Har jobbet litt med bremsesystemet i dag.
Siden jeg skal ha skivebremser på alle fire gir den originale bremsepumpa for lite væske. Dette kommer til syne gjennom at pedalen går nesten i gulvet før den stopper opp.
Løsningen er å sette på ei pumpe som har stempel med større diameter og som samtidig passer på bremsekraftforsterkeren (bremseklokka).
Å bytte hele er en dårlig ide, klokka på 413 er så liten i diameter at det drar med seg en masse andre ombygginger om en setter på ei annen større klokke.
Her henger originalbremsekraftforsterkeren etter sandblåsing og 2 lag zinga sinkspray. Den sprayen er like tykk som halvstivnet betong og av en helt annen kvalitet enn det skvipet Biltema kaller Zinkspray.
Subaru WRX 2003 har jeg tatt deler fra. Eneste problemet er at stempelet i 413 klokka er litt for kort.
Løsningen er å sette inn en lengre skrue, låse med Lock-tite og slipe/polere hodet på skruen rundt og glatt.

,
Det er forskjellige kontakter på ledningene som går til beholderne. Det er alltid greit å ha et intakt ledningsnett så jeg kobler kontakten fra Subaru sin beholder inn på ledningen som går fra originalpumpa og inn på ledningsnettet. Et problem er at det går tre ledninger ut fra originalbeholderen. En sort som går til jord, en Rød med sort stripe som går rett til varsellampa i instrumentene og en hvit med rød stripe. Den er ikke tegnet inn på noe koblingsskjema jeg har så det er en ledning jeg bare må følge gjennom strømpene og finne ut av hvor går og hvilken funksjon den har. Den er koblet sammen med den røde med sort stripe slik at det er en ledning som gir signal ved lavt nivå på bremsevæske.
Det er litt forskjell på pumpene. Originalpumpa har begge uttakene mot venstre, mens Subaru har en rett opp i front og mot høyre bakerst. Her må bremserørene modifiseres litt for å passe innpå. Dette tilpasser jeg når jeg skal montere bremserørene.
For å unngå at bakbremsene tar alt for kraftig og låser bakhjula med en gang har jeg anskaffet en justerbar bremseventil. Original Suzuki 2-løps justerbar bremsekraftforserker som sitter på de modellene som kommer med skivebremser bak.
På min bil er bremsene koblet slik at den ene kretsen virker på høyre forhjul og venstre bakhjul mens den andre virker på venstre forhjul og høyre bakhjul. De nyere 413 og Samuraiene har en krets foran og en krets bak og de har derfor kun ett rør som går til bakakslingen og benytter en 1-løps reduksjonsventil.
Edited by Nöcke Gunnar, 08 August 2008 - 20:43.