Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje
#21
Posted 18 January 2008 - 00:51
Men han er en fronuftig kar som er vant til å samarbeide med det store amcarmiljøet og bilmiljøet som er generelt i Trøndelag. Jeg har hatt mye kontakt med ham om mitt prosjekt, og vi har kommet til konstruktive løsninger på det meste. Man må tilhøre regionen (midtnorge) for å bruke trondheim, men etter det jeg leser er vel du en slags reserveTrønder?? Å nekte å godta TÜV papirer er jo litt spesielt så lenge de omtaler din type bil spesifikt, Det sier jo seg selv at spacere som er beregnet til en 413 er beregnet for å utvide sporvidden på orginal aksling med x-antal centimeter..
www.terrengbil.com
#22
Posted 18 January 2008 - 17:26
Derfor MÅ servostyring inn. Har kjøpt monteringsplate og nytt remhjul fra www.trail-tough.com.
I tillegg har jeg et sett med servosnekke og pumpe fra Vitara men siden boltmønsteret på Vitara ikke går overens med hullene i ramma til 413 benytter jeg heller ei servosnekke fra en Jimny som er bolt-on og har bare gått 20k km.
Da er det bare å montere ut radiator, husk å tømme den først. Det er en tappeslange på undersiden av radiatoren på høyre side. Bruk den så blir det ikke noe søl. Vifta må også bort for å komme til.
Viftereima må plukkes bort og det gamle remhjulet med bare ett v-spor monteres av.
Så kan det nye remhjulet monteres. Det gamle remhjulet ligger oppe på motoren her.
Grunnen til at rattstammen må forkortes er hovedsaklig at den gummi-skiva som har stått nede ved overgangen til snekka erstattes av kryssledd. Dette er mye sterkere og en bedre løsning
Her ser du den gamle gummiskiva som erstattes med et kryssledd..
Rattstammen må presses sammen en del og da må en føsrt borre ut noen plastplugger.
Da er det klart til å begynne innmonteringen av selve servopumpa
og snekka
samt montere servotanken. Den originale tanken fra Vitara passer dårlig
så det anbefales å finne en beholder som har inn og utløp som stemmer bedre overens med forholdene i motorrommet på en 413.
Foreløpig står tanken bare enkelt satt opp og langt fra som det bør være. Jeg må få laget noen andre slanger til hydraulikken. Men kanskje jeg venter til jeg bytter motor. Får se.
Edited by Nöcke, 13 February 2008 - 16:22.
#23
Posted 18 January 2008 - 18:10
Fungerer veldig bra. Får store, fine bilder inn i forumet...
www.terrengbil.com
#24
Posted 18 January 2008 - 23:22
Men han er en fronuftig kar som er vant til å samarbeide med det store amcarmiljøet og bilmiljøet som er generelt i Trøndelag. Jeg har hatt mye kontakt med ham om mitt prosjekt, og vi har kommet til konstruktive løsninger på det meste. Man må tilhøre regionen (midtnorge) for å bruke trondheim, men etter det jeg leser er vel du en slags reserveTrønder?? Å nekte å godta TÜV papirer er jo litt spesielt så lenge de omtaler din type bil spesifikt, Det sier jo seg selv at spacere som er beregnet til en 413 er beregnet for å utvide sporvidden på orginal aksling med x-antal centimeter..
Jeg forventer ikke at noen på BT skal godta rått og råttent. Det jeg ønsker er noen som kan forholde seg til regelverket på en konstruktiv måte og være noe serviceminded.
Noen som aksepterer innholdet i et vedtak fra Opp og Ombyggingsutvalget på Risløkka, uten å avvise og protestere på innholdet i vedtaket. Forlanger ikke mer.
Jeg kan faktisk etter regelverket benytte Trondheim for jeg tilfredsstiller det som kreves av tilknytning selv om jeg har formell adresse på Lillehammer. Siden jeg tar en grad ved NTNU har jeg status som student og trenger ikke melde flytting for å ha tilhørighet. Cool.
#25
Posted 19 January 2008 - 12:36
Men pr i dag ser den egentlig ikke ut. Kostemalt grønn bengalakk, glassfibertaket på for vinteren og innvendig flyter det av stropper og kjettinger som bare har blitt kastet inn etter bruk.
Har ikke bengalakke bil men full i stropper,kjettinger og alt annet skrot kjenner jeg til
Blir litt arbeid med å fjærne bengalakken hvis du skal lakkere bilen om
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#26
Posted 19 January 2008 - 17:26
Blir litt arbeid med å fjærne bengalakken hvis du skal lakkere bilen om
Enten bruker jeg lakkfjerner eller så sandblåser jeg hele skiten inn på metallet før jeg lakker. Sånn ca,
#27
Posted 20 January 2008 - 22:55
Selv er jeg opptatt av å bygge inn blink og markeringslys slik at de ikke kan knuses. De vil bli lagt bak 10 mm glass. Innfestingen mot ramma kan være et svakt punkt som jeg gjør bombesikkert. Ellers er det ganske likt den Terje laget bare at denne ble mer firkantet. Vekt beregnet til ca 15 kg. Pluss 22 kg vinsj. Totalt 37 kilo som ikke er så ille.
Edited by Nöcke, 28 January 2008 - 09:31.
#28
Posted 21 January 2008 - 23:25
Nå har jeg modifisert det ene sidestykket slik at det blir mer avrundet og det ble straks mye bedre. Mye vanskeligere å lage men utseendemessig utrolig mye bedre. Lurer også på om jeg skal bygge vinsjen helt inn slik at den ikke blir synlig gjennom annet enne styrerullene.
Kanskje montere et hengslet lokk over vinsjen slik at dette bare vippes opp når vinsjen skal benyttes. Da vil også vinsjen være noe beskyttet for vind og vær. I alle fall regn og sølesprut ovenfra.
Edited by Nöcke, 21 January 2008 - 23:46.
#29
Posted 22 January 2008 - 00:28
Må kjøpe deg en palle med kapp og pusseskiver til prosjekte.....ser det blir en god del kutting og sveising.
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#30
Posted 22 January 2008 - 00:41
Nei blir bra det der ja. jeg burde også ha laget meg både frem og bakfanger.
Men må ha såpass tjukt stål at jeg kan bruke pinnesveisen min, kan vell bli litt tung da.
#31
Posted 22 January 2008 - 19:15
Må kjøpe deg en palle med kapp og pusseskiver til prosjekte.....ser det blir en god del kutting og sveising.
jeg ser problemet med at det blir mange deler, kanskje for mange, Den blir bestående av 35 deler som skal sveises.
Jeg skal lage en modell i et bedre materiale enn papp og så skal jeg få delene ferdig kuttet ellers kommer jeg til å bruke like mye penger i kappeskiver som det koster å få det vannskjært.
Men det blir nok noen pusseskiver ja, hvis ikke du lager en for meg da. det hadde vært perfekt og du har jo nettopp gjort det så du har det inne. ;-) Får en six-pack for jobben
Edited by Nöcke, 22 January 2008 - 19:16.
#32
Posted 22 January 2008 - 19:25
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#33
Posted 22 January 2008 - 19:29
Nei blir bra det der ja. jeg burde også ha laget meg både frem og bakfanger.
Men må ha såpass tjukt stål at jeg kan bruke pinnesveisen min, kan vell bli litt tung da.
Jeg har tenkt å bruke 2 mm pluss at jeg har ei original krybbe og så bruker jeg 5 mm i festene ned i mot ramma. Med så mye vinkler blir 2 mm beinstivt og mer enn solid nok
Det blir tyngde på ca 15 kg og det er greit nok synes jeg.
Det burde være mulig å sveise 2 mm stål med pinnesveisen.
Ja, det er kanskje en ide, og da sparer jeg mye arbeid. Jeg skal hjem på langhelg nå så da skal jeg undersøke litt om ulike muligheter.
Og så skal jeg hente nye 1600 motoren med inj og det heile. jum, jum
#34
Posted 22 January 2008 - 20:17
Men gløad på dine vegne :-)
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#35
Posted 22 January 2008 - 22:54
Neste trinn er å lage en modell i 2 mm tykke plater så nøyaktig at delene kan brukes som mal. Ikke sikker på hva jeg skal bruke enda. Det må være enkelt å bearbeide, ikke lage masse støv eller fliser ved kutting og være stivere enn papp. Forslag?
#36
Posted 22 January 2008 - 23:10
Jeg skal lage en modell i et bedre materiale enn papp og så skal jeg få delene ferdig kuttet ellers kommer jeg til å bruke like mye penger i kappeskiver som det koster å få det vannskjært.
Men det blir nok noen pusseskiver ja, hvis ikke du lager en for meg da. det hadde vært perfekt og du har jo nettopp gjort det så du har det inne. ;-) Får en six-pack for jobben
Drikker ikke øl....
Jeg brukte et veldig bløtt metall,lett å skjære,ikke flisa det,støva litt gjorde det men det er jo bare å feie opp
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#37
Posted 23 January 2008 - 18:38
neida...
jeg er egentelig enig med terje i det med litt tynn plate...
men hvis du skal lage denne i mange deler,kan du ikke få delene klippet til med platesaks i stedet?
#38
Posted 23 January 2008 - 22:01
neida...
jeg er egentelig enig med terje i det med litt tynn plate...
men hvis du skal lage denne i mange deler,kan du ikke få delene klippet til med platesaks i stedet?
Jeg fikk et tips om et nettsted med verktøy.
De har en platenibbler som spiser inntil 2,5 mm stålplate med to ulike kjefter. En for lange rette kutt og en for buede kutt.
Siden jeg skal lage det meste i 2 mm stålplate lurer jeg på om jeg skal kjøpe meg et par passe store plater og en slik nibbler og kutte alle delene selv. Da kan jeg måle ut etter hvert som jeg lager dem og det blir jo mye enklere.
De få bitene til festet mot ramma er ikke værre enn at jeg kan ta de med vinkelsliper.
Jeg har ingen erfaring med (elektriske) platenibblere. Bråker de mye, blir det mye spon som sprees rundt eller faller det bare ut av kjeftene på den? De har også elektriske platesakser men de tar bare inntil 1,6 mm plate og det er i minste laget tror jeg.
#39
Posted 26 January 2008 - 14:31
Som dette vedtaket viser er det ikke stilt noe krav om dokumentasjon eller tester av noe slag.
Kun et krav om at den skal monteres på en fagmessig riktig måte.
Mandag 28.1.2008 skal jeg hente følgende deler:
Motor Vitara 1600 ccm på 70 kw (95 HK). Komplett ledningsnett, starter, injeksjonsystem med styring, ecu og giver fra spedometer.
Servopumpe har jeg allerede og når det gjelder dynamo skal jeg sette på en 100 A Bosch-kloning.
Motoren har gått 132000 km og det er ikke så ille.
Jeg har liggende en bunnpanne og olje-pick-up fra en 1300 motor som skal moddes på Vitaramotoren.
Monteringsplate mot gearkassa har Yakuza laget og sendt meg så da er det problemet løst. Samtidig bytter jeg ut gearkassa. Det gjør at jeg kan lage ferdig hele "pakka" utenfor bilen og brukte minst mulig tid på byttingen.
Har en Calmini-feste til fordelingskassa liggende som jeg monterer samtidig slik at den økte kraten ikke vrir fordelingskassa ut av festene.
Det er en fordel for jeg liker ikke å være avhengig av å bruke Volvoen.
Samtidig med motorbytte skal jeg sette på et Trailmaster 50 mm bodylift-sett jeg har kjøpt fra Let7 i Danmark.
Jeg har et 2" eksosanlegg liggende til bilen allerede og denne motoren behøver grovere eksos enn 1300 motoren.
Dough Thorley grenrøret mitt passer ikke på den nye motoren så jeg får skaffe meg et nytt.
Edited by Nöcke, 29 January 2008 - 16:09.
#40
Posted 26 January 2008 - 18:15
.
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt