Gå til innhold

Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#61 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 09:31

QUOTE(Bergum @ 5 Feb 2008, 06:38) <{POST_SNAPBACK}>
Har lyst på en så moderne motro som mulig, men den bør helst passe på adaptereet, så jeg slipper å laget det nytt....

Jeg er absolutt ingen guru på dette området bare så det er klart.

Den nyere utgaven av inj er mer avansert og mye bedre. Litt mer omfattende men absolutt ikke så vanskelig å sette sammen.

Bare pass på at det står ledningsstumper ut fra alle kontakter slik at du slipper å begynne å rote påinj-siden av kontaktene. Jeg kommer til å lage en komplett liste over alle sensorer med farge på ledninger og hvilken port de skal til på ECU om noen har ønske om det.

Jeg har mer kontroll på elektrisk enn mekanisk for å si det slik, har en utdanning i automasjon/kybernetikk fra steinalderen men det er relativt nyttig lell.

Om du benytter en Baleno trenger du ikke bytte kam for å snu fordelerhuset opp i 90 grader vinkel. Det er en fyr som har laget et adapter som du bare setter inn og monterer fordelerhuset på. Jeg kan finne frem til linken om det er behov for det.

Jeg kommer ikke til å overhale motoren, bare bytte regreim, filter, justere ventiler og sånne overfladiske ting. Bytte oljepickup og bunnpanne. Så mangler jeg et flatbeltehjul til dynamoen som har vspor.

Grunnen til at jeg har valgt en nyere motor er at de er bedre og mer slitesterke. Når en gjør en så stor ombygging ser jeg ingen grunn til å sette inn noe annet enn den beste løsningen.

Du Bergum vil da ikke ha noe problem med inj som er vant med regulerte systemer.

Når jeg er ferdig med denne kommer jeg til å ha det så i hodet at jeg skal klare å gi tips til andre som eventuelt lurer på noe med inj.

#62 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 09:40

Vi er helt på bølgelengde.
Når vi først legger ned penger i bilen via ny motor, så kan det like gjerne gjøres sikkelig.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#63 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 11:24

QUOTE(Bergum @ 5 Feb 2008, 09:40) <{POST_SNAPBACK}>
Vi er helt på bølgelengde.
Når vi først legger ned penger i bilen via ny motor, så kan det like gjerne gjøres sikkelig.

Blokka er lik på G16A og G16B så adapterplata passer uansett.

Om en først går i gang med inj er det bare litt mer jobb med den mest avanserte.
Den første er ikke noe å satse på det er bare ei dyse som spruter mot alle sylinderne. En elektrisk dyse som erstatter venturidysen i en tradisjonell forgasser. Da hadde jeg heller satt på en dyrere forgasser.

Neste runde blir vel å skaffe en programmerbar styring så jeg kan sitte med laptop og justere inn 150 HK eller sette inn waterinj dyser og veivakselsensor for da kan en virkelig plukke en del krefter. Kjøre på med elektrisk/mekanisk kompressor for overtrykk på 0,3 bar. Det er bare fantasien som setter grenser, og styrken på delene i motoren da så klart. Nei det blir vel ikke av.

Men det kan kanskje være lurt å begrense seg ellers ryker akslingene så fort. Men skal lure på hvor mye forsterkede stikkakslinger og bierfieldringer gjør at drivverket tåler av krefter?

#64 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 11:47

QUOTE(Nöcke @ 5 Feb 2008, 11:24) <{POST_SNAPBACK}>
Blokka er lik på G16A og G16B så adapterplata passer uansett.
. Men skal lure på hvor mye forsterkede stikkakslinger og bierfieldringer gjør at drivverket tåler av krefter?

Du får jo stikkaksler for 31" med livstidsgaranti....
________________________________________________________________________________
_______

#65 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 13:13

QUOTE(Bergum @ 5 Feb 2008, 11:47) <{POST_SNAPBACK}>
Du får jo stikkaksler for 31" med livstidsgaranti....

For min del er ikke livstidsgaranti så lenge. ;-)

Hvem er det som leverer dem igjen. Gidder du legge linken her.

#66 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 13:20

Skal se om jeg finner den igjen...
_______

#67 ShuDuck

ShuDuck

x-mod og pirat...

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 13:52

hmm ser ut til at OBD II kom i 96, da med blant annet to o2-sensorer.

Et aldri så lite tips er å sjekke oljepumpene på motorer som har stått en stund. Har installert en 1600 i en kamerats suzuki. der var det dårlig oljetrykk = rast motor. Monterte sammen min etter noen måneder stillestående og dårlig oljetrykk = rast motor. Så nå har jeg fått blokk med nye lager osv fra Yakuza, og får nye pumper osv fra USA snart

Stikkakslinger:

Calmini : http://www.puresuzuki.com/axles.htm

De har fremre stikkakslinger men ikke med drivknuter. De har da bakre stikkakslinger som er 30% sterkere enn orginalt laget av 4140 legering

TrailTough : http://www.trailtough.com/

fremere stikkakslinger med kraftigere drivknute; 26 spline, 4340 chrome moly

Spidertrax har noen uder utvikling/testing

Dette er en mail de sendte ut:
We are currently looking for a few Samurai enthusiasts that push their Suzuki's to the limit. As most of you know, we have a sweet spot for these rigs and believe that we have developed the strongest front axle upgrade available. These shafts are not only 4340 Heat Treated Chromoly, but they upgrade the shaft size from 22 to 26 spline. Rated up to 33 inch tires (as strong as they may be, they are still only 26 spline shafts) we are looking for more testers that meet this criteria before our final release. While supplies last, we are offering these shafts for $499.99 and all testers receive a lifetime warranty. We have limited quantities for this test run and they are available now on a first come, first serve basis, so contact us today!!!!!

Calmini og KAM-sperre er de eneste alternativene for sterkere bakakslinger. Spidertrax sine stikkakslinger er sterkere enn trailtough sine, men de jobber visstnok også med noen nye som skal bli sterkere. Så det er lurt å ikke handle stikkaksliner enda

se http://www.lowrangeo...om/samaxles.htm for et utvalg av stikkakslinger og KAM-sperre
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!

Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#68 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 13:57

både OBDI og OBD II er vel mulitpunkt.... og alle 16V kom med dette...

på 8V motorene er det slik jeg beskrev....

8V suzuki hai ikke MPFI..... ENDA.. hehe

#69 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 February 2008 - 10:47

QUOTE(sven @ 5 Feb 2008, 13:57) <{POST_SNAPBACK}>

Nå kommer ikke jeg til å omprogrammere ECU likevel og feilkoder kan leses på både I og II.

Den andre 02 sensoren er etter min forståelse mer av hensyn til utslipp enn ytelse.

Hvilke fordeler mener du II har i forhold til I. Det som teller mest for meg er å ha en solid motor, jada det er en vitaramotor ;-), og en best mulig fungerende inj.

Edited by Nöcke, 06 February 2008 - 16:36.

#70 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 February 2008 - 11:13

QUOTE(sven @ 5 Feb 2008, 13:57) <{POST_SNAPBACK}>

på 8V motorene er det slik jeg beskrev....

8V suzuki hai ikke MPFI..... ENDA.. hehe

Den plasseringen av dysene er bare imponerende. smile.gif

#71 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 February 2008 - 16:01

Jeg ønsker å få godkjent alt jeg endrer på bilen.

I dag har jeg vært i kontakt med BT omå få godkjent ettermontering av hjelpekraftforsterker til styring.

Det ble en mail på et par sider. Skal bli spennede å høe hva de svarer.

Kopi av søknaden ligger her.

Attached File  S_knad_servostyring_BT_midt_jan_2008.pdf   85.76K   881 downloads

#72 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 07 February 2008 - 18:39

trenger det godkjenning?
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#73 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 07 February 2008 - 23:24

Du er utrolig god til å formulere deg......
_______

#74 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 February 2008 - 15:46

QUOTE(yakuza @ 7 Feb 2008, 18:39) <{POST_SNAPBACK}>
trenger det godkjenning?

Innmontert servostyring, skivebremser i stedet for trommel, bytting av akslinger, ny støtfanger med vinsj, annen motor, dekk med mer enn 5% endret rulleomkrets, Bodylift, Fjærheving, SPOA, High steer styrestag og andre lignende endringer er alt sammen ting som kvalifiserer til 1 eller 2 på PKK og skal søkes og godkjennes av BT etter visning på Trafikkstasjon.

Kravet til servostyring er en dokumentasjon fra billeverandør om hvordan servoen skal innmonteres pluss forstillingskontroll etterpå. Da kan en bare bestille time til vising for godkjenning.

Siden Suzuki ikke gidder bidra med noe som helst er den andre muligheten en servosnekke med TÜV for 413 og det finnes så vidt meg bekjent ikke.

Neste mulighet er da å appelere til sunn fornuft hos saksbehandler på BT.

Jeg kombinerer det med å minne om at jeg har et handikap og lure det inn under tilpassning av kjøretøy for handikappet skakk person. Noe må jeg da kunne bruke den jævla MS jeg har til. ;-)

#75 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 08 February 2008 - 20:11

Hva gjør du hvis du ikke får godkjent noe av det du skal gjøre?
Blir du å kjøre med det alikavell?
Hvis du gjør det,vil konsekvensene bli mye større hvis BT vet du ikke fikk godkjent det.

Derfor er det lettere hvis du havner på BT sine benker å si: "åja....det viste eg ikke,det var slikt da jeg kjøpte bilen. wink.gif

#76 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 09 February 2008 - 14:49

hva med SFRO??? vil tro de lett kunne skrive en anbefaling på noe slikt.

noe de kanskje kan gjøre på generell basis...

#77 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 February 2008 - 00:55

QUOTE(sven @ 9 Feb 2008, 14:49) <{POST_SNAPBACK}>
hva med SFRO??? vil tro de lett kunne skrive en anbefaling på noe slikt.

noe de kanskje kan gjøre på generell basis...

Klart det er et problem med å få avslag. Lettere å få tilgivelse enn tillatelse noen ganger.

SFRO kan være en mulighet, men jeg tror dette kan gå gjennom på bare denne søknaden.
Om det går gjennom kan andre benytte denne saken i sine søknader gjennom å henvise til at det er godkjent tidligere.

Det samme med motoren når den er godkjent og ført i vognkortet.

Dersom alle legger inn litt innsats med tanke på å dele det med andre kan vi få til ganske mye etterhvert,

Problemet kommer når enkelte av de som får godkjent endringer ikke ønsker dele erfaringen med andre forde at de vil være de eneste som har en bil med dette godkjent. Det er en holdning som jeg synes suger og noe jeg ikke ønsker stå for. Kan jeg bidra til at andre også får til ting styrker det miljøet.

Akkurat som at når jeg har et problem og får hjelp av dere til å løse det så styrkes miljøet og det blir mer interessant for andre å begynne med offroad og suzuki for det er et godt miljø,

#78 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 16:29

For å la den nye motoren puste litt mindre anstrengt må jeg sette inn et eksosanlegg som er litt grovere enn anlegget til 413.

I første omgan blir det dette anlegget. Det er 2" med mye mindre motstand i eksosmanofoilen samt at det har katalysator og det er litt hyggelig for miljøet.
Desverre passer ikke eksosmanifoilen jeg har kjøpt til 16V motoren jeg kjøpte slik at jeg skal bestille ny eksosmanifoil. Noen som vil kjøpe manifoil som passer til 1300 samt 1600 med 8 V?

DSC02339.JPG DSC02338.JPG

Edited by Nöcke, 13 February 2008 - 16:30.

#79 ballemann

ballemann

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 537 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 16:40

korr my ska du ha for den da? smile.gif

#80 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem