hihi, ja den såg eg også, stussa litt over at hverken eg eller bileier røyker, og hadde ikkje akseptert at nokon gjorde det i bilen..
Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje
#121
Posted 19 March 2008 - 00:01
hihi, ja den såg eg også, stussa litt over at hverken eg eller bileier røyker, og hadde ikkje akseptert at nokon gjorde det i bilen..
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#122
Posted 19 March 2008 - 00:33
Dokke skal ikkje sjå vekk i frå, at det er denne karen som har vore på ferde
#123
Posted 19 March 2008 - 19:30
Sigarettrøyk i bilen orker jeg ikke. Ingenting som lukter værre enn gammelt surt askebeger fult av sneip.
#124
Posted 20 March 2008 - 20:45
Jeg begynte med en ide om SPOA og 33" når jeg begynte prosjektet med denne bilen. Underveis har det endret seg en del og jeg havnet på en ide med 31"-32" og syntes kanskje 32" var det som så penest ut på bilen.
Nå har jeg fått litt fandenivoldsk holdning og vil se hva jeg kan strekke grensene til. Jeg går for 33".
33"-12,5x15. Med skivebremser rund baut tror jeg bremsene er gode nok. Med strupeventil til bakhjulene så de ikke låser seg med en gang.
Nå skal jeg ha masse sporviddeøkning. En del heving og digre dekk. Så stabiliserer jeg akslingene slik at den ikke slenger i alle retninger under kjøring.
33"-12,5x15 tilsvarer 317,5/72x15 eller nærmeste eksisterende dimensjon 315/70x15
Originaldekkene er 27,3" slik at dette vil gi 5,7" større dekk og 2,85" løft. Eller
Dekk-heving..........72 mm
Fjærheving............50 mm
Bodylift.................50 mm
Total heving....................172 mm
Og det er brutalt mye heving på en slik liten bil.
Sporviddeøkningen blir.
Innsetting av Samuraiakslinger........80 mm
Distanseskiver................................58 mm
Totalt økning av sporvidde..........................138 mm
Dekkbreddeøkning fra original dekk er 317,5 - 195 = 122,5 mm
Da blir dekkenes sidevegg så mye lenger ut på hver side etter alle endringer: 40 mm+28mm+61mm = 129 mm
Edited by Nöcke Gunnar, 03 April 2008 - 16:05.
#125
Posted 20 March 2008 - 21:23
Kom deg ut i garasjen å skru....vil se resultater av all det vaset om godkjenning av div tull
Eller venter du til all godkjenning er i box?
Edited by terje takras, 20 March 2008 - 21:24.
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#126
Posted 20 March 2008 - 23:43
så det Gunnar gjør her er en mye mer viktig jobb enn det de aller fleste tror, nemlig viser fram hvilken jobb om må legges ned i å få godkjent ombygginger i norge.....
Jeg vurderer å følge etter..... med godkjennoing og montasje av 1600, med servo og vinsjfeste, samt BL + 30x9.5-15 på min 410....
må bare få tida til å strekke til først.
#127
Posted 21 March 2008 - 11:56
Dette skal jeg følge med på.
Ps. Med dine skriveferdigheter, kunne jeg ha bruk for på en søknad. Mulig?
#128
Posted 21 March 2008 - 21:25
Kom deg ut i garasjen å skru....vil se resultater av all det vaset om godkjenning av div tull
Eller venter du til all godkjenning er i box?
Det er for kaldt for meg å skru nå. I vinter når jeg holdt på i 12 kalde ble det for kaldt for fingrene mine. Siden jeg ikke har så mye følelse i fingrene kjenner jeg ikke om jeg river meg opp eller forfryser meg.
Derfor blir det lite skruing om vinteren.
Har holdt på litt med å sette i stand et nytt verktøyrom i garasjen som er på ca 10 kvm. Kun for verktøy og det å stå og jobe. Har en 150 cm bred leddport ut og drøy meter åpning inn i garasjen.
Så har det gått litt tid på å plukke fra hverandre sammy-akslingene og G16B motoren havner forhåpentligvis i motorstativet i morgen. Da blir det mye enklere å jobbe med den. Orker ikke jobbe med en motor som ligger løst på ett eller annet, vil ha den i dreibart stativ.
Skal modde oljepick-up, bytte bunnpanne, bytte oljepumpe, vannpumpe og flytte over svinghjul/startkrans og sette på en sterkere clutch.
Holder på med siste del av tegningen av nytt ledningssett til inj med beskrivelse av alle koblinger. Tar litt tid det også.
Ellers klager kona over at bilen min ser ut som en gjørmehaug og at gjørma renner nedover sidene. Slutt og vær missunnelig og kjør Volvoen svarer jeg da.
Dette skal jeg følge med på.
Ps. Med dine skriveferdigheter, kunne jeg ha bruk for på en søknad. Mulig?
Kan jeg bidra med noe er det bare artig det.
må bare få tida til å strekke til først.
Det er for tungvint og for ikke å snakke om alt for tilfeldig hva en får godkjent av ombygginger. Det ser jeg så tydelig siden jeg har muligheten til å benytte BT i to ulike landsregioner.
På Lillehammer er det vanskelig å få aksept for ting som er TÜV godkjent. Da går det trått.
#129
Posted 22 March 2008 - 00:19
Det er mange som er lite fornøyde med forgasserne sine og bytter de ut med andre forgassere. Noen finner en forgasser fra andre modeller, noen kjøper forgasserrekker, weber osv osv. Imidlertid ser det ut til at et lite mindretall benytter seg av muligheten til å sette inn injeksjon.
Denne oppskriften er basert på akkurat denne modellen, men kan enkelt tilpasses andre mpfi fra suzuki. Jeg forsøker å beskrive litt generelt i tillegg til det spesifike for denne modifiseringen.
Dette er en G16B 16Ventiler motor fra en Vitara 1996 manuell. Den skal moddes på plass i min 413.
En injeksjon er rett og slett bensin under et noe høyere trykk enn i en forgasser som sprøytes inn mot hver enkelt sylinder (multiport). Forgasserens venturidyse erstattes av en innsprøytningsdyse (eller flere). Mengden bensin som sprøytes inn styres av hjernen i systemet (ECM) basert på data som kommer inn fra de ulike sensorene.
Hjernen. ECU. Electronic Control Unit.
Sett bakfra har den to tilkoblinger med ulikt antall tilkoblinger. Begge har en rekke oppe og en rekke nede. Den venstre som betegnes med A har 26 tilkoblinger (13 oppe og 13 nede) og den til høyre har 22 tilkoblinger 11 oppe og 11 nede). Disse nummereres fra øverst til venstre mot høyre videre nederst fra venstre mot høyre. A1 til A13 oppe og A14 til A26 nede. Samme på den høre med B1 til B11 oppe og B12 til B22 nede.
Sensorer
-MAF. Mass Air Flow Sensor. Måler luftmengden som trekkes inn gjennom innsuget.
-TPC. Trottle Position Controller. En sensor som sjekker hvor mye gasspådrag det gis fra gasspedalen. Sensoren sitter i innsuget.
-IAC. Idle Air Controller. Tomgangsstabilisator. Denne justerer luft/bensinblandingen ved tomgang slik at tomgangen blir stabil. På bildet under sees den ved den blå kontakten til venstre for gasswiren.
-CMP Sensor. Camshaft Position Controller. Føler hvilken stilling veiva står i og dette styrer hvilke dyser som spruter bensin.
-Oksygensensor. Lambdasone med oppvarming. Måler rest av oksygen i eksosen.
Når det har vært byttet lambdasonde, de fra Biltema passer, så er det greit å kunne se på ledningene etter nærmeste kobling for å finne originalfarger på ledningene. Ellers er det frem med måleinstrument og databok.
-ECT. Engine Coolant Temperature. Måler kjølevæsketemperaturen. Sitter på siden i forkant på innsugsmanifoilen. Ikke samme sensor som den som gir utslag i speedometeret/tempmåler.
På bildet under er det ECT på den grønne kontakten som går til hjernen mens den grå/naturell fargede kontakten litt til høyre en kjølevannsensoren som går til speedometeret.
-VSS. Vehicle Speed Sensor. Hastighetssensor. Denne sitter inne i speedometeret rett under der wiren kommer inn og føler av magnetfeltet på skiva som roterer og sender dette som pulser til hjernen.
Dette må moddes inn i speedometeret på 413. Litt usikker enda på hvor mye jeg må flytte over.
-IGT. Ignition. På et stifteløst system ligger dette inne i fordelerhuset i stedet for stiftene, litt rått forklart. De fleste kjenner vel igjen et fordelerhus når de ser det. Her er også coilen inne i fordelerhuset. Derfor er det bare 4 pluggledninger i toppen av fordelerlokket uten noen kabel i midten der tilkoblingen fra coilen bruker være.
-CTP. Closed Trottle Position. Føler av når gassen er sluppet og stenger av bensintilførsel.
Andre funksjoner
-Innsprøytningsdyser. 1,2,3 og 4. Styres direkte fra hjernen på grunnlag av summen av en mengde inndata. På bildet under sees tre av dysene på rekke midt i bildet. De grå kontaktene er tilkoblingene til dysene med styresignalet fra hjernen.
-EVAP control system. Evaporate emission control system. Damp som dannes i bensintanken ledes frem til en beholder i motorrommet som er fylt med kull. EVAP ventilen søreger for at den regelmessig gjennomsuges av vakumet i innsuget og derigjennom renses. Plugg ventilen og fjern hele systemet uten problemer. Ikke krav om slikt på en 413, heller ingen funksjon av betydning for motorens funksjon. Lar likevel ventilen bli stående. På bildet er EVAP den mørkegrå kontakten til høyre.
-EGR system. Exhaust Gas Resirculation system. Denne reduserer utslippet av NOx og kan bare bli stående og fungere uten at det har særlig betydning. På bildet er EGR den blågrønne kontakten til venstre.
-Radiostøy demper. Denne sitter plasser som ei "vorte" der den stikker ut av ledningsnettet mellom motoren og torpedoveggen. Fire ledninger B,B/W, Br og Br/W. De to med hvit stripe går inn i fordelerehuset. Den sorte skal festes på jordingspunktet i bunnen av fordelerhuset. Den brune går til turtelleren i speedometeret.
- Fuel Pump Control. Ved injeksjon må en sette inn bensinpumpe som leverer større trykk og det MÅ være returslange tilbake til tanken. Originalt ligger pumpa inne i tanken men jeg legger ei ny pumpe utenfor tanken på 413. Pumpa styres gjennom et rele fra utgangen B7 Lilla farge.
-PSS. Power Steering Switch.Servostyring. Ved fult utslag/belastning på servostyring økes tomgangen. Utgang Legg en svart ledning med rød stripe til kontakt B15.
-A/C. Samme som ved servostyring øker air condition tomgangen ved drift. Originalt en gul ledning med sort stripe til kontakt B3.
Andre ting som må kobles til den nye motoren.
-Gasswire.
-Bensin inn fra bensinpumpa samt returslange på bensin tilbake til tanken. Pass på at denne er grov nok ellers blir trykket høyere enn det skal være.
-Oljetrykksensoren må kobles til lampa i speedometeret slik at den lyser om oljetrykket faller.
-Fra CMP kobles den Brune ledningen til turtelleren i speedometeret slik at denne får innsignal.
-Vanntemperatursensoren som sitter i forkant av innsugsmanifoilen rett under termostaten kobles til i speedometeret for vising av kjølevannstemperaturen. Gul ledning med hvit stripe.
-En "Check Engine"-lampe må settes opp og kobles til. Denne finnes ikke på 413 og en må enten sette den inn i speedometeret eller utenfor. Fiolett ledning med gul stripe fra hjernen. Denne kan benyttes til å lese feilkoder gjennom et bestemt mønster av korte og lange blink.
-Ledninger fra batteriet til starter.
-Ledninger fra batteriet til dynamoen. Samt ledning fra dynamo til ladelampe i speedometeret. Original farge er hvit med rød stripe.
-Slanger til og tilbake fra varmeapparatet i cupeen.
-Slanger til og tilbake fra radiatoren må også kobles på.
-Tilkobling til girkassa. Bruker et adapter laget av Yazuka. Takk skal du ha.
----------------------------------------
For de av dere som hater store koblinsskjema med streker på kryss og tvers har jeg satt sammen en litt enklere tegning som jeg bruker selv også når jeg lager nytt ledningsnett i min egen bil. Husk at dette er kun riktig for akkurat min utgave, men det vil stemme for flere med minimale endringer. Systemet vil dog være likt så det meste er overførbart til andre systemer.
På A 12 er det feil med fargekode Bl/B den rette er B/Bl. Dette blir rettet opp senere.
Koblingsskjema_injeksjon..pdf 164.01K
428 downloads-----------------------------------------
Selve hjernen må plasseres inne i kupeen siden den inneholder elektronikk og er noe følsom for vann og ekstrem varme.
Jeg vil hele tiden fylle på med nye bilder og mer beskrivelse inntil motoren sitter ferdig montert i bilen og går som den skal..
Edited by Nöcke Gunnar, 30 March 2008 - 23:00.
#130
Posted 22 March 2008 - 00:39
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#131
Posted 22 March 2008 - 11:52
Edited by Frode, 22 March 2008 - 12:18.
#132
Posted 22 March 2008 - 12:49
Dette er bare første del av det jeg skal legge ut om inj. Kommer mye mer. Når dette er i boks tror jeg kommer til å bytte ut hjernen md Megasquirt. Gir bedre muligheter til å endre karakteristikken når en bytter cam feks.
#133
Posted 22 March 2008 - 14:36
#134
Posted 22 March 2008 - 16:27
En tbi, Trottle Body Injection, er bare en dyse som sitter i gasspådragspjeldet. Litt bedre enn forgasser men ikke all verden.
I stedet for et flottørkammer og en venturidyse har du et trykkammer og en injdyse. En dyse for alle sylinderne.Ikke følsom ved hellning hvor flottører kan henger seg og ingen choke som fusker, ellers ikke så mye fordeler som jeg kommer på i farten.
Veldig enkelt å jobbe med men lite muligheter til å bygge videre på det siden.
#135
Posted 22 March 2008 - 19:19
To ting som lå bak dette byttet var savnet etter en 413 siden jeg har hatt denne biltypen tidligere samt at sykdommen min gjorde at jeg hadde problemer med å fortsette og kjøre mc.
Planen for bilen er en moderat ombygging.
Følgende er planlagt:
Den skal tilbake til sin originale farge som er gul. For meg er SJ413 gul akkurat som R1 er rød. Andre farger aksepteres ikke.
Bytte motor til Vitara 1600 16V, G16B med injection. Dette skal prioriteres sommeren 2008.
Bytte til 100A dynamo. Bruker Boch-kloningen fra Biltema. Sommeren 2008
Doble batterier. Biltema sine er mest for pengene.
Bytte eksosanlegg til 2". Ligger klart men jeg må ha en annen eksosmanifold enn den Dough Thorley jeg har som passer på 1300 og 1600 8V.
Servostyring. Denne er montert julen 2007. Pumpe fra Vitara og snekke fra Jimny.
Over the top styring.
Har en ekstra fordelingskasse liggende som jeg lurer på om jeg skal bytte noen drev i.
Bredere akslinger, planen er nå samurai akslinger. (Kjører nå med 30 mm spacere som er TÜV)
Limited slip, LSD, i bakakslingen. Denne ligger og venter på at jeg får tak i samurai akslinger.
Større dekk, dimensjon 32-33" med bredde 11-12,5".
Buscwacker skjermbreddere. Har kjøpt inn ett sett Buscwackere 6" som ikke er montert enda.
Vinsj foran og bak. Har kjøpt inn to vinsjer med monteringsplater og trådløs fjernkontroll som ikke er montert enda.
Spring Pack Over the Axel, SPOA, om gudene bare er litt milde med meg.
Siden dette kan bli vrient å få godkjent ser det ut til at det blir en 50 mm BL kombinert med en 50 mm fjærheving inntil videre. Må bare få Trailmaster til å skrive et brev til BT om at de skal akseptere kombinasjon av de to settene. Og prosjektet er i gang.
Skivebremser rund baut. Adapterplater, skiver og kalipere ligger og venter i garasjen.
Så blir det forterkede stikkakslinger og skliplater etterhvert.
Kommer jeg i mål med dette blir det en ok bil. Tror jeg. Planen er å være ferdig innen 5 år, det vil si 2012.
Bare la orginal brakettene stå igjen når du bygger om til spoa så kan du bare legge fjørene under igjenn viss du blir stoppa det har, eg gjort funker som faen
#136
Posted 22 March 2008 - 19:51
Jeg setter på BL 50 mm kombinert med fjærhevesett 50 mm i første omgang. Det sammen med større dekk gir så mye løft at SPOA sammen med dette er uaktuelt. Dessuten er noe av opplegget med dette prosjektet at alt skal være godkjent hos BT.
Om det blir et prosjekt til blir det med Samurai og Hi-lux akslinger med SPOA.
Her er kopien av godkjenningen til å sette på Samuraiakslinger på min 413.
Akslinger_Samurai_godkjenning.pdf 179.05K
618 downloadsUtrolig hvor glatt det går for tiden.
#137
Posted 23 March 2008 - 11:20
Stå på!
#138
Posted 23 March 2008 - 13:59
Stå på!
Problemet er at det har blitt nesten null tid til å kjøre i det siste. Får rast av meg litt i det lokale grustaket og en liten tur utenfor asfalt av og til, men grunnet behandlingen med sprøyter mot MS hver fredag kveld, som jeg blir dårlig av og ligger det meste av lørdagen blir det så godt som null deltagelse i organisert kjøring for tiden.
Det suger virkelig.
#139
Posted 03 April 2008 - 16:02
Med 50 mm pluss settet økes maks foraksellast til 650 kg og bak til 850 kg. Det løste alle mine engstelser for vektproblemer. Nå går motor, vinsj og støtfanger på så det smeller. Det nest beste er at jeg kan ta alle godkjenningene i ett sveip og spare penger på den måten for å vise bilen og få nytt vognkort koster flere hundre penger hver gang.
Det blir en omfattende visning for jeg har ikke vist noe enda heller. Det blir servo, motor, bodylift, fjærhevesett, akslinger, skiver bak, vinsj, støtfanger og skjermutbyggere på en gang. Juba. Den tror jeg at jeg tar i slutten av august like etter at de på BT har hvilt ut og hatt ferie. Når de er lei av trynet på kjerringa og glade for å få komme tilbake på jobb. DA sniker jeg meg inn med bilen.
Edited by Nöcke Gunnar, 03 April 2008 - 16:03.
#140
Posted 03 April 2008 - 21:36
Har du sjekka med racinggutta, korleis dei gjer det? går i søkk og kav med utgamle escorter med skiver rundt det heile. plenty av gatebilfolka som bygger om calipere foran til kraftigare også..
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost







