Gå til innhold



Foto

Bekymret for bakdiff...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
51 replies to this topic

#1 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 01 January 2009 - 12:28

Hadde litt ulyder på bilen min her, og jeg trodde det var noen kryss som var gåene. Byttet dem, men ulyden forsvant ikke. Det er en slags uling ved gasspådrag som følger bilens fart. Begynte å mistenke diffen bak, så jeg tok ut påfyllingsproppen til olja og kikka inn. Kunne ikke se at det var olje der, og jeg hadde en halvliter diffolje stående. Hellte på denne, uten at det ble fullt, så det var tydligvis manko på olje baki der. tok en tur, og ulyden var der ennå... kjenner også at det skjer noe baki der når jeg har full sving (2wd) og noen ganger når jeg begynner å kjøre. Det kommer ulyder og små "dunk" av og til...

Tenkte å kjøpe olje i morgen å bytte på diffen for å se om det hjelper, men er ekymret for at diffen har tatt kvelden. Noen som har vært ute for lignende...?

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#2 sandviper

sandviper

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 314 Innlegg:

Posted 02 January 2009 - 18:43

QUOTE(slimjim @ 1 Jan 2009, 12:28) <{POST_SNAPBACK}>
Det er en slags uling ved gasspådrag som følger bilens fart.


Syns det kan høres ut som piniong lager(ene) som har tatt kvelden. Disse går tørt hvis det er lite olje på diffen. Men kneppingen kan høres ut som et tannhjul... ta av diff coveret og se om det er metallspon i olja og se over sol/ planet hjul og kronhjulet.


#3 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 02 January 2009 - 19:55

Før i verden fikk du en tilsatsolje som er ca. 20% tykkere enn vanlig olje. Dette er litt som å pisse i buksa for å holde varmen.... Den løser problemet med lyden i en kort periode, men fikser jo selvfølgelig ikke selve diffen. Andre "bruktbilorakler" stappet i alt fra sagflis til banan for å få utvekslingen til å holde kjeft. Som du skjønner, ingen av disse er høyteknologiske virkemidler som er til å stole på, men løser problemet med lyden for en stund.

Det at du hører "kneppelyder" låter ikke billig.... Du bør nok vippe ut denne straks og se på den. Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt ut stikkaksler og differensialen. Se etter unormal slitasje på kronhjul og pinion. Mulig at du finner en halv tann der ett eller annet sted. På en annen side, kan dette også høres ut som en defekt LSD. Dersom det er det, får du rep.sats til denne, men samtidig er det jo et spørsmål om du skal koste på deg en sperre i samme slengen du først gjør noe påkost baki der.

#4 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 02 January 2009 - 22:02

Fant ut idag at diffen var helt tom for olje. Helte på en liter (Da det var alt jeg hadde. Det skal vel ca. 1,4L på??) Da ble den ulelyden litt svakere. Hadde bare en bitteliten prøvetur, så jeg hørte ikke noe til kneppinga... Hvor olja har tatt veien tror jeg at jeg fant ut av. Har lenge vært plaget av fuktighet i den ene bremsetrommelen, og jeg trodde det var bremsesylinder som lakk. Byttet denne, men det var fortsatt fuktighet der. Er det mulig at oljen kan ha tatt veien fra diffen og ut gjennom stikkaksel og til trommel pga en dårlig pakning eller noe...?

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#5 Oseberg

Oseberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 02 January 2009 - 22:19

QUOTE(slimjim @ 3 Jan 2009, 01:02) <{POST_SNAPBACK}>
Er det mulig at oljen kan ha tatt veien fra diffen og ut gjennom stikkaksel og til trommel pga en dårlig pakning eller noe...?



Det er meget sannsynlig. hadde samme problem. Det er simringen ytterst på akslingensom må byttes. 4x4Butikken har dem på lager. Koster noen få kroner og en time i garasjen.



#6 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 02 January 2009 - 22:23

QUOTE(Oseberg @ 2 Jan 2009, 22:19) <{POST_SNAPBACK}>
Det er meget sannsynlig. hadde samme problem. Det er simringen ytterst på akslingensom må byttes. 4x4Butikken har dem på lager. Koster noen få kroner og en time i garasjen.


Sier du det? Lyst til å gi meg en litt mer utfyllende forklaring på fremgangsmåten? Evt om du har bilder...?

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#7 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 02 January 2009 - 23:40

En enkel jobb, men pass på at du bytter bakhjulslagre i sammen slengen. Disse sitter rett innenfor simmerringene, og hvis det er en stund siden de er byttet, kan det være smart å bytte de når du først gjør jobben. Kjøper du lagre hos feks 4x4 Supply så koster de ikke mange kronene.
"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"

#8 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 02 January 2009 - 23:52

QUOTE(Sætre @ 3 Jan 2009, 00:40) <{POST_SNAPBACK}>
En enkel jobb, men pass på at du bytter bakhjulslagre i sammen slengen. Disse sitter rett innenfor simmerringene, og hvis det er en stund siden de er byttet, kan det være smart å bytte de når du først gjør jobben. Kjøper du lagre hos feks 4x4 Supply så koster de ikke mange kronene.


Ja, det er sikkert veldig enkelt wink.gif Men jeg vet ikke helt hvor ting er hen. aldri skrudd på denne delen av bilen før... mellow.gif

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#9 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 03 January 2009 - 00:07

Opps.........glemte fremgangsmåte!

Jekk opp bakenden, ta av hjul, bremsetromler og difflokket. Roter bakdiffen til du ser en liten bolt med 1/4" hode som holder cross pin på plass. Fjern den lille bolten, og ta ut cross pin. Du kan nå presse stikkakslingene litt innover, dette gjør at du kan se og fjerne c-clipsene både på høyre og venstre side. Nå kan du bare trekke begge stikkakslingene rett ut . Du bør nå være litt forsiktig med å rotere diffen, slik at ikke de små drevene(planetery wheels) faller ut. Du kan nå fjerne simmerringene, en oilseal puller fungerer bra, evt et lite kubein. Lagrene kan nå også tas ut, men du vil trenge en avdrager eller en slidehammer. Avdrageren må ha mulighet til å festes innvendig i lageret. Nye lagere bankes forsiktig på plass med en passende pipe. Sjekk anleggsflaten på stikkakslingene, da både lager og simmerring har anleggsflate rett på akslingen. Er det slitespor og grader der, bør du vurdere nye stikkakslinger. Jeg pusser ellers området til simmerringen med fint smergelpapir, og legger på et tynt lag med fett. Nye simmerringer bankes også forsiktig på plass, jeg bruker en plankebit og hammer. Monter det hele på plass, motsatt av demonteringen. Fyll opp med olje, og husk å blande inn friction modifier hvis du har limited slip.

Edited by Sætre, 03 January 2009 - 00:36.

"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"

#10 Oseberg

Oseberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 03 January 2009 - 05:07

Alt er forklart her med bilder....(men Sætre har rett, så du kan bruke hans forklaring som ledetekst)

Link:
www.go.jeep-xj.info/

Gå til menyen " Service and repair items". Der finner du "Replacing a axle seal in a Dana 35 rear axle".

(Fikk ikke kopiert inn linken....den ble sinnsyk lang)

#11 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 03 January 2009 - 11:57

Takker så mye folkens! Skal bli spenndende å prøve å gjøre dette selv, da jeg aldri har gjort det før dry.gif

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#12 Oseberg

Oseberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 03 January 2009 - 20:15

QUOTE(slimjim @ 3 Jan 2009, 15:57) <{POST_SNAPBACK}>
Takker så mye folkens! Skal bli spenndende å prøve å gjøre dette selv, da jeg aldri har gjort det før dry.gif



Bra, da må du huske å ta med kamera ut og ta bilder. Du kan bli forevighet i "Write Up" tråden øverst på siden. Vi trenger litt flere oppskrifter som kan legges opp der. Litt stille om dagen på den tråden.



Det gir litt kvalitet om vi har dette som egen fyldig tråd i offroad.no. ( Vi er vel pokker så flinke til å søke på nettet etter slike til vanlig, men noen norske versjoner er nå ikke verre enn utenlandske)...Utfordringen er gitt !!

#13 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 04 January 2009 - 20:30

QUOTE(Oseberg @ 3 Jan 2009, 20:15) <{POST_SNAPBACK}>
Bra, da må du huske å ta med kamera ut og ta bilder. Du kan bli forevighet i "Write Up" tråden øverst på siden. Vi trenger litt flere oppskrifter som kan legges opp der. Litt stille om dagen på den tråden.



Det gir litt kvalitet om vi har dette som egen fyldig tråd i offroad.no. ( Vi er vel pokker så flinke til å søke på nettet etter slike til vanlig, men noen norske versjoner er nå ikke verre enn utenlandske)...Utfordringen er gitt !!



Skal ta med speilrefleksen wink.gif

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#14 sandviper

sandviper

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 314 Innlegg:

Posted 05 January 2009 - 11:33

QUOTE(Stig @ 2 Jan 2009, 20:55) <{POST_SNAPBACK}>
Det at du hører "kneppelyder" låter ikke billig.... Du bør nok vippe ut denne straks og se på den. Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt ut stikkaksler og differensialen. Se etter unormal slitasje på kronhjul og pinion. Mulig at du finner en halv tann der ett eller annet sted.


Syns heller ikke det høres bra ut. Du trenger ikke ta ut stikkaksler for å se på diffen på dana akslinger. Ta av dekselet så har du fritt innsyn til diffen..

Bytter du tettningen så er problemet med oljenivå fikset men skaden som har skjedd har du ikke gjort noe med enda.


#15 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 06 January 2009 - 01:29

Er det en C-clip på begge aksler? Sjekket ut den amerikanske siden, og det var litt vanskelig å forstå om det kun var en pinjongbolt og en c-clip for begge aksler, eller om det var en pinjogbolt og en c-clip på hver aksel.

mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#16 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 06 January 2009 - 16:29

QUOTE(Bie @ 6 Jan 2009, 02:29) <{POST_SNAPBACK}>
Er det en C-clip på begge aksler? Sjekket ut den amerikanske siden, og det var litt vanskelig å forstå om det kun var en pinjongbolt og en c-clip for begge aksler, eller om det var en pinjogbolt og en c-clip på hver aksel.

mvh

B.


en c-clip på hver aksel.
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#17 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 07 January 2009 - 21:26

Dere.... Jeg hørte med 4x4Supply idag om de hadde det jeg trengte til akslingen (simringer og hjullager), men de ba meg sjekke et navn/nr på akselen på en liten metallplate for å være sikker på at jeg fikk til riktig akslel. Fant plata, men det som en gang har stått der, stod der ikke lenger... Men er det så mye å velge i da? Noen som vet sikkert hvilken aksel jeg har, evt om jeg kan finne ut av det på andre måter?

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#18 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 07 January 2009 - 21:39

Gummipropp på oljepåfyllingshullet?
"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"

#19 85cj

85cj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 370 Innlegg:

Posted 08 January 2009 - 00:12

Ser det slik ut?

Dana 35 m/limited slip og C-clip:




#20 85cj

85cj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 370 Innlegg:

Posted 08 January 2009 - 00:23

Apropos tags:

To tags på min.
Minste:¨Use limited Slip Lube only@

Den andre, viktige, var det ikke lett å tyde.