Gå til innhold



Foto
* * * * * 3 votes

Svein54 Garasje Suzuki 413 1985


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
721 replies to this topic

#541 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 05 October 2009 - 21:27

Da er jeg kommet tilbake fra AT i Russland. Det var noe av det råeste man kan oppleve i en offroadbil. Bilen fungerte helt perfekt de første 2 etappene, på 3 etappe fikk vi problemer med at drivaksel foran røyk. Da vi prøvde og komme oss tilbake fra myra vi satt fast på så røyk clørsen. Vi måtte da bryte og fikk da hjelp til å komme oss til vei. Derfra mått vi kjøre de siste milene uten clutch og bremser.
Vel hjemme så var det bare å ta en telefon til Trail Tought og spørre hvorfor nye deler skulle ryke så fort. Fikk da beskjed om at den drivakslen ikke var lagd for den type kjøring, men kun lett offroad kjøring (les på siden dems om kardang med doble cv ledd) der står det nemllig at dette skulle være noe av det beste, men den gan ei. Clutchen viste seg også at ikke var lagdt til min motor (2L) i følge Brent på TT. (rart han ikke fortalte det når jeg bestilte over tlf og fortale hvilke motor jeg hadde.
Etter å ha gått over bilen i garasjen hjemme så dukket det opp flere ting som burde vært bedere. Styresnekka lakk over alt. Får enormt med belastning når man kjører i skau/myr i intil 12 timer i strekk. Olja på motoren blei også enormt varm.
Da er det bare å begynne å skifte deler
Så nå er det nye deler under veis. Her er litt av det som kommer og skal puttes på;
bmm_70298.jpg cooler_t.jpg
ramkit.jpg reservoir.jpg
sukgear_sm.jpg Trail_Tough____V_48cafe6ae2c9b.jpg
trd_1120_w.jpg yhst_29053237042699_2013_11820610.jpg
yhst_29053237042699_2057_114313.jpg
Oljekjøler med termostat vifte og oljekjjøler til styring + hjelpesnekke
Større tank til styreveske.
Vulkan clutch
og sist men ikke minst nye Fox air dempere med coilovers bak. I tillegg blir det også Fox bumpstopp
Da er bilen klar til AT i 2010.

Edited by Svein54, 05 October 2009 - 21:27.


#542 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 October 2009 - 22:14

Hvor bestilte du settet til å flytte oljefilteret Svein?

Dette blir konge.


#543 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 10 October 2009 - 13:20

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 5 Oct 2009, 23:14) <{POST_SNAPBACK}>
Hvor bestilte du settet til å flytte oljefilteret Svein?

Dette blir konge.


Bestilte det på: www.polyperformance.com
Her er det mye gromsaker.
Da jeg hadde montert alt og fylt på ny veske på radiator, så gjett hva som skjedde, jo radiator lakk som en sil. Har nok fått et eller annet som har lagd hull.
Har derfor bestil ny radiator fra TT.
Aluminum_Radiato_48cae94ea5f11_90x90.jpg

#544 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 October 2009 - 22:29

QUOTE(Svein54 @ 10 Oct 2009, 14:20) <{POST_SNAPBACK}>
Bestilte det på: www.polyperformance.com
Her er det mye gromsaker.
Da jeg hadde montert alt og fylt på ny veske på radiator, så gjett hva som skjedde, jo radiator lakk som en sil. Har nok fått et eller annet som har lagd hull.
Har derfor bestil ny radiator fra TT.
Aluminum_Radiato_48cae94ea5f11_90x90.jpg


Fella en kan gå i er å bestille deler bare for at de er coole. Prøver å bestille det jeg har behov for og ikke hva jeg kan klare å bruke. Men ikke alltid lett det der.

#545 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 10 October 2009 - 23:51

Oljekjøling til servo???
Svinger du så mye??? wink.gif
jeg gir gass så svinger bilen seg automatisk....ikke altid den veien eg kunne tenke meg men men....kjører offroader så det er ikke så nøye smile.gif

#546 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 11 October 2009 - 09:34

Jeg skal love deg at når du er å kjører offroad hele dagen og appåtil i masse myr så trenger du oljekjøler. Olja blir så varm at du ikke klarer å ta på slangene. Problemet er at alle pakninger i styresnekka tåler kun ca. 80 - 90 grader og når olja blir 110-120 grader da spruter det olje over alt når disse pakningene blåser. Da har du plutselig ikke trykk i systemet lenger og ikke servostyring som virker. På 33'' er det ganske umulig.
Det samme gjelder for olja i motoren. Opplevde at olja kom opp i ca. 140 grader og det er ikke bra. Ikke mye smøreeffekt igjen da.

#547 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 October 2009 - 23:28

QUOTE(Svein54 @ 11 Oct 2009, 10:34) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg skal love deg at når du er å kjører offroad hele dagen og appåtil i masse myr så trenger du oljekjøler. Olja blir så varm at du ikke klarer å ta på slangene. Problemet er at alle pakninger i styresnekka tåler kun ca. 80 - 90 grader og når olja blir 110-120 grader da spruter det olje over alt når disse pakningene blåser. Da har du plutselig ikke trykk i systemet lenger og ikke servostyring som virker. På 33'' er det ganske umulig.
Det samme gjelder for olja i motoren. Opplevde at olja kom opp i ca. 140 grader og det er ikke bra. Ikke mye smøreeffekt igjen da.


En må bare ta konsekvensen av en del faktiske forhold og sette kjøler på både motorolje og servolje.

#548 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 12 October 2009 - 00:03

tror en annen ide som hadde hjulpet mye på kjølinga, iallefall ved mye kjøring i myr er som originalt på feltvogna.... rett og slett ei gardin....

på den måten trekker man lufta ned fra oppunder panseret når man skal ut i myra, presser ikke radiator og kjølere fulle av gjørme...


#549 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 19 October 2009 - 17:59

img_1376___263___prod.jpg

Denne hadde vært gromt å putte inn cool.gif
men desverre bare til 1,3 og 1,6 motorer

#550 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 October 2009 - 19:09

QUOTE(Svein54 @ 19 Oct 2009, 18:59) <{POST_SNAPBACK}>
img_1376___263___prod.jpg

Denne hadde vært gromt å putte inn cool.gif
men desverre bare til 1,3 og 1,6 motorer


Motoren din skal ikke ha turbo, da blir den for sterk for resten av bilen. Du har nok krefter så nå er det andre sin tur.

#551 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 19 October 2009 - 21:02

Tenker bare litt på det at når jeg nå putter inn automatkasse så trenger jeg litt mer bånndrag. Får jo ikke mer enn 250 gamp med denne. cool.gif biggrin.gif

#552 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 October 2009 - 01:01

QUOTE(Svein54 @ 19 Oct 2009, 22:02) <{POST_SNAPBACK}>
Tenker bare litt på det at når jeg nå putter inn automatkasse så trenger jeg litt mer bånndrag. Får jo ikke mer enn 250 gamp med denne. cool.gif biggrin.gif



Ja, akkurat. Hva skal du med 250 HK ;-)

Først nå får du sette inn automat og panhard bak. Blir det turbo må vi lage ny styring og putte på litt større injectorer. Jeg skal i alle fall lage det når jeg setter inn turbo.

Men de andre godkjenningene skal på plass først.

#553 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 20 October 2009 - 06:02

QUOTE(Svein54 @ 19 Oct 2009, 18:59) <{POST_SNAPBACK}>
img_1376___263___prod.jpg

Denne hadde vært gromt å putte inn cool.gif
men desverre bare til 1,3 og 1,6 motorer


Hvor fant du denne Svein?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#554 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 20 October 2009 - 08:12

Her:
http://www.turbinete.../page.php?id=11
turbo kits available
www.turbinetech.ca
www.suzitech.com

Remember the G16A can't handle high boost with stock internals and it does require a good bit of tuning to get right.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
I would like to turbo my G16A in the future......here's what it might consist of :
Garrett GT2554R BallBearing turbo and homemade manifold (Turbine Tech's steel manifold start at $455 canadian ).
Edelbrock FPR, and fuel pump, slightly bigger injectors, MSD boost retard, Iridium plugs, S14/S15 silvia Side mount intercooler.
Pauter forged connecting rods and JE custom forged pistons would be necessary later on (higher boost).

#555 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 20 October 2009 - 08:41


http://www.treadston...d Pipe Fittings
http://shop.ebay.com...p;tt_encode=rawDSC_0844.jpg

Her GUTTER er noe smakebiter på TURBO kit. komplette sett for $399,- cool.gif

#556 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 20 October 2009 - 08:49

Brand new “Street Demon” Series turbo package for your vehicle. The most complete turbo package available for the price. This package has all new quality parts that are capable of producing well beyond 485 horsepower at 25+ PSI with supporting modifications and a built motor. This is the most complete package available compared to others at an affordable price. On a stock motor the kit will create give the motor a 50-100 horsepower gain on a low boost setting of 8 PSI. Also, the included electronic turbo timer provides a hassle-free operation of precisely calculating the cool down period to ensure a proper cool down for your turbocharged motor. Works with either automatic or manual gearboxes. This kit may allow you to keep your air conditioning and power steering for a great street setup.
DSC_0475_PS.jpg

Dette settet koster kun $1099,- RÅTT rolleyes.gif

Edited by Svein54, 20 October 2009 - 08:50.


#557 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 October 2009 - 23:36

Hvis jeg lader en G16B med 25 psi går det like lenge som den gangen jeg rappa med ei flaske lystgass og ei flaske oksygen og la slanger rett inn i forgasseren på bilen og bare åpnet uten særlig kontroll på dosering.

Bilmotoren eksploderte. Først hoppet og harket det litt og så spant det uhemmet før det smalt og stempler og topp og hele driten gikk i småbiter.

Tror ikke en G16B har godt av særlig mer enn 8 psi.

Lurer på om jeg skal senke kompen litt.


#558 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 22 October 2009 - 11:56

Når det kommer til hva en motor tåler så er det bare til å prøve seg frem...mange meininger om hva en motor tåler men jeg har erfart at gjør man det fort og gæli så funker det lengre en når man skal finjustere og alt slikt tull.wink.gif
Jeg kjører nå med 12 psi på 413 uten problemer(ryker ei topp pakning på 30 000 km er ikke ille)
Jeg ser dere er litt intr å smette turboe oppi suzukiene deres.....Gjør det!!! Det er bare så digg å dra sukien sidelengs gjennom svinger og rundkjøringer og det freeeeser av turboen og flammene lyser opp alt rundt deg...ikke minst dem BMW rånerene som ikke klare å holde følge med deg dem første 400 meterene

#559 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 23 October 2009 - 18:55

QUOTE(terje takras @ 22 Oct 2009, 12:56) <{POST_SNAPBACK}>
Når det kommer til hva en motor tåler så er det bare til å prøve seg frem...mange meininger om hva en motor tåler men jeg har erfart at gjør man det fort og gæli så funker det lengre en når man skal finjustere og alt slikt tull.wink.gif
Jeg kjører nå med 12 psi på 413 uten problemer(ryker ei topp pakning på 30 000 km er ikke ille)
Jeg ser dere er litt intr å smette turboe oppi suzukiene deres.....Gjør det!!! Det er bare så digg å dra sukien sidelengs gjennom svinger og rundkjøringer og det freeeeser av turboen og flammene lyser opp alt rundt deg...ikke minst dem BMW rånerene som ikke klare å holde følge med deg dem første 400 meterene


Det du har gjort med trimmingen av bilen din har jeg stor respekt for, absolutt ikke hvem som helst som bare bygger om fra bunnen av og får det til å fungere så godt.

At det holder 30k er også bra, men en skal ikke kimse av litt justering Terje. Det er ikke skadelig med rett tenntidspunkt og slikt. :-)

#560 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 24 October 2009 - 09:11

Skal prøve å lage en god monteringsanvisning av hvordan og hvilke deler som skal til for å putte inn ei automatkasse. Kommer til å legge til bilder. Det meste av deler er underveis. Skal bruke ei kasse fra en 95 mod. vitara.