Gå til innhold

Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#621 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 October 2009 - 22:11

QUOTE(yakuza @ 5 Oct 2009, 20:07) <{POST_SNAPBACK}>
Skjønner godt kva du meiner Gunnar.. eg har flytta frå et byggefelt til et villastrøk, og utanfor hos meg har det stått 3-4 SJ oppigjennom (ein om gangen) som har blitt høgt, den grøne som vel ikkje er noko syn for gudar, eit par baleno, ein swift, i tilegg til mykje rart utstyr som blir frakta til og frå, men ingenting permanent.
Men eg har ikkje fått noko stygge blikk i det heile sjøl om naboen har merce ML og merce E-klasse. einaste er nok at han klager litt på at eg legg mykje arbeid ned i suzukiane mine. han syns eg heller skulle foredla noko som var litt edlare, noko han nok har litt rett i smile.gif.
den andre naboen har hatt SJ410, Vitara V6, SJ413 og har no en Jimny så der er det igrunn også forståelse.

Eg syns vi skal bry oss like lite om kva folk syns som andre folk skal bry seg med oss.. så lenge vi ikkje installerer noko permanent og bilar ikkje blir ståande og ruste i årevis så trur egentlig det er dei ferraste som bryr seg. Eg er i alle fall fornøgd berre det bur dønn vanlige folk rundt meg som driv med dønn vanlige ting og ikkje bråker om natta.

Du skal ikkje plage andre, du skal være grei og snill, forøvrig kan du gjere som du vil..

Om naboen min vil sitte og polere singel eller lage fuglebur av gamle tannreguleringer bryr jeg meg ikke om bare de ikke forstyrrer meg. Men det irriterer meg når de tar kontakt med styreformannen i sameiet for å få flyttet SJ min på parkeringsplassen slik at de skal slippe å se en bil med så lav status.

Gleder meg til eget hus med høyt gjerde rundt hele.

Men heldigvis er det trivelige naboer også.

#622 ballemann

ballemann

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 537 Innlegg:

Posted 06 October 2009 - 22:37

Lav status? spør om han vet hvor mange sj'er det finnes i norge med 1.6 liter og samurai akslinger? biggrin.gif sikkert den mest spesielle bilen i hele nabolaget tenker jeg...

#623 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 October 2009 - 09:51

QUOTE(ballemann @ 6 Oct 2009, 23:37) <{POST_SNAPBACK}>
Lav status? spør om han vet hvor mange sj'er det finnes i norge med 1.6 liter og samurai akslinger? biggrin.gif sikkert den mest spesielle bilen i hele nabolaget tenker jeg...

Hvem som helst kan kjøpe en merce bare en har pengene, men for å bygge om en bil må man faktisk kunne noe.

Men når sambo kjøpte seg en flunk ny C4 forrige dagen var nok naboene mer imponert over det enn at jeg har bygget om hele understellet på bilen med ARB og skivebremser og bredding og heving etc etc.

Statusjag er en merkelig skapning. Hadde jeg vært mekaniker hadde det nok blitt mer akseptert, men siden jeg er akademisk teoretiker i samfunnsvitenskap så "passer" det seg vist ikke åskru på gammel rusten bil. Mennesket er et merkelig kryp.

Nå skal jeg ut og koble bremsesystemet på SJ. ;-)

Så tar vi langweekend i København. ;-)

#624 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 October 2009 - 20:33

Har satt på bremsesylinder fra en Mazda som har skiver rund baut for å få mere volum, men det er bare plunder for jeg får ikke ut luften av systemet så jeg må pumpe 3-4 pump for å kunne blokkere hjulene på grusen.

Det er viktig at stempelet i kraftforsterkeren tilpasses slik at det blir ca 0,5 mm klaring mellom spissen på stempelet og bunnen i pumpa. Blir det for stor glipp får en dårlig effekt på bremsepedalen og blir det for trangt/stående i klem så får ikke pumpa sluppet trykket tilbake og klossene blir liggende på hele tiden med varmgang og bremsesvikt.

For at det skal stemme med denne pumpa må stemplet få ny skrue og det er viktig å bruke låselim så den ikke skrur seg ut eller inn.

07102009227.jpg

Stikker litt lenger ut, men jeg har sjekket nøye at det stemmer.

07102009228.jpg

Den siste porten her har jeg ikke bruk for så den har jeg blokket med en bolt jeg har kuttet ned til ca 10 mm og lagt mellom ei kobberskive.

07102009229.jpg

Pumpa er litt slankere enn den originale men det viktigste er at det stemmer med bolthullene.

07102009230.jpg

Bilen har blitt litt mer "bredbent" enn den var tidligere. Dette er med 235/75-15 på 7" felg og jeg tror ET er -20. Skal bestille 5 spesialproduserte 9" med ET -40 fra statene og sette på 33/12,5-15 på dem. Da må jeg kappe litt i støtfangeren og litt i hjørnet på balja.

07102009232.jpg 07102009232dekk.jpg

På bildet til høyre har jeg tegnet inn 33" på de beskrevne felgene som en firkantet sort boks tegnet i rett scalastørrelse. Tror det kan bli bra med et sett Bushwackers over.

Attached Thumbnails

• 07102009229.jpg

Edited by Nöcke Gunnar, 07 October 2009 - 21:30.

#625 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 08 October 2009 - 06:14

Har du fått godkjenning på 33"?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#626 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 09 October 2009 - 19:58

QUOTE(Bergum @ 8 Oct 2009, 07:14) <{POST_SNAPBACK}>
Har du fått godkjenning på 33"?

Ja, faktisk har jeg det. I et brev fra i fhor står det at godkjenning av dekkene må jeg ha papirer fra et uavhengig institutt på for at de skal godkjenne dem. Og de papirene har jeg jo, så da kan det ikke være mer å diskutere.

I så fall lager jeg sivilsak ut av det. Nok er noen ganger nok og en må av og til markere standpunkt og ikke bare være fjott.

#627 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 09 October 2009 - 20:19

Er ikke du i Køben og koser deg sammen med Gro?
Skal opp å kjøre på tirsdag på Kongsberg, drar ca. kl.4, blir du med?
Har fått montert den nye hjelpesnekka og clutchen er på plass i morgen.

#628 banjin

banjin

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 10 October 2009 - 03:37

dere imponere. jeg er helt blåst jeg smile.gif

#629 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 October 2009 - 18:34

QUOTE(Svein54 @ 9 Oct 2009, 21:19) <{POST_SNAPBACK}>
Er ikke du i Køben og koser deg sammen med Gro?
Skal opp å kjøre på tirsdag på Kongsberg, drar ca. kl.4, blir du med?
Har fått montert den nye hjelpesnekka og clutchen er på plass i morgen.

Kanskje jeg blir med.

De har internett og pc her i København også. Har vært på Illums interiørmagasin i dag. Kjøpte meg en liten hvit ku med hjerter på. Stilig skjønner du.

Fungerer styringen bra? Blir spennende å se det i aksjon med litt belastning.

Det jævla firmaet i USA som tidligere lovet meg at det ikke var noe problem å lage felger i 9" bredde til meg har trukket seg nå og kan kun levere i 8" og 10" bredde. Jævla nisser. Nå nå jeg ut på en ny runde og lete opp noen som kan lage felgene til meg.

#630 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 10 October 2009 - 18:58

Blir vel dårlig med tur på tirsdag hvis jeg ikke får tak i ny radiator. Lakk som en sil den jeg hadde i. Har bestilt ny fra TT. Får høre med Roar om han har en.Gir deg beskjed.

#631 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 October 2009 - 20:39

QUOTE(Svein54 @ 10 Oct 2009, 19:58) <{POST_SNAPBACK}>
Blir vel dårlig med tur på tirsdag hvis jeg ikke får tak i ny radiator. Lakk som en sil den jeg hadde i. Har bestilt ny fra TT. Får høre med Roar om han har en.Gir deg beskjed.

Hva slags er det du bruker? Jimny, vitara eller 2.0 liter alu eller original?

Ikke bare enkelt med deler når noe ryker lenger. Jeg har deler fra Mazda, Honda, suki vit, suki samurai pluss pluss. Og noe totalt ukjent som jeg finner i esker hist og pist.

#632 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 10 October 2009 - 22:00

Den radiatoren jeg har hatt er fra Jimny. Den nye 2 L radiatoren har fester som SJ og må derfor montere tilbake orginalfestene.

#633 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 October 2009 - 09:02

QUOTE(Svein54 @ 10 Oct 2009, 23:00) <{POST_SNAPBACK}>
Den radiatoren jeg har hatt er fra Jimny. Den nye 2 L radiatoren har fester som SJ og må derfor montere tilbake orginalfestene.

Men jeg får ikke til bremsene. Pedalen siger saaakte innover. Jeg vet det er noe luft i systemet enda, men jeg tror at hovedpumpa jeg satte på lekker innvendig. Har rotet litt rundt og funnet frem en Subaru WRX hovedpumpe jeg hadde liggende så jeg setter inn den når jeg kommer hjem igjen i neste uke så får vi se.

Settet med skivebrems/caliper i stedet for trommelen som sitter på fordelingskassa blir det ikke til at jeg monterer likevel så det settet kommer jeg til å selge. Nytt, ubrukt, umontert.

#634 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 00:20

Ting skal godkjennes etter hvert også så jeg ryddet litt i papirhaugen og fant frem følgende Tüv-papirer i dag:

Trailmaster 50 mm Bodylift
Trailmaster 50 mm Fjærhevesett
H & R 30 mm Felgspacere
Rørbøyle som erstatter den originale veltebøyla
Glassfiberkarosseri

Brev fra BT med tilsagn på godkjenning av følgende:

Skivebremser bak
Samuraiakslinger
Servostyring
G16B 16V motor med inj.

Tüv-papirene på 33" dekk og brevet der BT i Trondheim skriver at de vil godkjenne endring utover 5% om det er godkjent av uavhengig institutt.

;-)

Dette skulle danne grunnlag for en gedigen diskusjon når bilen skal vises utpå våren, for den blir ikke ferdig før den tid.

#635 Lundblad

Lundblad

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 14:23

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 27 Oct 2009, 00:20) <{POST_SNAPBACK}>
Ting skal godkjennes etter hvert også så jeg ryddet litt i papirhaugen og fant frem følgende Tüv-papirer i dag:

Trailmaster 50 mm Bodylift
Trailmaster 50 mm Fjærhevesett
H & R 30 mm Felgspacere
Rørbøyle som erstatter den originale veltebøyla
Glassfiberkarosseri

Brev fra BT med tilsagn på godkjenning av følgende:

Skivebremser bak
Samuraiakslinger
Servostyring
G16B 16V motor med inj.

Tüv-papirene på 33" dekk og brevet der BT i Trondheim skriver at de vil godkjenne endring utover 5% om det er godkjent av uavhengig institutt.

;-)

Dette skulle danne grunnlag for en gedigen diskusjon når bilen skal vises utpå våren, for den blir ikke ferdig før den tid.

Jeg er fasinert over hva du klarer å få til..

#636 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 October 2009 - 23:22

QUOTE(Lundblad @ 27 Oct 2009, 14:23) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg er fasinert over hva du klarer å få til..

Men jeg fikk ikke løs pitmannarmen i dag. Avdrageren bare sklir av når jeg strammer skikkelig til. Jeg var fristet til å slipe den slik som jeg tar av krympehylsa som holder bakhjulslageret men har lyst til å få den av hel .... om det er mulig. Bommet med både toarmet light truck pitman arm remover samt trearmt avdrager.

Lei av å plundre med Mazda bremsesylinderen så jeg jeg byttet til Subaru WRX pumpe i dag. Den VET jeg gir plenty nok volum i alle fall så da er det å få luftet bremsene skikkelig.

#637 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 28 October 2009 - 01:33

kan hende du må varme pitmannarmen for å få den av.

men da er det muligheter for at simmeringen i snekka smelter...

du må uansett bruke skjærebrenner eller noe liknende, eller så får du ikke varma fort nok opp, og akselen utvider seg i samme tempo som armen...

spenn avdrageren det du klarer med ei skrutvinge rundt slik ar den sliter litt med å slippe taket, få så noen til å sjokkvarme armen med skjærebrenner... da vil jeg tro den kommer.... om dere lager ei skjerming rundt akselen kan det hende tetningene i snekka klarer seg helt fint og:)

#638 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 October 2009 - 01:56

QUOTE(sven @ 28 Oct 2009, 01:33) <{POST_SNAPBACK}>
kan hende du må varme pitmannarmen for å få den av.

men da er det muligheter for at simmeringen i snekka smelter...

du må uansett bruke skjærebrenner eller noe liknende, eller så får du ikke varma fort nok opp, og akselen utvider seg i samme tempo som armen...

spenn avdrageren det du klarer med ei skrutvinge rundt slik ar den sliter litt med å slippe taket, få så noen til å sjokkvarme armen med skjærebrenner... da vil jeg tro den kommer.... om dere lager ei skjerming rundt akselen kan det hende tetningene i snekka klarer seg helt fint og:)

Jeg har sittet og lurt litt på det der og jeg skal forsøke å komme til i overkant av pitmannarmen med ei slipeskive på en liten vinkelsliper og bare slipe ned den buede toppkanen så den blir rett eller helst går litt innover, og så bruke ei skrutvinge til å holde armene på avdrageren samlet.

Varming er jeg redd for da sliper jeg heller i stykker pitmannarmen. Akslingen vil som du skriver varmes opp like fort om en ikke har mulighet til sjokkvarme.

Jeg må uansett gjøre noe med bilen for slik den er nå er den ikke kjørbar. Etter at jeg satte på dekk/felger i originaldimmensjon (gamle dekk men godt mønster) får jeg (death) wobble på bilen i rundt 60 km/t. Det er virkelig vanskelig å ta den inn selv om jeg er helt forberedt på at det kommer. Det er skikkelig guffent og om jeg hadde dratt bilen rett opp i 80-90 som en vanligvis gjør og ikke kjørt den veldig forsiktig for å sjekke den ut ville jeg nok ikke vært i stand til å holde den på vegen.

Jeg har ikke satt på hverken stabstag eller styredemper og styrestaget har en fryktelig vinkel, men det merkelige er at den oppførte seg helt ok med 235/75-15 på 7" felg. Men det er gode nesten nye dekk så de er nok bedre og mer stabile.

Problemet når jeg setter på drop pitmannarm er at vinkelen mot styredemperen blir helt feil. Det erfarte Svein54 og for å få god effekt på stabstaget må stengene det festes i foran forlenges slik at den fremre delen ligger omtrent i samme høyde i forhold til akslingen som tidligere.

Mye en må passe på om endringer skal bli optimale og ikke bare føre til en bil på stylter med dårligere egenskaper enn før en begynte å skru.

#639 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 December 2009 - 17:17

Flere som har hat spørsmål om montering av ARB så jeg legger den komplette monteringsanvisningen her. Den er på 37 sider og sammen med bildene og beskrivelsene i garasjen min skulle det gi svar på stort sett det en kan lure på i forkant av en slik installasjon.

Attached File  ARB_Monteringsanvisning.pdf   11.51MB   390 downloads

#640 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 11 December 2009 - 20:19

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 28 Oct 2009, 02:56) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg må uansett gjøre noe med bilen for slik den er nå er den ikke kjørbar. Etter at jeg satte på dekk/felger i originaldimmensjon (gamle dekk men godt mønster) får jeg (death) wobble på bilen i rundt 60 km/t. Det er virkelig vanskelig å ta den inn selv om jeg er helt forberedt på at det kommer. Det er skikkelig guffent og om jeg hadde dratt bilen rett opp i 80-90 som en vanligvis gjør og ikke kjørt den veldig forsiktig for å sjekke den ut ville jeg nok ikke vært i stand til å holde den på vegen.

Det der med wobbleefekten har jeg og når jeg setter på orginaldekkene og gir full gass med bilen,men med 255/60-15 dekkene har jeg ikke det problemet
Er nok det at man har for mye HK på bilen med så smal bredde på akslingen at bilen"spinner" seg sidelengs.
Skulle prøve å børne vekk gamledekkene men resulterte i meget ukontrolerte sidesladder.....jævlig skummelt mellow.gif