Gå til innhold



Foto
* * * * - 7 votes

Gunnar Nöcke sin Suzuki SJ 416i garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
677 replies to this topic

#41 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 January 2008 - 19:31

QUOTE(terje takras @ 26 Jan 2008, 18:15) <{POST_SNAPBACK}>
Er den nye motoren like lett som den orginale?
.


Det er en vektforskjell som er uvesentlig. Jeg diskuterte det med de som gjorde vedtaket og de sa at 10 - 15 kilo var uvesentlig i sammenhengen.

Så da er det ikke noe problem. Det utgjør mer når en setter på en 40 kg vinsj enn med dette motorbyttet.

#42 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 26 January 2008 - 22:12

Er det ikke noe som kan gjøres for at bilen blir lettere fremme?
Bygge glassfiberpanser,sjermer,bygge lettere eksos,fjærne batterier(sette det bak),slanke seg smile.gif

Edited by terje takras, 26 January 2008 - 22:12.


#43 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 January 2008 - 16:10

QUOTE(terje takras @ 26 Jan 2008, 22:12) <{POST_SNAPBACK}>
Er det ikke noe som kan gjøres for at bilen blir lettere fremme?
Bygge glassfiberpanser,sjermer,bygge lettere eksos,fjærne batterier(sette det bak),slanke seg smile.gif

Som du skriver er det mulig med mange tiltak men jeg har fremdeles en god del å gå på så den tid den sorg.

Etter motorbytte og ny fanger med vinsj pluss ekstra batterier som kanskje skal monteres baki bilen er det ikke endringer som gjør noe særlig utslag på vekten.

Om jeg får nedsatt bagasjemulighet med 50 kg spiller da ingen rolle.

#44 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 08:22

Sånn så bilen ut da jeg kjøpte den. Den gjør av og til nytte som traktor hjemme. Det er noen som påstår det er påbudt med hjul på tilhengere men jeg har enda ikke sett en europall med hjul, så da så.
IMGP1693.JPG

Hengerfeste er egentlig noe dritt og jeg vet ikke hvor mange ganger bilen har blitt stående og "henge" på det. Men siden jeg bruker bilen til å trekke tilhenger så mye som jeg gjør må jeg leve med problemet, eller finne en god løsning med en reiciver som BT kan godta. Og det siste er ikke enkelt,

En ting jeg har lyst på til sommeren er halvdører konstruert av rør. Aiolos kom opp med et kjempebra forslag som dere ser på bildet her.
r_r_d_rer.jpg

Edited by Nöcke, 28 January 2008 - 08:28.


#45 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 08:28

Aldri om jeg skal fjerne mitt hengerfeste. Kanskje modifisere det, korte det inn, fjerne kula osv, men fjerne det? Aldri.
Har spart meg for mange skrujobber bakpå bilen min, du vet, når det sier BANG! og bilen rister, så er det bare hengerfestet som var nedpå....

Fin lyd er det og... Alle ser på deg og smiler :-)
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#46 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 20:09

QUOTE(Bergum @ 28 Jan 2008, 08:28) <{POST_SNAPBACK}>
Aldri om jeg skal fjerne mitt hengerfeste. Kanskje modifisere det, korte det inn, fjerne kula osv, men fjerne det? Aldri.
Har spart meg for mange skrujobber bakpå bilen min, du vet, når det sier BANG! og bilen rister, så er det bare hengerfestet som var nedpå....

Fin lyd er det og... Alle ser på deg og smiler :-)

Ja det er klart. Jeg skal uansett ha noe solid i stål bak der som kan ta i mot. Det har sikkert reddet bensintanken min et utall av ganger.

En gang sklei jeg baklengs ned og stoppet mot og ble stående på hengerfestet.

#47 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 29 January 2008 - 03:29

Har også lyst på slike halvdører...smile.gif
Si ifra hvis du lager tegning/mal på slike dører.
jeg skal aldri heller fjærne krokfeste,redda meg mange ganger og hvis du tar nedi med det i bakken er bakken for bratt smile.gif

Ps bilen ser jo bra ut til å være benga lakka ut

Edited by terje takras, 29 January 2008 - 03:31.


#48 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 January 2008 - 09:03

Har også lyst på slike halvdører...smile.gif
Si ifra hvis du lager tegning/mal på slike dører.
[/quote]

Jeg har kjøpt meg rørbøyer så det blir nok slike dører. Klarte kjøpe to rørbøyere faktisk. Sånn går det når det legges ut to stk på Nettauksjon med to minutters mellomrom. Jeg trodde det var samme auksjon. Men har betalt mindre for de enn de koster i butikken så det må gå an å bli kvitt den ene.

Skal huske på det når jeg begynner bøye rør at du og vil ha.

#49 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 29 January 2008 - 11:57

smile.gif
Kjøpte meg rørbøyer på biltema til 899,-
Første eg gjorde var å kløyve den ene "skåla"
For stort rør.

#50 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 January 2008 - 13:36

QUOTE(terje takras @ 29 Jan 2008, 11:57) <{POST_SNAPBACK}>
smile.gif
Kjøpte meg rørbøyer på biltema til 899,-
Første eg gjorde var å kløyve den ene "skåla"
For stort rør.

Det er kjipt. Men typisk at det skjer for deg.
Har hørt at det lønner seg å bruke bakk som er et nummer for stor for å unngå revning.

Jeg leste om at ved nyoverhalte motorer kan det bli en reaksjon med olja som bryter ned smøreegenskapene på no time. Dette kan skje selv om motoren har vært grundig rengjort. Når dette skjer brytes ojen ned i løpet av 20 til 50 mils kjøring. Om en da bytter ut innkjøringsoljen litt for tidlig eller litt for sent har uopprettelig skade skjedd. Høres ut som motoren din. Jeg mistet linken men skal prøve finne den igjen, det var interessant det som stod der.

#51 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 January 2008 - 16:06

Da er Vitara 1600 motoren i hus. I første omgang har jeg ikke anledning til å gjøre mer med den. Men jeg vil gjerne ha alt klart slik at det ikke går tid til å få tak i en motor når jeg først skal til med jobben.

Det blir også en del jobb å sette meg inn i og planlegge det nye ledningsnettet til styringen av inj.

DSC02307.JPG

Jeg har med en del av ledningsnettet, styringen ECU og starter.

Registerreim med strammer og clutch sammen med fordelerhus, pluggledninger, plugger og oljefilter skal byttes før montering.

Edited by Nöcke, 30 January 2008 - 14:46.


#52 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 January 2008 - 17:44

Vil bare legge ut linken til sporviddeøkerne som jeg har montert. Eller spacere som det er vanligere å kalle dem. Her ligger TÜV-papirene. Skjønner egentlig ikke hvordan en kan se forskjell på disse og andre av samme bredde når de er montert på bilen. Kanskje ingen som helt bryr seg om det heller.


Attached File  T_V_Sporvidde_kere.pdf   107.38K   391 downloads

#53 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 11:38

Da er jeg i gang med tegningene til oppsett av den nye motoren.

Det er den mekaniske tilkoblingen til gearkassa som løses gjennom adapterplata.

Så er det styringen av inj med 7 sensorer som kobles til ECU.

Bensintilførsel og forbrenning av damp fra bensintanken via kullfilterenheten. Her ser det ut til at det enkleste er å sette inn en tak fra Vitara med bensinpumpe og det hele.

#54 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 15:06

I mellom hvilke årsmodelle kan jeg ta motorer fra?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#55 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 20:44

QUOTE(Bergum @ 4 Feb 2008, 15:06) <{POST_SNAPBACK}>
I mellom hvilke årsmodelle kan jeg ta motorer fra?

Det kommer litt an på hva du er ute etter.

Vitara har langsgående motor men om du velger en tverrgående så finnes det et vinkeladapter som gjør at du kan montere fordelerhuset uten å modde torpedoveggen.

Jeg har kjøpt en -96.


Korriger meg om jeg tar feil.
Vitara kom i -88 med forgasser. Forgasser kom siste gang i -94.
Med mulitipoint inj tidlig utgave kom den i -91 til -94.
Så kom sen utgave av MPFI i -95.
Med forgasser kom den som 8V og med inj som 16V

Får du tak i en -95 eller nyere vil jeg anbefale det for de har den beste styringen til inj.
Husk på å få med lambdasonden ( o2 sensoren) og inn-luft måleren som sitter i lokket til luftfilterboksen.
Styringen ECU sitter inne til høyre for speedometeret. Og du trenger den lille sensoren som sitter inne i speedometeret rett under der speedometerwirwn kommer inn.

#56 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 21:39

QUOTE(Nöcke @ 4 Feb 2008, 20:44) <{POST_SNAPBACK}>
Får du tak i en -95 eller nyere vil jeg anbefale det for de har den beste styringen til inj.


TAkker. Da dropper jeg den 90 utgaven som jeg har på handa....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#57 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 21:47

Ser bra ut dette... smile.gif
Skal du ta en lettere overhaling før du setter inn motoren?

Må kansje tenke på å gjøre det samme,når motoren min tar kveld. rolleyes2.gif

#58 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 01:05

skal rett litt på deg angående 1600motoren....

mener det var i 89 at forgasseren forsvant, samme med samurai forøvrig, den ble da erstattet med en elektronisk styrt TBI... som rett og slett er et spjeldhus, med ei elektronisk styrt dyse inni som mater på lik måte som en forgasser:)

ellers hørtes det ganske riktig ut:)


#59 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 01:42

Du kan også få tak i G16 fra swift og tidlig utgave av baleno. For å få til fordeler kan man bruke kam fra vitara. Om du monterer forgassere slipper du å tenke på FI og det er samme hvilken årsmodell motoren kommer fra



Er ikke 95+ OBD II og langt mer avansert enn OBDI ?

Er det en 16v den du har på handa?
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#60 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 06:38

Har lyst på en så moderne motro som mulig, men den bør helst passe på adaptereet, så jeg slipper å laget det nytt....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway