etter det jeg husker. er det kun påbutt med pedalgummi eller "antiskli" på bremsepedal
Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje
#581
Posted 05 September 2009 - 04:02
etter det jeg husker. er det kun påbutt med pedalgummi eller "antiskli" på bremsepedal
#582
Posted 05 September 2009 - 07:39
Tror du har rett i det. Jeg sjekket det opp en gang og da ble det vel til at dersom det er levert med gummi på pedalen skal det være det men det er bare på bremsen det er påbudt med et anti-skli belegg. Og da kan en ikke bytte ut pedalen med ikke godkjente pedaler. Slike som er formet som en naken fot er ikke godkjente og gir mangellapp.
Men nå skal jeg opp i reservegarasjen min og legge et lag med zink på akslingene. Og så skal jeg presse på nye lager på ARB hadde jeg tenkt. Må kjøpe en ny gjengetapp NTP 1/4" som koster nesten 500 kr hos Tess. Og rydde litt plass i hovedgarasjen.
#583
Posted 05 September 2009 - 16:09
Så en runde i to omganger med zink.
I morgen blir det et lag med sort Bengalakk.
#584
Posted 06 September 2009 - 21:07
32045:06092009119.jpg]
Siden jeg var i farta monterte jeg bodylift på bilen med en gang og byttet ut all den gamle sprukne gummien med røde fine klosser som ikke tørker og råtner opp på samme måte.
Ble litt høyere.
Neste nå er servostyring.
Edited by Nöcke Gunnar, 06 September 2009 - 21:29.
#585
Posted 06 September 2009 - 21:30
Når det gjelder EU mangler er det en jeg er veldig overrasket over at vi ikke ser mere til 2'er feil på parklyset på bilene våre.
for suzukiene levert i norge har en feil originalt, mnemlig at man ikke kan blende ned til parklys med motoren i gang... De er fritatt for det reglementet som vel kom i 1985...
forresten så fikk tåffår eu mangel på vitaran for et par år siden der det stod rustangrep på bærende konstruksjon.... han hadde rusthull i en innerkanal. det beste er at kontrollen var tatt av et suzukiverksted
#586
Posted 06 September 2009 - 22:04
Når det gjelder EU mangler er det en jeg er veldig overrasket over at vi ikke ser mere til 2'er feil på parklyset på bilene våre.
for suzukiene levert i norge har en feil originalt, mnemlig at man ikke kan blende ned til parklys med motoren i gang... De er fritatt for det reglementet som vel kom i 1985...
forresten så fikk tåffår eu mangel på vitaran for et par år siden der det stod rustangrep på bærende konstruksjon.... han hadde rusthull i en innerkanal. det beste er at kontrollen var tatt av et suzukiverksted
Men det er dyrt å bytte hele understellet på bilen med nye overhalte akslinger med forsterkede stikkakslinger, nye lager og pakninger, nye lager, 2 ARB, hevefjærer og bodylift plus servo.
Så blir det krypekasse. 6,5 : 1
Unge mekanikere skjønner lite av disse bilene, de kobler ikke bærende ramme og rust.
Nå begynner jeg bli sjuk på 33". Skal lage en skikkelig trophybil. 125 til 150 HK tenker jeg det blir.
#587
Posted 17 September 2009 - 15:35
#588
Posted 18 September 2009 - 20:09
Skal bytte til samuraiaksling foran, den er ca 80 mm bredere enn den originale så setter jeg på ARB og overhaler akslingen med alle lager og pakninger nye.
Stygt å si at det er særlig mye løft igjen i dissse fjærene sådet blir hevefjærer, får bare håpe at Svein ikke har banket livet av løftet i dem
Satte bilen opp på to bukker og begynner foran, har en tendens til at jeg alltid ender opp med å skru utendørs. Garasjen er så full av all verdens bildeler atbilen får ikke plass.
Da er det bare å begynne åplukke ned. Noe av delene fra knokkelhuset og frihjulsnavet skal brukes opp igjen ellers kunne jeg bare tatt hele akslingen i ett stykke.
Å demontere knokkelhuset er noe klin med fett og guffe. Bruk engangshansker da sparer en seg mye skuring av fingre for å bli rein igjen, ikke er det bra å ha olje på huden heller om en gjør det ofte. Oljen trekker inn gjennom huden og en kan få all verdens plager av det. Pest, ebola, impotens og amerikansk bil for å nevne noe.
Siden jeg jobber ute så bruker jeg tilhengeren som lager og arbeidsbord slik at jeg får lagt opp delene skikkelig uten å rote vekk skruer og diverse smådeler.
Edited by Nöcke Gunnar, 18 September 2009 - 20:11.
#589
Posted 18 September 2009 - 20:29
#590
Posted 18 September 2009 - 21:03
Denne bilen blir en Trophy-bil light. Har tilbud på en 1600 16V med tretrinns automatkasse inklusive motorstyring og spaker til 5 tusen. Tror bilen er klar til en liten runde neste helg,men lurer mye på hva jeg skal gjøre med den automatkassa.
Det feltet ved Kongsberg har jeg knallet av noen kilo med C4 på. Artig stoff det.
#591
Posted 21 September 2009 - 13:02
Skal legge ut bilder og nøyaktig beskrivelse av det siden.
Skal også ta noen bilder og lage en beskrivelse når jeg monterer det på min egen bil. Må bare vente til det blir sommer.
Er det ikke mulig å kopiere tuv papirene til settet, for og så kjøpe et billigere et i utland en plass uten tuv?
#592
Posted 21 September 2009 - 16:12
Selv om en kan kjøpe samme klossene for 500 kr i usa og ingen ser forskjell siden de sannsynligvis er laget samme sted er det vel ingen som gjør slikt for det er ikke lov.
#594
Posted 21 September 2009 - 23:35
edit: aha... såg no at du hadde oppbanka originaler. Har pressa opp OME sjøl etpar gonger med godt resultat...
Edited by yakuza, 21 September 2009 - 23:38.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#595
Posted 22 September 2009 - 08:45
edit: aha... såg no at du hadde oppbanka originaler. Har pressa opp OME sjøl etpar gonger med godt resultat...
Ja, det er egentlig ikke Trailmasterfjærer på det bildet men Calmini sine 3" hevefjærer med fire fjærblad. De virker litt mykere enn Trailmaster sine. Jeg skal se hvordan de oppfører seg og så har jeg Trailmaster 50 mm fjærene liggende så lenge.
Egentlig er jeg litt fristet til å bytte over til litt lengre fjærer, dvs Jeep-fjærer. Sjakkel reverse med Jeep-fjærer kan kanskje være en god løsning. Får se.
Det blir for radikal ombygging for meg å gå over til spiralfjærer så jeg skal teste ut litt med hvilke fjærer som jeg liker best. Hva som gir best resultat på en bil som skal gå som daily driver pluss å kunne kjøre offroad med. Mulig jeg vil ofre stabstaget og heller stabilisere bilen med mer solide sjakler, panhardstag og skikkelige dempere. Trailmasterdemperne jeg bruker på denne har faktisk listepris på tusen kroner pr stk. Det synes jeg er ille men en styredemper koster jo nesten det samme og det er ikke særlig forskjell egentlig. Støtdemperne er litt anderledes siden de virker forskjellig ut og inn mens styredemperen virker likt ut og inn. Men prismessig burde det ikke bli all verdens forskjell.
#596
Posted 22 September 2009 - 19:30
#597
Posted 22 September 2009 - 22:52
Nå skal den først inn til BT en tur og få skrevet inn en masse endringer i vognkortet, så får jeg se om jeg klarer påvirke til formuleringen de bruker. Men jeg er redd for at disse fjærene ikke gir all verdens flex. Og da er det ikke så mye poeng egentlig.
#598
Posted 23 September 2009 - 14:34
Er du riktig heldig kan du sette på hvasomhelst etter godkjenning
Edited by ShuDuck, 23 September 2009 - 14:40.
#599
Posted 23 September 2009 - 17:06
Edited by swinburne, 23 September 2009 - 17:07.

Maylinn
#600
Posted 23 September 2009 - 17:09








