Gå til innhold



Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#81 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 17:46

QUOTE(terje takras @ 13 Feb 2008, 17:02) <{POST_SNAPBACK}>
Bling bling på en offroader er som knastedekk på en ferrari smile.gif


Ja men det er jo under panseret. Skal ikke ha mye bling utvendig. Den nye blir kanskje med keramisk overflate. dribble.gif

#82 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 19:28

biggrin.gif biggrin.gif

#83 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 22:05

Var ute og sjekket hvordan Bushwacker skjermbredderne jeg kjøpte passet til bilen. Vil ikke akurat påstå at de er tilpasset. Det må kuttes en god del for å få de til å passe rundt hjulbuene.

Nå skal jo hjulbuene kuttes til også slik at det blir bedre plass til større dekk og når det kommer på samuraiakslinger med bredere dekk så kommer dekkene 80 mm lenger ut på hver side i forhold til det som er i dag.

Men de er i videste laget, kunne kanskje vært litt smalere, men det blir kanskje bra når dekkene kommer og fyller ut på en HELT annen måte enn de som står på i dag.

DSC02340.JPG DSC02341.JPG


DSC02343.JPG DSC02344.JPG


I tillegg kommer det kanalbeskyttere med et rør som beskytter utenfor som et slags stigtrinn. De skal jeg lage selv og tilpasse dem slik at de matcher akkurat til skjermbredderne.

Edited by Nöcke, 14 February 2008 - 09:38.


#84 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 23:47

Da må du ta noen bilder underveis.
Skal lage meg kanalbeskyttere selv og trenger noen gode ideèr som du har mange av smile.gif
Jeg tenkte eg skulle bruke vinkelstål som jeg sveiser rør på utsiden men det er festeanordningen jeg sliter med,kan jo ikke sveise noe i ramma for det er jo ikke lov.
Hvor fikk du tak i dem skjermbredderene og hva kostet dem?

Edited by terje takras, 13 February 2008 - 23:47.


#85 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 09:44

Jeg tenkte eg skulle bruke vinkelstål som jeg sveiser rør på utsiden men det er festeanordningen jeg sliter med,kan jo ikke sveise noe i ramma for det er jo ikke lov.
Hvor fikk du tak i dem skjermbredderene og hva kostet dem?
[/quote]

Skjermbredderne er fra Trail Tough og koster litt for mye for esken de kommer i er så diger så frakten blir høy.

Når du skal feste vinkeljernet til balja sveiser du på noen lange "lepper" som du borrer boltehull i. Så borrer du hull i bunen på balja og legger en plate på oversiden som forsterking. Du kan også sette på lepper som du fører inn på ramma særlig i bakre del av kanalbeskytteren passer det. Jeg har noe biler av hvordan en kan gjøre det liggende et sted. Skal se om jeg kan legge inn dem her.

#86 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 10:55

Jatakk. Må selv i gang med dette nå, da konemor har kjøpt seg 410..... :-)
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#87 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 12:54

QUOTE(Bergum @ 14 Feb 2008, 10:55) <{POST_SNAPBACK}>
Jatakk. Må selv i gang med dette nå, da konemor har kjøpt seg 410..... :-)


Så du har en 413 mens hun har en 410. Aner jeg en viss maskulin sjåvinisme shiftyninja.gif ?? biggrin.gif Bare erter.


Jeg får niks fruen med på noe sånt, hun kan være med på å kjøre tur med 413 om sommeren men ellers ser hun på prosjektet som noe som skaper rot og skrammel både ute og i garasjen.

#88 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 13:50

Så er det akslingene da. Der skal det inn en Limited Slip Differential bak i alle fall og så blir det vel en ARB luftstyrt differensiallås foran.

Det tror jeg blir en god kombinasjon for en bil som skal kjøre litt offroad og mye veg. Da har jeg hele tiden LSD som passer på grepet på bakakslingen uten å være så plutselig og uforutselig som en locker samtidig som den fungerer greit nok i terreng. LSD virker med clutsh-lameller som kobler inn mye mykere enn en locker som bare kobler av og på umiddelbart.

LSD erstatter det meste av innmaten i akselhuset og kronhjulet skrues fast på LSD på den store flensen) og så settes den inn og justeres inn i forhold til pinjogen.


lsd.JPG

Edited by Nöcke, 14 February 2008 - 13:51.


#89 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 17:32

QUOTE(terje takras @ 13 Feb 2008, 23:47) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg tenkte eg skulle bruke vinkelstål som jeg sveiser rør på utsiden men det er festeanordningen jeg sliter med,kan jo ikke sveise noe i ramma for det er jo ikke lov.


sjekk linken i signaturen min så ser du hvordan jeg festet mine wink.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#90 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 17:39

http://terrengbil.co...iderz/index.htm
sånn går det å lage kanalbeskyttere når en har bodylift.
Disse har gjort jobben i ca. 2 år no og er kraftige nok. Har meir tru på bolte slikt i ramma eg.

Sjekk også galleriet mitt for bilder av tilpassa bushwackers:
http://terrengbil.co...p...m=12&page=2
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#91 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 20:53

kanalbeskytterene mine er skrudd i karosserifestet forran og skrudd med to bolter i "røret" under karossfestet i bakkant


#92 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 February 2008 - 13:43

Da har jeg fått svar på søknaden om å sette inn servostyring uten anbefaling fra Suzuki RSA og det er i boks. Monter, sjekk forstilling og bestill time for visning samt betal gebyret for nytt vognkort.
Tar det sammen med at jeg viser for godkjenning av bodylift, fjærhevesett og motorbytte. Det blir litt av ei røys på en gang.

#93 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 21 February 2008 - 16:44

thumbsup.gif

#94 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 21 February 2008 - 22:53

Knallbra jobba thumbsup.gif thumbsup.gif thumbsup.gif
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#95 Larser`n

Larser`n

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 91 Innlegg:

Posted 23 February 2008 - 17:13

Den blir jo kjempe kul! biggrin.gif Du må oppdatere jevnlig med bilder da...
Morro a gitt!

#96 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 February 2008 - 19:47

Da er søknad om å erstatte de originale akslingene med Samuraiakslinger skrevet og sendt. Om de godtar et bytte så er fremdeles distanseskivene/spacere godkjent for samurai så jeg kan flytte de over.

Dermed kan jeg lovlig få inntill 78 mm mer klaring til fjærene fra dekket enn originalt. Det gir plass for større/bredere dekk. biggrin.gif


Attached File  Samurai_akslinger_f_rste_s_knad.pdf   217.66K   768 downloads


Så får vi se hva svaret blir.

Edited by Nöcke, 26 February 2008 - 14:37.


#97 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 24 February 2008 - 21:14

QUOTE(Nöcke @ 24 Feb 2008, 19:47) <{POST_SNAPBACK}>
Bladfjærenes festepunkter i rammen forblir uforandret på kjøretøyet.


Forstår ikke helt.
Hvor er forskjellen i endringen i innfestningen tatt da?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#98 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 24 February 2008 - 22:56

på akslingen



knall om du får det godkjent, du får fint plass til 33" ved full sving da
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#99 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 February 2008 - 23:12

QUOTE(Bergum @ 24 Feb 2008, 21:14) <{POST_SNAPBACK}>
Forstår ikke helt.
Hvor er forskjellen i endringen i innfestningen tatt da?

Ikke sant? Det er det som er herlig med denne søknaden. Du som kjenner bilen så godt ser ikke at det blir noen endring som betyr noe. Da er det enkelt å godkjenne det.

Som det skrives her så kommer endringen på akslingene ved flytting av festet der. Skriver jeg i søknaden at jeg skal skjære av det festet og sveise det på 40 mm lenger inn så er det med en gang større motstand pluss at det stilles krav om at det skal sveises av godkjent verksted.

Når jeg viser bilen, om det går gjennom da, så har jeg med papirer fra et godkjent verksted om at de har sveiset festet. Da blir det skuddsikkert og de ar ingen ting å sette fingeren på.

Jeg kunne tatt med i denne søknaden at jeg kan få SFRO til å se på bilen og uttale seg om akselbytte, men det er lurt å bruke som argument i neste runde. Viktig å ikke spille alle kortene i første runde.

Noe festlig jeg må nevne. Tok kontakt med BT i dag om tilatt ETpå en 413. Det kunne de ikke svare på. Morsomt. De skulle se på saken og komme tilbake til meg om det.

De har ingen papirer på ET på denne modellen sies det men kun max sporvidde på 1210 mm foran og 1220 mm bak med pluss minus 15 mm varians på begge.

Edited by Nöcke, 25 February 2008 - 09:40.


#100 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 14:50

Det å få godkjent innmontering av servostyring var enklere enn jeg hadde forestilt meg. Det ble behandlet på en ukes tid og svaret var rungende positivt.

Kravet om papirer fra importøren som er spesifisert i et eget punkt i forskriften strøk de glatt over. Her rådet fornuften over et granskende trangt byråkratisk nedstøvet syn på verdens rotasjonshastighet. biggrin.gif

Søknaden finnes litt lenger opp i garasjen min.


Attached File  Hjelpekraft_styring_godkjenning.pdf   342.26K   590 downloads


Jeg har montert snekke fra Jimny 2003, med tilhørende pitmanarm, som passer rett i hullene i ramma på 413 samt en pumpe fra en Vitara som er montert med brakett fra Trail Tough. Dobbelt remhjul og krysset til staget inn på snekka kommer fra TT også. Reservoir foreløpig fra Vitara men dette blir kanskje å bytte i noe annet, eller kanskje det passer bedre når jeg bytter motor.

Edited by Nöcke, 26 February 2008 - 14:55.