Gå til innhold

Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#221 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 June 2008 - 19:06

QUOTE(yakuza @ 10 Jun 2008, 18:07) <{POST_SNAPBACK}>
Dersom andre/fleire treng adapterplater har eg fortsatt plater igjen..

Markedet mettes vel kanskje for en periode. Det er vel begrenset hvor mange ombygginger det blir. Det blir nok bare færre og færre 413 på vegen etter hvert.

Skogsbilene blir vel heller bygget om med andre motorer enn G16 og original gearkasse.

Når jeg ser hvor angrepet min bil er av rust, en bil som på overflata så ganske så bra ut gir det meg noen tanker. I løpet av 5 år tror jeg antallet 413 på vegen er sterkt redusert. Da har rett og slett baljene rustet i stykker, pluss støtdemperfestene på ramma. Selve ramma tror jeg er motstandsdyktig mot rust og lever lenge. Ser ikke ut til å være noe rust innvendig.

Noen som har aning om hvordan ramma er behandlet innvendig? Noen som noengang har kuttet opp ei ramme og kikket?

#222 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 June 2008 - 19:23

Her har jeg blåst av det aller meste på oversiden. Skal blåse sidene og under i morgen. Har hentet 250 kg silikat i kveld. og så skal jeg ta resten med å smøre på rustdreper, Corrofix.

Da bør det være dønn rent og etter rengjøring er det da klart for to gode lag med Zinga zink.

DSC02668.JPG DSC02669.JPG DSC02670.JPG

DSC02667.JPG DSC02671.JPG

DSC02665.JPG DSC02667.JPG

Attached Thumbnails

• DSC02666.JPG

#223 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 10:37

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 7 Jun 2008, 23:09) <{POST_SNAPBACK}>
En viss østfolding hadde glede av å mobbe min metode for å rengjøre en bensintank. Setter stor pris på om vedkommende kan vise meg bunnpluggen og fortelle hvordan den fjernes. biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Ser ikke problemet jeg devil.gif

Edited by sven, 11 June 2008 - 10:38.

#224 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 14:49

QUOTE(sven @ 11 Jun 2008, 11:37) <{POST_SNAPBACK}>
Ser ikke problemet jeg devil.gif

Nei, klart du ikke gjør det for du har fått øya fulle av bensin etter at du har skrudd ut bunnpluggen.

blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif

#225 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 22:10

Ramma på bilen min er understellsbehandlet. Det er sprutet ei seig guffe utenpå den gule originallakken og under der er det stadig små rustflekker. Ikke noe av betydning, men hvorfor har de ikke gjort skikkelig rent før de har sprøytet på, eller så er behandlingen ikke tett slik at rusten trenger gjennom.

Uansett må guffa av og det er vanskelig å sandblåse den bort uten å sette på så hardt trykk at det begynner å grave i metallet.

Løsningen er varmluftpistol og en smal skarp sparkel. Virker helt ypperlig. Bare blåser på og fjerner guffe fortløpende. Skal legge ut bilde av det senere. Regner med å begynne å sprøyte ramma i løpet av helga.

Blir sikkert samme metode på balja også. Kjedelig jobb, men tror dette blir veldig bra til slutt.

#226 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 12 June 2008 - 01:00

Satt akkurat å leste igjennom tråden her, fy å fela å du får godsnakka med BT smile.gif

Trur ikke du trenger å bekymre deg så mye for korrosjon på ei stund heller..
En må bare motstå fristelsen med å flytte ting med fart smile.gif

Artig lesing!
>>> Min garasje <<<

#227 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 June 2008 - 09:00

QUOTE(Suzuki_KevvE @ 12 Jun 2008, 02:00) <{POST_SNAPBACK}>
Satt akkurat å leste igjennom tråden her, fy å fela å du får godsnakka med BT smile.gif

Trur ikke du trenger å bekymre deg så mye for korrosjon på ei stund heller..
En må bare motstå fristelsen med å flytte ting med fart smile.gif

Artig lesing!

Jeg trenger ikke godsnakke så veldigmed BT. Motor, akslinger, hevesett, BL, servostyring er allerede forhåndsgodkjent. Kufangeren har jeg godkjente papirer på så den er grei. ARB, LSD trenger ikke godkjenning. Forsterkede stikkakslinger likeså.

Skivebremser bak går greit å få godkjent så lenge det er skrudd og ikke sveiset fast fester til calipere sier de på BT. Bytte av bremseservo og calipere foran har jeg tenkt å late som jeg ikke har gjort. "Det er originalt"

Det som blir pes etterhvert blir å få godkjent bilen med større dekk. Det blir mye godsnakking. Jeg må bruke argument med at dette er ikke en vanlig bil lenger,men en særdeles endret spesiell bil og be om at de prøvekjører for godkjenning slik de har anledning til etter regelverket.

Går ikke det får jeg reise et sted hvor det finnes et verksted/institutt som kan godkjenne det og få anbefalingspapirer som jeg kan ta med til BT for å ordne med godkjenning.

Det å flytte ting med fart er ikke så lurt. Har noen skader under bilen som må rettes etter slike manøvre. % mm stål som er brettet dobbelt. Da er det krefter som har vært i sving.

Edited by Nöcke Gunnar, 12 June 2008 - 09:02.

#228 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 June 2008 - 13:04

Fikk noen svar på firmaet bak de rustproduktene jeg har kjøpt inn. Litt lurt.

Fyren driver et enmannsforetak og utgir seg for noe helt annet enn han er. Han har ikke laget eller blandet en skit av det han selger selv. Han importerer alt sammen og så "stjeler" han identiteten til et annet velrenomert norsk firma som driver med produskjson av slike preparater.

Det jeg har kjøpt bruker jeg opp og det ser ut som det virker ok. Glad jeg ikke kjøpte mer for han tar mer enn dobbelt pris av hva andre tar for tilsvarende produkter.

Så jeg kan bare si en ting. Jeg kommer ikke til å handle mer fra NCT. Ikke for at jeg har noe bevis på at produktene er dårlig, men fordi de er dyre og fordi han som driver firmaet er useriøs så det holder.

http://www.ferro-bet.no har samme type produkter til under halve prisen og de har forhandler i nabolaget mitt her på Lillehammer.

Blir skikkelig sur av å bli lurt på den måten. Lurer på om jeg skal besøke en viss fyr. Kunne tatt med baseball kølla og spurt om han spiller baseball. Eller om han har noen forslag til hvordan jeg kan reparere noen stygge sår i ei baseballkølle i aluminium.

For all del. Jeg har inegn bevis for at produktene er dårlige. Heller motsatt. De jeg har testet ser bra ut, men jeg liker ikke måten fyren driver butikk på. Slesk råtten kødd kaller jeg slike folk.

Jeg skal i alle fall ikke skrive noe positivt om firmaet hans noe sted.

Men satser friskt videre med http://www.ferro-bet.no der har jeg sjekket opp firmaet og det holder vann. De føler jeg meg trygge på.

Edited by Nöcke Gunnar, 12 June 2008 - 13:05.

#229 eysteinbjerke

eysteinbjerke

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 14 June 2008 - 22:19

QUOTE(ShuDuck @ 10 Jun 2008, 15:04) <{POST_SNAPBACK}>
stå på, du rekker det helt sikkert biggrin.gif i forfjor ble bilen min satt sammen samme dag som vi skulle på suzukitreff tongue.gif

Også datt den fra hverande på motorveien gjennom Oslo biggrin.gif tongue.gif rofl.gif

-Eystein-

#230 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 June 2008 - 23:05

QUOTE(eybjerke @ 14 Jun 2008, 23:19) <{POST_SNAPBACK}>
Også datt den fra hverande på motorveien gjennom Oslo biggrin.gif tongue.gif rofl.gif

Det skal ikke skje med min. Når den monteres nå er alt sjekket og dobbelsjekket. Alle bolter trekkes til med moment og muttere som er utsatt for vibrasjon får locktite mens kritiske bolter får splint.

Hastverksarbeid går lett galt. Heller venter jeg med å få sammen bilen til neste sommer ennå gjøre noe halvvegs. Eller så kansje jeg tar 6 mnd permisjon for å bedrive hobby.

#231 Benteruden

Benteruden

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 16 June 2008 - 21:31

Ikke for å ta motet fra deg Gunnar, men det ferrobett greiene er ikke bra. Hysj hysj. Det var det ikke jeg som sa... De som driver firmaet pusset opp en gammel hilux vi hadde i firmaet med det greiene der.. gikk vel to år så var bilen akurat like ille. Men det er ikke sikkert de gjorde så grundig arbeide som det du har gjort her. Stå på dette blir bra. Skal bli artig å se på slutt resultatet her. biggrin.gif

#232 ShuDuck

ShuDuck

x-mod og pirat...

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 16 June 2008 - 21:38

QUOTE(eybjerke @ 14 Jun 2008, 22:19) <{POST_SNAPBACK}>

hehe ja.. rolleyes2.gif Det var jo alle boltene på reimhjulet på veiva som knakk tvert av..av alle ting
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!

Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#233 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 June 2008 - 18:24

QUOTE(ShuDuck @ 16 Jun 2008, 22:38) <{POST_SNAPBACK}>
hehe ja.. rolleyes2.gif Det var jo alle boltene på reimhjulet på veiva som knakk tvert av..av alle ting

Hvordan kan de knekke? For få bolter eller dratt til ut av moment? Mekanisk skadde bolter?

Det er nesten godt gjort å få de boltene til å ryke om vi tenker på samme bolter.

#234 ShuDuck

ShuDuck

x-mod og pirat...

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 19 June 2008 - 20:10

tenker nok på de samme, 5 stk på 1.6. Godt gjort? Jepp... Men utrolig flax at regreima holdt seg på plass. Fikk ei stropp av en lastebilsjåfør (som selv hadde en suzuki) og ratta rundt med frua mi og Eystein i halve oslo med lånt 410 og fikk deler. good times biggrin.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!

Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#235 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 June 2008 - 20:49

QUOTE(ShuDuck @ 19 Jun 2008, 21:10) <{POST_SNAPBACK}>
tenker nok på de samme, 5 stk på 1.6. Godt gjort? Jepp...

Godt jobbet. Skal like å se den kopiert. biggrin.gif biggrin.gif

#236 vidar

vidar

Vidar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 24 June 2008 - 20:51

Bruker selv ferro bet, kjøpr fra en lokal fargehandel, det er nok det som holder lj´en i sammen enda:)
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#237 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 June 2008 - 21:03

QUOTE(vidar @ 24 Jun 2008, 21:51) <{POST_SNAPBACK}>
Bruker selv ferro bet, kjøpr fra en lokal fargehandel, det er nok det som holder lj´en i sammen enda:)

Det jeg har funnet ut er at flere forsøker å være til forveksling lik Ferro-bet. Jeg gikk på den til Norwegian Chemical. Om produktene er dårligere tør jeg ikke hevde, men noe av bruksanvisningen er i alle fall tvilsom og sannsynligvis grunnlag for heftige rustangrep etter kort tid.

Det har blitt litt opphold i jobbingen med bilen nå, men jeg kommer sterkere tilbake senere i sommer. Alle delene er på plass så nå er det bare å skru sammen. Etter overflatebehandling da.

Men tviler på at jeg blir ferdig til midten av august.

#238 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 30 June 2008 - 08:55

Papirer, papirer og atter papirer. Dette tror jeg er siste søknad på denne bilen. Men det er en viktig søknad.

Om denne går gjennom har jeg godkjenning på skivebremser rund baut og dekk i dimensjon 31" opp til og med 34" på inntil 10" felgbredde.

Det har vært en del jobb å finne igjen de tüv-papirene, men det var til slutt en på et tysk offroadforum som sendte meg kopier. Takk til Norbert.

Her ligger en kopi av søknaden som er sendt i dag:

Attached File  Bytte_til_33_dekk.pdf   994.9K   920 downloads

#239 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 July 2008 - 21:21

Begynte å sveise på nye pads for fjærene på samuraiakslingene i dag.

Skar av de gamle padsene og under dem var det rustet et bittelite hull i tuben. Nesten ikke til å oppdage. Satte maks strøm på sveiseapparatet og brant vekk der det var for tynt metall. Etterpå med litt redusert strøstyrke la jeg på nytt metall med sveiseapparatet der tuben var svekket.

Har lagt opp litt tykkere enn opprinnelig for å forsterke litt siden jeg har flyttet padsene inn 40 mm. Så har jeg slipt ned overflata slik at den er helt jevn og fin. Lurer på om jeg skal sveise på en "kam" der for å forsterke ytterligere slik at hylsa ikke gir etter ved litt hopping i terrenget. Slik den var hadde den en kraftig reduksjon av styrken.

Sjekket med laser etterpå at hylsa ikke slo seg etter sveisingen.

QUOTE(Benteruden @ 16 Jun 2008, 22:31) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke for å ta motet fra deg Gunnar, men det ferrobett greiene er ikke bra. Hysj hysj. Det var det ikke jeg som sa... De som driver firmaet pusset opp en gammel hilux vi hadde i firmaet med det greiene der.. gikk vel to år så var bilen akurat like ille. Men det er ikke sikkert de gjorde så grundig arbeide som det du har gjort her. Stå på dette blir bra. Skal bli artig å se på slutt resultatet her. biggrin.gif

Det er flere firmaer som er til forveksling like. Det ene firmaet gir anbefalinger på bruken som sannsynligvis fører til elendighet etter kort tid.

Jeg bruker mest sandblåsing. Det er en velprøvd metode i forhold til rustbekjempelse.

#240 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 August 2008 - 22:21

Da ser det ut til at prosjekt rust ender med galvanisering av ramma og eloksering av akslingene.

Egentlig litt tullete, men når jeg først begynner så er det vanskelig å holde igjen.

Litt i tvil om hvor mye jeg skal gjøre med motoren.