Gå til innhold



Foto

Muttertrekker


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
81 replies to this topic

#21 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 06 February 2008 - 14:23

Denne tråden er ikkje grei å bli klok på.. Nokon seier en billig trekker klarer seg til hobbybruk, andre at det er bortkasta penger.

Fint om dei som har lagt ut erfaringar her seier litt om kva slags kompressor dei har, då eg trur det er vesentlig.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#22 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 06 February 2008 - 16:43

kompressor er ikke bare vesentlig. helt avgjørende den tongue.gif
kapasiteten til den må stort sett hver gang gi opp før kapasiteten til trekkeren må det wink.gif

hjelper lite med en trekker til flere tusen,hvis en har en kompressor
som er mendt for å pumpe opp fotballer..litt overdreven ordbruk der da men. hehe..


noe å huske på det..

Edited by esc_cos, 06 February 2008 - 17:07.


#23 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 06 February 2008 - 21:17

QUOTE(esc_cos @ 6 Feb 2008, 16:43) <{POST_SNAPBACK}>
kompressor er ikke bare vesentlig. helt avgjørende den tongue.gif
kapasiteten til den må stort sett hver gang gi opp før kapasiteten til trekkeren må det wink.gif

hjelper lite med en trekker til flere tusen,hvis en har en kompressor
som er mendt for å pumpe opp fotballer..litt overdreven ordbruk der da men. hehe..
noe å huske på det..


Se her:

Muttertrekker fra Biltema(599,-) 450l/min v/6bar, maks moment 744Nm (15-583)
Muttertrekker fra Wurth(5000??) 130l/min v6,3bar, maks moment 814Nm (0703 213)

Kompressor fra Biltema(999,-) 145l/min (17-633) (nest billigste)
Kompressor fra Biltema(7990,-) 545l/min (17-6043) (dyreste)

Dette er bare en kjapp titt hos Biltema, det finnes mange andre som også selger slik utstyr, både til hobbybruk og proffbruk. Det blir solgt kompressorer med div luftutstyr for ca en 1000-lapp rett som det er på forskjellige butikker/kjeder.

Men dette er en vurdering opp til hver enkelt, hvis du bare skal løsne en skruve nå og da, legge om dekk vår og høst, så holder det med billigere utstyr. Hva med å kjøpe en elektrisk? F.eks denne: http://www.clasohlso...spx?id=24575105. Ville nok heller gjort det, og kjøpt et kompressorsett til rundt 1000-lappen i tillegg, istedenfor en dyr kompressor og billig muttertrekker til småtteri. Men skal du drive litt mer seriøs hobbydrift, så kommer du bare til å irritere deg grønn over en muttertrekker som ikke er sterk nok, og en kompressor som bare går hele tiden. Det har jeg som sagt prøvd før! Jeg personlig ville kjøpt en muttertrekker som bruker lite luft(dvs dyr) og kjøpt en middels kompressor på 300-400l/min og med 100-150l tank, evt kjøpt på ekstra tank. Så det hadde fort kommet på rundt 10-12lapper. Men da har du ett sett som fungerer til det meste, muttertrekker, lakkering, sandblåsing o.lig

Men uansett, lykke til med valget!!
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#24 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 06 February 2008 - 22:14

QUOTE
Muttertrekker fra Biltema(599,-) 450l/min v/6bar, maks moment 744Nm (15-583)
Muttertrekker fra Wurth(5000??) 130l/min v6,3bar, maks moment 814Nm (0703 213)

Kompressor fra Biltema(999,-) 145l/min (17-633) (nest billigste)
Kompressor fra Biltema(7990,-) 545l/min (17-6043) (dyreste)


Altså må du ha en av de dyreste kompressorene for å dra muttertrekkeren til biltema, mens den nest billigste er stor nok til å dra muttertrekkeren fra Wurth, som attpåtil har størst monent. Du får hva du betaler for blink.gif
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#25 pat42

pat42

    pat42int

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 07 February 2008 - 00:47

QUOTE(Rett til himmels @ 28 Jan 2008, 20:06) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har en til en til en tusenlapp. Kjøpte den på tilbud på Tess. Skulle komme fra Metabo - Elektra Beckum står det på den. Blir for svak til det meste og tømmer også kompressorn på 0 og ikke noe... Har bere lagt den vekk fordi jeg syntes det går fortere for hånd, men vil noen ha den så er den til salgs for 500,- knapt brukt.


Jeg har faktisk en Metabo trekker, Den trekker like mye som komposittrekkerne fra würth, men den veier noe mer.
Holder ut gjør den også, men den får jevnlig smøring.
Det er dobbel motor i den modellen jeg har, er kjøpt hor Tess og kostet ca 1500.-
Synes ikke den bruker mye luft, men jeg har en Atlas Copco skruekompressor på over 500 liter/min og 250 liters tank.
Har den med når jeg er på ute oppdrag og da har jeg med en gammel kompressor på 310 liter og 30 liters tank. den går ikke oftere om jeg bruker Metabotrekkeren enn om jeg bruker Würth sin.....

Med andre ord: Jeg er fornøyd med min Metabo/ Elektra Beckumtrekker til 1500.-

mvh. Per
http://www.4x4norway.no

Patrol Y61 SE
4.2TDI

#26 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 07 February 2008 - 02:31

Da skal jeg vurdere aa bytte kompressor...

#27 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 07 February 2008 - 02:34

ja det dyreste er ikke alltid det beste. tongue.gif men som regel så er det desverre det..men det som gjelder er å finne ett gjennomsnitt av trekker og kompressor som passer dine behov wink.gif

jeg ville heller kjøpt en noe dyrere kompressor og en noe billigere trekker. .å grunnen til det?
for hvis du i framtiden vil bruke komressoren til noe annet,så har du en god kilde for å få mye luft/trykk med rolleyes.gif

jeg mener at en har igjen for å kjøpe dyr kompressor i stedet for dyrt luftverktøy,hvis en ikke vil bruke alt for mye kroner wink.gif

#28 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 09 February 2008 - 10:22

Ingersoll rand.......sier ikke mere tongue.gif
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#29 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 11 February 2008 - 19:34

Jeg kjøpte meg akkurat kompressor på Torshov. De har en 2sylindret sak med 50liter tank. skal levere 350 liter luft til 1990 kroner, dette er mer enn den billigste 2 sylindrede direktedrevne biltema kompressorn som koster 4700 kroner. Dette er typisk kina kompressor, men har litt trua på at den skal levere greit med luft.

Når det gjelder muttertrekkere, så kan man ikke sammenligne biltema og andre leverandører. Det er helt klart at forskjellige merker har forskjellig kvalitet. Men Biltema er ikke bare Biltema.
Noen sier her at Biltema ikke drar løs muttere osm er dratt til med handa en gang. det må jo være reinspikka sprøyt. Enten så har han en luft skralle på 30 nm, eller så må han sitte å blåse selv i slangen.
Alle leverandører har mange forskjellige trekkere med forskjellig krav til luft, og som yter forskjellig moment.
Nå er ikke jeg noen Biltema fantast, men jeg tar det som eksempel. biltema har 2 typer trekkere. 1/2" og 3/4". hvorav den sistnevnte er på over 700nm og bruker masse luft.
Dessuten har de flere 1/2" trekkere, som yter forskjellig newton meter, og som bruker forskjellig mengder luft. Den største 1/2"'en de har bruker vel ca 200 liter, og er på 340 nm.
Folk som kommenterer her på forumet sier ingenting om hvilken trekker de har, bare at de har biltema eller andre merker. den minste 1/2" trekkern til biltema yter vel i underkant av 200 nm.
En annen ting er at hva skal du bruke trekkern til. Noen snakker her om pinjong mutter som skal draes til 200 nm. vanlig bildekk skal vel egentlig ha mellom 100 og 150 nm. Liten vits i å ha en trekker som drar 1000nm da, hvis ikke du satser på å dra av gjengene.
Så kan man gjerne si at trekker skal dra løs fastrusta mutter/bolter osv. Men det beste da er først å sette det inn med rustløser, og eventuelt bruke litt varme før man drar det løs. Da er man sikke rpå at boltene kommer av, og forblir hele på veien ut.
Og skal du bytte dekk på lastebilen, så skaff den heller en 2meter lang latmansarm og ei skikkelig 3/4 pipe eller noe.

Uansett, det er mange trekkere til under 1000 lappen som helt sikkert fungerer utmerket til vanlig hobby bruk. Men før du handler, se hva kompressorn din leverer av luft, og kjøp en trekker deretter. Hvi sikke så blir du helt sikkert missfornøyd. Det blir det samme som å kjøpe en ford fiesta til å dra en 6 meter campingvogn. du blir helt sikkert skuffa da også.

Den viktigste reglen er å kjøpe verktøy som er tilpasset kompressorn din. Og er kompressorn liten, så kjøp heller en større kompressor.

Jeg har selv tenkt å kjøpe den største 1/2"'en på biltema som er på 343 nm og bruker 200 liter luft.
JeepClubNorway kontakt Vestfold
Styremedlem 4x4drivers
Webansvarlig 4x4drivers
--------------------
2.5" Procomp
7" WarnFlares
35x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#30 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 21:30

godt sammendrag wink.gif

#31 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 23 February 2008 - 23:12

Jeg har akkurat bestillt meg den kompositt trekkeren fra Wurth. Fikk vel opplyst at den var nærmere 1000 Nm, men det er ikke så nøye. Fikk helt dilla når jeg lånte en sånn. Nappa løs hjulbolter, på Transporteren på jobb, uten å mukke. dribble.gif
Skal da sies at de hjulboltene sprengte 2 stk 19 piper, da med latmansarm på en meter. Pipene var av merket Stahlville og Bosch. Dette skjedde før jeg begynte med muttertrekkeren.

Skal betale rundt 2300.- pluss, og jeg synes ikke det er så galt? Vet ikke hva kompisen har av rabbatter, men det er vel greit å få?

Jævlær å de boltene satt.

Edited by Roar Sæther, 23 February 2008 - 23:13.

oops!?!


#32 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 13 March 2008 - 21:32

QUOTE(Roar Sæther @ 23 Feb 2008, 23:12) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har akkurat bestillt meg den kompositt trekkeren fra Wurth. Fikk vel opplyst at den var nærmere 1000 Nm, men det er ikke så nøye. Fikk helt dilla når jeg lånte en sånn. Nappa løs hjulbolter, på Transporteren på jobb, uten å mukke. dribble.gif
Skal da sies at de hjulboltene sprengte 2 stk 19 piper, da med latmansarm på en meter. Pipene var av merket Stahlville og Bosch. Dette skjedde før jeg begynte med muttertrekkeren.

Skal betale rundt 2300.- pluss, og jeg synes ikke det er så galt? Vet ikke hva kompisen har av rabbatter, men det er vel greit å få?

Jævlær å de boltene satt.


Trekkeren fra Würth er på kampanje til 1 800,- nå, vet ikke om det er med eller uten mva. (Økern). Iflg karen i disken er den fra Ingersoll Rand. Jeg impulskjøpte en, men har ikke fått testet den ennå.

#33 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 14 March 2008 - 00:04

QUOTE(yakuza @ 6 Feb 2008, 14:23) <{POST_SNAPBACK}>
Denne tråden er ikkje grei å bli klok på.. Nokon seier en billig trekker klarer seg til hobbybruk, andre at det er bortkasta penger.

Fint om dei som har lagt ut erfaringar her seier litt om kva slags kompressor dei har, då eg trur det er vesentlig.


Det har jeg funnet ut også. Kompressor str har mye og si. 2,5 HK til 999,- er bortkasta penger. Så: Hvor stor kompressor trengs/anbefales?

#34 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 March 2008 - 09:58

QUOTE(Rett til himmels @ 14 Mar 2008, 00:04) <{POST_SNAPBACK}>
Det har jeg funnet ut også. Kompressor str har mye og si. 2,5 HK til 999,- er bortkasta penger. Så: Hvor stor kompressor trengs/anbefales?


Hvor stor kompressor du trenger avhenger av hva slags verktøy du bruker. En 2,5 HK med 30 liters tank kan være plenty godt nok.
Hvis du skal pumpe opp et dekk i ny og ne, blåse rent støvet i en pc, drive en liten stiftepistol og denslags.

Skal du drive en muttertrekker som drar 350 l/m nytter det ikke med en slik kompressor om du ikke vil bruke ufattelig lang tid samtidig som du dreper kompressoren.

Kompressoren må levere mer luft i l/m enn det utstyret du bruker krever. Så enkelt er det. Ellers får du trykkfall i tanken under bruk.

Så kommer det an på hvor intensivt du bruker verktøyet. Hobbybruker som bruker verktøyet ett minutt eller to og så en lengre pause kan ha en kompressor med liten overkapasitet. En som belaster kompressoren kontinuerlig må ta hensyn til dette og ha større overkapasitet. Slik at kompressoren får noe hvile innimellom. Dette er samme som med intermittens på et sveiseapparat. Kjører du et sveiseapparat på max i lang tid vil det gå til helvete. Det samme skjer med en kompressor. Billige kompressorer trenger som regel lengre hviletid enn dyre.

Så er det størrelse på tanken. Desto større tank desto mer mulighet til å lagre luft slik at kompressoren får hviletid. Du får ingen glede av overkapasitet om tanken er så liten at den ikke rommer noe luft likevel.
Størrelsen på tanken spiller også stor rolle når du lakkerer. På en liten tank blir det nesten uansett et trykksjokk hver gang kompressoren starter opp. Med en stor tank reduseres dette.

Et firma som familien har driver produksjon basert bla på lufttrykkstyrt ekstremt finmekanikk/elektronikk hvor det er krav om helt ren tørr luft med asolutt konstant lufttrykk. Et kompressoranlegg som klarer dette, og det er ikke store volum luft det er snakk om under 500 l/m på max belastning, koster over 500 tusen.

Så det er ikke noe problem med å bruke penger på kompressor om det er bare for å vise frem hvor dyrt utstyr en har.

Jeg vil påstå at alt hobbybruk kan dekkes med en kompressor mellom 3,500 og 8,000 avhengig av behov. Slipemaskiner og sandblåsing er kanskje det som trekker mest luft. Om en ikke skal drive med det så tror jeg de aller aller fleste hobbybrukere kan klare seg fint med en kompressor til under 5,000 kroner.

Mye av verktøy diskusjonene er i mine øyne rett og slett verktøyonani. En muttertrekker til 5,000 for å bytte dekk på et par biler vår og høst. Jeg har en til 700 fra biltema og den er sterk nok, når den får nok luft, til å dra så hardt at om det ikke løsner med den må boltene kappes. Den er tung og drar mye luft men hva så. Den brukes på to biler om våren og to biler om høsten pluss en eller to ganger ellers i året.
De resterende 4.300 som jeg ikke brukte på verktøyonanering kjøpte jeg bodyliftsett og godkjente spacere til bilen for.

#35 Tarolux

Tarolux

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 28 March 2008 - 20:29

Naboen sto og kødda med en billigtrekker og greide ikke å løsne en eneste mutter. Jeg kobla på min ingersoll rand på hans luftkompressor og løsna alle (altså samme kompressor).
Dette forteller vel litt hvis en vil ha en billig trekker.
Min anbefaling er: bruk hjulvinne inntil en har råd til en kvalitetstrekker.

#36 peri_lund

peri_lund

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 28 March 2008 - 21:06

Jeg har også en fra biltema. Funker utmerket, Men det anbefales å ha en kompressor på MINIMUM 50 liters tank. Og jevnlig smøring. (en dråpe olje i ny og ne)
Volvo V70 2,4 TURBO :-)
Per I. Lund.

#37 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 28 March 2008 - 21:29

http://www.toolbarn....dewalt/DC800KL/

#38 RmB

RmB

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1020 Innlegg:

Posted 31 March 2008 - 22:10

gå på ebay å sjekk ingersoll rand, kjøpte selv en utstillingsmodell der for rundt 1000.- ink frakt. bedre trekker forhold til pris skal du lete lenge etter.
user posted image user posted image


#39 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 April 2008 - 12:13

Clas Olsson hadde en kompositttrekker som veier rundt 2,3 kilo og med over 1000 Nm kraft som brukte drøye 200 l/m.

Kostet godt under kr 1000,-

Skal lure på den. Det er jo garanti på den. Og tross alt. Vekten er lav samme som de dyre, bruker lite luft og over 1000 Nm. Samme data som trekkere som koster 6-7 lapper.
Den har to års garanti, minst etter kjøpsloven. De dyre bør i alle fall holde 20 år med samme bruk for at de skal være verdt pengene da. Hmm...

Hva sier dere som sverger til dyrt verktøy til denne?

#40 RmB

RmB

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1020 Innlegg:

Posted 02 April 2008 - 07:22

man får det man betaler for smile.gif stort enklere blir det vel ikke.
user posted image user posted image