefilteret. Så skal det monteres nytt 2 tommers eksos med "rett gjennom " potte pluss katalysatorpotte. Sportsluftfilter skal også monteres for å få ut litt ekstra kraft av motoren.
Clutcwire og gasswire er nytt samtidig.



DSC_0005_1_.JPG
DSC_0007_1_.JPG
DSC_0009_1_.JPG


#656 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 28 April 2010 - 09:32

Ikke kast den gamle motoren, nå da wink.gif
Legg den på loftet, så kommer det noen og henter den en dag biggrin.gif

edit: Betyr det at du har et eksosanlegg til G13A til overs?

Edited by eybjerke, 28 April 2010 - 09:32.


-Eystein-

#657 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 28 April 2010 - 15:44

Hahahahahaha, jeg liker Svein og vinkelsliperen laugh.gif laugh.gif laugh.gif
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#658 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 28 April 2010 - 16:23

QUOTE(PrinZe @ 28 Apr 2010, 16:44) <{POST_SNAPBACK}>
Hahahahahaha, jeg liker Svein og vinkelsliperen laugh.gif laugh.gif laugh.gif



Lurer på om det er noe svein ikke får brukt kutter`n til laugh.gif laugh.gif
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#659 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 April 2010 - 13:24

QUOTE(eybjerke @ 28 Apr 2010, 10:32) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke kast den gamle motoren, nå da wink.gif
Legg den på loftet, så kommer det noen og henter den en dag biggrin.gif

edit: Betyr det at du har et eksosanlegg til G13A til overs?


Jeg har et komplett anlegg i tilsynelatende god stand som jeg plukker av og erstatter med 2" anlegg hele veien ja. Har du bruk for? Jeg legger det på lager.

#660 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 April 2010 - 13:30

QUOTE(Spydebergskrens @ 28 Apr 2010, 17:23) <{POST_SNAPBACK}>
Lurer på om det er noe svein ikke får brukt kutter`n til laugh.gif laugh.gif



Han har storkunderabatt på skiver til kutter`n hos Biltema. Tror han har svidd av over 100 kappeskiver for rustfritt. Og det sitter splinter fra skivene i taket i garasjen hans.

Ikke rart det spruter litt når en er tre cm inne i godset med 1 mm tykk skive og plutselig vil forandre retningen litt. ;-)

Svein er gulle god hjelp å ha og bygger fantastiske løsninger, men han er skummel når han har vinkelsliper og sveiseapparatet tilgjengelig.

Svein bruker ikke verktøy som oss andre, hans bruker bare vinkelsliper. Har bygd hele bilen med vinkelesliper og sveiseapparatet. Sveiser alt metall og alt annet er fylt med Tech7. Skikkelig artig å jobbe på et ledningsnett hvor alter fylt med Tech7. Blir så lettvint liksom. ;-)