Gå til innhold



Foto
* * * * * 3 votes

Svein54 Garasje Suzuki 413 1985


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
721 replies to this topic

#601 Tdmice

Tdmice

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 47 Innlegg:

Posted 18 November 2009 - 17:57

Har også sett hele filmen til Bergum.
Litt av en tur. Skal du delta igjen? Håper isåfall at dere kommer helt i mål.

Jeg er mest imponert over at dere hadde en forstilling å ta med hjem etter å ha blitt slept av en Russisk stridsvogn i myrene.

Bilen ser bra ut og ser ut til å fungere meget godt til dette formålet med spiralfjærene og dekka. Er det 33" eller mer?
Vitara 2.0 Turbo Diesel Godkjent med 35mm fjærløft ,50 mm bodylift og bredda 56 mm med spacere

#602 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 18 November 2009 - 18:34

Jeg skal garantert oppover til neste år for å få oppleve alle etappene. Dette var bare noe alle som driver med offroadkjøring må oppleve. Det å få kjøre i dagevis som vi gjorde er stort. Det at dette er slitsomt er ikke til å legge skjul på, men det er glemt etter noen timer med søvn. Man gleder seg til å kjøre videre når man våkner.
Bilen fungerte helt maximalt, over en av myrene brukte vi en halv time, de fleste andre brukte 5 - 6 timer, bare synd at det var små ting som gjorde at vi måtte bryte, men sånn er det bare, man kan aldri forutsi hva som ryker. Klart det hjelper å vært der for det er utrolig hva man lærer av både kjøring og av hva bilen klarer.
Nå er bilen satt på bukker. Skal gjøre om på noe av det som ikke holdt. Sette på nye dempere med coilovers bak, oljekjøler til motor, automat gearkasse, ARB foran + litt andre justeringer.
Du kan se hva som er gjort med bilen fra jeg startet på:
http://www.pirate4x4...ead.php?t=21514
Eller her i garasjen min.

#603 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 18 November 2009 - 20:01

Endelig har jeg funnet den. Har denne bak og den er kanonsterk. Synd vi ikke hadde denne foran under AT. Da hadde vi fullført.
Her er adressen:
http://www.driveshaf...drive_shaft.htm
suzukishafts.jpg

#604 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 November 2009 - 12:12

QUOTE(Svein54 @ 18 Nov 2009, 20:01) <{POST_SNAPBACK}>
Endelig har jeg funnet den. Har denne bak og den er kanonsterk. Synd vi ikke hadde denne foran under AT. Da hadde vi fullført.
Her er adressen:
http://www.driveshaf...drive_shaft.htm
suzukishafts.jpg


Få den inn i lista over forhandlere her på forumet for det er kjipt å lete etter linken når en trenger den.

#605 NASK

NASK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 20 November 2009 - 00:34

QUOTE(Svein54 @ 17 Nov 2009, 15:42) <{POST_SNAPBACK}>
Den er tilogmed godkjent hos BT. Det meste er gjørt om av akslinger,nye forsterka pendelarmer, skivebremser bak, sj-t kasse ARB fangere foran og bak ARB i differ, hevet ca. 150mm (mer blir det når han skal ha på 33'' hjul). Tror ikke busjettet ditt som student vil holde til alt dette. tongue.gif


hoho takk for den svein tongue.gif . Sitter det orginal t-kasse fra sj eller er det gjort noe med utvekslingen? Var å rotet med bort i et islandsk forum hvor det var en kar som hvis jeg har forstått det rett bygde om sin orginale jimny transfer kasse med deler fra en Jimny 600cc turbo kasse som kun selges i japan. Tru om det er en mulig billig løsning? Kjøpte bilen relativt rimelig så da er det på en måte okey å skjemme den litt bort cool.gif .150 mm, må vel vere et par mm på karroseriet også da?

#606 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 20 November 2009 - 01:30

det er bare noen småmods som skal til for å få inn ei original SJ kasse, Og da er ikke veien lang for å få inn en drevsats.


#607 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 20 November 2009 - 06:23

Han har skiftet drevsats i t- kassa, husker ikke reduksjon i farta. Sant som Sven sier at det er veldig lite som skal til for å montere sj kasa.
Får ferdig sett fra Engeland.

#608 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 21 November 2009 - 17:21

Fant noen bilder før avreise til AT til Russland.

IMG_6073.jpg
IMG_6075.jpg
IMG_6074.jpg




#609 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 22 November 2009 - 13:32

Da er automatkassa fra en 90 mod. Vitara i hus og klar til ommbygging så den passer til Sj t- kassa.
Skrudde først av orginal t-kasse, foring på bilde 3 skal presses inn i endestykke på bilde 4
IMG_6107.jpg IMG_6110.jpg
Automatic_Tail_S_4989c2e495628.jpg IMG_6111.jpg
Som dere ser blir gearspak for lang så denne må kappes. Kappet av gearkula som vist på bilde.
IMG_6115.jpg IMG_6113.jpg
Røret som gearkula sitter på må kappes ca. 5cm, tilsvarende på stag i mitten som også må gjenges på nytt og tilpasses.
IMG_6116.jpg IMG_6117.jpg
Ringen som vist på¨bildet må brukes hvis man har 2L motor og 1,6 gearkasse.
phoca_thumb_l_3speedadapt_20001.jpg
phoca_thumb_l_3speedadapt_20002.jpg
Dette settet fra TT er det du trenger for å montere gearkasse. Kommer tilbake med mer bilder
når monteringen begynner.
Automatic_Transm_4a89c53a1adae.jpg


#610 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 November 2009 - 15:32

Det er flott at du får deg erfaring på denne monteringen for monteringssettet mitt ligger på en båt ute i Atlanteren nå. Jeg skal bare ha vist bilen på BT og få skrevet inn motor og akslingbytte og de tingene der før jeg begynner med å sette inn turbo og automat.


#611 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 22 November 2009 - 16:53

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 22 Nov 2009, 16:32) <{POST_SNAPBACK}>
Det er flott at du får deg erfaring på denne monteringen for monteringssettet mitt ligger på en båt ute i Atlanteren nå. Jeg skal bare ha vist bilen på BT og få skrevet inn motor og akslingbytte og de tingene der før jeg begynner med å sette inn turbo og automat.

Skal du ha turbo, må jo jeg sette inn en 2,5 eller 2,7L V6 motor da. cool.gif tongue.gif Da kan jo du kjøpe motor og automat fra meg biggrin.gif

#612 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 November 2009 - 23:15

QUOTE(Svein54 @ 22 Nov 2009, 16:53) <{POST_SNAPBACK}>
Skal du ha turbo, må jo jeg sette inn en 2,5 eller 2,7L V6 motor da. cool.gif tongue.gif Da kan jo du kjøpe motor og automat fra meg biggrin.gif


Eller så har jeg tegninger på en veldig primitiv jetmotor som skyver flere hundre hester. Da får du en to meter lang stikkflamme bak bilen. Problemet er at den brukes sykelig med drivstoff og blir fryktelig varm på kort tid.

Men tenk deg det å trykket på tennknappen og så hadde du hatt 300 HK ekstra skyvekraft i opp til 3 minutter av gangen.

En fyr nede på Toten laget en liten utgave av den og satte på en gammel damesykkel, og den skvatt opp i langt over 100 km/t på et snapp.

#613 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 22 November 2009 - 23:40

Nei, da får det være som det er tongue.gif kan jo ikke frakte med oss en hel bensinstasjon ut i de Russiske skoger heller cool.gif, men jeg gleder meg til å prøve kjærra med automat. smile.gif

#614 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 24 November 2009 - 12:35

Jammen tenk deg å plane over myrene da, ingen vannhull å ta hensyn til :->
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#615 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 24 November 2009 - 12:44

konstruere skliplata med tanke planeegenskaper på myrvatn?
Bør vel stjele litt ideer frå sumpbåter i florida, men passe på å gjere den litt meir retningstabil...
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#616 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 24 November 2009 - 16:23

Har kjørt sumpbåt i Florida og som du sier, det svinger ikke fort. Tror vi lar Gunnar prøve ut den jetmotoren først. cool.gif tongue.gif

#617 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 November 2009 - 01:56

QUOTE(Svein54 @ 24 Nov 2009, 16:23) <{POST_SNAPBACK}>
Har kjørt sumpbåt i Florida og som du sier, det svinger ikke fort. Tror vi lar Gunnar prøve ut den jetmotoren først. cool.gif tongue.gif


Kunne vært artig å lage en slik jet en gang og montert den bak på en pick-up. :-)

Det jeg har angret på siden 2002 er at jeg ikke fikk fraktet hjem den mig jetmotoren jeg "fant" i Afghanistan. Flunk ny fra fabrikk lå den i kassa si pakket i oljet gråpapir. splunk ubrukt motor til en MIG jager.

Det hadde vært noe å satt bakpå, eller oppå SJ, for den var lengre enn bilen omtrent. Men den har skyvekraft nok til at en SJ kan lette uten vinger. Rett til værs.

Poenget er at en bør sette en grense og si at nok er nok. For egen del tror jeg det er en grense rundt 150 HK for hva en bør sette i disse bilene om de skal slippes ut på vegen. Mer enn det er mer enn hva bilen håndterer. Har en mye krefter vil en bli fristet til å prøve dem, om ikke direkte på toppfart så på andre ting om hva bilen klarer og blir det for mye krefter går det så ille til helvete.

Kanskje meg som har dårlige erfaringer men, ja som sagt nok bør være nok for en har ikke noen praktisk bruk for mer enn det heller tror jeg. Men det er nå bare hva jeg tror da. Andre tror sikkert på en annen grense, BT tror på 63 HK.

#618 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 25 November 2009 - 08:01

QUOTE(Svein54 @ 15 Nov 2009, 21:36) <{POST_SNAPBACK}>

Dette hadde vært noe for Terje Turbo fra Stord. biggrin.gif


Hehehe....var jo litt tøff da tongue.gif

#619 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 03 December 2009 - 22:14

Bare penger som setter grenser hos meg wink.gif
Rakett motor oppå balja???hmmm...har en scania turbo(lage jettmotor) på jobb men den er vel ikke stor nok til sukien(skyvekraft),men hadde vært gøy med rakettlyd og stikkflammer ut av en suzuki

#620 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 20 December 2009 - 22:54

Har går det sakte fremover om dagen, men så er det jo snart jul.
Venter et lass med varer på tirsdag, så da blir det litt mere fart på modifisering igjen.
Har fått kuttet av gammel traversfeste for gearkasse og tilpasset det nye som passer perfekt inn i det gamle.

IMG_6118.jpg
IMG_6119.jpg