Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje
#181
Posted 07 May 2008 - 22:10
#182
Posted 07 May 2008 - 22:28
før du kapper røret i front, nester du godt fast et firkantrør over og under ramma, dette for at ikke vangene skal kunne bevege seg i forhold til hverandre når du kapper ut tverrøret...
fra tverrøret er det ingenting som holder ramma sammen før traversen bak girkassa, ergo kan både arbeider og noen uhell lett komme til å slå ramma skjev om ikke røret er der.
#183
Posted 07 May 2008 - 22:45
før du kapper røret i front, nester du godt fast et firkantrør over og under ramma, dette for at ikke vangene skal kunne bevege seg i forhold til hverandre når du kapper ut tverrøret...
fra tverrøret er det ingenting som holder ramma sammen før traversen bak girkassa, ergo kan både arbeider og noen uhell lett komme til å slå ramma skjev om ikke røret er der.
Takker..
Jeg skal også skru et jern mellom de to tårnene som forskjermene er montert ned på slik at de ikke forskyver seg. Det har lett for å flytte seg litt på grunn av varmen i stålet under sveising.
Men takker for innspillet for det er så lett å glemme ting når en holder på og så drar en på seg en masse ekstra arbeid.
Det jeg plundrer med er hvordan jeg skal få gjort rent inne i ramma. Lurer på om jeg kan klare å lage et langt sandblåserør med en bøy på fronten slik at jeg kan få sandblåst ramma innvendig.
Nå vil jeg ikke ha noe mer rust. Alt skal forzinkes skikkelig.
Smaken av egen suksess er herlig, men andre fiasko er heller ikke å forakte.
Det er i meste laget. Så det blir fryktelig lang sommerferie i år. Fra nå og frem til treffet minus ca ei uke.
Skal jeg få til dette bare må jeg gjøre det sånn.
Edited by Nöcke Gunnar, 07 May 2008 - 22:42.
#184
Posted 14 May 2008 - 18:39
Det er godt og se at du er i gang, men jeg syntes det ser mer ut som et oprasjonsbord på et sykehus der du har bilen.
Jeg har akslinger hvis du trenger det.
Kommer gjerne opp en helg og hjelper deg å skru så du blir ferdig til treffen i august. Når du har gjort alt forarbeidet skrur 2 mann sammen alt på bare noen timer
Svein
Edited by Svein54, 14 May 2008 - 18:39.
#185
Posted 14 May 2008 - 21:36
En jobbehelg kunne vært hyggelig det.
Men nå er det studier og en doktorgrad som må bli ferdig før jeg skal til å jobbe igjen. Men jeg har tatt sommerferie allerede for to uker siden. Frem til 18 august.
Nå er nedmonteringen av bilen ferdig og jeg har satt opp neste arbeidssted. Å sandblåse og lakkere inne i garasjen er håpløst for da støver først alt ned og etterpå blir det fult av lakk og lakkstøv.
Jeg har satt opp et partytelt med tette vegger og en stor presenning i bunn. 9 meter ganger 3 meter.
Der setter jeg opp balja og ramma og sandblåser rent alle deler som skal lakkes og så zinkbehandler og lakkerer jeg der inne.
Edited by Nöcke Gunnar, 14 May 2008 - 21:38.
#186
Posted 15 May 2008 - 22:43
Etter å ha lest om rustbehandling, ringt rundt og sjekket både det ene og det andre, har jeg kommet frem til hvordan jeg skal rustbeskytte bilen.
Dette blir også laget som en FAQ som blir liggende på Sukiforumet.
http://www.offroad.n...=0#entry1445549
Jeg har skrudd og plukket på eldre biler siden slutten av syttitallet og aner ikke hvor mye rust jeg har sett og hvor mange vidunderprodukter jeg har forsøkt. Og alle jeg har hørt om. Det er alltid noen som har gode ideer om rustbehandling, produkter med utrolige reklamelovnader.
Men hva skjer når en ber om dokumentasjon. Null og niks. Når en pusser ned til rent metall eller følger bruksanvisningen til punkt og prikke og bilen ruster igjen etter tre til fem år, og da snakker jeg om rustangrep både her og der, da er det for dårlig.
Denne gangen plukker jeg ned en bil til smådeler. Da vil jeg også at det jeg gjør skal vare. Det er ikke holdbart å plukke ned en bil hvert femte år for helrenovering.
Produktene jeg velger å bruke til denne renoveringen er en serie som følger hele prosessen. Fra rustfjerning, beskyttelse av rent stål, beskyttelse i hulrom, grunning for lakk, tilsetning i lakken og slitebelegg/beskyttelse over lakken på utsatte steder.
Produktene som jeg har bestemt meg for å benytte er som følgende:
For å fjerne rust fra mindre deler og det som er utilgjengelig for sandblåsing benytter jeg:
Corrofiks Rustbad til smådeler og
Corrofiks Rustfjerner til ting som er av litt størrelse. Disse fjerner rusten totalt og etterlater en hvit hinne over det blanke metallet. Denne hinnen vaskes bort med varmt vann og metallet tørkes helt.
Til overflatebeskyttelse av rent metall. Dette beskytter i følge tester som er gjort bedre enn varmgalvanisering. For å si det enkelt så blir beskyttelsen på samme måte som når en benytter zink-anoder på en båt:
Zinga Lu dette er en sprayboks siden jeg vil ha mulighet til å sprøyte på en liten flekk uten å blande i sprøyta.
Zinga som blandes ut med ca 10% Zinga Solv som tynner for å kunne blåse den på med sprøyte. Den kan også påføres med pensel.
Oppå zinken sprøyter jeg på en grunning for malingen. Denne grunningen gir også god vedheft til dekkmalingen som kommer på siden.
Isogrunner EXP. Denne har også rustbeskyttende egenskaper.
Disse produktene er utviklet og laget slik at de virker sammen og forsterker hverandres effekt. Ikke som når en kjøper diverse hos den lokale bilutstyrsbutikken hvor det ene midlet bryter ned det andre og til sammen etser de vekk hverandre og legger metallet åpent for angrep etter kort tid.
Husk at beskyttelse mot rust skjer på ione, atom og molekylærnivå. Det finnes ingenting som er diffusjonstett så de produktene hvor virkemekanismen er at de er tette, de har tapt allerede fra dag en.
I hulrom vil jeg sprøyte inn en sterkt krypende og penetrerende rustbeskyttelse som etter sigende skal være meget effektiv.
Autoprox damper og lager beskyttelse mot rustangrep.
Lenger ned i tråden kommer lakk, tilsetninger i lakken og slitasjebeskyttelse utenpå lakken. Til bruk under karosseriet og på akslingene.
Først en masse bilder og beskrivelse av hvordan disse preparatene er å jobbe med.
Siden jeg har godt sandblåseutstyr benytter jeg mye sandblåsing for å gjøre rent for lakk, rust, gammel rutsbeskyttelse (med rust under).
Alt blir dokumentert med bilder hele veien slik at det kan benyttes som en veileder av andre, samt at det kan sjekkes at jeg gjør det riktig.
I ettertid kommer jeg til å legge ut bilder og følge opp med hvordan dette holder slik at dette blir et prosjekt over mange år. Rustbeskyttelse og oppfølging av holdbarhet.
De som kjenner meg her inne vet at noe av det som opptar meg er at ting gjøres skikkelig og at vi deler erfaringer og bidrar til å hjelpe hverandre. Jeg er ikke mekaniker eller håndverker og gjør denne jobben med utstyr fra min egen garasje slik at dette blir et prosjekt de fleste vil ha mulighet til å ta nytte av.
De som ikke har begrensning på budjett kan sende bilen til syrebad og sette bort jobben med å sprøyte på rustbeskyttelse. Dette er imidlertid en How-to hjemme med eget verktøy.
Edited by Nöcke Gunnar, 15 May 2008 - 23:38.
#187
Posted 17 May 2008 - 17:43
Høres ut som den skal stå til pynt på oprahuset
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#188
Posted 17 May 2008 - 19:25
Operahuset er ikke verdig en rusten suzuki engang:)
og jeg ville aldri ødelagt en så fin suzuki som Nöckes kommer til å bli ved å parkere den i nærheten av bjørvika i det hele tatt
#189
Posted 17 May 2008 - 20:50
og jeg ville aldri ødelagt en så fin suzuki som Nöckes kommer til å bli ved å parkere den i nærheten av bjørvika i det hele tatt
En suzuki er laget for å ta seg frem utenfor veg. Det skal den fortsatt brukes til. Jeg vil bare ikke at den skal ruste i stykker for meg.
Og så er hele prosjektet litt mer enn bare det å ta vare på bilen. Det er avkobling, realisering av gamle drømmer og holde fingrene i best mulig funksjon så de ikke stivner helt.
Bilen skal fortsatt brukes i skogen, men direkte destruktive handlinger som å ta rennefart for å flytte vekk stein med krasjemetoden kommer jeg ikke til å gjøre.
En runde på taket til Operaen ville faktisk vært ganske morsomt. Jeg har målt bredden på inngangsdørene på NTNU på Dragvoll og bilen går inn gjennom dem. Det er fryktelig fristende å kjøre inn på NTNU, snu og kjøre ut igjen.
#190
Posted 17 May 2008 - 21:47
#191
Posted 17 May 2008 - 22:56
Høres ut som den skal stå til pynt på oprahuset
Jeg lurte på om jeg skulle leid vestbylen på Operahuset for jeg fikk ikke lov av kona til å stå inne i garasjen og sandblåse og lakkere.
Da er ordrebekreftelse på en del kjemi/rekvisitt til antirustbehandling kommet. Ikke av det billigste, men jeg tror det er verdt pengene. Om en skal kjøpe diverse spraybokser på den lokale bilrekvisitane blir ikke det noe billigere for den saks skyld.
Produktnr. Beskrivelse Total pris
1102009 Corrofix Rustbad, 1liter..........................366.00
1102020 Corrofix Rustfjerner, 1Liter.....................394.00
1102164 Zinga Lu, 500 ml sprayboks....................313.00
1102142 Zinga, 5kg...........................................1438.00
1102149 ZingaSolv - tynner, 1 liter........................98.00
1102122 AutoProx, 2,5 liter.................................650.00
1102064 Isogrunn EXP, 2 Liter...........................1094.00
Porto og frakt 125.00
Andre gebyrer 0.00
Pris inkl mva NOK 4478.00
Edited by Nöcke Gunnar, 17 May 2008 - 23:02.
#192
Posted 17 May 2008 - 23:09
Edited by sven, 17 May 2008 - 23:09.
#193
Posted 17 May 2008 - 23:13
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#194
Posted 18 May 2008 - 10:45
Fordelen med at fruen sier at hun ikke vil ha sandblåsing og lakkering i garasjen er at da ble det ingen protest på at jeg kjøpte og satte opp et 9x3 meter partytelt ved innkjøringen til huset.
Det er en mye bedre løsning, jeg vil heller ikke fylle opp garasjen med all verdens støv fra sandblåsing og lakkering.
Best å være tøffel og få viljen sin sier nå jeg da.
#195
Posted 19 May 2008 - 20:08
I et system som er totalt uten system. Haug med deler fra innvendig, på torpedoveggen, i motorrummet etc. Det er så mye som skal byttes at det er utrolig egentlig.
For å begynne med sandblåsing og lakkering etter hvert har jeg satt opp et partytelt. Ikke det peneste men fryktelig praktisk.
Det er på 9 ganger 3 meter og dermed får jeg plass til både balja og ramma samtidig. Pluss at det blir litt plass igjen til å jobbe der.
Her ligger balja på en flathenger jeg bruker til å flytte ting på fra garasjen og ut hit. Siden jeg jobber alene må jeg bruke mye heis og traller.
Dtte er det som er igjen på ramma nå. Jeg har latt hjul/akslinger stå på slik at jeg kan trille ramma ut i teltet for sandblåsing etter høytrykkvask.
I dag kjørte jeg en G13B motor på dynga. Siden det var en oppegående motor, men slitt til grensen for overhaling skrudde jeg av de mest gangbare delene. Forgasser, dynamo, starter, fordeler, motorfester og litt småplukk. Jeg legger det til side og ser om det kan selges etter hvert. Får jeg ikke solgt det går det på skroten med tid og stunder det også. Men når jeg hører alle som har forgassere de plundrer med så er det rart det ikke går an å få solgt en gasser som starter i 20 kalde og går på tomgang som den skal. Men men, verden er merkelig.
Balja
Balja ser egentlig ikke så ille ut. Det værste er rett bak førersetet. Der har det vært reparatører tidligere og da blir det drit når de ikke gjør det skikkelig. Sveise på rust og smøre korroless over rust.
Typisk kombinasjon av dumskap og grådighet når det gjøres kort tid før salg. Flott bilmekaniker som har vært på ferde her. Vet ikke sikkert hvem det er men har en stygg misstanke til forrige eier.
Ellers er det litt smårust rundt gjennomføringer og overflaterust under det som overlappes av forskjermen.
Tunnelen er så inngrodd i stivnet olje at det er ikke godt å si hva som er hva der. Lagt på med vilje eller resultat av lekkasjer.
Alt skal sandblåses rent og så får jeg gjøre en ny skadevurdering før jeg går på med platesaks og kutter bort det som er skadet. Estimerer at det vil ta meg to til tre dager å blåse ren balja. En uke med intensiv sandblåsing så bør alt være rent. Problemet er å komme til inne i ramma uten å kutte noen hull. Ser ut som jeg må lage et eget sandblåseverktøy med bøy og blåsehode. Litt utfordring.
Hjulbuene skal også friseres grovt. 5-7 cm omtrent skal bort slik at de blir åpne rett ut.
Tror jeg vil sveise inn ny innerdel og så kutte bort hjulbua. Da er det mindre sjanse for at det vrir seg under sveising.
Edited by Nöcke Gunnar, 19 May 2008 - 20:25.
#196
Posted 19 May 2008 - 20:57
Bra du legger ut bilder....sånt liker man
Var det mye arbeid å skru av karosseriet?
Tenker på pedaler og styre osv
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#197
Posted 19 May 2008 - 23:27
må løsne all el på motoren og under, for kabalmatta følger med balja...
rattaksel
bremserør
vaiere for gass,håndbrekk og clutch
bensinpåfylling
så er det 4 bolter og 6 muttere som holder ramma og karosseriet sammen
2 bolter under frontlyktene
2 bolter i dørkarmen på bakluka
2 muttere under gulvet forran rett bak torpedoveggen
4 muttere under gulvet ved bakkanten av framsetene.
på LWB er det to ekstra bolter med mutter ca midt på planet, og på '84 modellene er det bolter med muttere inn mot midten under setene
alle bolter ellers som stikker ned fra balja er sveist i balja
#198
Posted 19 May 2008 - 23:34
Bra du legger ut bilder....sånt liker man
Var det mye arbeid å skru av karosseriet?
Tenker på pedaler og styre osv
Neida det ser ikke ut tl at det er ille med rust.
Edited by Nöcke Gunnar, 19 May 2008 - 23:35.
#199
Posted 20 May 2008 - 21:27
Jeg bruker en slik blåsetank fra Torshov som jeg har satt på et eget blåsemunnstykke på. Så har jeg plukket av stengekrana på munnstykket for den var talentløs og satt på en kuleventil foran blåsemunnstykket. Det fungerer veldig fint. Helt til jeg var så dum at jeg puttet aluminiumsilikat i tanken. Det ble bare tette ventiler og når jeg fikk det ut så gjorde jeg det en gang til bare for å være sikker på at det ikke fungerte. Silikatet er skarpt og tok veldig bra på det som ligger på som rustbeskyttelse. Men jeg kan ikke bruke silikat på dette systemet, kun sand.
Den sanda jeg brukte i dag er fin pulver fra Torshov. Den er flott der det er lakkerte flater og lett overflaterust. Men der det er tykkere belegg blir den alt for fin og nesten bare støver av. Kanalen var gjort på et par minutter å blåse ren men det andre tok for lang tid så jeg skal skaffe meg grovere sandkvaliteter i morgen.
25 kilo sekker koster ikke mer enn kr 55,- men det går mange sekker. Etterhvert kan jeg nok bedrive litt gjennbruk om det ikke er for mye grums i den brukte sanda. Jeg får se litt etter hvert.
Jeg har blåst litt forskjellige steder for å se på tilstanden. Mer alvor i rusten på undersiden. Men ikke så ille. Litt sveising noen få steder men absolutt overkommerlig.
Bak førersetet og bak passasjersetet er et av de svake punktene og der må det sveises.
Rundt boltene ser det forbausende bra ut for det var noe jeg var litt bekymret for. Blåste frem rent metall med en gang.
Flere steder ser det helt fint ut på overflaten av rustbeskyttelsen men når en blåser rent kommer det frem en masse små gjennomrustinger. Her er det bare en fornuftig ting å gjøre og det er å gå på med platesaks.
Bunnen av kanalene kommer jeg til å kappe av slik at jeg kommer til inne i kanalene. Så sveiser jeg inn en plate som ny bunn. Da blir det også greisere å sette på beskyttelsen med et vinkeljern med en bøyle i ettertid.
#200
Posted 21 May 2008 - 09:48
Hentet 200 kg med litt grovere sand. Den jeg forsøkte med først er antagentlig 0,1-0,5 mm mens den jeg har hentet nå er 0,2-1,0 så jeg håper den biter litt bedre.
Problemet de fleste er litt redd for ved sandblåsing er at om en bruker for grov sand så slår platene seg mye lettere. Det er ikke så farlig på denne bilen. Det er kvalitet ikke finish som er viktig i dette prosjektet. Småbulker får den uansett i skogen og det skal en slik bil ha. Ellers er det ingen offroader.








