Hva har du gjort med Chevyen din i dag?
#7121
Posted 04 August 2017 - 12:42
#7122
Posted 04 August 2017 - 16:29
Er volt på abs sensor... Skal lage spenning når hjula roterer.
Ja de stämmer Skogsferrari , men man kan också ohm mäta så att man innanför angivet ohm tal så man inte har kabelbrott från givaren till slut koppling tänker jag i och med att allt är nytt och fortfarande fel.
//M
#7123
Posted 04 August 2017 - 21:14
Har ikke testet den under bak, den er heller ikke byttet.
Får se om SM har den inne, så får vi se om det kan hjelpe.
Noen mulighet til å få teste den på ???
Kjøre bilen på bukk,eller holder det med å snurre bakhjul rundt for å få utslag ???
Skulle vel hatt en tur på verksted å få lest av koder, sist jeg var der var ikke dataen oppdatert og fikk ikke kontakt med bilen.
Får vel bare høre med de, og bestille en time.
Fikk jo utsettelse på PKK til 31. August.
#7124
Posted 05 August 2017 - 07:26
- cned86 likes this
#7125
Posted 05 August 2017 - 09:04
Tore sa vel bare att det var kontakt der, men han ohmet de foran.
Har ikke testet den under bak, den er heller ikke byttet.
Får se om SM har den inne, så får vi se om det kan hjelpe.
Noen mulighet til å få teste den på ???
Kjøre bilen på bukk,eller holder det med å snurre bakhjul rundt for å få utslag ???
Skulle vel hatt en tur på verksted å få lest av koder, sist jeg var der var ikke dataen oppdatert og fikk ikke kontakt med bilen.
Får vel bare høre med de, og bestille en time.
Fikk jo utsettelse på PKK til 31. August.
Kommer hem till veckan Tahoe2000 om de passar.
- Tahoe 2000 likes this
#7126
Posted 05 August 2017 - 13:07
Det er derfor en måler volt, se om den lager spenning. Spinn hjulet, les av volt på ett meter. Ohm viser motstand i kabel, kontakt osv. Volt viser om den sender signal..
Annledningen till att jag börjar med ohm mäta är för att kunna utesluta om brott/ motstånd på kablar/ eller defekt abs givare.
Abs givaren kan kanske bara ha för stort avstånd (rost) till kuggkransen i hjullagret eller defekt hjullager?
Finns flera poster om detta som avslutas med hjullager byte, abs givarna lika hela om man ohm mäter men volt felaktig signal (ABS PROBLEM). Byta abs givare? Eller hjullagret? Eller bara putsa lite rost?
Jag byter inte delar som är hela.
En abs givare med "fel" ohm genererar också volt men inte korrekt, samma som vid fel avstånd till kuggkrans. (På dessa bilar är abs givaren fint skyddade) Inte ovanligt med givare i växellådor som fått metalspån på sig och dessa ger fel signal (speed sensor) samma princip. Givaren är hel men ger inte rätt signal. Ohm mät så vet man giveren är hel mer fel signal. Byta givaren?
Abs kuggkrans tex Volvo v70 på drivaxlar/fram rostar av och avståndet mellan kuggarna på 1 ställe blir för stort. Fel på abs signal vid volt mätning men varför, kuggkrans, abs givare?
Ännu enklare som en rostflaga (metal) som lossnat vid ett bromskivsbyte samma problem som vid metalspån i växellåda.
Inte missförstå nu Skogsferrari men vill bara få fram, varför jag vill utesluta möjliga felkällor utan att bara byta delar.
Abs givarna i detta fallet är ju redan nya och då bör ju både volt o ohm inte vara problemet. Men felet är kvar.
Thats why and how I do it.
- cned86 likes this
#7127
Posted 05 August 2017 - 21:50
#7128
Posted 06 August 2017 - 08:24
Eller mål volt på andre siden og sammenlign... Så får du se om det er lik verdi på to sider.
Ja de kan man.
Så har man otur då, så byter man en hel ABS givare när de tex hjullagert va den faktiska felande delen. Pga avvikande voltmätning och felkod visade ABS givaren.
//M
#7129
Posted 07 August 2017 - 21:32
Byttet tilbake til gammel ledning på venstre side, da kom utslaget opp på 480mv.
Skrudde sammen og håpet i det lengste, neida lyset kom på igjen over 20km/t og slukket igjen på prøveturen.
Samme skjedde igjen, med lyset slukket begynner abs å jobbe ved vanlig oppbremsing.
Henger på en stund etter pedalen er sluppet.
Får ta en lengre tur i morgen, ble litt sent nå i kveld.
#7130
Posted 09 August 2017 - 10:37
Da skal begge framhjulene vise tett innpå 350mv, ble bare en kort prøvetur før grillings, øl og fisketur.
Lyse kom på som vanlig rett over 20kmt, har ikke prøvd å ha av batterier og nullstille.
Får prøve det også og ta en lengre prøvetur, bare vente til det etterlengtede regnet gir seg i dag.
#7131
Posted 12 August 2017 - 08:35
Behöver du skiver imellan? Låt sensor sitta så tätt intill kuggkransen som möjligt utan kontakt.
//M
#7132
Posted 12 August 2017 - 09:30
#7133
Posted 13 August 2017 - 10:56
Foret ut med flere skiver, nå ligger begge sider på rett over 300mv.
Ute en liten tur i går, er som vanlig, lyset kommer på ved 20kmt.
Når det slukker under kjøreturen, da går abs bannanas i lavere fart og henger fortsatt på etter pedalen er sluppet.
Blir nok en tur over grensa en dag til uka.
#7134
Posted 22 August 2017 - 09:37
Har hatt på skiver, den lå nesten oppe 600 mv med de tynneste skivene uten å ta i kransen.
Foret ut med flere skiver, nå ligger begge sider på rett over 300mv.
Ute en liten tur i går, er som vanlig, lyset kommer på ved 20kmt.
Når det slukker under kjøreturen, da går abs bannanas i lavere fart og henger fortsatt på etter pedalen er sluppet.
Blir nok en tur over grensa en dag til uka.
Lys eller EU???
Tack för snurrings.
//M
#7135
Posted 22 August 2017 - 12:03
Tusen takk for hjelpen, litt kaffe kake må til.
#7136
Posted 27 August 2017 - 18:03
I veckan som gått ... Plast stripping
Motorn lös... gick mycket fortare denna gång.
Motorn topp lös
Tydlig blåst packning mellan cyl 3-4 vid vatten kanal + cyl 7-8 ser heller inte bra ut
Nu är topparna på planslipning i Halden och spridarna på El o Dieselservice i Uddevalla. Väntar på dom.
Jobb i 10 dagar till, sen är de förhoppningsvis montering igen.
- Intimidator and Tahoe 2000 like this
#7137
Posted 28 August 2017 - 05:03
#7138
Posted 28 August 2017 - 06:01
Samme her, nye arp bolter og pakninger. Men jeg måtte borre opp.. Hadde riper. Solheim i Halden maskineriet min..
Riper?? Vad kom de av? Hur va dina gänger i blocket till topp bultarna?
Inge riper i min, min startade fint, gick fint men drack vatten som en A-lagare.
Har en fadderordning på en Octavia o V70,, så maskinering av motordelar och specialverktyg blir gjort på kvällstid på en mekanisk verkstad i Halden. (dock ej borrning)
Har inte bestämt mig om de blir ARP studs eller orginal bultar har 2 sett liggande så kan välja då LB7 motorn inte är ihopsatt än. Satte ARP på förra Duramaxen.
Fick en liten tankeställare ang ARP o alu toppar som stör mig.
Va innom Momek och lämnade in en vevaxel till en Ford F450 -11 6,4 twin turbo.
Fick se en Alu topp som gått med ARP i Rally. ARP är stum men alutoppen "rör" sig av värmen.... Tillslut så hade toppen "rört" sig så mycket att de inte va matrial under muttern och toppen satt "löst" och blåste packningen igen...
Skall inte köra dragracing men brukskörning o moderat trim så automaten håller. Tänker då att sträckbultar håller. Motorn som är isär nu har gått 50 000 MIL och aldrig varit ute förr.
De jag tidigare reagerade på båda LB7 blocken att dom är så "trånga" i gängerna i motorblocket till toppbultarna. Rensar gängerna med gängtapp men de gick SATAN så trögt... Här misstänker jag NM blir borta i gänger och inte i topptryck som de bör. Har inte gått över LLY blocket så vet inte hur detta är än.
//M
Edited by manfred, 28 August 2017 - 06:08.
#7139
Posted 28 August 2017 - 20:52
#7140
Posted 29 August 2017 - 05:28
Vet ikke hva som skjedde, stempel og alt er fint. Kommet noe grus inn eller noe vel.. Sånt skjer. Hentet alt i på ettermiddagen. Så nå er det skru i samme, alt nytt og blankt ny garrett 4094, ny kasse stg 5 ppe. Ny converter suncoast 1056, og nybygget fordelingskasse. Alt er vært åpnet nå, fra baklys til fram. Alt er nytt eller overhalt! Kostbart kjøre durex
Du har ju tagit ett par riktigt kostbara steg med lådan osv. Tänkte stå över de än, har en xtra Alison låda som jag köpte för skoj så kanske senare....
Du kommer oavsett att känna om gängerna är "trånga" när du sätter i Studs. Ge gärna besked. Tredje Duramax motorn som jag öppnar och blåst på bakre cyl alla 3...
Men ärligt BILDER BILDER av bygget SKOGSFERRARI!!!!!!
//M