Gå til innhold

Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#561 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 July 2009 - 19:17

QUOTE(ShuDuck @ 22 Jul 2009, 20:05) <{POST_SNAPBACK}>
Diesel er supert om en skal suse rundt langs landeveien, men til offroad er jeg enig i at en må ha en frisk bensinmotor..riktig giring så er ikke moment noe problem uansett. gira lavt nok så ser jeg ikke noen grunn til automat heller smile.gif

Kan man ikke løse framakslingproblemet med å legge til vekt bak slik som med 1.6? det er langt overheng på en LWB. På pickupen min har jeg en del å gå på bakakselvekta. Men nå bygger jeg om innsuget så orginalpanseret går på, gir F og bare kjører.

I en viss grad så klart. det kan du sikkert vel så mye om som meg. Men kunne vært artig å møttes uti august en gang og kjørt bilen din på vekt og stablet og regnet litt. Kunne vært spennende å sett om en kunne fått til godkjenning av en dieselmotor også.

Er det 1,9 liter? Har du aning om vekt i forhold til original motor, har du veid fronten? antall HK i den?

Klart at om det er samme akslinger, samme bremser, vekten holdes nede på et vis og effekten ikke er større enn effekten på "original" dieselmotor så skulle det være muligheter.

#562 ShuDuck

ShuDuck

x-mod og pirat...

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 22 July 2009 - 23:49

Ja det hadde vært artig, det er en 1.9 TD fra passat på 75hk. ser effekten i dieselsantana er 46 kW (62hk) . Har ikke veid den, men den blei ganske sigen framme sammen med en ARB-fanger.

Edited by ShuDuck, 23 July 2009 - 00:08.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!

Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#563 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 00:00

såvidt jeg vet sitter det en PSA motor i santanaen... dvs 1,9 peugeot motor... den tror jeg skal ha samme boltmønster som 2 literen med commonrail som fås i flere av citröen pg peugotmodellene.... da er det bolt on med en 2l 16V diesel med 125 hk... som serere kan chippes... da sitter du med 160 hk og 350 NM dreiemoment.... i en bil på rundt tonnet.... kunne vært artig å prøvekjørt....

Da kan man iallefall ikke klage på at det ikke er drag i dieselen lengerB)

#564 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 July 2009 - 23:38

QUOTE(sven @ 23 Jul 2009, 01:00) <{POST_SNAPBACK}>
såvidt jeg vet sitter det en PSA motor i santanaen... dvs 1,9 peugeot motor... den tror jeg skal ha samme boltmønster som 2 literen med commonrail som fås i flere av citröen pg peugotmodellene.... da er det bolt on med en 2l 16V diesel med 125 hk... som serere kan chippes... da sitter du med 160 hk og 350 NM dreiemoment.... i en bil på rundt tonnet.... kunne vært artig å prøvekjørt....

Da kan man iallefall ikke klage på at det ikke er drag i dieselen lengerB)

Det ville bare endt med at jeg mister lappen .......igjen. eller enda værre...igjen

ikke får lov til å kjøre opp i en SJ ;-)

#565 Sectio

Sectio

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 01 August 2009 - 01:35

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 12 Jul 2009, 20:46) <{POST_SNAPBACK}>
Var på Hamar en tur på ettermiddagen. Var det deg som kjørte møtende SJ merket med Pirate 4x4 i fronten?

det var nok meg. (gamle bilen til bergum ) hehe, trur jeg møtte deg her om dagen også. men da kjørte jeg laste bil..
Suzuki Sj 413 85mod cab

#566 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 August 2009 - 20:50

QUOTE(Sectio @ 1 Aug 2009, 02:35) <{POST_SNAPBACK}>
det var nok meg. (gamle bilen til bergum ) hehe, trur jeg møtte deg her om dagen også. men da kjørte jeg laste bil..

Jeg kjører Horten-Lillehammer og tilbake ganske ofte for tiden. Og det å ta den turen på en dag. Oppover om formiddagen og nedover på kvelden, med lastet tillhenger er ganske drøy tur.

Vurderer sterkt om jeg like godt skal slenge inn den G16 16V motoren jeg har stående, det tar ikke så lang tid egentlig. Jeg har ekstra girkasse slik at jeg kan lage ei komplett pakke og så bare ta ut front og radiator og løfte rett ut og rett inn igjen.

#567 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 01 August 2009 - 21:16

og motorskift på en SJ413 tar under to timer om du har den som ei komplett pakke....

det vil nok være kabelmatta som tar mest tid

#568 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 01 August 2009 - 21:23

Bare si fra Gunnar så gjør du ferdig kabelnettet og kommer opp til meg så kjører vi den i garasjen og skifter på et par timer.
Trenger du hjelp med kabelnettet kan du også bare si fra. biggrin.gif

#569 Sectio

Sectio

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 02 August 2009 - 22:11

og hvis du vil finasiere det. kan jeg kjøpe gasser`n ta gamle motor`n hvis den er til salgs...
(sitter det ikke emfi i den?)
Suzuki Sj 413 85mod cab

#570 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 August 2009 - 20:42

QUOTE(Sectio @ 2 Aug 2009, 23:11) <{POST_SNAPBACK}>
og hvis du vil finasiere det. kan jeg kjøpe gasser`n ta gamle motor`n hvis den er til salgs...
(sitter det ikke emfi i den?)

Nå skal den bilen inn på periodisk, EU, kontroll og etter det så kan jeg begynne å bygge på den.

Sånn da er EU-kontroll bestilt. 200,- kr for kontrollen er skita billig. Da tar de sikkert bare å skummer over den kjapt og gæli ;-). Og da får jeg se hvor pirkete de er og om de ikke henger seg opp i bagateller så leverer jeg LJ 80 der for å få på skiltene på den igjen også.

Edited by Nöcke Gunnar, 10 August 2009 - 11:14.

#571 ballemann

ballemann

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 537 Innlegg:

Posted 01 September 2009 - 10:54

hvordan gikk eu ? smile.gif

#572 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 September 2009 - 11:59

QUOTE(ballemann @ 1 Sep 2009, 11:54) <{POST_SNAPBACK}>
hvordan gikk eu ? smile.gif

En del 2-feil.

Boltene foran som holder skjermene/fronten fast i ramma manglet og det fant de, utrolig nok. Må sette i to nye bolter. Fort gjort.
Håndbrekket tok nesten ikke og tok ujevnt, så der har jeg bestilt skivebrems med mekanisk caliper som jeg setter på.
Lysene ble påvirket av blinklyset og jeg trodde det kunne gått gjennom men de gav 2er-feil på jordingsfeil. Tror det sitte i baksjermen så jeg bytter hele til en jeg har liggende.
Bremsene hang bak på venstre, hang forran på høyre og pulserte. Så jeg bytter caliperne foran og setter på skivebremser bak.
(Bytter til samuraiakslinger samtidig og setter på 50 mm hevesett Trailmaster)
Co var utenfor skalaen til måleapparatet så den får de justere ned for meg. Den går så feit at det lukter bensin når den står og går på tomgang og bruker også MYE pr mil som den er nå. Men jeg skal snart sette inn 1600 med inj, men greit å få justert opp gasseren før jeg plukker den av.

Ikke så ille med tanke på atdette er en bil jeg kjøpte nesten som skrotbil for en billig penge.

Akslingene som skal på er ferdig sandblåst og grunnet med antirust syregrunning. Skal legge et lag til og så to lag med zinkspray før jeg maler med Bengalakk tilsatt Owatrol. Hvis ikke det blir bra vet ikke jeg.

Ellers begynner alle delene jeg har bestilt fra USA å renne inn nå. Venter på deler for rundt USD 4.000,-. Mye av det skal på understellet på denne bilen. Setter en ARB foran og en bak.

Alt i alt var det en del ting de kunne hengt seg opp i som de gav F. i. De var opptatt av bremser, styring og lys. Sikkerhetsting egentlig og slik synes jeg det skal være. At jeg hadde litt store dekk og felger med litt for mye bredde og feil innpress var totalt uinteressant.

Nå holder jeg på med LJ80 for å få skilt på den.

Edited by Nöcke Gunnar, 01 September 2009 - 12:02.

#573 ballemann

ballemann

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 537 Innlegg:

Posted 02 September 2009 - 11:06

det var jo ikke så ille da. kjedlig når de skriver opp alt som egentlig ikke har noen betydning. Sikkerhet er viktig, der kan de gjerne være litt streng smile.gif

#574 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 September 2009 - 16:56

QUOTE(ballemann @ 2 Sep 2009, 12:06) <{POST_SNAPBACK}>
det var jo ikke så ille da. kjedlig når de skriver opp alt som egentlig ikke har noen betydning. Sikkerhet er viktig, der kan de gjerne være litt streng smile.gif

Når de gir 2 feil på rust i bærende konstruksjon for at det er rust i innerskjermen som batteriet sitter festet på da vet du at en har møtt en skikkelig artig dust.

Bestilte like godt 4 nye calipere. Da blir det nye calipere og nye skiver rund baut. Til og med på håndbrekket. Da bør det bli bra. Utrolig bra.

Men helt enig med deg. Når det gjelder sikkerhet bør de være strenge.

Sånn skulle det vært hos BT også. Lov å bygge om så lenge sikkerheten blir tatt skikkelig vare på.

#575 ballemann

ballemann

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 537 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 02:20

hehe, har hittil ikke møtt på noen som er så sær, enda. Ja, skulle ikke hett EU-kontroll, kunne vært en sikkerhetssjekk smile.gif

#576 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 11:06

QUOTE(ballemann @ 3 Sep 2009, 03:20) <{POST_SNAPBACK}>
hehe, har hittil ikke møtt på noen som er så sær, enda. Ja, skulle ikke hett EU-kontroll, kunne vært en sikkerhetssjekk smile.gif

Samme fyr skrev også på 2 feil på rust i kanten av skjermbuen. Han mente at ved påkjørsel av personer kunne de få sår av skrpe kanter som kunne komme frem om skjermbredderen ble brukket innover og rusten ble stående ut. Teoretisk ja, men det går ikke an å holde på slik. Han skrev også feil på slitt pedalgummi på gass og bremsepedal.

De finnes de de finnes, de gale typene. Og det som er banna bein er at sånne søker seg til jobb som kontrollører i BT.

#577 ballemann

ballemann

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 537 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 14:36

haha, da hadde jeg valgt et annet verksted. Kan man ikke bare ta en ny kontroll en annen plass, uten at den første skal gjelde ? slike folk skulle jobbet steder de ikke snakket eller viste seg, undergrunn, kloakk f.eks biggrin.gif

#578 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 14:39

Det er vel billigere eg lettere å overhale kalipterene?
Jeg brukte 20 min på å overhale mine og kostet vel 200,-
Jeg fikk 2 feil på slakke dørhengsler,men kranglet meg til en 1 fordi det hadde ingen betydning for sikkerheten...vil no jeg tru smile.gif
Jordningsfeilen min låg i kontakten for tilhengeren min,der er det jo mest utsatt for salt og møkk

#579 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 15:09

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 3 Sep 2009, 12:06) <{POST_SNAPBACK}>
Han skrev også feil på slitt pedalgummi på gass og bremsepedal.

Er det en feil?! Hm, ja jeg har aldri hatt no pedalgummi jeg, så da slipper jeg det problemet tongue.gif
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#580 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 20:08

QUOTE(terje takras @ 3 Sep 2009, 15:39) <{POST_SNAPBACK}>
Det er vel billigere eg lettere å overhale kalipterene?
Jeg brukte 20 min på å overhale mine og kostet vel 200,-
Jeg fikk 2 feil på slakke dørhengsler,men kranglet meg til en 1 fordi det hadde ingen betydning for sikkerheten...vil no jeg tru smile.gif
Jordningsfeilen min låg i kontakten for tilhengeren min,der er det jo mest utsatt for salt og møkk

Jeg skal overhale de jeg plukker av og sette de på den andre bilen.