Gå til innhold



Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#261 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 20:05

Hva skjedde

Edited by Nöcke Gunnar, 13 August 2008 - 20:20.


#262 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 20:19

Har jobbet i garasjen i dag. Stålarbeid.

Forsterking av fjærfestene i ramma og byttet ut det fremre tverrstaget som var drit rustent.

På fjærfestene så har jeg på sjakkelfestene lagt på en forsterkning fremover og en bakover. De gir også stor økning i sideveis stabilitet og styrke. Kanskje ikke så veldig utsatte siden de er veldig tett på ramma, men like greit å ta slike ting nå.

DSC02812.JPG


De andre festene hvor fjære sitter direkte i festet er veldig myke. Det ene festet var brettet 90 grader til siden rett nedenfor skruehullet. Hele festet var skjøvet flere centimeter til siden. Når jeg merket hvor lett det var å banke dem sidelengs er det helt klart at om disse skal håndtere 33" dekk må de forsterkes.

Har benytte to ulike løsninger.
Foran har jeg gjort slik.
Kappet vekk alt metallet utenfor festet siden det likevel var rusthull der på den ene siden. Sveiset på vinkeljern 40 x 40 mm på innside og utside. Tror det styrker det tilstrekkelig.

DSC02817.JPG DSC02816.JPG
I "hullet" midt i festet er det gravrust på begge sider. Det skal jeg bare kutte bort og la være åpent. Ser ikke noe behov for å sveise igjen den åpningen.

Bak har jeg valgt en litt annen løsning siden festet sitter littanderledes der.
Sveiser på en vinkel i bakkant tvers over festet og fikserer begge vingene til dette. Banket litt på det og det var blitt vesentlig stivere.

DSC02822.JPG

Ellers var det hovedmenyen i dag. Det fremre runde tverrstaget. Pill rustent og brudd inne i den ene rammevangen. For å gjøre det hele enklere har en eller annen tulling drevet og fiklet med et sveiseapparat inne i ramma. Grisejobb å ta igjen. Klarte å sette fyr på kjeledressen mens jeg holdt på også, med vinkelsliperen. Brant et digert hull i skrittet, men fikk varmet meg litt nedentil i alle fall.

Setter inn et rør med samme ytre diameter som det originale, men litt tykkere gods. I morgen skal jeg sette på forsterkninger på siden som fester til vinsjen.

DSC02818.JPG DSC02820.JPG
Som du ser på det siste bildet hadde jeg to firkantrør sveiset på for at ikke det skulle oppstå vridninger i ramma mens jeg byttet fremre staget. På dette bildet er det ene fjernet

Diverse fester som er rustskadet har jeg også fikset litt på. I morgen skal jeg snu ramma rundt og gå over det som er på oversiden.
Så i morgen er siste dagen før den skal sendes til syrebad/rensing og epoxybelegg.

Edited by Nöcke Gunnar, 13 August 2008 - 20:23.


#263 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 21:28

Første gang jeg har sett en så rusten SJ ramme...

Den jeg bygger rørbil ut av er fra en 84 mod 410 som har liggi ute rett på bakken i mange år, finnes ikke en eneste rustflekk på den.
Tlf: 98883546

#264 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 21:41

var vel ikkje så mye russt på selve ramma di vel? men er jo altids noe å ta tak i tongue.gif hehe, er sikkert litt på min også men,, tar det når jeg en gang skal rust sveis bilen jeg... hehe

#265 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 21:46

Du er nøye du, veldig nøye biggrin.gif he he Looking goooood....Gleder oss til å se denne ferdig dribble.gif
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#266 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 21:49

QUOTE(Roar Hovet @ 13 Aug 2008, 22:28) <{POST_SNAPBACK}>
Første gang jeg har sett en så rusten SJ ramme...

Den jeg bygger rørbil ut av er fra en 84 mod 410 som har liggi ute rett på bakken i mange år, finnes ikke en eneste rustflekk på den.

Denne ramma, bortsett fra fremre tverrstag, så egentlig ikke så ille ut. Det var når jeg begynte fjerne tectylen og skru av deler at driten kom frem.

Derfor har det blitt til syrebad/rensing og Epoxy.

Da bør ramma bli strøken.

#267 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 21:59

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 13 Aug 2008, 22:49) <{POST_SNAPBACK}>
Denne ramma, bortsett fra fremre tverrstag, så egentlig ikke så ille ut. Det var når jeg begynte fjerne tectylen og skru av deler at driten kom frem.

Derfor har det blitt til syrebad/rensing og Epoxy.

Da bør ramma bli strøken.


hehe kommer til å bli glimrendes biggrin.gif

#268 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 14 August 2008 - 10:40

kan være nettopp dårlik jobb i forbindelse med tectyleringa som har fanget inne fuktighet og drit som har gjort at ramma til gunnar har rusta der den har gjort...

jeg har bare et tynt lag med rustbeskyttelse på min, ser egentelig nesten mer ut som bodyskydsmasse... Og det er ikke beskytta i det hele tatt der de pleier ¨å ruste, men så er det ikke noe rust der heller:)


#269 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 August 2008 - 18:00

QUOTE(sven @ 14 Aug 2008, 11:40) <{POST_SNAPBACK}>
kan være nettopp dårlik jobb i forbindelse med tectyleringa som har fanget inne fuktighet og drit som har gjort at ramma til gunnar har rusta der den har gjort...


Jeg tror du har fanget en vesentlig del av sannheten der. Det er store flak av rust under Tectylen. Tectylen kan være uskadd i overflata men når jeg begynner å pirke i det er det rust under i store flak.

Nå skal det sies at det aller aller meste av rusten er overflaterust som er veldig greit å behandle. Den rusten som er alvorlig er ikke så mange steder og ikke noe av det sitter i selve hovedfirkantrørene som ramma er konstruert på.

Rusten i tverrstaget foran tror jeg kommer av tidligere lure triks og forsøk på å sveise rust. Rustsveising, på dårlig rengjort gods, særlig med pinneapparat og folk som ikke er dyktige til å sveise blir ofte katastrofe på sikt.

Men rust eller ikke rust betyr ikke så mye lenger for min ramme. Den er nå fikset og klar og leveres til bs-teknikk for behandling i morgen.

Angående hvor lenge de antok det ville gå før det ville begynne å dukke opp ny rust på ramma svarte de bare. "Det holder i din tid." En kan vel anta at denne behandlingen holder lenger enn slik det kom fa fabrikken. Skal vi si 30 år.

Jeg vil vel bare anbefale andre å ta en titt på rammene sine. Jeg var innom skroten og kikket på et par sukier jeg har levert der tidligere og gjett hva? Det var faktisk stort sett samme rusten på dem når jeg bare visste nøyaktig hvor jeg skulle kjøre på med en skarpslipt skrutrekker. Så det at det ikke er rust på SJ rammene er kanskje ikke helt å stole på lenger. De er tross alt begynt å komme godt opp i pensjonistalder og faller fra etter hvert de aller fleste.

Og det er stort sett rusten som tar dem. Og rust kan det gjøres noe med, jo før jo enklere.

#270 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 14 August 2008 - 18:14

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 14 Aug 2008, 19:00) <{POST_SNAPBACK}>
Angående hvor lenge de antok det ville gå før det ville begynne å dukke opp ny rust på ramma svarte de bare. "Det holder i din tid." En kan vel anta at denne behandlingen holder lenger enn slik det kom fa fabrikken. Skal vi si 30 år.


Må vel kanskje gjøre det da... :-)
Glad jeg har ei ekstra ramme....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#271 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 August 2008 - 21:58

QUOTE(Bergum @ 14 Aug 2008, 19:14) <{POST_SNAPBACK}>
Må vel kanskje gjøre det da... :-)
Glad jeg har ei ekstra ramme....


Jeg har sveiset og slipt og jobbet med ramma og kan si at jeg har ei ramma uten rust. Bare overflatepjusk som syrebadet fjerner. Alt av rust som var skadelig er tatt.

Om en stund har jeg ei strøken ramma som er feilfri. HEY biggrin.gif

Rundt festene til bakre støtdemperne var det litt rust. Helt til jeg begynte å banke med pigghammer. Det var bare å skjære vekk en masse som var rustet så mye at det var vesentlig svekket.

Det er en dum konstruksjon der med at en nesten ikke kommer til på baksiden.

I morgen er det Oslotur. whistle.gif

#272 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 01:08

Hva skal du gjøre med balja?
Kappe hjulbuene sån som jeg gjorde?
Vanskelig å sveise syntes jeg,slår seg heile tia dry.gif selv om jeg bare punktet.

#273 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 19:43

QUOTE(terje takras @ 15 Aug 2008, 02:08) <{POST_SNAPBACK}>
Hva skal du gjøre med balja?
Kappe hjulbuene sån som jeg gjorde?
Vanskelig å sveise syntes jeg,slår seg heile tia dry.gif selv om jeg bare punktet.

Jeg skal kappe hjulbuene slik du har gjort. Får sikkert samme problem som deg med at det slår seg.

Så kapper jeg bort kanalene. Hele bunnen av kanalen og 10 cm oppover av siden. Der sveiser jeg inn et grovt 10 x 10 vinkeljern i 5 mm tykkelse. Det stopper et prosjektil fra ei jaktrifle på kloss hold biggrin.gif det er i alle fall grovt nok til å sveise fast side-stepsene i.

Ellers blir det massssee rustsveising, rense helt for maling og lakke opp igjen i gul for det er den fargen en får mest plunder med.

Visste du at rød er den vanskeligste fargen å jobbe med når en lakker bil?

Men først nå skal ramma hentes hjem om et par uker. Så er det akslinger, overhale dem komplett og byggeopp et rullende "chassi" så jeg etter hvert kan begynne å montere motor, eksos, drivverk, kjølesystem, forstilling, styring, bremserør og de andre delene som hører til.

#274 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 16 August 2008 - 01:13

jøsses skal du holde på slik er du jo ferdig før jeg får kobla opp motoren min:P hehe, brukte nesten to timer i dag på og surre litt frem og tilbake og finne ut at alt jeg har gjort mht ledningsnettet mitt tidligere er jo galt:P eller mye av det hvertfall.. men har fått merka det som mangler kontakter nå så er bare og fyre lodde bolten i morra:D hehe.. men blir gøy og se resultatet av ramma di da når den kommer tilbake dribble.gif dribble.gif

#275 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 August 2008 - 06:46

QUOTE(Esbensj @ 16 Aug 2008, 02:13) <{POST_SNAPBACK}>
jøsses skal du holde på slik er du jo ferdig før jeg får kobla opp motoren min:P hehe, brukte nesten to timer i dag på og surre litt frem og tilbake og finne ut at alt jeg har gjort mht ledningsnettet mitt tidligere er jo galt:P eller mye av det hvertfall.. men har fått merka det som mangler kontakter nå så er bare og fyre lodde bolten i morra:D hehe.. men blir gøy og se resultatet av ramma di da når den kommer tilbake dribble.gif dribble.gif


Jeg skal kikke litt mer på ledningene du nevnte. Grå med gul er felles for flere sensorer og jeg vil tro det er jordingen. Rød med stripe er strømforsyningen til sensoren.

Disse sensorene har ikke noen pluss og minus side som jeg vet om men det skal jeg sjekke. De fungerer jo rett og slett med en resistor som endrer motstand etter som temperaturen endrer seg og da spiller det ingen rolle om strømmen går den ene eller andre veien.

#276 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 August 2008 - 07:20

QUOTE(Esbensj @ 16 Aug 2008, 02:13) <{POST_SNAPBACK}>
jøsses skal du holde på slik er du jo ferdig før jeg får kobla opp motoren min:P hehe, brukte nesten to timer i dag på og surre litt frem og tilbake og finne ut at alt jeg har gjort mht ledningsnettet mitt tidligere er jo galt:P eller mye av det hvertfall.. men har fått merka det som mangler kontakter nå så er bare og fyre lodde bolten i morra:D hehe.. men blir gøy og se resultatet av ramma di da når den kommer tilbake dribble.gif dribble.gif


Jeg kommer ikke til å kunne kjøre med bilen min før i slutten av juni neste år. Du bør være ferdig leenge før det

#277 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 16 August 2008 - 08:15

er vel detta med teori og praksis da tongue.gif hehe stemmer skjeldent... hvertfall for meg,,, hehe neida håper på oppstart om ikkje så altr lenge;)

#278 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 16 August 2008 - 10:15

Ramma di har begynt å ruste før du blir fedig med bilen wink.gif
Bra du gjør skikkelig arbeid med en gang...ikke som meg som har tidsfrist pga at bilen må brukes fram og tilbake fra jobb.
Det værste som fins er oppadarbeid pga dårlig arbeid...taper mye penger på det.
Du kan jo begynne som bilmekaniker når du er ferdig med suzukien...krever litt kunskaper og det ser jeg du har smile.gif

Bilen din blir nok den best resturerte suzukien i norge,ingen tvil på det.

Blir litt kjipt om det kommer en gammel mann med flosshat og knuser bilen din i ei rundkjøring...eller du velter den i skogen.
Kan man få forsikring på bilen som dekker skadene på så gammel bil?
Vet du kan får slik forsikring vist bilen er veteranbil

#279 are

are

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 16 August 2008 - 12:08

Jeg kommer og leverer bilen min hos deg om ca. 1 års tid jeg Gunnar biggrin.gif

Du kan hos mange få en entusiast forsikring.
Ellers kan man vel forsikre alle slags biler for astronomiske summer om
man vil, bare man kan betale for det.

#280 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 16 August 2008 - 13:28

Sant det biggrin.gif