Bekymret for bakdiff...
#1
Posted 01 January 2009 - 12:28
Tenkte å kjøpe olje i morgen å bytte på diffen for å se om det hjelper, men er ekymret for at diffen har tatt kvelden. Noen som har vært ute for lignende...?
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#2
Posted 02 January 2009 - 18:43
Syns det kan høres ut som piniong lager(ene) som har tatt kvelden. Disse går tørt hvis det er lite olje på diffen. Men kneppingen kan høres ut som et tannhjul... ta av diff coveret og se om det er metallspon i olja og se over sol/ planet hjul og kronhjulet.
#3
Posted 02 January 2009 - 19:55
Det at du hører "kneppelyder" låter ikke billig.... Du bør nok vippe ut denne straks og se på den. Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt ut stikkaksler og differensialen. Se etter unormal slitasje på kronhjul og pinion. Mulig at du finner en halv tann der ett eller annet sted. På en annen side, kan dette også høres ut som en defekt LSD. Dersom det er det, får du rep.sats til denne, men samtidig er det jo et spørsmål om du skal koste på deg en sperre i samme slengen du først gjør noe påkost baki der.
#4
Posted 02 January 2009 - 22:02
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#5
Posted 02 January 2009 - 22:19
Det er meget sannsynlig. hadde samme problem. Det er simringen ytterst på akslingensom må byttes. 4x4Butikken har dem på lager. Koster noen få kroner og en time i garasjen.
#6
Posted 02 January 2009 - 22:23
Sier du det? Lyst til å gi meg en litt mer utfyllende forklaring på fremgangsmåten? Evt om du har bilder...?
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#7
Posted 02 January 2009 - 23:40
#8
Posted 02 January 2009 - 23:52
Ja, det er sikkert veldig enkelt Men jeg vet ikke helt hvor ting er hen. aldri skrudd på denne delen av bilen før...
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#9
Posted 03 January 2009 - 00:07
Jekk opp bakenden, ta av hjul, bremsetromler og difflokket. Roter bakdiffen til du ser en liten bolt med 1/4" hode som holder cross pin på plass. Fjern den lille bolten, og ta ut cross pin. Du kan nå presse stikkakslingene litt innover, dette gjør at du kan se og fjerne c-clipsene både på høyre og venstre side. Nå kan du bare trekke begge stikkakslingene rett ut . Du bør nå være litt forsiktig med å rotere diffen, slik at ikke de små drevene(planetery wheels) faller ut. Du kan nå fjerne simmerringene, en oilseal puller fungerer bra, evt et lite kubein. Lagrene kan nå også tas ut, men du vil trenge en avdrager eller en slidehammer. Avdrageren må ha mulighet til å festes innvendig i lageret. Nye lagere bankes forsiktig på plass med en passende pipe. Sjekk anleggsflaten på stikkakslingene, da både lager og simmerring har anleggsflate rett på akslingen. Er det slitespor og grader der, bør du vurdere nye stikkakslinger. Jeg pusser ellers området til simmerringen med fint smergelpapir, og legger på et tynt lag med fett. Nye simmerringer bankes også forsiktig på plass, jeg bruker en plankebit og hammer. Monter det hele på plass, motsatt av demonteringen. Fyll opp med olje, og husk å blande inn friction modifier hvis du har limited slip.
Edited by Sætre, 03 January 2009 - 00:36.
#10
Posted 03 January 2009 - 05:07
Link:
www.go.jeep-xj.info/
Gå til menyen " Service and repair items". Der finner du "Replacing a axle seal in a Dana 35 rear axle".
(Fikk ikke kopiert inn linken....den ble sinnsyk lang)
#11
Posted 03 January 2009 - 11:57
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#12
Posted 03 January 2009 - 20:15
Bra, da må du huske å ta med kamera ut og ta bilder. Du kan bli forevighet i "Write Up" tråden øverst på siden. Vi trenger litt flere oppskrifter som kan legges opp der. Litt stille om dagen på den tråden.
Det gir litt kvalitet om vi har dette som egen fyldig tråd i offroad.no. ( Vi er vel pokker så flinke til å søke på nettet etter slike til vanlig, men noen norske versjoner er nå ikke verre enn utenlandske)...Utfordringen er gitt !!
#13
Posted 04 January 2009 - 20:30
Det gir litt kvalitet om vi har dette som egen fyldig tråd i offroad.no. ( Vi er vel pokker så flinke til å søke på nettet etter slike til vanlig, men noen norske versjoner er nå ikke verre enn utenlandske)...Utfordringen er gitt !!
Skal ta med speilrefleksen
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#14
Posted 05 January 2009 - 11:33
Syns heller ikke det høres bra ut. Du trenger ikke ta ut stikkaksler for å se på diffen på dana akslinger. Ta av dekselet så har du fritt innsyn til diffen..
Bytter du tettningen så er problemet med oljenivå fikset men skaden som har skjedd har du ikke gjort noe med enda.
#15
Posted 06 January 2009 - 01:29
mvh
B.
Sjølberging er alfa og omega.
#16
Posted 06 January 2009 - 16:29
mvh
B.
en c-clip på hver aksel.
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"
#17
Posted 07 January 2009 - 21:26
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#18
Posted 07 January 2009 - 21:39
#19
Posted 08 January 2009 - 00:12
Dana 35 m/limited slip og C-clip:
#20
Posted 08 January 2009 - 00:23
To tags på min.
Minste:¨Use limited Slip Lube only@
Den andre, viktige, var det ikke lett å tyde.