Gå til innhold

Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#581 Sectio

Sectio

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 05 September 2009 - 04:02

QUOTE(Øyvind Dotsetsveen @ 3 Sep 2009, 15:09) <{POST_SNAPBACK}>
Er det en feil?! Hm, ja jeg har aldri hatt no pedalgummi jeg, så da slipper jeg det problemet tongue.gif

etter det jeg husker. er det kun påbutt med pedalgummi eller "antiskli" på bremsepedal
Suzuki Sj 413 85mod cab

#582 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 September 2009 - 07:39

QUOTE(Sectio @ 5 Sep 2009, 05:02) <{POST_SNAPBACK}>
etter det jeg husker. er det kun påbutt med pedalgummi eller "antiskli" på bremsepedal

Tror du har rett i det. Jeg sjekket det opp en gang og da ble det vel til at dersom det er levert med gummi på pedalen skal det være det men det er bare på bremsen det er påbudt med et anti-skli belegg. Og da kan en ikke bytte ut pedalen med ikke godkjente pedaler. Slike som er formet som en naken fot er ikke godkjente og gir mangellapp.

Men nå skal jeg opp i reservegarasjen min og legge et lag med zink på akslingene. Og så skal jeg presse på nye lager på ARB hadde jeg tenkt. Må kjøpe en ny gjengetapp NTP 1/4" som koster nesten 500 kr hos Tess. Og rydde litt plass i hovedgarasjen.

#583 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 September 2009 - 16:09

Sånn så akslingene ut etter at de ble grunnet med syregrunning. Først sandblåst og så syregrunnet. Det i midten er skliplate til å beskyte transfer og nye skivebremsen på håndbrekket. Svein54 hadde denne tidligere, men han gjorde litt for lite mot rust så etter noen måneder så den faan ikke ut i det hele tatt.

05092009112.jpg 05092009113.jpg

Så en runde i to omganger med zink.

05092009114.jpg 05092009115.jpg
05092009116.jpg

I morgen blir det et lag med sort Bengalakk.

#584 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 21:07

Sånn da er første lag med sort bengalakk på akslingene ferdig. Bunnpanna fikk også et lag.

06092009118.jpg 06092009117.jpg [attachment=
32045:06092009119.jpg]

Siden jeg var i farta monterte jeg bodylift på bilen med en gang og byttet ut all den gamle sprukne gummien med røde fine klosser som ikke tørker og råtner opp på samme måte.

06092009122.jpg 06092009121.jpg

Ble litt høyere.
06092009127.jpg 06092009123.jpg

06092009124.jpg 06092009129.jpg

Neste nå er servostyring.

Attached Thumbnails

• 06092009119.jpg

Edited by Nöcke Gunnar, 06 September 2009 - 21:29.

#585 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 21:30

det blir hårete Gunnar:) Gjør seg med skikkelig overflatebahandling:) ikke minst når også grunnarbeidet er bra:)

Når det gjelder EU mangler er det en jeg er veldig overrasket over at vi ikke ser mere til 2'er feil på parklyset på bilene våre.

for suzukiene levert i norge har en feil originalt, mnemlig at man ikke kan blende ned til parklys med motoren i gang... De er fritatt for det reglementet som vel kom i 1985...

forresten så fikk tåffår eu mangel på vitaran for et par år siden der det stod rustangrep på bærende konstruksjon.... han hadde rusthull i en innerkanal. det beste er at kontrollen var tatt av et suzukiverksted biggrin.gif

#586 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 22:04

QUOTE(sven @ 6 Sep 2009, 22:30) <{POST_SNAPBACK}>
det blir hårete Gunnar:) Gjør seg med skikkelig overflatebahandling:) ikke minst når også grunnarbeidet er bra:)

Når det gjelder EU mangler er det en jeg er veldig overrasket over at vi ikke ser mere til 2'er feil på parklyset på bilene våre.

for suzukiene levert i norge har en feil originalt, mnemlig at man ikke kan blende ned til parklys med motoren i gang... De er fritatt for det reglementet som vel kom i 1985...

forresten så fikk tåffår eu mangel på vitaran for et par år siden der det stod rustangrep på bærende konstruksjon.... han hadde rusthull i en innerkanal. det beste er at kontrollen var tatt av et suzukiverksted biggrin.gif

Men det er dyrt å bytte hele understellet på bilen med nye overhalte akslinger med forsterkede stikkakslinger, nye lager og pakninger, nye lager, 2 ARB, hevefjærer og bodylift plus servo.

Så blir det krypekasse. 6,5 : 1

Unge mekanikere skjønner lite av disse bilene, de kobler ikke bærende ramme og rust.

Nå begynner jeg bli sjuk på 33". Skal lage en skikkelig trophybil. 125 til 150 HK tenker jeg det blir.

#587 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 September 2009 - 15:35

Sånn da er servostyringen, med kjøler på plass. Skal legge ut noen bilder litt senere for telefone min streiket. Tom for strøm og laderen har tatt kvelden.

#588 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 September 2009 - 20:09

Siden det gikk så greit å få på plass servostyringa fikk jeg blod på tann og satte i gang med neste prosjekt. Greit og greit, det lakk litt fra servoen da men det manglet en kobberpakning så da var det bare å kjøpe noen nye av det. Sjekk den coole lille kjøleren til servoen som sitter midt i front på radiatoren.

Skal bytte til samuraiaksling foran, den er ca 80 mm bredere enn den originale så setter jeg på ARB og overhaler akslingen med alle lager og pakninger nye.

18092009151.jpg 18092009152.jpg

Stygt å si at det er særlig mye løft igjen i dissse fjærene sådet blir hevefjærer, får bare håpe at Svein ikke har banket livet av løftet i dem

Satte bilen opp på to bukker og begynner foran, har en tendens til at jeg alltid ender opp med å skru utendørs. Garasjen er så full av all verdens bildeler atbilen får ikke plass.

18092009153.jpg

Da er det bare å begynne åplukke ned. Noe av delene fra knokkelhuset og frihjulsnavet skal brukes opp igjen ellers kunne jeg bare tatt hele akslingen i ett stykke.

18092009155.jpg 18092009156.jpg

Å demontere knokkelhuset er noe klin med fett og guffe. Bruk engangshansker da sparer en seg mye skuring av fingre for å bli rein igjen, ikke er det bra å ha olje på huden heller om en gjør det ofte. Oljen trekker inn gjennom huden og en kan få all verdens plager av det. Pest, ebola, impotens og amerikansk bil for å nevne noe.

18092009157.jpg 18092009158.jpg

Siden jeg jobber ute så bruker jeg tilhengeren som lager og arbeidsbord slik at jeg får lagt opp delene skikkelig uten å rote vekk skruer og diverse smådeler.

Attached Thumbnails

• 18092009159.jpg
  • 18092009160.jpg

Edited by Nöcke Gunnar, 18 September 2009 - 20:11.

#589 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 18 September 2009 - 20:29

Godt å se at du endelig har fått fart på bygginga av bil. smile.gif Har fått fikset min igjen etter Russlandsturen, så nå er jeg klar for Svarstad neste helg. I morgen eller søndag drar Knut og jeg til Kongsberg for å kjøre på et militærfelt der oppe sammen med gjengen fra Kongsberg ofroadklubb.

#590 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 September 2009 - 21:03

QUOTE(Svein54 @ 18 Sep 2009, 21:29) <{POST_SNAPBACK}>
Godt å se at du endelig har fått fart på bygginga av bil. smile.gif Har fått fikset min igjen etter Russlandsturen, så nå er jeg klar for Svarstad neste helg. I morgen eller søndag drar Knut og jeg til Kongsberg for å kjøre på et militærfelt der oppe sammen med gjengen fra Kongsberg ofroadklubb.

Denne bilen blir en Trophy-bil light. Har tilbud på en 1600 16V med tretrinns automatkasse inklusive motorstyring og spaker til 5 tusen. Tror bilen er klar til en liten runde neste helg,men lurer mye på hva jeg skal gjøre med den automatkassa.

Det feltet ved Kongsberg har jeg knallet av noen kilo med C4 på. Artig stoff det.

#591 Eidem4x4

Eidem4x4

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 21 September 2009 - 13:02

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 2 Mar 2008, 17:15) <{POST_SNAPBACK}>
Her er TÜV-godkjenningen på Trailmaster sitt 50 mm bodyliftkit.

Skal legge ut bilder og nøyaktig beskrivelse av det siden.
Skal også ta noen bilder og lage en beskrivelse når jeg monterer det på min egen bil. Må bare vente til det blir sommer.

Er det ikke mulig å kopiere tuv papirene til settet, for og så kjøpe et billigere et i utland en plass uten tuv?
Was In Der Welt Hindert Eine G-klasse?

#592 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 September 2009 - 16:12

QUOTE(Eidem4x4 @ 21 Sep 2009, 14:02) <{POST_SNAPBACK}>
Er det ikke mulig å kopiere tuv papirene til settet, for og så kjøpe et billigere et i utland en plass uten tuv?

Selv om en kan kjøpe samme klossene for 500 kr i usa og ingen ser forskjell siden de sannsynligvis er laget samme sted er det vel ingen som gjør slikt for det er ikke lov.

#593 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 September 2009 - 20:53

Ikke like mye spenn i de gamle fjærene nei.

Den gamle frontfjæra lengst til høyre og de nye fremfjærene i midten.

Attached Thumbnails

• 19092009167.jpg

Edited by Nöcke Gunnar, 21 September 2009 - 20:54.

#594 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 21 September 2009 - 23:35

har fått 50mm fjørene heim eg også Gunnar men blir lenge før bilen kjem på veien med dei.. syns dei ser litt voldsomme ut bak med doble lastfjører, men føles mjuke egentlig når eg hopper på dei smile.gif Skal bli artig å få høre dine erfaringer med de når dei kjem på bilen din.

edit: aha... såg no at du hadde oppbanka originaler. Har pressa opp OME sjøl etpar gonger med godt resultat...

Edited by yakuza, 21 September 2009 - 23:38.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#595 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 September 2009 - 08:45

QUOTE(yakuza @ 22 Sep 2009, 00:35) <{POST_SNAPBACK}>
har fått 50mm fjørene heim eg også Gunnar men blir lenge før bilen kjem på veien med dei.. syns dei ser litt voldsomme ut bak med doble lastfjører, men føles mjuke egentlig når eg hopper på dei smile.gif Skal bli artig å få høre dine erfaringer med de når dei kjem på bilen din.

edit: aha... såg no at du hadde oppbanka originaler. Har pressa opp OME sjøl etpar gonger med godt resultat...

Ja, det er egentlig ikke Trailmasterfjærer på det bildet men Calmini sine 3" hevefjærer med fire fjærblad. De virker litt mykere enn Trailmaster sine. Jeg skal se hvordan de oppfører seg og så har jeg Trailmaster 50 mm fjærene liggende så lenge.

Egentlig er jeg litt fristet til å bytte over til litt lengre fjærer, dvs Jeep-fjærer. Sjakkel reverse med Jeep-fjærer kan kanskje være en god løsning. Får se.

Det blir for radikal ombygging for meg å gå over til spiralfjærer så jeg skal teste ut litt med hvilke fjærer som jeg liker best. Hva som gir best resultat på en bil som skal gå som daily driver pluss å kunne kjøre offroad med. Mulig jeg vil ofre stabstaget og heller stabilisere bilen med mer solide sjakler, panhardstag og skikkelige dempere. Trailmasterdemperne jeg bruker på denne har faktisk listepris på tusen kroner pr stk. Det synes jeg er ille men en styredemper koster jo nesten det samme og det er ikke særlig forskjell egentlig. Støtdemperne er litt anderledes siden de virker forskjellig ut og inn mens styredemperen virker likt ut og inn. Men prismessig burde det ikke bli all verdens forskjell.

#596 ShuDuck

ShuDuck

x-mod og pirat...

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 22 September 2009 - 19:30

Er veldig stor forskjell på orginal lengde og lenger fjærer, så om du er villig til å ta jobben med å tilpasse så bør du gjøre det.
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!

Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#597 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 September 2009 - 22:52

QUOTE(ShuDuck @ 22 Sep 2009, 20:30) <{POST_SNAPBACK}>
Er veldig stor forskjell på orginal lengde og lenger fjærer, så om du er villig til å ta jobben med å tilpasse så bør du gjøre det.

Nå skal den først inn til BT en tur og få skrevet inn en masse endringer i vognkortet, så får jeg se om jeg klarer påvirke til formuleringen de bruker. Men jeg er redd for at disse fjærene ikke gir all verdens flex. Og da er det ikke så mye poeng egentlig.

#598 ShuDuck

ShuDuck

x-mod og pirat...

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 23 September 2009 - 14:34

Ja det er jo ikke mye vits med høyde om det ikke flexer og gebisset ramler ut på veien. Vurderer RUF på pickupen min, som en mellomting mellom orginal og jeepfjærer
Er du riktig heldig kan du sette på hvasomhelst etter godkjenning cool.gif

Edited by ShuDuck, 23 September 2009 - 14:40.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!

Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#599 swinburne

swinburne

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 216 Innlegg:

Posted 23 September 2009 - 17:06

flott tråd dette....

Edited by swinburne, 23 September 2009 - 17:07.

IPB Image
Maylinn

#600 Tommy

Tommy

Pirate....

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 23 September 2009 - 17:09

Jaggu imponert over all jobben du legger i å få ting godkjent Gunnar, stor inspirasjon for mange av oss andre. Du går også først å lager løyper for oss atterdiltere... stort hurra... og takk for inspirasjon og hjelp...

Tommy Olsen