Gå til innhold



Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#141 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 22:54

de gjør omtrent som Gunnar har gjort med alle andre ombygginger....

vel og merke de som gidder å godkjenne....

vet det går flere MK1' og toere med cosworthmotor, atlasaksler, coilovers og skivebremser rund baut som fremdeles hos BT er en original 1300


#142 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 April 2008 - 17:45

QUOTE(yakuza @ 3 Apr 2008, 22:36) <{POST_SNAPBACK}>
Regner med du ikkje har fått svar frå suzuki norge på skivebremsekonverteringa?

Har du sjekka med racinggutta, korleis dei gjer det? går i søkk og kav med utgamle escorter med skiver rundt det heile. plenty av gatebilfolka som bygger om calipere foran til kraftigare også..


Jeg bygger bare om og tar det som en selvfølge når jeg viser alt det andre. Det jeg har fått en muntlig beskjed på fra BT er at om det er noe med sveising må det være godkjent sveiseverksted som dokumenterer, men om det er skrudd kan jeg montere selv. Rørene skal jeg kjøpe fra Lokale Suki for de er fryktelig hjelpsomme og vil lage deler til meg etter mål og skrive bekreftelse på at de er laghet til min bil etter de krav som stilles. Så må det være en bremsekraftbegrenser som er uten justering. Ikke spør hvorfor. Så må jeg bremseteste den et sted på rullende landevei og ha med de papirene til godkjenningen.

Mye styr og koster litt men etter hvert har det blitt hva som kan godkjennes som har blitt vesentlig for meg og ikke ombygging. All slags ombygging på disse bilene har vært gjort av en masse folk tidligere men å få godkjent omfattende endringer det er det svært få som har gjort. De som har gjort større endringer har stort sett hat en institusjon i ryggen som har godkjent for dem. Det har ikke jeg.

Målet mitt nå er å vise at en vanlig person uten noen yrkesfaglig bilbakgrunn kan få til en ombygging av disse bilene uten å ha lommebok som er slik at en bare leverer bilen til Fjallasport eller lignende og henter den ferdig etter 6 mnd.
Bredding med bredere akslinger, heving både dekk, akslinger og body på en gang, skiver rund baut, større slagvolum, vesentlig flere HK, bytte støtfanger, vinsj pluss litt mer.

Alt dette er mulig å få til for en vanlig entusiast.

Det eneste som mangler nå er papirer på skivebremsene bak, godkjenning av større dekk og bytte av støtfanger. Ellers er resten i boks.

Så har jeg sak på gang om godkjenning av den gamle originale kufangeren uten netting foran lyktene.

Så blir det halvdører til sommerbruk bygget av rør, men det trenger ikke godkjenning. Innvendig veltebur trenger heller ikke godkjenning.

Når bilen er ferdig selger jeg den for 50 lapper. Men det høyeste budet jeg kommer til å få blir 25 lapper. Det er en sprø verden. Folk kjøper heller en bil de må koste på 50 tusen enn å gi 10 tusen mer for en som er ferdig bygget og dønn strøken. Jeg er like dum.

#143 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 04 April 2008 - 17:53

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 4 Apr 2008, 18:45) <{POST_SNAPBACK}>
Når bilen er ferdig selger jeg den for 50 lapper. Men det høyeste budet jeg kommer til å få blir 25 lapper. Det er en sprø verden. Folk kjøper heller en bil de må koste på 50 tusen enn å gi 10 tusen mer for en som er ferdig bygget og dønn strøken. Jeg er like dum.

nja.. trur dette er i ferd med å endre seg Gunnar, prisen på vanlige SJ uten modding er på veg opp igjen og om en ser på jeep og modding der får en godt betalt for heving og dekk sjøl om det ikkje står i vognkort, eller er gjort skikkelig. Prisen på en Arcticfjallaextreme bil medfører også at en får synligjort kva det faktisk er verdt.

Kva fikk 9 inch for sin? eg spurde på 1.april så er litt usikker på om eg fekk et reel svar, og en fin SJ på Finn vart fort solgt der den låg ute for over 30k.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#144 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 April 2008 - 20:12

QUOTE(yakuza @ 4 Apr 2008, 18:53) <{POST_SNAPBACK}>
nja.. trur dette er i ferd med å endre seg Gunnar, prisen på vanlige SJ uten modding er på veg opp igjen og om en ser på jeep og modding der får en godt betalt for heving og dekk sjøl om det ikkje står i vognkort, eller er gjort skikkelig. Prisen på en Arcticfjallaextreme bil medfører også at en får synligjort kva det faktisk er verdt.

Kva fikk 9 inch for sin? eg spurde på 1.april så er litt usikker på om eg fekk et reel svar, og en fin SJ på Finn vart fort solgt der den låg ute for over 30k.

Jeg tror nok det er noe i det du sier. Jeg har nok ant noe slikt, men har kanskje trodd at det var litt ønsketenkning fra min side at det er endringer pågang.

Håper virkelig du har rett.

#145 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 17:19

Detter er jo helt klart det beste som har hendt SJ folket.
Når du har solgt SJ ferdig godkjent, kan du da bygge opp en Vitara med all godkjenning??
whistle.gif

Mvh
Harald
Vitara eier
Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#146 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 09 April 2008 - 10:17

QUOTE(toya @ 5 Apr 2008, 18:19) <{POST_SNAPBACK}>
Detter er jo helt klart det beste som har hendt SJ folket.
Når du har solgt SJ ferdig godkjent, kan du da bygge opp en Vitara med all godkjenning??
whistle.gif

Mvh
Harald
Vitara eier

Hvis jeg mot formodning går på noe nytt prosjekt noen gang så blir det en Samurai. Men som Multippel Sklerosen min utvikler seg skal jeg være fornøyd om jeg får ferdig det jeg har satt i gang. Begynner å bli tungt å gå og fingrene er ganske så følelsesløse.

Time will show.

#147 ballemann

ballemann

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 537 Innlegg:

Posted 11 April 2008 - 01:44

får håpe det ordner seg biggrin.gif suzukien blir no iallefall rå biggrin.gif

#148 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 20:28

Da har jeg samlet sammen alt som er nødvendig av papirer for å kunne gå på BT og be om å få godkjent den originale kufangeren som ble levert med 410 og 413 frem til om med 1997. Så lenge var disse bilene ikke på markedet så det vil si absolutt alle.

Papirer for godkjenning av kufanger.

Det er ikke opp til noen å gjøre noen vurdering. Regelverket er uten smutthull. Fangeren er godkjent og skal godkjennes.


Her ligger det en masse sider med alt dere trenger. Forsyn dere.

Attached File  Bullbar_timebestillingsbrev_med_dokumentasjonsrekke.pdf   1.29MB   306 downloads

Attached File  Godkjenning_av_bullbar_timebestilling_dokumentasjon.pdf   11.24K   488 downloads

(i brevet mitt på første side er det noen skrivesleiver for jeg kom til å scanne en første versjon som ikke var korrekturlest. Gidder bare ikke scanne inn på nytt. Den som ligger som eget dokument er førstesiden som gjelder)

Edited by Nöcke Gunnar, 13 April 2008 - 20:43.


#149 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 April 2008 - 23:33

Da er en masse nye deler underveis fra USA.
Selv om jeg fikk noen dårlige erfaringer med et hjemmelaget panhardstag har jeg bestilt et kit fra statene, torsjonsstag til bakaksling, 105 A dynamo, dual friction clutch, bensinpumpe til inj, Thorley header til 1600, styrestabilisator, komplett sett til rehabilitering av begge sider på frontakslingen, alu dørhåndtak, bikinitopp har jeg allered motttatt og har bestilt trekk over bakdelen (duster) pluss en masse andre deler. Deler til trykkluft ombord er også kjøpt. Bygger om en AC fra Baleno til luftkompressor. Trenger bare et par gamle 5 liters brannslukkere som skal bygges om til lufttanker og plasseres oppunder ramma. Ny oljepumpe til 1600 motoren. Nye motorfester fra Petroworks. ++++

Eneste jeg mangler nå er 10"-15" felger med beadlocks og 33" dekk i bredde 11,5 til 13,5. Kanskje Truxus eller Thornfield. Koster ca 1700,- pr dekk i Sverige. Tror jeg skal klare felger og dekk for drøye ti tusen.

Edited by Nöcke Gunnar, 20 April 2008 - 14:01.


#150 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 19 April 2008 - 23:48

5liters slukkere??... Hvor store er de i Kilo, som er den vanlige benevnelsen på brannslukkere?
Fant en utbrukt 6kg ABC-apparat på kjørefeltet vårt i dag.

#151 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 April 2008 - 13:54

QUOTE(ZukiJack @ 20 Apr 2008, 00:48) <{POST_SNAPBACK}>
5liters slukkere??... Hvor store er de i Kilo, som er den vanlige benevnelsen på brannslukkere?
Fant en utbrukt 6kg ABC-apparat på kjørefeltet vårt i dag.

Tror de er ca 5 liter. Det heter kanskje 6 kg. Jeg testet litt ut med størrelse og to 5-6 liter store tanker er så små at med 2" bodylift er det mulig å klemme dem oppunder balja uten at de stikker noe vesentlig ned.
Samtidig er det nok luft til å pumpe opp 4 store dekk på kort tid. Badeballer og madrasser på stranda er helt toppers. Klarer også å drive trykkluftutstyr som ikke drar all verdens med luft.

Når jeg får dette i gang skal jeg teste om det klarer dra muttertrekkeren til Clas Olsson som er sterk nok til dekkskift med 1050 Nm men ikke drar mer enn 130 l/m.

#152 ballemann

ballemann

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 537 Innlegg:

Posted 20 April 2008 - 14:40

ska du ha dæ felga gunnar? har nå "lakkerte" whitespoke som e som ny. 7x15 som du kan få jævli billig smile.gif

#153 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 April 2008 - 16:07

QUOTE(ballemann @ 20 Apr 2008, 15:40) <{POST_SNAPBACK}>
ska du ha dæ felga gunnar? har nå "lakkerte" whitespoke som e som ny. 7x15 som du kan få jævli billig smile.gif

Takker for det, men jeg trenger 10" til de brede dekkene. Jeg har to sett med 8" felger men de er for smale til 33-12,5 x 15 dekk

#154 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 20 April 2008 - 23:40

Har du sett denne? 10" felger...kom bare tilfeldigvis over den smile.gif
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#155 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 08:48

QUOTE(ZukiJack @ 20 Apr 2008, 00:48) <{POST_SNAPBACK}>
5liters slukkere??... Hvor store er de i Kilo, som er den vanlige benevnelsen på brannslukkere?
Fant en utbrukt 6kg ABC-apparat på kjørefeltet vårt i dag.

En annen ting jeg fikk en ide til i går er faktisk å bruke de to sidefeltene på frontstøtfangeren til trykklufttanker. I midten kommer vinsjen og så kommer de to "tankene" på hver side. De vil kunne ha et volum på 5-6 liter hver og kunne være perfekte som trykklufttanker. Det er produsert støtfanger bak som leveres som trykklufttank.
Er det noen vesentlig grunn til ikke å ha trykkluft i støtfangeren foran? 10 kg/cm2. Det gjelder jo å utnytte hver eneste mulighet til å spare plass for det er jo ikke noen stor og romslig bil.

#156 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 09:09

Når du smeller den inn i ettellerannet som punkterer den, så er jeg glad jeg ikke er lommeboka di, for det smellet som kommer, kommer til å koste noen hørselen, ev en metallsplint.....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#157 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 10:34

QUOTE(Bergum @ 21 Apr 2008, 10:09) <{POST_SNAPBACK}>
Når du smeller den inn i ettellerannet som punkterer den, så er jeg glad jeg ikke er lommeboka di, for det smellet som kommer, kommer til å koste noen hørselen, ev en metallsplint.....

Blir det så mye smell egentlig med 10 kg. Jeg har fundert litt på det og kom til at det ikke ville bli annet enn at lufta blåste ut.
En trykktank med 200 bar ville vært noe annet, men 10 kg ??

Jeg skrudde ved en feil ut en plugg på en 200 liters tank med 10 kg trykk en gang og den bare blåste vekk og så kom det en helvetes masse luft til den var tom. Men det var ikke så mye futt i det som en kunne tro.

Hvis hele tanken revner av trykket grunnet sammen klemming i en kollisjon vil det nok bli et smell, men jeg tror ikke det vil kunne forårsake splinter. Det er det ikke nok til. et er jeg 90% sikker på.

Men jeg er på veldig sviktende grunn her, har lite erfaring å bygge antagelsene mine på.

Og så syntes jeg det var en smart ide jeg da rofl.gif biggrin.gif Men kanskje ikke? Fler innspill. Er det dumt, kan det gi meg problemer? Vil jo ikke lage en vandrende "bombe".

Nå har jo jeg nedsatt hørsel fra tidligere smell så for meg er det ikke så farlig whistle.gif

#158 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 11:09

Det enkleste er vel egentlig å legge en tynnere plate på baksiden, med et lite spor i, så du får en kontrolert revne....
Da vil det gå....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#159 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 11:36

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 20 Apr 2008, 16:07) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for det, men jeg trenger 10" til de brede dekkene. Jeg har to sett med 8" felger men de er for smale til 33-12,5 x 15 dekk


Ser helt klart tøffere ut med 10" felg, men kjører selv med 33x12,5 på 8" felg og er meget godt fornøyd med det. Ser jo de med samma dekka og 10" felger kjører av dekka hele tiden i terrenget. Med 8" så slipper du det. Og jeg kjører med så lite luft i dekka når jeg kjører i terrenget at det ikke gir utslag på måleren...
Tlf: 98883546

#160 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 11:48

dessuten bygger 10" felg for mykje ut som ikkje trengs når du har sammyaksler, og har ein offset som ikkje er lik det som står i f.eks TUV på trailmaster. 8" felger har vanligvis ET-20.

fins nok også 8.5" og 9" felger i handelen.
kven leverer dotz og/eller mangels stålfelger?
fins det fleire merker?
kunne helst tenkt meg tyske med TUV papir på 30x9.5 eller 235, eller helst større. finner sliek når eg googler, men krauterfolket har store problemer med å kommunisere på noko anna en tysk, og min tysk er i det minste mangelfull..

CoPromp rockcrawler i 8" har ET-19 og er på veg inn på lager hos BGnor. desse er solide men har amerikansk pulverlakk.

eg har liggande et sett med 8" RC med beadlook som eg vurderer å selge for å kjøpe et nytt sett uten beadlook. eg syns det ser corny ut, og når det er fake blir det berre dumt med snø og drittsamlere.

Edited by yakuza, 21 April 2008 - 11:50.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)