Nja, ikke målbart. Ble sånn i vinter da e snøhaug kom iveien
Hva har du gjort med Chevyen din i dag?
#5781
Posted 03 June 2013 - 19:38
Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html
#5782
Posted 04 June 2013 - 13:38
#5783
Posted 04 June 2013 - 14:07
Jeg ville ha klaget på det der og ville hatt refundert mine utgifter, dette basert på at du spesifikt sa fra når bilen ble levert inn. Samt at et merkeverksted ikke greier å fylle på riktig olje til hvilken bil de har inne.
#5784
Posted 04 June 2013 - 15:07
Etter spesifikasjon på oljen, kan denne brukes på turbo diesel motorer med høy belastning.
Selv mener jeg att da det står i håndboken og på lokket 15w40, er det vel den oljen som bør brukes.
Nå vasket jeg bort oljen fra topplokk pakninger og ned på siden av blokka, så får jeg følge med i sommer og se om det blir tett igjen.
Topplokk pakkninger og slangene til kjøler bytter jeg, så fort slangene kommer.
#5785
Posted 05 June 2013 - 15:31
Nå kjørte jeg 6,5 mil i går og 5 småturer til b.hagen, byen og posten idag, ikke hørt antydning etter att oljen ble byttet.
- Dæng likes this
#5786
Posted 05 June 2013 - 16:14
Ringte og snakket med de, da svarte bare verksmester med att de hadde fylt riktig olje.
Etter spesifikasjon på oljen, kan denne brukes på turbo diesel motorer med høy belastning.
Selv mener jeg att da det står i håndboken og på lokket 15w40, er det vel den oljen som bør brukes.
Nå vasket jeg bort oljen fra topplokk pakninger og ned på siden av blokka, så får jeg følge med i sommer og se om det blir tett igjen.
Topplokk pakkninger og slangene til kjøler bytter jeg, så fort slangene kommer.
Når du gir beskjed i forkant hvilken olje som skal brukes, så kan de jo ikke si at de har fylt riktig. Du har bedt om en vare og fått feil levert.
#5787
Posted 05 June 2013 - 16:42
Jeg mener også dette er feil, både oljen og det att jeg forklarte att den gikk varm med delsyntetisk.
Ba derfor spesifik om mineralolje, fordi vi skal trekke en 2,5 tonn campingvogn i sommer.
Servicene blir nok ikke tatt der noe mer, samme hva utfallet blir i denne saken.
6,5 tusen for å skifte filter og olje på motor og girkasse, og sjekket olje nivået på diff og fordelingskasse.
Betalte under 2000kr for olje og filter til både motor og girkasse, på Amrikanske bildeler i Halden.
#5790
Posted 05 June 2013 - 21:28
Når en ting blir fikset så ryker noe annet.... mistet styrestrømmen til instrumentene i A-stolpen og fått bensinlekkasje bak ved tanken. Virker som det er i ramme der slangene går over i rør.
#5791
Posted 06 June 2013 - 11:36
Hei
jeg skiftet just til halvsyntetisk olje på min 98 Tahoe,det var det de brukte på disse bilene sa chevrolet verkstedet. Dere som bruker mineralolje,hvordan er kaldstarten i feks -15 C da? husker andre dieseldyr jeg har hatt så brukte vi mineralolje på sommeren og "lettløpsolje" på vinteren.....
Tenkte jeg skulle kjøre opp en tur, og få en samtale og se hva han sier da.
Jeg mener også dette er feil, både oljen og det att jeg forklarte att den gikk varm med delsyntetisk.
Ba derfor spesifik om mineralolje, fordi vi skal trekke en 2,5 tonn campingvogn i sommer.
Servicene blir nok ikke tatt der noe mer, samme hva utfallet blir i denne saken.
6,5 tusen for å skifte filter og olje på motor og girkasse, og sjekket olje nivået på diff og fordelingskasse.
Betalte under 2000kr for olje og filter til både motor og girkasse, på Amrikanske bildeler i Halden.
#5792
Posted 06 June 2013 - 11:50
Hei
jeg skiftet just til halvsyntetisk olje på min 98 Tahoe,det var det de brukte på disse bilene sa chevrolet verkstedet. Dere som bruker mineralolje,hvordan er kaldstarten i feks -15 C da? husker andre dieseldyr jeg har hatt så brukte vi mineralolje på sommeren og "lettløpsolje" på vinteren.....
Har ikk vært noe tungstartet i kulden på mineraloljen..
#5793
Posted 06 June 2013 - 11:51
I vinter var det vel ikke så mye kaldere enn noen og tyve minus. Ikke noen start problemer.
#5794
Posted 06 June 2013 - 12:46
Ikke alle har "nye" batterier, jeg skifter til syntetisk 5W-40 om vinteren. Fungrer helt fint.
#5795
Posted 06 June 2013 - 14:00
Hei
jeg skiftet just til halvsyntetisk olje på min 98 Tahoe,det var det de brukte på disse bilene sa chevrolet verkstedet. Dere som bruker mineralolje,hvordan er kaldstarten i feks -15 C da? husker andre dieseldyr jeg har hatt så brukte vi mineralolje på sommeren og "lettløpsolje" på vinteren.....
Startet min i -32 grader på fjellet uten motorvarmer, null problem.
Var mer redd for att 5 år gamle batterier ikke orket, men etter gløding dro den fint rundt.
Hjelper ikke hva de sier når erfaringen jeg har,vet att det skaper bare problemer med halv og hel syntetisk olje.
Begge gangene har tempraturmåleren gått i taket, 120 grader etter en kilometer bakke med campingvognen etter, det fører fort til sprukkene topper.
Pakningene tørker ut og begynner å svette/ lekke olje, og nå sist med helsyntetisk hørtes det ut som ventiler og løftere var på vei igjennom toppdekkslene.
Det skjedde vel 5-6 ganger att en eksosventil hang seg og, det hørtes ut som ei boble med ettertenning.
Etter å ha byttet tilbake til mineralolje så har jeg kjørt nå 12 mil, og bilen oppfører seg helt normalt.
Neste helg blir det 50 mil med vogna, blir spennende å se om noen av problemene dukker opp på den turen.
Det er en grunn for att de har brukt 15W40 mineralolje på disse bilene i 20 år.
Edited by Tahoe 2000, 06 June 2013 - 15:08.
#5796
Posted 06 June 2013 - 14:42
#5797
Posted 06 June 2013 - 17:00
Ja men da bytter jg til mineralolje neste gang :-)
Endret innlegget over med ett mer utfyllende svar, basert på egen erfaring.
Husk att syntetisk olje tørker ut pakningene, og du kan få svetting og lekkasjer som koster mer ergelser enn de 7,5 literene med mineral olje gjør.
- Golgate likes this
#5798
Posted 06 June 2013 - 21:14
Bringet meg til og fra skytetrening i dag.
#5799
Posted 06 June 2013 - 21:42
#5800
Posted 07 June 2013 - 05:33
Dette med motorolje typer og viskositet er grunnlag for mang en god diskusjon over en kaffekopp. Men det jeg ikke skjønner er at verksted, til og med merkeverksted, ikke fyller på den oljen som er spesifisert fra bilprodusenten? Hvordan kan det ha seg at deres (in)kompetanse overgår kostruktørene på fabrikken? Hvordan kan de gi garantier på jobben?
En ting er at jeg bruker den oljen jeg synes er best når jeg bytter selv på min egen bil. Men skal jeg hjelpe noen andre med samme jobben vil ikke jeg fylle på noe annet enn det som står i boka for den bilen, med mindre eieren selv har sterke meninger om dette.
Samtidig er det jo et faktum at flere av bilene våre, ihvertfall min, er bygd for en stund siden med en teknologi der det ikke akkurat er snakk om mikroklaringer alle steder!