Edited by Nöcke Gunnar, 13 August 2008 - 20:20.
Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje
#261
Posted 13 August 2008 - 20:05
#262
Posted 13 August 2008 - 20:19
Forsterking av fjærfestene i ramma og byttet ut det fremre tverrstaget som var drit rustent.
På fjærfestene så har jeg på sjakkelfestene lagt på en forsterkning fremover og en bakover. De gir også stor økning i sideveis stabilitet og styrke. Kanskje ikke så veldig utsatte siden de er veldig tett på ramma, men like greit å ta slike ting nå.
De andre festene hvor fjære sitter direkte i festet er veldig myke. Det ene festet var brettet 90 grader til siden rett nedenfor skruehullet. Hele festet var skjøvet flere centimeter til siden. Når jeg merket hvor lett det var å banke dem sidelengs er det helt klart at om disse skal håndtere 33" dekk må de forsterkes.
Har benytte to ulike løsninger.
Foran har jeg gjort slik.
Kappet vekk alt metallet utenfor festet siden det likevel var rusthull der på den ene siden. Sveiset på vinkeljern 40 x 40 mm på innside og utside. Tror det styrker det tilstrekkelig.
I "hullet" midt i festet er det gravrust på begge sider. Det skal jeg bare kutte bort og la være åpent. Ser ikke noe behov for å sveise igjen den åpningen.
Bak har jeg valgt en litt annen løsning siden festet sitter littanderledes der.
Sveiser på en vinkel i bakkant tvers over festet og fikserer begge vingene til dette. Banket litt på det og det var blitt vesentlig stivere.
Ellers var det hovedmenyen i dag. Det fremre runde tverrstaget. Pill rustent og brudd inne i den ene rammevangen. For å gjøre det hele enklere har en eller annen tulling drevet og fiklet med et sveiseapparat inne i ramma. Grisejobb å ta igjen. Klarte å sette fyr på kjeledressen mens jeg holdt på også, med vinkelsliperen. Brant et digert hull i skrittet, men fikk varmet meg litt nedentil i alle fall.
Setter inn et rør med samme ytre diameter som det originale, men litt tykkere gods. I morgen skal jeg sette på forsterkninger på siden som fester til vinsjen.
Som du ser på det siste bildet hadde jeg to firkantrør sveiset på for at ikke det skulle oppstå vridninger i ramma mens jeg byttet fremre staget. På dette bildet er det ene fjernet
Diverse fester som er rustskadet har jeg også fikset litt på. I morgen skal jeg snu ramma rundt og gå over det som er på oversiden.
Så i morgen er siste dagen før den skal sendes til syrebad/rensing og epoxybelegg.
Edited by Nöcke Gunnar, 13 August 2008 - 20:23.
#263
Posted 13 August 2008 - 21:28
Den jeg bygger rørbil ut av er fra en 84 mod 410 som har liggi ute rett på bakken i mange år, finnes ikke en eneste rustflekk på den.
#264
Posted 13 August 2008 - 21:41
http://www.offroad.n...showtopic=81865 *supervitara sin garasje*
#265
Posted 13 August 2008 - 21:46
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#266
Posted 13 August 2008 - 21:49
Den jeg bygger rørbil ut av er fra en 84 mod 410 som har liggi ute rett på bakken i mange år, finnes ikke en eneste rustflekk på den.
Denne ramma, bortsett fra fremre tverrstag, så egentlig ikke så ille ut. Det var når jeg begynte fjerne tectylen og skru av deler at driten kom frem.
Derfor har det blitt til syrebad/rensing og Epoxy.
Da bør ramma bli strøken.
#267
Posted 13 August 2008 - 21:59
Derfor har det blitt til syrebad/rensing og Epoxy.
Da bør ramma bli strøken.
hehe kommer til å bli glimrendes
http://www.offroad.n...showtopic=81865 *supervitara sin garasje*
#268
Posted 14 August 2008 - 10:40
jeg har bare et tynt lag med rustbeskyttelse på min, ser egentelig nesten mer ut som bodyskydsmasse... Og det er ikke beskytta i det hele tatt der de pleier ¨å ruste, men så er det ikke noe rust der heller:)
#269
Posted 14 August 2008 - 18:00
Jeg tror du har fanget en vesentlig del av sannheten der. Det er store flak av rust under Tectylen. Tectylen kan være uskadd i overflata men når jeg begynner å pirke i det er det rust under i store flak.
Nå skal det sies at det aller aller meste av rusten er overflaterust som er veldig greit å behandle. Den rusten som er alvorlig er ikke så mange steder og ikke noe av det sitter i selve hovedfirkantrørene som ramma er konstruert på.
Rusten i tverrstaget foran tror jeg kommer av tidligere lure triks og forsøk på å sveise rust. Rustsveising, på dårlig rengjort gods, særlig med pinneapparat og folk som ikke er dyktige til å sveise blir ofte katastrofe på sikt.
Men rust eller ikke rust betyr ikke så mye lenger for min ramme. Den er nå fikset og klar og leveres til bs-teknikk for behandling i morgen.
Angående hvor lenge de antok det ville gå før det ville begynne å dukke opp ny rust på ramma svarte de bare. "Det holder i din tid." En kan vel anta at denne behandlingen holder lenger enn slik det kom fa fabrikken. Skal vi si 30 år.
Jeg vil vel bare anbefale andre å ta en titt på rammene sine. Jeg var innom skroten og kikket på et par sukier jeg har levert der tidligere og gjett hva? Det var faktisk stort sett samme rusten på dem når jeg bare visste nøyaktig hvor jeg skulle kjøre på med en skarpslipt skrutrekker. Så det at det ikke er rust på SJ rammene er kanskje ikke helt å stole på lenger. De er tross alt begynt å komme godt opp i pensjonistalder og faller fra etter hvert de aller fleste.
Og det er stort sett rusten som tar dem. Og rust kan det gjøres noe med, jo før jo enklere.
#270
Posted 14 August 2008 - 18:14
Må vel kanskje gjøre det da... :-)
Glad jeg har ei ekstra ramme....
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#271
Posted 14 August 2008 - 21:58
Glad jeg har ei ekstra ramme....
Jeg har sveiset og slipt og jobbet med ramma og kan si at jeg har ei ramma uten rust. Bare overflatepjusk som syrebadet fjerner. Alt av rust som var skadelig er tatt.
Om en stund har jeg ei strøken ramma som er feilfri. HEY
Rundt festene til bakre støtdemperne var det litt rust. Helt til jeg begynte å banke med pigghammer. Det var bare å skjære vekk en masse som var rustet så mye at det var vesentlig svekket.
Det er en dum konstruksjon der med at en nesten ikke kommer til på baksiden.
I morgen er det Oslotur.
#272
Posted 15 August 2008 - 01:08
Kappe hjulbuene sån som jeg gjorde?
Vanskelig å sveise syntes jeg,slår seg heile tia
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#273
Posted 15 August 2008 - 19:43
Kappe hjulbuene sån som jeg gjorde?
Vanskelig å sveise syntes jeg,slår seg heile tia
Jeg skal kappe hjulbuene slik du har gjort. Får sikkert samme problem som deg med at det slår seg.
Så kapper jeg bort kanalene. Hele bunnen av kanalen og 10 cm oppover av siden. Der sveiser jeg inn et grovt 10 x 10 vinkeljern i 5 mm tykkelse. Det stopper et prosjektil fra ei jaktrifle på kloss hold
Ellers blir det massssee rustsveising, rense helt for maling og lakke opp igjen i gul for det er den fargen en får mest plunder med.
Visste du at rød er den vanskeligste fargen å jobbe med når en lakker bil?
Men først nå skal ramma hentes hjem om et par uker. Så er det akslinger, overhale dem komplett og byggeopp et rullende "chassi" så jeg etter hvert kan begynne å montere motor, eksos, drivverk, kjølesystem, forstilling, styring, bremserør og de andre delene som hører til.
#274
Posted 16 August 2008 - 01:13
http://www.offroad.n...showtopic=81865 *supervitara sin garasje*
#275
Posted 16 August 2008 - 06:46
Jeg skal kikke litt mer på ledningene du nevnte. Grå med gul er felles for flere sensorer og jeg vil tro det er jordingen. Rød med stripe er strømforsyningen til sensoren.
Disse sensorene har ikke noen pluss og minus side som jeg vet om men det skal jeg sjekke. De fungerer jo rett og slett med en resistor som endrer motstand etter som temperaturen endrer seg og da spiller det ingen rolle om strømmen går den ene eller andre veien.
#276
Posted 16 August 2008 - 07:20
Jeg kommer ikke til å kunne kjøre med bilen min før i slutten av juni neste år. Du bør være ferdig leenge før det
#277
Posted 16 August 2008 - 08:15
http://www.offroad.n...showtopic=81865 *supervitara sin garasje*
#278
Posted 16 August 2008 - 10:15
Bra du gjør skikkelig arbeid med en gang...ikke som meg som har tidsfrist pga at bilen må brukes fram og tilbake fra jobb.
Det værste som fins er oppadarbeid pga dårlig arbeid...taper mye penger på det.
Du kan jo begynne som bilmekaniker når du er ferdig med suzukien...krever litt kunskaper og det ser jeg du har
Bilen din blir nok den best resturerte suzukien i norge,ingen tvil på det.
Blir litt kjipt om det kommer en gammel mann med flosshat og knuser bilen din i ei rundkjøring...eller du velter den i skogen.
Kan man få forsikring på bilen som dekker skadene på så gammel bil?
Vet du kan får slik forsikring vist bilen er veteranbil
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#279
Posted 16 August 2008 - 12:08
Du kan hos mange få en entusiast forsikring.
Ellers kan man vel forsikre alle slags biler for astronomiske summer om
man vil, bare man kan betale for det.
#280
Posted 16 August 2008 - 13:28
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt







