Gå til innhold



Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#241 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 04 August 2008 - 19:11

Ingen tvil gunnar.......en snurrer på manifoilden biggrin.gif
Er ikke så dyrt det wink.gif
Kansje du kan komme med noe papirer som kan godkjenne sukier med turbo??? smile.gif
Noe nye bilder på gang?

#242 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 August 2008 - 22:25

QUOTE(terje takras @ 4 Aug 2008, 20:11) <{POST_SNAPBACK}>
Ingen tvil gunnar.......en snurrer på manifoilden biggrin.gif
Er ikke så dyrt det wink.gif
Kansje du kan komme med noe papirer som kan godkjenne sukier med turbo??? smile.gif
Noe nye bilder på gang?

en propell på eksosen er fryktelig fristende og kanskje en liten beholder ved siden av.

Kanskje jeg får begynne å jobbe med en propellgodkjening biggrin.gif Det blir et fryktelig prosjekt tror jeg.

#243 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 04 August 2008 - 23:27

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 4 Aug 2008, 23:25) <{POST_SNAPBACK}>
en propell på eksosen er fryktelig fristende og kanskje en liten beholder ved siden av.

Kanskje jeg får begynne å jobbe med en propellgodkjening biggrin.gif Det blir et fryktelig prosjekt tror jeg.



man hadde vært fett da:D hehe sikkert en del folk som hadde fulgt etter hvis du hadde fått det godkjent whistle.gif
hehe, men sånn juice box som de selger på ebay te insprøytnings motorer (geo tracker og vitara, osv) er det bare piss.? føler ikkje jeg har veldig tiltro til noe som koster 200 kr levert heim på døra og skal gi 5-30 hp tongue.gif hehe..

Edited by Esbensj, 04 August 2008 - 23:29.


#244 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 05 August 2008 - 10:20

NOS hadde jeg tenkt å sette i maximan min,50 hk
Billigere en turbo.
Får sett til 6000,-
Enkelt å montere er det og.

#245 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 August 2008 - 22:10

QUOTE(terje takras @ 5 Aug 2008, 11:20) <{POST_SNAPBACK}>
NOS hadde jeg tenkt å sette i maximan min,50 hk
Billigere en turbo.
Får sett til 6000,-
Enkelt å montere er det og.


Men skal jeg begynne med motoren må jeg ha inn smidd veiv, stenger og stempel ellers går det litt for raskt nedenom og hjem.

#246 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 07 August 2008 - 16:22

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 6 Aug 2008, 23:10) <{POST_SNAPBACK}>
Men skal jeg begynne med motoren må jeg ha inn smidd veiv, stenger og stempel ellers går det litt for raskt nedenom og hjem.

kan jo se om du får tak i en sånn motor:

If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#247 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 07 August 2008 - 21:34

En F6Amed turbo:)

tror nok den varver bra, men den trekker nok ikke videre bedre enn en original 410


#248 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 August 2008 - 21:52

QUOTE(sven @ 7 Aug 2008, 22:34) <{POST_SNAPBACK}>
En F6Amed turbo:)

tror nok den varver bra, men den trekker nok ikke videre bedre enn en original 410


Jeg nøyer meg med motoren jeg har. Tuner den til ca 125HK og er fornøyd med det. Sports-Innsug, ny manifoil med 2" eksos og lettere porting får holde. Letter svinghjul (nærmere 10 kg) og lettere remhjul, fjerner vifta dermed har jeg drøyt 20 HK ekstra.

Har så mye jobb foran meg at noe mer omfattende får vente. Selv om en liten propell hadde vært morsomt.

#249 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 07 August 2008 - 21:55

QUOTE(sven @ 7 Aug 2008, 22:34) <{POST_SNAPBACK}>
En F6Amed turbo:)

tror nok den varver bra, men den trekker nok ikke videre bedre enn en original 410

orginalt med 42 hk så går det vel ikke så bra nei...

bare å bytte ut turboen det... biggrin.gif

hva med denne her? tongue.gif
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#250 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 07 August 2008 - 22:58

Vil ikke lettere svinghjul gi mindre dreiemoment?

#251 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 07 August 2008 - 23:06

Om du letter svinghjulet for mye vil du få STORE problemer men å få motoren til å gå jevnt....

det er jo massetregheten i svinghjulet som hjelper motoren til å hele tida gå til neste dødpunkt... På escorten min gikk motoren nesten ikke på tomgang, bare harket og spytta..men den var turtallsvillig som h....

hva som skjedde med dreiemomentet vet jeg ikke... vil egentelig ikke tro det har så ille mye å si... for når du gir gass må du uansett øke turtallet på svinghjulet... og sette massen i bevegelse...


#252 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 August 2008 - 08:33

QUOTE(sven @ 8 Aug 2008, 00:06) <{POST_SNAPBACK}>
Om du letter svinghjulet for mye vil du få STORE problemer men å få motoren til å gå jevnt....

det er jo massetregheten i svinghjulet som hjelper motoren til å hele tida gå til neste dødpunkt... På escorten min gikk motoren nesten ikke på tomgang, bare harket og spytta..men den var turtallsvillig som h....

hva som skjedde med dreiemomentet vet jeg ikke... vil egentelig ikke tro det har så ille mye å si... for når du gir gass må du uansett øke turtallet på svinghjulet... og sette massen i bevegelse...


Start en motor i benk uten svinghjul så ser du jo hvor lett den flyr opp i turtall.

Men jeg letter ikke så mye at det gir noe problem med tomgangen. Bare så den reagerer litt kjappere ved pådrag.

#253 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 August 2008 - 20:04

Har jobbet litt med bremsesystemet i dag.

Siden jeg skal ha skivebremser på alle fire gir den originale bremsepumpa for lite væske. Dette kommer til syne gjennom at pedalen går nesten i gulvet før den stopper opp.

Løsningen er å sette på ei pumpe som har stempel med større diameter og som samtidig passer på bremsekraftforsterkeren (bremseklokka).
Å bytte hele er en dårlig ide, klokka på 413 er så liten i diameter at det drar med seg en masse andre ombygginger om en setter på ei annen større klokke.

Her henger originalbremsekraftforsterkeren etter sandblåsing og 2 lag zinga sinkspray. Den sprayen er like tykk som halvstivnet betong og av en helt annen kvalitet enn det skvipet Biltema kaller Zinkspray.
DSC02775.JPG

Subaru WRX 2003 har jeg tatt deler fra. Eneste problemet er at stempelet i 413 klokka er litt for kort.
Løsningen er å sette inn en lengre skrue, låse med Lock-tite og slipe/polere hodet på skruen rundt og glatt.

DSC02779.JPG , DSC02781.JPG

Det er forskjellige kontakter på ledningene som går til beholderne. Det er alltid greit å ha et intakt ledningsnett så jeg kobler kontakten fra Subaru sin beholder inn på ledningen som går fra originalpumpa og inn på ledningsnettet. Et problem er at det går tre ledninger ut fra originalbeholderen. En sort som går til jord, en Rød med sort stripe som går rett til varsellampa i instrumentene og en hvit med rød stripe. Den er ikke tegnet inn på noe koblingsskjema jeg har så det er en ledning jeg bare må følge gjennom strømpene og finne ut av hvor går og hvilken funksjon den har. Den er koblet sammen med den røde med sort stripe slik at det er en ledning som gir signal ved lavt nivå på bremsevæske.



DSC02782.JPG



Det er litt forskjell på pumpene. Originalpumpa har begge uttakene mot venstre, mens Subaru har en rett opp i front og mot høyre bakerst. Her må bremserørene modifiseres litt for å passe innpå. Dette tilpasser jeg når jeg skal montere bremserørene.
DSC02777.JPG


For å unngå at bakbremsene tar alt for kraftig og låser bakhjula med en gang har jeg anskaffet en justerbar bremseventil. Original Suzuki 2-løps justerbar bremsekraftforserker som sitter på de modellene som kommer med skivebremser bak.
På min bil er bremsene koblet slik at den ene kretsen virker på høyre forhjul og venstre bakhjul mens den andre virker på venstre forhjul og høyre bakhjul. De nyere 413 og Samuraiene har en krets foran og en krets bak og de har derfor kun ett rør som går til bakakslingen og benytter en 1-løps reduksjonsventil.

DSC02783.JPG

Edited by Nöcke Gunnar, 08 August 2008 - 20:43.


#254 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 10 August 2008 - 22:23

Hvilken Suzuki finner jeg den ventilen til, og hvordan justeres den? pent smile.gif
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#255 SjDama

SjDama

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 10 August 2008 - 23:06

dette blir bra Gunnar.. regner med det blir noe bremse modifikasjoner på min bil også etter hvert, men må nok få den på veien først shiftyninja.gif


-esbensj

Edited by SjDama, 10 August 2008 - 23:07.


#256 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 August 2008 - 11:01

QUOTE(vidar @ 10 Aug 2008, 23:23) <{POST_SNAPBACK}>
Hvilken Suzuki finner jeg den ventilen til, og hvordan justeres den? pent smile.gif

Jeg kjøpte den fra Petroworks

1 Proportioner valve for 2 line er hva jeg skrev på bestillingen.
Det kan være lurt å legge ved det bildet av den slik at du får akkurat maken.
Eventuelt så kan den bestilles som ettløps også- 1 line.

Den justeres ved at koppen på toppen tas av og under der er det en kraftig fjærbelastet stillskrue på 17 mm eller noe sånn.

Den er i alle fall helt uunnværlig ved ombygging til skivebremser bak.

2 løp inn og 2 løp ut med felles justering på toppen. Har lett etter kopien av fakturaen en stund for jeg husket ikke hvor jeg hadde kjøpt den.

QUOTE(SjDama @ 11 Aug 2008, 00:06) <{POST_SNAPBACK}>
dette blir bra Gunnar.. regner med det blir noe bremse modifikasjoner på min bil også etter hvert, men må nok få den på veien først shiftyninja.gif
-esbensj

Ja, det kan være hyggelig å få kjørt litt også. Jeg får kun skrive søknader, bruke alt for mye penger og sveise, skru ,pusse rust og lakkere dette året.

Når bilen kommer på veien skal jeg kjøre Norge på langs med den. Da skal den til Nordkapp.

Så kan jeg besøke en del Suki entuasiaster på turen og få diskutert litt bil.

#257 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 11 August 2008 - 21:43

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 11 Aug 2008, 12:01) <{POST_SNAPBACK}>
Når bilen kommer på veien skal jeg kjøre Norge på langs med den. Da skal den til Nordkapp.

Så kan jeg besøke en del Suki entuasiaster på turen og få diskutert litt bil.


bare og skrike te når du kommer sørover, da skal kaffe'n stå klar..wink.gif

#258 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 12 August 2008 - 05:38

Hvilke bilmodeller er det som har 1.6l insprut med 95Hk som jeg kan plukke motoren fra?
Har du en liste?
Jeg sliter med å finne motor, og med DK/Tyskland bare noen mil unna, så vil jeg begynne å se på det å finne me bil der å ta med hjem....

Edited by Bergum, 12 August 2008 - 05:41.

________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#259 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 August 2008 - 08:23

QUOTE(Esbensj @ 11 Aug 2008, 22:43) <{POST_SNAPBACK}>
bare og skrike te når du kommer sørover, da skal kaffe'n stå klar..wink.gif

Cola, please !!!

#260 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 August 2008 - 08:39

QUOTE(Bergum @ 12 Aug 2008, 06:38) <{POST_SNAPBACK}>
Hvilke bilmodeller er det som har 1.6l insprut med 95Hk som jeg kan plukke motoren fra?
Har du en liste?
Jeg sliter med å finne motor, og med DK/Tyskland bare noen mil unna, så vil jeg begynne å se på det å finne me bil der å ta med hjem....

Det er i utgangspunktet de som har nord-sør montert G16 du kan hente fra. Vitara.

Om du orker ombyggingen kan du ta fra de som har øst-vest montert G16. Baleno.

Det er litt flytende overganger fra forgasser til trottlebody(halvinj) til MPFI (fullverdig inj med ei dyse til hver sylinder)

Antall HK er også litt varierende fra 82 til 105 etter oppsett på motorstyringen.

Årstall vet jeg ikke. Men husk at påmodeller etter midten av 90-tallet er det elektronisk startsperre og uten motorstyringen, styringen til sperra , tenningslåsen og tenningsnøklene er du lost.

Det dukker garantert opp en motor. Eller så kan du etterlyse en motor her : http://www.bildelsba...&...e8&lang=752