Hva har du gjort med Chevyen din i dag?
#5861
Posted 24 June 2013 - 08:28
Hatt en gammel ruteskade som har begynt å sprekke opp, litt vemodig å bytte orginal ruten men etter 13år er den godt slitt i tillegg.
#5862
Posted 24 June 2013 - 10:34
jeg monterte den ikke da jeg anså det for å være slark siden det var mindre slak i det gamle lageret kontra det nye, men er det justering på lagerene på disse? jeg trudde ikke man kunne stramme lageret da det er kule lager og ikke koniske lager. Men hvis du mener at selv om det er slakk før jeg monterer så skal det ikke være det når alt er montert?
Nej sant de inga koniska lager eller justeringar i lagret. Men innre ringen i lagret är delat och när medbringaren monteras så kan dessa glida lite isär och då framstår lagret som slark. Detta försvinner när drivknuten klämmer på inre ringen på lagret och muttern pressar detta samman med medbringaren med +-200nm kommer inte ihåg helt på nm som de skall dras.
Montera lagerhub i spindeln, på med drivaxelmuttern o dra med angivet nm. Nu kan du bedöma om de är slark.
Kan prova detta med en relativt grov skruv med mutter o dra ihop lagret på bänken o se om du har slark med press på inre ringen i lagret och medbringaren.
Om de fortfarande är slark har du haft otur o fått ett nytt lager som är skrot men de hör väl till ytterst sällan man får de.
Med vänlig hälsning
Manfred
Edited by manfred, 24 June 2013 - 10:40.
- Hallen likes this
#5863
Posted 24 June 2013 - 11:32
- Hallen likes this
#5864
Posted 25 June 2013 - 00:14
Fådd ryddet opp i det elektriske til lysene, du verden det er enkelte som har mange rare filosofier, det var et rottereir av kabler, tyvstrømkoblinger, vanlige kabelsko midt i vanndrefs etc etc, og eg lure litt ka teorien med å legge 6mm2 fra batteriet og ned til lykta når jordkabelen går surra rundt radiatoren.. og e 1,5mm2
Jaja, det e nu klipt bort og lagt opp nytt. så kanskje man får det litt oversiktlig. fikk motert temp giver til girkassa, turbotrykksmåler, ekstra vanntemperaturmåler( middlertidig til jeg finner feile på den orginale. da blir denne erstatet med eksostemp.)
Montert tåkelys, flyttet alle lysbryterene til venstre side av rattet, der hvor det er et lite slett felt. under speedometeret.
I går fikk jeg skiftet stempel på en calipter da det var rust på den, vannpumpa og vakumpumpa, patenten på vannpumpa var ikke direkte imponerende, syns det sku være unødvenig å trenge å demontere lokke til registeret. men men.. må man så må man.
I morra blir det oljeskift og få montert grillen og siste av det elektriske, og skifte tettning på transferkassa, da trur eg at det er klart for ferietur, burde vel kanskje vært skifte det hjul lageret også hvis jeg finner det ok, med en test.. vi får se, må vel en tur å ordne med papirene så eg får oppretta firmaet, tiden flyr... snart e det høst og arbeid i massevis..
- manfred likes this
Hallen
H_K_H@msn.com
____________________________________________________
eide biler:
Volvo 740 GLE 1984 solgt påkostet alt for mye, SOLGT alt for billig, og angrer på det i dag!
Toyota Lj 73 safari 2,4td tre lykkelige daga, da eg kjøpte de, da den startet i -17. og da eg SOLGTE den!
Jeep Grand Cherokee 1995 5,2l V8 SOLGT meget go bil!
VW vento 1,9td Kondemnert pga motor havari! BIL som imponerte mang en gang!
Chevrolet suburban 1988 SOLGT
Pontiac safari 1988 5,7 V8 bensin 1,1L/Mil 1,8L/Mil med bjølseth 680gdl SOLGT
Volvo 945 Ex. politibil! 1998 2,3fk selges
#5865
Posted 26 June 2013 - 19:14
Hatt den på ac sjekk hos svendsen eksos. er vist høl på et rør og tom for gass, men han på svendsen mente han kunne dele røret og skjøte sammen igjen
i pity the fool that don't have a hood ornament
#5866
Posted 26 June 2013 - 19:16
Byttet simiring på veivaksel, nippel på kjølerør mellom termostathus og torpedo-vegg, vitftereim og dieselfilter.. Da skulle man være klar for ferietur....
Edited by Paul Hallvard, 26 June 2013 - 19:17.
#5867
Posted 27 June 2013 - 21:27
#5868
Posted 27 June 2013 - 23:33
Dieseldurren R.I.P
#5869
Posted 28 June 2013 - 04:17
#5870
Posted 28 June 2013 - 14:43
Med oppakning i bil med takboks og vogn, ble det kjørt 546km. som gir ett forbruk på under 2 liter.
Kjørte hardt og lite økonomisk kjøring på små skogsveier med mye sving, 40-70 km/t i skogen og 90-100 km/t på E6.
#5871
Posted 28 June 2013 - 19:37
No vert d ett par års pause fra yankee mekking og over tilKondolerer då.. Blir det noe nytt i samme, ell går du andre veier?
svensk. Men kjenner eg meg sjølv rett så dukker d fort opp
en Silverado ell RAM..
- Hallen and Sub_1994_diesel like this
#5872
Posted 28 June 2013 - 20:14
Kjørt fra Nordreisa i går til kolari finland, videre til Luleå i dag. totalt 67mil. under en tank diesel, blir spennende å kjøre til pumpa i morra. bil 3380kg og vogna 1620 kg veid før start med alle om bord.
Men har en tull feil. mister turbotrykket for at det plutselig kommer tilbake og sånn holder det på, noen som har hatt problemet tidligere? Jeg er på ferie, og har ikke lyst å kjøre hjem uten turbotrykk.. Akkurat skiftet vakumpumpe.. ellers ser alt ut til å fungere.
Hallen
H_K_H@msn.com
____________________________________________________
eide biler:
Volvo 740 GLE 1984 solgt påkostet alt for mye, SOLGT alt for billig, og angrer på det i dag!
Toyota Lj 73 safari 2,4td tre lykkelige daga, da eg kjøpte de, da den startet i -17. og da eg SOLGTE den!
Jeep Grand Cherokee 1995 5,2l V8 SOLGT meget go bil!
VW vento 1,9td Kondemnert pga motor havari! BIL som imponerte mang en gang!
Chevrolet suburban 1988 SOLGT
Pontiac safari 1988 5,7 V8 bensin 1,1L/Mil 1,8L/Mil med bjølseth 680gdl SOLGT
Volvo 945 Ex. politibil! 1998 2,3fk selges
#5873
Posted 30 June 2013 - 13:52
Tok ut vacuum pumpa på fredags kveld og brukte hele lørdag for å få tak på 3/8 skrue til å presse på reimhjulet! helt utrolig at ingen har tommes skruer! Karl S Hansen i Arendal hadde men lite sugen på å kjøre to timer for en skrue!!
Så da måtte jeg gjøre som jeg har gjort så mange ganger før,ringe gamle far på heia! joda han rota litt i garasje og hadde flere :-) han tok turen ned igår kveld,grei som han er. Monterte pumpa idag,starta opp og det ser ut til å funke.:-) kan ikke si jeg merker så mye forskjell men hører en liten turbolyd nå med pådrag,hvis ikke det er en ny ulyd,hehe
En lettvindt og grei jobb å bytte den!
Noen som har peil på hva en gåen vaccumpumpe gjør med bilen? forrige eier hadde hengt opp den vacuum dingsen med ståltråd slik at den fikk maks hele tiden. fjernet seff den nå før oppstart og bilen sviver så fint atte:-)
#5874
Posted 30 June 2013 - 23:51
Har fått satt inn nytt batteri og starta opp bilen etter gammalt. Har begynt det møysommelege arbeidet å koble nye ledningar på alt av lys. Begynner å få litt oversikt, men mange timar med arbeid igjen enno :-)
#5875
Posted 01 July 2013 - 22:52
Vaska og polert :-)
#5876
Posted 02 July 2013 - 09:22
Til dere som har fjernet vakumpumpen, hva skjer med elektronikken? blir det noe forskjell? feilmeldinger?? Fungerer det med en Slik?
http://www.biltema.n...il-Turbo-79740/
hvis jeg har forstått dette rett så vil denne kunne justere vakumet fra pumpa slik at turbotrykket blir rett? 0,5 bar
Da trenger man ikke regulatorer hit og dit så fungerer alt så meget bedre??
Hallen
H_K_H@msn.com
____________________________________________________
eide biler:
Volvo 740 GLE 1984 solgt påkostet alt for mye, SOLGT alt for billig, og angrer på det i dag!
Toyota Lj 73 safari 2,4td tre lykkelige daga, da eg kjøpte de, da den startet i -17. og da eg SOLGTE den!
Jeep Grand Cherokee 1995 5,2l V8 SOLGT meget go bil!
VW vento 1,9td Kondemnert pga motor havari! BIL som imponerte mang en gang!
Chevrolet suburban 1988 SOLGT
Pontiac safari 1988 5,7 V8 bensin 1,1L/Mil 1,8L/Mil med bjølseth 680gdl SOLGT
Volvo 945 Ex. politibil! 1998 2,3fk selges
#5878
Posted 02 July 2013 - 21:32
Hatt den på eu kontroll . en toer feil på hovedlys da de ikke fikk stilt en av løktene , får sette tilbake de gamle foreløpig
i pity the fool that don't have a hood ornament
#5880
Posted 02 July 2013 - 21:59
Hummer: Ble knall tøft de felgene der