Gå til innhold



Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#21 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 18 January 2008 - 00:51

Tror ikke vi skal fremstille mannen på bt i Trondheim som en snill kar som slipper gjennom det meste smile.gif
Men han er en fronuftig kar som er vant til å samarbeide med det store amcarmiljøet og bilmiljøet som er generelt i Trøndelag. Jeg har hatt mye kontakt med ham om mitt prosjekt, og vi har kommet til konstruktive løsninger på det meste. Man må tilhøre regionen (midtnorge) for å bruke trondheim, men etter det jeg leser er vel du en slags reserveTrønder?? smile.gif Å nekte å godta TÜV papirer er jo litt spesielt så lenge de omtaler din type bil spesifikt, Det sier jo seg selv at spacere som er beregnet til en 413 er beregnet for å utvide sporvidden på orginal aksling med x-antal centimeter..
IPB Image

www.terrengbil.com

#22 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 January 2008 - 17:26

Er såå lei av at den er tung på rattet. Lukeparkering er et helvete og for en med ms blir det ikke bedre.

Derfor MÅ servostyring inn. Har kjøpt monteringsplate og nytt remhjul fra www.trail-tough.com.

Adapterplate_e_beskaret.JPG Remhjul_besk_ret.JPG

I tillegg har jeg et sett med servosnekke og pumpe fra Vitara men siden boltmønsteret på Vitara ikke går overens med hullene i ramma til 413 benytter jeg heller ei servosnekke fra en Jimny som er bolt-on og har bare gått 20k km.

Vitarasystem_besk_ret.JPG Servopumpe_besk_ret.JPG
Da er det bare å montere ut radiator, husk å tømme den først. Det er en tappeslange på undersiden av radiatoren på høyre side. Bruk den så blir det ikke noe søl. Vifta må også bort for å komme til.

Viftereima må plukkes bort og det gamle remhjulet med bare ett v-spor monteres av.
Så kan det nye remhjulet monteres. Det gamle remhjulet ligger oppe på motoren her.

Remhjulmontert_besk_ret.JPG



Grunnen til at rattstammen må forkortes er hovedsaklig at den gummi-skiva som har stått nede ved overgangen til snekka erstattes av kryssledd. Dette er mye sterkere og en bedre løsning
Her ser du den gamle gummiskiva som erstattes med et kryssledd..
Styrekobling_e.JPG

Rattstammen må presses sammen en del og da må en føsrt borre ut noen plastplugger.

Utborringavplugg_besk_ret.JPG

Da er det klart til å begynne innmonteringen av selve servopumpa

DSC02345.JPG

og snekka

DSC02346.JPG DSC02348.JPG

samt montere servotanken. Den originale tanken fra Vitara passer dårlig

DSC02347.JPG

så det anbefales å finne en beholder som har inn og utløp som stemmer bedre overens med forholdene i motorrommet på en 413.

Foreløpig står tanken bare enkelt satt opp og langt fra som det bør være. Jeg må få laget noen andre slanger til hydraulikken. Men kanskje jeg venter til jeg bytter motor. Får se.

Attached Thumbnails

  • Styrekobling_e.JPG

Edited by Nöcke, 13 February 2008 - 16:22.


#23 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 18 January 2008 - 18:10

Du kan evt bruke www.offroadbilder.no og linke bildene hit.
Fungerer veldig bra. Får store, fine bilder inn i forumet...
IPB Image

www.terrengbil.com

#24 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 January 2008 - 23:22

QUOTE(Frode @ 18 Jan 2008, 00:51) <{POST_SNAPBACK}>
Tror ikke vi skal fremstille mannen på bt i Trondheim som en snill kar som slipper gjennom det meste smile.gif
Men han er en fronuftig kar som er vant til å samarbeide med det store amcarmiljøet og bilmiljøet som er generelt i Trøndelag. Jeg har hatt mye kontakt med ham om mitt prosjekt, og vi har kommet til konstruktive løsninger på det meste. Man må tilhøre regionen (midtnorge) for å bruke trondheim, men etter det jeg leser er vel du en slags reserveTrønder?? smile.gif Å nekte å godta TÜV papirer er jo litt spesielt så lenge de omtaler din type bil spesifikt, Det sier jo seg selv at spacere som er beregnet til en 413 er beregnet for å utvide sporvidden på orginal aksling med x-antal centimeter..

Jeg forventer ikke at noen på BT skal godta rått og råttent. Det jeg ønsker er noen som kan forholde seg til regelverket på en konstruktiv måte og være noe serviceminded.
Noen som aksepterer innholdet i et vedtak fra Opp og Ombyggingsutvalget på Risløkka, uten å avvise og protestere på innholdet i vedtaket. Forlanger ikke mer.
Jeg kan faktisk etter regelverket benytte Trondheim for jeg tilfredsstiller det som kreves av tilknytning selv om jeg har formell adresse på Lillehammer. Siden jeg tar en grad ved NTNU har jeg status som student og trenger ikke melde flytting for å ha tilhørighet. Cool.

#25 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 19 January 2008 - 12:36

QUOTE(Nöcke @ 18 Jan 2008, 17:26) <{POST_SNAPBACK}>
Siden i desember har jeg forsøkt å legge ut bilder men siden jeg ikke får oppdatert til superbruker grunnet en eller annen data sleif har det ikke kommet noen bilder. Men jeg tar bilder og skal lage noen serier når monteringen begynner å komme igang. Fra monteringen av servostyringen har jeg en del bilder.

Men pr i dag ser den egentlig ikke ut. Kostemalt grønn bengalakk, glassfibertaket på for vinteren og innvendig flyter det av stropper og kjettinger som bare har blitt kastet inn etter bruk.


Har ikke bengalakke bil men full i stropper,kjettinger og alt annet skrot kjenner jeg til biggrin.gif
Blir litt arbeid med å fjærne bengalakken hvis du skal lakkere bilen om turned.gif

#26 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 January 2008 - 17:26

QUOTE(terje takras @ 19 Jan 2008, 12:36) <{POST_SNAPBACK}>
Har ikke bengalakke bil men full i stropper,kjettinger og alt annet skrot kjenner jeg til biggrin.gif
Blir litt arbeid med å fjærne bengalakken hvis du skal lakkere bilen om turned.gif

Enten bruker jeg lakkfjerner eller så sandblåser jeg hele skiten inn på metallet før jeg lakker. Sånn ca,

#27 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 22:55

Det er i skuddet med å konstruere støtfanger foran for tiden. Alle har litt ulike tanker om hva som er viktig.

Selv er jeg opptatt av å bygge inn blink og markeringslys slik at de ikke kan knuses. De vil bli lagt bak 10 mm glass. Innfestingen mot ramma kan være et svakt punkt som jeg gjør bombesikkert. Ellers er det ganske likt den Terje laget bare at denne ble mer firkantet. Vekt beregnet til ca 15 kg. Pluss 22 kg vinsj. Totalt 37 kilo som ikke er så ille.

Attached Thumbnails

  • DSC02280.JPG
  • DSC02281.JPG
  • DSC02282.JPG
  • DSC02283.JPG

Edited by Nöcke, 28 January 2008 - 09:31.


#28 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 January 2008 - 23:25

Etter å ha gått rundt i stua og sett på modellen av støtfangeren har jeg kommet frem til at den ble utrolig firkantet. Det gir et veldig "hjemmesnekret" inntrykk.

Nå har jeg modifisert det ene sidestykket slik at det blir mer avrundet og det ble straks mye bedre. Mye vanskeligere å lage men utseendemessig utrolig mye bedre. Lurer også på om jeg skal bygge vinsjen helt inn slik at den ikke blir synlig gjennom annet enne styrerullene.

Kanskje montere et hengslet lokk over vinsjen slik at dette bare vippes opp når vinsjen skal benyttes. Da vil også vinsjen være noe beskyttet for vind og vær. I alle fall regn og sølesprut ovenfra.

Attached Thumbnails

  • DSC02284.JPG
  • DSC02285.JPG
  • DSC02286.JPG
  • DSC02287.JPG
  • DSC02288.JPG

Edited by Nöcke, 21 January 2008 - 23:46.


#29 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 22 January 2008 - 00:28

Den såg jo mere myk å behagelig for en fotgjenger smile.gif
Må kjøpe deg en palle med kapp og pusseskiver til prosjekte.....ser det blir en god del kutting og sveising. smile.gif

#30 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 22 January 2008 - 00:41

Tror du burde tape litt mer over der pappen vises, ellers så blir den så vassen når det blir regn tongue.gif

Nei blir bra det der ja. jeg burde også ha laget meg både frem og bakfanger.
Men må ha såpass tjukt stål at jeg kan bruke pinnesveisen min, kan vell bli litt tung da.

#31 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 January 2008 - 19:15

QUOTE(terje takras @ 22 Jan 2008, 00:28) <{POST_SNAPBACK}>
Den såg jo mere myk å behagelig for en fotgjenger smile.gif JA SÆRLIG MODELLEN SOM ER LAGET I PAPP
Må kjøpe deg en palle med kapp og pusseskiver til prosjekte.....ser det blir en god del kutting og sveising. smile.gif

jeg ser problemet med at det blir mange deler, kanskje for mange, Den blir bestående av 35 deler som skal sveises.

Jeg skal lage en modell i et bedre materiale enn papp og så skal jeg få delene ferdig kuttet ellers kommer jeg til å bruke like mye penger i kappeskiver som det koster å få det vannskjært.

Men det blir nok noen pusseskiver ja, hvis ikke du lager en for meg da. det hadde vært perfekt og du har jo nettopp gjort det så du har det inne. ;-) Får en six-pack for jobben

Edited by Nöcke, 22 January 2008 - 19:16.


#32 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 22 January 2008 - 19:25

Kn jo vær eat det blir billiger eå få det knukket da...
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#33 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 January 2008 - 19:29

QUOTE(SkogsBjønn @ 22 Jan 2008, 00:41) <{POST_SNAPBACK}>
Tror du burde tape litt mer over der pappen vises, ellers så blir den så vassen når det blir regn tongue.gif

Nei blir bra det der ja. jeg burde også ha laget meg både frem og bakfanger.
Men må ha såpass tjukt stål at jeg kan bruke pinnesveisen min, kan vell bli litt tung da.

Jeg har tenkt å bruke 2 mm pluss at jeg har ei original krybbe og så bruker jeg 5 mm i festene ned i mot ramma. Med så mye vinkler blir 2 mm beinstivt og mer enn solid nok

Det blir tyngde på ca 15 kg og det er greit nok synes jeg.

Det burde være mulig å sveise 2 mm stål med pinnesveisen.



QUOTE(Bergum @ 22 Jan 2008, 19:25) <{POST_SNAPBACK}>
Kn jo vær eat det blir billiger eå få det knukket da...


Ja, det er kanskje en ide, og da sparer jeg mye arbeid. Jeg skal hjem på langhelg nå så da skal jeg undersøke litt om ulike muligheter.

Og så skal jeg hente nye 1600 motoren med inj og det heile. jum, jum

#34 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 22 January 2008 - 20:17

MISUNNELIG!!!!! :-(
Men gløad på dine vegne :-)
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#35 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 January 2008 - 22:54

Her er det designet jeg tror jeg kommer til å gå for på fangeren. Da ser den ganske slank ut samtidig som det blir en dritjobb å finne målene på alle bitene, sveise dem og pusse sveisene. Ja, Terje jeg vet du har advart meg.

Neste trinn er å lage en modell i 2 mm tykke plater så nøyaktig at delene kan brukes som mal. Ikke sikker på hva jeg skal bruke enda. Det må være enkelt å bearbeide, ikke lage masse støv eller fliser ved kutting og være stivere enn papp. Forslag?

Attached Thumbnails

  • DSC02289.JPG
  • DSC02290.JPG
  • DSC02291.JPG
  • DSC02292.JPG


#36 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 22 January 2008 - 23:10

QUOTE(Nöcke @ 22 Jan 2008, 19:15) <{POST_SNAPBACK}>
jeg ser problemet med at det blir mange deler, kanskje for mange, Den blir bestående av 35 deler som skal sveises.

Jeg skal lage en modell i et bedre materiale enn papp og så skal jeg få delene ferdig kuttet ellers kommer jeg til å bruke like mye penger i kappeskiver som det koster å få det vannskjært.

Men det blir nok noen pusseskiver ja, hvis ikke du lager en for meg da. det hadde vært perfekt og du har jo nettopp gjort det så du har det inne. ;-) Får en six-pack for jobben


Drikker ikke øl.... wtf2.gif biggrin.gif
Jeg brukte et veldig bløtt metall,lett å skjære,ikke flisa det,støva litt gjorde det men det er jo bare å feie opp

#37 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 23 January 2008 - 18:38

litt stivere papp enn den du brukte sist devil.gif

neida...

jeg er egentelig enig med terje i det med litt tynn plate...

men hvis du skal lage denne i mange deler,kan du ikke få delene klippet til med platesaks i stedet?


#38 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 23 January 2008 - 22:01

QUOTE(sven @ 23 Jan 2008, 18:38) <{POST_SNAPBACK}>
litt stivere papp enn den du brukte sist devil.gif

neida...

jeg er egentelig enig med terje i det med litt tynn plate...

men hvis du skal lage denne i mange deler,kan du ikke få delene klippet til med platesaks i stedet?

Jeg fikk et tips om et nettsted med verktøy.

De har en platenibbler som spiser inntil 2,5 mm stålplate med to ulike kjefter. En for lange rette kutt og en for buede kutt.
Siden jeg skal lage det meste i 2 mm stålplate lurer jeg på om jeg skal kjøpe meg et par passe store plater og en slik nibbler og kutte alle delene selv. Da kan jeg måle ut etter hvert som jeg lager dem og det blir jo mye enklere.
De få bitene til festet mot ramma er ikke værre enn at jeg kan ta de med vinkelsliper.

Jeg har ingen erfaring med (elektriske) platenibblere. Bråker de mye, blir det mye spon som sprees rundt eller faller det bare ut av kjeftene på den? De har også elektriske platesakser men de tar bare inntil 1,6 mm plate og det er i minste laget tror jeg.

#39 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 January 2008 - 14:31

Jeg har søkt om å få montere en Vitara 1600 motor på 95 HK i min 413 og svaret ble som følger i vedlegget:
skann.jpg

Som dette vedtaket viser er det ikke stilt noe krav om dokumentasjon eller tester av noe slag.
Kun et krav om at den skal monteres på en fagmessig riktig måte.

Mandag 28.1.2008 skal jeg hente følgende deler:

Motor Vitara 1600 ccm på 70 kw (95 HK). Komplett ledningsnett, starter, injeksjonsystem med styring, ecu og giver fra spedometer.
Servopumpe har jeg allerede og når det gjelder dynamo skal jeg sette på en 100 A Bosch-kloning.
Motoren har gått 132000 km og det er ikke så ille.

Jeg har liggende en bunnpanne og olje-pick-up fra en 1300 motor som skal moddes på Vitaramotoren.

Monteringsplate mot gearkassa har Yakuza laget og sendt meg så da er det problemet løst. Samtidig bytter jeg ut gearkassa. Det gjør at jeg kan lage ferdig hele "pakka" utenfor bilen og brukte minst mulig tid på byttingen.
Har en Calmini-feste til fordelingskassa liggende som jeg monterer samtidig slik at den økte kraten ikke vrir fordelingskassa ut av festene.

DSC02302.JPG
Det er en fordel for jeg liker ikke å være avhengig av å bruke Volvoen.

Samtidig med motorbytte skal jeg sette på et Trailmaster 50 mm bodylift-sett jeg har kjøpt fra Let7 i Danmark.

Jeg har et 2" eksosanlegg liggende til bilen allerede og denne motoren behøver grovere eksos enn 1300 motoren.
Dough Thorley grenrøret mitt passer ikke på den nye motoren så jeg får skaffe meg et nytt.

Edited by Nöcke, 29 January 2008 - 16:09.


#40 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 26 January 2008 - 18:15

Er den nye motoren like lett som den orginale?






















.