Gå til innhold

Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#161 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 12:17

QUOTE(Bergum @ 21 Apr 2008, 12:09) <{POST_SNAPBACK}>
Det enkleste er vel egentlig å legge en tynnere plate på baksiden, med et lite spor i, så du får en kontrolert revne....
Da vil det gå....

Hvorfor kunne ikke jeg tenkt på det. Lage en svakere del for å få kontrollert revne og utblåsning. Kjempe. Nok en gang viser forumet sin geniale evne til å finne løsninger.

Takker smile.gif

#162 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 12:29

QUOTE(yakuza @ 21 Apr 2008, 12:48) <{POST_SNAPBACK}>
dessuten bygger 10" felg for mykje ut som ikkje trengs når du har sammyaksler, og har ein offset som ikkje er lik det som står i f.eks TUV på trailmaster. 8" felger har vanligvis ET-20.

fins nok også 8.5" og 9" felger i handelen.
kven leverer dotz og/eller mangels stålfelger?
fins det fleire merker?
kunne helst tenkt meg tyske med TUV papir på 30x9.5 eller 235, eller helst større. finner sliek når eg googler, men krauterfolket har store problemer med å kommunisere på noko anna en tysk, og min tysk er i det minste mangelfull..

CoPromp rockcrawler i 8" har ET-19 og er på veg inn på lager hos BGnor. desse er solide men har amerikansk pulverlakk.

eg har liggande et sett med 8" RC med beadlook som eg vurderer å selge for å kjøpe et nytt sett uten beadlook. eg syns det ser corny ut, og når det er fake blir det berre dumt med snø og drittsamlere.

Det blir enten Wrangler eller Truxus dekk og i alle fall Truxus krever 8,5". Skal jeg få til en godkjenning må jeg ha en felgbredde som er innenfor det som oppgis av dekkprodusenten. Skal jeg få dekkene til å henge på i terrenget trenger jeg vel egentlig beadlock. Om de ikke skal bygge for langt ut må de ha en ET som er tilnærmet 0. Det vil også gjøre godkjenning lettere. Maks ET er -7.

I og med Sammyaksler trenger jeg ikke så mye ET heller. De er jo i praksis ET på -40. Holder ikke det kan jeg putte på spacere på 28 mm som er godkjent både på bilen og på akslingene så da må de da godkjennes.
Da har jeg en effektiv ET på -68.
Da har jeg plass til hva som helst.
Bruker jeg dette sammen med et 12,5" dekk stikker dekksiden 13 cm lenger ut enn den gjør på originaldekkene.

Skal lure på hva som er beste dekket av Wrangler og Truxus til kombinert gate, langkjøring, skog, gjørme, grustak? Med andre ord til mitt bruk.

#163 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 13:43

Kikket etter på Trxus dekka nå og det er som du sier, det anbefales 8,5" felg på de. Men vet jeg har sett 8,5" felger ett eller annet sted.

Og står valget mellom Trxus og MT/R, så er det en vurderings sak. Her er mine erfaringer av de:

Interco Trxus: Helt klart best i terreng, jo mer luft du slipper ut av de, jo mer imponerer de, greie langs veien på sommerføre, men dårlig i svinger på vinterføre. Synes de ble raskt slitte.

Wrangler MT/R: Tar seg bra frem i terreng, greie langs veien på sommer og vinterføre. Tar lang tid å slite de ut.
Tlf: 98883546

#164 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 15:25

QUOTE(Roar Hovet @ 21 Apr 2008, 14:43) <{POST_SNAPBACK}>
Kikket etter på Trxus dekka nå og det er som du sier, det anbefales 8,5" felg på de. Men vet jeg har sett 8,5" felger ett eller annet sted.

Og står valget mellom Trxus og MT/R, så er det en vurderings sak. Her er mine erfaringer av de:

Interco Trxus: Helt klart best i terreng, jo mer luft du slipper ut av de, jo mer imponerer de, greie langs veien på sommerføre, men dårlig i svinger på vinterføre. Synes de ble raskt slitte.

Wrangler MT/R: Tar seg bra frem i terreng, greie langs veien på sommer og vinterføre. Tar lang tid å slite de ut.

Jeg skal kun bruke dem på sommerføre. Da blir det kanskje et spørsmål om pris/tilgjengelighet.

#165 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 15:31

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 21 Apr 2008, 15:25) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg skal kun bruke dem på sommerføre. Da blir det kanskje et spørsmål om pris/tilgjengelighet.

Helt klart smile.gif Trxus'ane ser jo definitivt bedre ut, er billigere, så da blir vel valget enkelt.
Tlf: 98883546

#166 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 21:47

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 21 Apr 2008, 10:34) <{POST_SNAPBACK}>
Blir det så mye smell egentlig med 10 kg. Jeg har fundert litt på det og kom til at det ikke ville bli annet enn at lufta blåste ut.
En trykktank med 200 bar ville vært noe annet, men 10 kg ??

Jeg skrudde ved en feil ut en plugg på en 200 liters tank med 10 kg trykk en gang og den bare blåste vekk og så kom det en helvetes masse luft til den var tom. Men det var ikke så mye futt i det som en kunne tro.

Hvis hele tanken revner av trykket grunnet sammen klemming i en kollisjon vil det nok bli et smell, men jeg tror ikke det vil kunne forårsake splinter. Det er det ikke nok til. et er jeg 90% sikker på.

Men jeg er på veldig sviktende grunn her, har lite erfaring å bygge antagelsene mine på.

Og så syntes jeg det var en smart ide jeg da rofl.gif biggrin.gif Men kanskje ikke? Fler innspill. Er det dumt, kan det gi meg problemer? Vil jo ikke lage en vandrende "bombe".

Nå har jo jeg nedsatt hørsel fra tidligere smell så for meg er det ikke så farlig whistle.gif

vel, er en grunn til at trykktesting av alle slags akkumulatorer ned til relativt lave trykk skjer med vann....

en feil med trykkregulatoren din så har du kanskje 15-20 bar i den tanken....

og jeg har stått under en lastebil der den ene luftbelgen har revnet før, der er det 12,5 bar trykk.....

den øresusen satt i noen timer....

#167 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 22:55

QUOTE(sven @ 21 Apr 2008, 22:47) <{POST_SNAPBACK}>
vel, er en grunn til at trykktesting av alle slags akkumulatorer ned til relativt lave trykk skjer med vann....

en feil med trykkregulatoren din så har du kanskje 15-20 bar i den tanken....

og jeg har stått under en lastebil der den ene luftbelgen har revnet før, der er det 12,5 bar trykk.....

den øresusen satt i noen timer....

Det er tydeligvis ikke alle ideer som er like smarte biggrin.gif . Kanskje jeg heller skal lage to låsbare rom der og lagre stropper og kjetting og talje til vinsjing der.

De brannslukkertankene er vist 6 kg tanker. De er passe store så jeg tror de kan klemmes oppunder balja og så ei gliplate under dem til beskyttelse. Om de skulle bli revet opp så er de godt skjermet samt at de tåler mye mer enn en hjemmesveiset tank i en støtfanger.

Det er alltid lurt å få noen innspill av andre når en får noen ville ideer.

Jeg har både trykkregulator og sikkerhetsventil så det blir ikke så veldig mye over 10 kg før den blåser.

#168 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 April 2008 - 19:33

Da er nedplukking av bilen påbegynt. Nå er den i elendig forfatning. Det renner olje ut av knokkelhuset på høyre side. Det står en fin tynn liiten stråle med kjølevæske ut av radiatoren. Vissheten om at jeg skal til å bytte ut det meste har medført noen ikke helt smarte innfall. Det er en bil det ikke er særlig godt å lande med. biggrin.gif

Tok en kompresjonstest på varm motor i dag. 160-170-160-160 psi. På en 413 er dette en tydelig beskjed om at motoren har gjort sitt og er utslitt. Ikke noen spesiell skade å anta men rett og slett slitt ned til grensen og klar for enten skraphaugen eller overhaling. For min del tar jeg vare på den inntil videre, men det er en annen motor som skal ta over plassen. På kald motor får jeg faktisk bedre komp 173-183-175-173 psi. I følge det har den litt tid igjen å leve.

Kjørte en liten sving nedover grusvegen etter å ha plukket av det meste. Merket godt at bilen var blitt mye lettere. Den spant og gikk skikkelig freskt.

Det er fremover nå moroa begynner. biggrin.gif

Edited by Nöcke Gunnar, 30 April 2008 - 17:47.

#169 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 30 April 2008 - 08:47

Da er min verre en din, den var i snitt på 130... :-)
Jeg velger meg ny motor jeg...
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#170 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 30 April 2008 - 17:47

QUOTE(Bergum @ 30 Apr 2008, 09:47) <{POST_SNAPBACK}>
Da er min verre en din, den var i snitt på 130... :-)
Jeg velger meg ny motor jeg...

Har du fått sendt søknad om motorbytte til større motor?

#171 vidar

vidar

Vidar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 01 May 2008 - 07:30

Da er den gjennomlest smile.gif fantastisk jobb Gunnar, du får til mye av det som jeg satte igang og fikk blankt avslag fra Suzuki på.

Veldig bra!

Si fra om jeg kan bidra med noe, kjenner en av gutta lokalt i SFRO
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#172 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 May 2008 - 08:43

QUOTE(vidar @ 1 May 2008, 08:30) <{POST_SNAPBACK}>
Da er den gjennomlest smile.gif fantastisk jobb Gunnar, du får til mye av det som jeg satte igang og fikk blankt avslag fra Suzuki på.

Veldig bra!

Si fra om jeg kan bidra med noe, kjenner en av gutta lokalt i SFRO

Det skal jeg. Kan hende SFRO blir siste biten som får puslespillet til å gå opp.

Jeg forhandler med BT nå om de vil godta større dekkdimensjon om det anbefales av SFRO og da kan det bli nyttig å ha noe hjelp.

For å få bilen stabil nok blir det breddet og bilen får antitorsjonsstag bak (det hjelper ikke mye på stabilitet men redder fjærene fra å rulles opp) og et panhard stag foran. Kan ikke fatte annet enn at det må gå an å få til 33" på en stabil og trafikksikker måte.

#173 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 May 2008 - 00:27

Da er det i gang. Det som skal ordnes nå er:

Nedpukking og sandblåse rent ned til metall. Både ramme og karosseriet. Så skal åpningen i hjulbuene kuttes større for å gi plass til større dekk.

Dekk dimensjon 33 x 12,5 - 15
Skivebremser bak med kraftreguleringsventil. (ligger klart)
Samuraiaksling bak som overhales og setter inn LSD. (venter bare på å få igjen en ny etter å ha lånt bort min)
Torsjonsstag på bakakslingen (bestilt)
Samuraiaksling foran som overhales og får ARB og Trail Tough Crom Molybden Stikkakslinger. (ARB og tikkakslinger bestilt)
Ved behov 30 mm spacere (ligger klart)
Panhardstag på forakslingen. (er bestilt)
Trailmaster 50 mm Fjærhevesett. (ligger klart)
Trailmaster gassdempere. (ligger klart)
All øvrig gummi byttes til polyurethane. (er bestilt)
Trailmaster 50 mm Bodylift. (ligger klart)
Vinsj 2200 kg med trådløs fjernkontroll bak (ligger klart)
Vinsj 2200 kg med trådløs fjernkontroll foran (ligger klart)
Ny støtfanger foran (under konstruksjon)
Bushwacker 6" skjermbreddere (ligger klart)
Original kufanger montert foran (på bilen men må av for modding)
Hella 3000 ekstralys 2 stk (ligger klart)
Motor G16b 1600 ccm 96HK med injeksjon (står klar i bukk)
Motorvarmer med kupevarmer og tidsstyring. (står i bilen men skal ut)
Fastmontert batterilader. (samme som forrige)
Dynamo 105 A (bestilt)
Omformer 12V til 230 V 300 Watt. (ligger klart)
Dough Thorley eksosmanifoil og 2" eksosanlegg med katalysator (ligger klart)
Ny clutch dual friction (bestilt)
Servostyring Vitarasnekke (på bilen men må av for oppussing)
Ny styredemper (bestilt)
AC ombygget til air on board med 5liter x 2 tanker under balja (venter til motoren er på plass)
Bikinitopp og Duster (ligger klart)
Snorkel (bestilt selve toppen resten må bygges)

Bart metall skal grunnes med Zinga som gir bedre rustbeskyttelse enn varmgalvanisering etter tester. Så IsoGrunn og MetallDefender der det er mye slitasje.

Så skal den lakkeres i GUL farge. For meg er det GUL som gjelder på samme måte som en Ferrari er rød.

Hvis jeg får bilen på veien før midten av august er jeg kjempefornøyd. Men jeg har et par uker ferie nå og så har jeg fri juni-juli og halve august så jeg har anledning til å holde på i det meste av sommeren.

Jeg skal konsentrere meg på akslinger og ramme samt undersiden av balja. Får jeg dårlig tid setter jeg på balja ulakket. Da er det bare å blåse den ren neste sommer og lakkere hvis jeg har tatt undersiden av den i sommer.

Edited by Nöcke Gunnar, 04 May 2008 - 23:54.

#174 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 May 2008 - 21:55

Begynte med å plukke fra hverandre to Samuraiakslinger jeg skal bruke på 413 og det var en skitjobb. Har ikke opplevd at en stikkaksling har sittet så fast noen gang.

Den ene bak ville ikke slippe hylsa. Jeg hang den opp slik at jeg kunne svinge den som en rambukk og festet en kjetting fra stikkakslingen til hengerfestet på Volvoen. Så røsket jeg til noen ganger så hardt at Volvoen flyttet faktisk litt på seg, men da slapp den også. Så jeg gikk på trynet overende.

Rambukk_stikkaksling.JPG

Siden bilen blir stående en stund orker jeg ikke at det er masse griseri og søl under den. Jeg skal stadig inn under bilen og selv om jeg har liggetralle med hjul så vil jeg ha det rent. Jeg legger derfor en tykk papp på gulvet og dersom jeg søler noe olje så kutter jeg vekk den biten og taper inn en ny bit. Da er det rent og fint der hele tiden.

Klart_gulv.JPG

Da er det bare å få bilen på plass og jekke den opp. Jeg vemter med å tå av hjula selv om jeg har jekket opp for det er mulig jeg skal trille ut ramma. Men på bukkene får jeg bedre arbeidshøyde og det er lettere å komme til under. Så er det bare å begynne å tappe av væsker og olje.
Dører, targabøyle og panser er allered fjernet samt sidesete og litt annet småpjusk.

Bil_oppstilt_tapping_frostveske.JPG

Siden en annen ivrig 413 entusiast kjørte i stkker clutchen sin måtte jeg plukke frem en som jeg ikke hadde bruk for slik at han kunne få tak i en litt raskt. Da var det å dra fram en palle med motor og girkasse og plukke ut. Det er denne girkassa jeg skal bruke selv. Motoren på bildet er meegeet god og den skal jeg forsøke å selge til en eller annen for langt under selvkost. Men det er vist ingen som vil ha seg en bra motor.

Motor_p__pall_G13.JPG

Jeg har gjort noen forsøk med sandblåsing for å se hva resultatet ble og hvor effektivt det er. Kjøpte nytt blåsehode i dag som måtte testes. Meget bra. Og det går utrolig raskt. Men det støver noe så inne i ufattelig.
Strålen er passe stor og lett å styre og ta inn til kanter der en må være litt forsiktig. Og det blir rent med stor R.

Aksling_test_sandbl_sing.JPG Knokkelhus_test_sandbl_sing.JPG

Så langt kom jeg i dag. Det begynner å bli fremdrift men det er fryktelig mye som må ordnes til før jeg kommer igang. Det måtte ryddes plass og settes slik at jeg får tak i ting pluss at en masse måtte bæres opp på loftet i garasjen. Der har jeg hovedlager av deler jeg skal bruke.

H_yre_side_foran_uten_framskjerm.JPG

Det ser ikke ut til å være særlig alvorlig rust. Litt bekymring er det at denne bilen ble godkjent uten anmerkning på PKK for ett år siden. Rett før salg. Med tydelig brudd i et tverrstag i ramma. Pluss at Bumpstoppene fremme manglet.

Slik står bilen i natt. I morgen tar jeg den andre skjermen og så hiver jeg ut motor og girkasse. Bruker elefant-løft, snabelheis eller hva pokker det heter.

#175 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 07 May 2008 - 00:22

pyse.....

på den gule SJ'en løfta jeg motoren inn alene, før karosseriet vat på plass devil.gif

nei ei elefantkran er et utrolig nyttig og flott verktøy

bruker stort sett det, men akkurat da hadde jeg ikke det for hånden

#176 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 May 2008 - 08:12

QUOTE(sven @ 7 May 2008, 01:22) <{POST_SNAPBACK}>
pyse.....

på den gule SJ'en løfta jeg motoren inn alene, før karosseriet vat på plass devil.gif

nei ei elefantkran er et utrolig nyttig og flott verktøy

bruker stort sett det, men akkurat da hadde jeg ikke det for hånden

Takk for den. tongue.gif

Jeg har løftet ut motor med girkasse fra suki en gang. Rygget henger inn til fronten og løftet og slepte ut motoren. Da jeg ringte deg Sven og spurte om råd. smile.gif At jeg ikke ødela ryggen er et under for det var for tungt. Den helvetes multippel sklerosen sad.gif min gjør heller ikke at jeg får særlig mye ekstra krefter i armer og ben. Når jeg anstrenger meg max får jeg plutselig et punkt hvor kraften bare forsvinner. Da er det kjipt å stå der med en motor.

Men jeg bruker også denne opp-pussingen som trening på å bruke fingrene og ta i litt tunge løft og holde meg i bevegelse.

I dag skal motoren ut. Kanskje får jeg løftet av balja også. whistle.gif wink.gif

#177 ZukiJack

ZukiJack

Huffroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 07 May 2008 - 08:43

Kan du bare gi meg en kjapp forklaring på hvor alle skruene sitter for å skru forskjermene av fra karosseriet? Im ikke alt for lenge...håper jeg at jeg også må gjøre det... rolleyes2.gif

#178 McZuk

McZuk

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 07 May 2008 - 20:55

2 stk bak batteri, spylervæske beholderen
3 stk på underside mot balje
2stk på hver side oppe og 2stk nede på front maske (helt ytterst) må ta vekk grill i tillegg
I stk på hver side bolt til ramme under lyktene
ikke glem alle ledninger og slanger som er feste i skjermene
Tror det var alle

#179 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 May 2008 - 20:58

QUOTE(McZuk @ 7 May 2008, 21:55) <{POST_SNAPBACK}>
2 stk bak batteri, spylervæske beholderen
3 stk på underside mot balje
2stk på hver side oppe og 2stk nede på front maske (helt ytterst) må ta vekk grill i tillegg
I stk på hver side bolt til ramme under lyktene
ikke glem alle ledninger og slanger som er feste i skjermene
Tror det var alle

1 stk inne i dørkarmen
2 stk som går gjennom nedre dørhengsle

#180 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 May 2008 - 21:55

Da er begge forskjermer tatt av. Eksosanlegget er løsnet. Synd egentlig at jeg har et nesten nytt eksosanlegg som jeg ikke får benyttet videre. Men har plukket det pent av uten å ødelegge noe som helst på det. Anyone?

Hele dasjbordet er tatt ut. Pedaler, ratt og rattstamme, bremsekraftforsterker er plukket av.

Motoren er skrudd helt løs og klar for utløfting. smile.gif

Da jeg løsnet fremre drivaksling fikk jeg en støkk. ohmy.gif mad.gif Det var like før både det ene og det andre. Krysset var lagret kaputt og gått i oppløsning. Inngående aksling på fordelingskassa er helt løs. Kan trekkes ca 35 mm inn/ut i kassa pluss en slark på ca 15%. Den henger rett og slett og slenger. Ikke rart det har bråket jævli. Jeg var sikker på at det bare var lager i girkassa.

Godt jeg har ei ekstra transferkasse jeg kan sette på til jeg får overhalt denne kassa. Må få overhalt mellomaksling ut fra girkassa også. Må rote litt rundt og se om jeg kan ha en liggende som jeg kan bruke inntil jeg bytter ut alle mellomakslingene.

Sånn ser bilen ut nå, og rotet hoper seg opp på arbeidsbenken men jeg forsøker henge på plass verktøyet hver kveld så jeg går ikke fra det som her med halve tavla tom biggrin.gif

DSC02511.JPG DSC02502.JPG

Det fremre tverrstaget er såpass skadet av rust på venstre side med tretthetsbrudd og det hele. Kommer til å kappe det inntil ramma på begge sider og fjerne det helt. Så får jeg sveiset inn et nytt med tilsvarende dimensjon. Blir mer solid med et helt rør enn å begynne å skjøte og surre.

På det elektriske anlegget var det surret og koblet noe fryktelig. Tydeligvis av en fargeblind bilelektriker. Godt det finnes avbitere. Klipper vekk det meste og lager nytt siden jeg skal legge inn mye nytt samtidig med at jeg monterer ny motor og injeksjon.

Spørsmålet er om jeg blir ferdig til 15.de august?? Jeg tror jeg rett og slett må begynne ferien nå med en gang og holde på frem til treffet i august for å bli ferdig. biggrin.gif biggrin.gif

Tar i alle fall ei uke til nå siden jeg er godt i gang. Bestilte rustfjerner, zink og litt ymse i dag.

Prioriterer å sandblåse akslingene først.