Gå til innhold

Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#201 Monster Teddy

Monster Teddy

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 857 Innlegg:

Posted 25 May 2008 - 00:40

Utruli spennende å følge med Gunnar!
har selv fjernet front på karosseriet før. var ikke mye arbeid men mye rust og noen løvetann hehe. skal kjøres uten fron uansett.
den ny innkjøpte bilen, har jeg lyst å ta karosseriet også, men jeg frykter mye rust og råte. og inni førerhuset. og planet er det nokså rustet hehe.
Imponert biggrin.gif
IPB Image

"Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

#202 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 May 2008 - 19:29

QUOTE(Monster Teddy @ 25 May 2008, 01:40) <{POST_SNAPBACK}>
Utruli spennende å følge med Gunnar!
har selv fjernet front på karosseriet før. var ikke mye arbeid men mye rust og noen løvetann hehe. skal kjøres uten fron uansett.
den ny innkjøpte bilen, har jeg lyst å ta karosseriet også, men jeg frykter mye rust og råte. og inni førerhuset. og planet er det nokså rustet hehe.
Imponert biggrin.gif

Om du ikke fjerner rust råte og løvetann så ruster hele skiten opp i løpet av noen veldig få år. Og disse bilene er i ferd med å krabbe oppover i pris. En strøken 413 er verd opp mot 50 tusen om noen få år.

#203 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 June 2008 - 20:31

Da har jeg bestemt meg for hvordan bremsene blir etter ombygging. Vitara servopumpe og hovedpumpe. Vitara calipere foran og 413 calipere bak. Proposjoneringsventil mellom foran og bakhjul monteres inntil hovedpumpa.

Det burde gi tilstrekkelig bremser til den økte effekten/ økte hjustørrelsen.

#204 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 03 June 2008 - 21:51

Du får vel godkjent skiver bak og regne eg med smile.gif
Vil ikke innpresset forandre seg med å sette skiver bak?

Edited by terje takras, 03 June 2008 - 21:52.

#205 ShuDuck

ShuDuck

x-mod og pirat...

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 03 June 2008 - 22:11

Tror det er en god løsning angående bremser, du skal ikke ha skiver fra lang vitara også, de er vel ventilerte om jeg ikke husker feil..

Blir litt breiere bak med skivebremser ja, men det er bare tykkelsen på trommelen, eller tykkelsen på adapteret om man kjøper et kit
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!

Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#206 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 June 2008 - 07:36

QUOTE(terje takras @ 3 Jun 2008, 22:51) <{POST_SNAPBACK}>
Du får vel godkjent skiver bak og regne eg med smile.gif
Vil ikke innpresset forandre seg med å sette skiver bak?

Hva tenker du på med innpresset? Det er noe en måler på felgen og ikke på akslingen så vidt jeg vet. Eller mener du sporvidden?

Ja sporvidden skal uansett endres på denne og den er godkjent endret til ikke oppgitt verdi. men skal måles opp ved godkjenning/visning av bilen siden samurai ikke har oppgitt noen sporvidde i typegodkjenningen.

QUOTE(ShuDuck @ 3 Jun 2008, 23:11) <{POST_SNAPBACK}>
Tror det er en god løsning angående bremser, du skal ikke ha skiver fra lang vitara også, de er vel ventilerte om jeg ikke husker feil..

Blir litt breiere bak med skivebremser ja, men det er bare tykkelsen på trommelen, eller tykkelsen på adapteret om man kjøper et kit

Jeg skal se hvordan det går med vanlige skiver først for jeg har fire splitter nye skiver til 413 liggende. Ved riktig innstilte bremser burde de være gode nok.

#207 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 June 2008 - 15:14

I dag er jeg endelig ferdig med å plukke ned bilen.

Bilder kommer.

Nå er ramma helt renset for alle deler. Ramma skal spyles innvendig med høytrykk som brukes til å spyle gjennom rør med. Høytrykk utvendig før jeg setter på sandblåsing og behandling med atomisert Zinga zink.

Ramma skal så lakkes signalgul før jeg begynner sette på plass igjen deler.

Har plundret litt oppe i hodet mitt med bremsesystemet, men det ser det ut til at jeg har en løsning på nå i samspill med Svein.

Setter på bremseforsterker (klokke) fra Jimny og hovedsylinder fra Subaru WRC. Det må til for å øke kraften og for å øke volumet som pumpes ut.

Vitara calipere foran og 413 calipere bak.

For å tune inn setter jeg en 2-linjer original suzuki kraftfordelingsventil på de to bremserørene som går til bakhjulene.

Da skulle jeg få bedre bremser med optimale justeringsmuligheter.

#208 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 June 2008 - 23:09

Da er nedplukkingen ferdig. Det er mange andre prosjekt som går samtidig så det stopper opp litt i blandt.

Nå blir det vasking, spyling, sandblåsing, grunning og lakkering av deler før de settes på igjen. Det er svært få deler som blir satt rett tilbakeuten at det skal gjøres noe med dem.

Nå skal mye av jobben en stund gjøres ute i partyteltet før oppbyggingen/sammenmonteringen blir gjort inne i garasjen igjen. Da har S60 fått plass i garasjen igjen. 850 får stå ute frem til jeg får solgt den.

DSC02614.JPG Det er ikke mye igjen på ramma her. Bare litt bremserør.

DSC02610.JPG

DSC02606.JPG
En viss østfolding hadde glede av å mobbe min metode for å rengjøre en bensintank. Setter stor pris på om vedkommende kan vise meg bunnpluggen og fortelle hvordan den fjernes. biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif

DSC02617.JPG
Den blå ringen er et adapter som skrues inn mellom blokka og oljefilteret. Gir plass til 4 ulike følere som oljetrykk, temp og hva annet en kan måle i oljen. Jeg skal sette inn en trykkmåler, men det er mulig jeg monterer den i motorrommet og ikke inne i bilen. Time will show.

Edited by Nöcke Gunnar, 07 June 2008 - 23:10.

#209 ShuDuck

ShuDuck

x-mod og pirat...

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 07 June 2008 - 23:47

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 7 Jun 2008, 23:09) <{POST_SNAPBACK}>
meg bunnpluggen og fortelle hvordan den fjernes

høyst uvanlig at du ikke har tappeplugg, så la oss mobbe tanken din uten tappeplugg istedet tongue.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!

#210 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 June 2008 - 08:42

QUOTE(ShuDuck @ 8 Jun 2008, 00:47) <{POST_SNAPBACK}>
høyst uvanlig at du ikke har tappeplugg, så la oss mobbe tanken din uten tappeplugg istedet tongue.gif

Er ikke tappeplugg på den andre tanken jeg plukket av fra en -87 510 heller. Men det er hull i beskyttelsesdekslet til å komme til der tappepluggen skal være.

Jeg skal sandblåse tanken, men lurer på hvordan jeg skal unngå at en gnist skal smelle av restgass inne i tanken.

#211 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 08 June 2008 - 10:45

Bare la tanken ligge i sola etter du har tappa den,det går raskt å få ut dampen da smile.gif
Hvor fikk du den adapterplata???og kan den brukes til oljekjøler?

#212 Lars'ern

Lars'ern

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 08 June 2008 - 16:06

Eller fyll opp tanken med vann, bare sørg for å få tømt den skikkelig etterpå biggrin.gif
Lars'ern

Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#213 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 June 2008 - 20:15

QUOTE(terje takras @ 8 Jun 2008, 11:45) <{POST_SNAPBACK}>
Bare la tanken ligge i sola etter du har tappa den,det går raskt å få ut dampen da smile.gif
Hvor fikk du den adapterplata???og kan den brukes til oljekjøler?

Den er fra Biltema og kostet ikke mange pengene. Men den er ikke egnet til oljekjøler for den gir bare 4 hull inn til oljen for å sette følere i.

QUOTE(Lars'ern @ 8 Jun 2008, 17:06) <{POST_SNAPBACK}>
Eller fyll opp tanken med vann, bare sørg for å få tømt den skikkelig etterpå biggrin.gif

Det er nok det lureste. Har fått samme anbefaling fra Svein54, samt bruke kondensfjerner i tanken etterpå når en skyller den ut med litt bensin.

Jeg er fryktelig skeptisk til å sette på sanblåsestrålen på tanken uten å være sikret mot at det smeller. Noen ganger slår det utrolig lange gnister når jeg sandblåser.

#214 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 June 2008 - 20:41

Jeg skal lage meg en snorkel etter hvert. Akkurat toppen er det vanskelige punktet, det skal skille bort vann og se som noenlunde ut. Ikke bare et rør rett opp som ei gammal pipe fra ei tømmerkoie. Kjøpte en snorkeltopp fra Safari Snorkel i Statene beregnet på Toyota.

DSC02644.JPG

Med store dekk og en del ratting i terreng kan servooljen fort bli i varmeste laget så jeg har tenkt å sette på en liten kjøler på servostyringen. Fant denne lille saken som er akkurat passe. Kommer med det nødvendige av slanger og diverse til montering.

DSC02645.JPG

Siden jeg setter inn en G16 motor i stedet for den originale G13 motoren er det lettvint å bytte motorfester. Kjøpte ett sett fra Petroworks og de er virkelig coole synes jeg. De originale har også en tendens til å ryke på den ene siden. Disse kommer ikke til å gå i stykker. Kanskje de kan overføre litt mer vibrasjon enn de gamle, men noe får en ofre for å få noe som er garantert solid.

DSC02643.JPG DSC02642.JPG

Siden jeg skal ha på vinsj blir den originale dynamoen alt for skranten. Jeg har varmetråder i setene som jeg også har lyst til å koble på for å varme opp hekken litt om vinteren. Før varmen har kommet i motoren er det utrolig deilig å ha varme i setene for meg som er gammel og ikke tåler så mye kulde.
Kjøpte en 105 Amp med feste til å sette på. Pluss hele koblingsnettet til den. (ikke så mange ledninger det da men)

DSC02649.JPG

For å klone sammen G16 motoren og den originale gearkassa kjøpte jeg et Mork adapter av Yakuza. Så i stedet for å borre og gjenge for å tilpasse motor og gearkasse til hverandre nestilte jeg ett sett med de nødvendige skruene fra Petroworks. Gutta på lageret har blingset og pakket med hele settet med adapter. Dermed har jeg en adapterplate til salgs. Noen som trenger?
Settet er veldig flott pakket og beskrevet hvor alle skruene skal benyttes. All honnør til Petroworks for det. En skal være temmelig lost om en ikke får til dette etter den beskrivelsen.

DSC02647.JPG DSC02648.JPG DSC02646.JPG

Edited by Nöcke Gunnar, 09 June 2008 - 11:40.

#215 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 09 June 2008 - 19:13

Da er ramma plukket ren. Tok av bremserørene i dag og høytrykkspylte hele skiten
I utgangspunktet så ramma helt fin ut og jeg trodde ikke det var noe rust på den. Sett bort fra det fremre tverrstaget.

Tok litt feil Startende rustangrep over alt egentlig. Heldigvis ikke noe alvorlig, men litt her og der som absolutt må gjøres noe med. Kjørte gjennom spyling inne i ramma og det kom ut litt møkk, men ikke mye og så bare rent vann. Tror kanskje det står bra til innvendig.

Jeg satser på at det ikke er noen alvorlig rust innvendig og sprøyter inn penetrerende rusthemmende olje. Corrofix først og så spyler jeg ut og sprayer inn Rustkiller. Det bør være så godt jeg får gjort innvendig.

Utvendig blir det sandblåsing. Rustkiller i krokene og så blir det Zinga deretter IsoGrunn og så sprøyter jeg på Signalgul skipsmaling tynnet med korrosjonshemmende tilsetning.

DSC02653.JPG

Rundt bakre støtdemperfeste begynner det å bli rustangrep. Ikke særlig synlig før nedplukkingen og spyling.
DSC02657.JPG DSC02661.JPG

Tverrstaget med utligger for fremre feste til bakfjæra begynner å få solid rust som er i ferd med å begynne å grave.
DSC02659.JPG DSC02660.JPG

Fremre bumpstoppers har rustet til de evige jaktmarker og er bare å få ut skruene fra mutterne og vekk med restene. Må bestille noe nytt å sette inn der.
DSC02662.JPG

Tenkte jeg skulle være korrekt og få sveiset på de nye padsene på akselhylsene på et godkjent verksted. Beskrev jobben og spurte om en ca pris. 810,- kr pr time pluss moms og de regnet med at de ville bruke ca tre til fire timer. 4-5 lapper for å dra 8 sveiser på ca 10 cm hver seg. Bare utvendige enkle sveiser i solid gods.

Drit og dra, dette får jeg en kompis som har fagbrev til å sveise og ferdig med det. Kravet er fagmessig utførelse og da holder fagbrev.

#216 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 10 June 2008 - 07:01

Ser jo MEGET bra ut dette smile.gif
Men blir den klar til august??? wink.gif
Adapterplata kunne kansje vært grei å ha liggende tilfelle jeg må bytte motor en gang....ka skal du ha for den?.

#217 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 June 2008 - 10:24

QUOTE(terje takras @ 10 Jun 2008, 08:01) <{POST_SNAPBACK}>
Ser jo MEGET bra ut dette smile.gif
Men blir den klar til august??? wink.gif
Adapterplata kunne kansje vært grei å ha liggende tilfelle jeg må bytte motor en gang....ka skal du ha for den?.

Jeg tviler nå sterkt på at den blir klar til august. Tiden går alt for fort og jeg har en del andre forpliktelser med vedlikehold på huset som tar tid.

Legger av den plata til deg så kan du tenke på det. Selger den rimelig så jeg blir kvitt den for det er ikke noe poeng å ha den liggende for min del.

Skal begynne blåse på ramma i dag. Håper bare det ikke blir alt for jævli og tidkrevende. Skal ta med en liten gassbrenner og metallskrape for å gå løs på olje/rustbeskyttelse som ligger som ei seig guffe. Den er utrolig slitesterk mot sandblåsing.

Var så dum at jeg fylte silikat på sandblåsetanken og det tapte jeg fire timer på før den var renset igjen. Håper bare jeg slipper flere slike driftstans.

Har blåst med en enkel Biltema sak i dag og brukt silikat. Den fungerer egentlig utrolig bra og forbruket er ikke ille.

Problemet er den seige guffa av rustbeskyttelse. Varmer med en gassbrenner og skraper av, men det er utrolig kjedelig jobb. Men det går fremover.

Må bare kjøre til Hamar, 45 min hver veg, for å kjøpe mer silikat. Prøve med 8 sekker og se hvorlangt det rekker. Etter hvert som det fylles opp på gulvet skal jeg se om jeg kan feie det opp og resurkulere litt.

Edited by Nöcke Gunnar, 10 June 2008 - 14:08.

#218 ShuDuck

ShuDuck

x-mod og pirat...

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 10 June 2008 - 15:04

stå på, du rekker det helt sikkert biggrin.gif i forfjor ble bilen min satt sammen samme dag som vi skulle på suzukitreff tongue.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!

#219 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 June 2008 - 15:57

QUOTE(ShuDuck @ 10 Jun 2008, 16:04) <{POST_SNAPBACK}>
stå på, du rekker det helt sikkert biggrin.gif i forfjor ble bilen min satt sammen samme dag som vi skulle på suzukitreff tongue.gif

Får jeg det til blir det nok ikke med særlig større margin enn det. Det som tar tid er at jeg har gått på dette litt for mye på detaljnivå.

Men det jeg gjør vil jeg helst gjøre skikkelig. Å rense ramma sånn halvvegs og la det stå til slik at det ser likedan ut om et par år er bortkastet arbeid.

Nå håper jeg den holder i nærmere 20 år igjen og da blir det ikke mitt problem neste gang.

#220 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 10 June 2008 - 17:07

Dersom andre/fleire treng adapterplater har eg fortsatt plater igjen..

Edited by yakuza, 10 June 2008 - 17:07.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)