Gå til innhold

Foto

Gimmy`s G-star 460

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
453 replies to this topic

#381 Gimmy

Gimmy

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 09 December 2010 - 18:45

QUOTE(maelling @ 9 Dec 2010, 18:22) <{POST_SNAPBACK}>
Uten å blande meg inn i det konkrete her: Som jusstudent ville jeg tenke at man på generelt grunnlag har en avtaletekst hvor realdebitor og realkreditor/pengedebitor avtaler på forhånd med klar tekst hva som skal ytes og hva som skal betales smile.gif Dersom den som skal yte tjenesten ikke leverer etter det som er avtalt, kan pengedebitor forfølge vedkommende på dette og gjøre misligholdsbeføyelser gjeldende (man kan avtale hva som skal skje dersom realdebitor ikke oppfyller). Dersom pengedebitor ikke betaler, så kan den som skal levere varen holde tilbake bilen f.eks om han har oppfylt etter det han skal. Har den ene eller begge misligholdt, kan man inngå et forlik. Dersom man ikke blir enige, kan man gå til forliksrådet (som gjerne opererer etter "begge gir litt - prinsippet")f.eks. Dersom det ikke nytter, kan man anlegge sak etter småkravprosess og til sist tvinge dette igjennom, selv om sak sjelden lønner seg når det er så små summer som dette. Det koster gjerne mer enn det smaker. Å betale litt nå og da og ikke ha faste rammer som kun er avtalt muntlig, er dømt til å gå galt. Det tenker jeg. Får håpe ting løser seg smile.gif

Løse seg vil det nok ikke gjøre... Jeg er vist en sånn person som folk utnytter velviljen til... Og jeg er for "snill" til å lage konsekvenser. Jeg får håpe jeg er unik i så måte mot denne "mekaniker" og hans søpplejobb og enda værre oppførsel... når han besitter min bil i 6 mnd og han gjør ikke engang bilen ferdig så er det ikke håp for frekkheta til denna fyren... Og som man ser har han ikke engang forsvart seg. Skulle gjerne vist hva som egentlig skjedde, for jeg har bare fått unnskyldninger av ymse slag.

Jeg skjønner att mange av dem som ser "mekanikeren" som en dem må holde seg inne med fordi ekspertisen og deleflyten er viktig, og att jeg faller i enda dårligere lys enn jeg allerede gjør her inne. Jeg tåler mye, men når folk ikke respekterer meg som jeg gjør dem, så har man tråkka Syversen HARDT på foten, og er penger innvolvert blir jeg forbanna...

#382 maelling

maelling

V8 - avhengig

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 09 December 2010 - 19:42

På generelt grunnlag (jeg tar det forbeholdet, så jeg ikke havner i kryssild) er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig, og dersom begge er enige om hva som skal ytes og hvor mye som skal betales, er det ingenting i veien for at man gjør misligholdsbeføyelser gjeldende. Problemet oppstår dersom partene er uenige om hva som er avtalt, om det kun foreligger en muntlig avtale.

Fra kjøpsloven (antar at "mekanikeren" ikke er et AS, for ellers vil forbrukerkjøpsloven gjelde her om kjøper er en forbruker og ikke et AS).

Jeg antar at dette enten er en forsinkelse(varen/tjenesten er ikke levert i praksis, siden feil motor er levert?), eller en mangel (feil motor ville kunne være en mangel, men likevel likt. Om det under panseret humper og ikke yter som det skal, er det uansett en mangel)

§ 22. Innledende bestemmelse (i tilfelle forsinkelse).

(1) Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for seint, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 23 til 29 kreve oppfyllelse, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42.

§ 23. Rett til oppfyllelse.

(1) Kjøperen kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller for så vidt oppfyllelse vil medføre så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller.

§ 25. Heving.

(1) Kjøperen kan heve kjøpet når forsinkelsen medfører vesentlig kontraktbrudd.

§ 27. Erstatning.

(1) Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av forsinkelse fra selgerens side. Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans kontroll som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

Å holde kjøpesummen tilbake er vanskelig, om kjøpesummen alt er betalt. Alt annet er praktisk. Man bør gjøre tjenesteyteren oppmerksom på at man gjør misligholdsbeføyelser gjeldende så tidlig som mulig.

I tilfelle mangel (motoren/bilen yter ikke som den skal):

§ 32. Reklamasjon.

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

§ 36. Selgerens rett til retting eller omlevering (avhjelp).

(1) Selv om kjøperen ikke krever det, kan selgeren for egen kostnad rette mangel eller foreta omlevering[for å møte et hevingskrav f.eks], når dette kan skje uten vesentlig ulempe for kjøperen og uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

§ 38. Prisavslag.

Har tingen mangel, kan kjøperen kreve prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktmessig stand på leveringstiden.

§ 39. Heving.

(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.

Det billigste er gjerne alltid å inngå et forlik. Dersom dette ikke nytter, er forliksrådet en mulighet.

Edited by maelling, 09 December 2010 - 20:13.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)

#383 Gimmy

Gimmy

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 09 December 2010 - 23:08

Neida pengene er nok tapt både for meg OG Stian... han har nok ikke tjent penger på denne fuck up storyen nei...

Problemet er, driter man seg ut å fikser man... ikke dumper problemen på en som ville betale for å slippe problemene...

Han monterte jo en annen om606 MENS min sto der oppe... men min hadde han ikke tid til.. er der problemet ligger...

Trodde det skulle bli storm her jeg, men folk tørr vel ikke risikere noe...

#384 Marcus

Marcus

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 350 Innlegg:

Posted 09 December 2010 - 23:54

QUOTE(GIMMY @ 9 Dec 2010, 23:08) <{POST_SNAPBACK}>
Trodde det skulle bli storm her jeg, men folk tørr vel ikke risikere noe...

offroad.no er ikke en offentlig gapestokk (synes jeg).
Dette er i mine øyne en sak mellom deg og Stian. Ser ikke poenget med å ta dette videre i et åpent forum. Du har allerede gjort "oss" oppmerksom på at det er en stor risk ved å bruke "bakgårdssjapper" (no offence). Hvem som står med skjegget i postkassa er allerede debatert opp og ned i mente. Dog, i mine øyne står dere begge som "tapere". Du, som har fått en annen vare enn du trodde du skulle få og Stian som har måtte skaffe og montere TO motorer samt lakkere bilen.

#385 Gimmy

Gimmy

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 10 December 2010 - 11:17

QUOTE(Marcus @ 9 Dec 2010, 23:54) <{POST_SNAPBACK}>
offroad.no er ikke en offentlig gapestokk (synes jeg).
Dette er i mine øyne en sak mellom deg og Stian. Ser ikke poenget med å ta dette videre i et åpent forum. Du har allerede gjort "oss" oppmerksom på at det er en stor risk ved å bruke "bakgårdssjapper" (no offence). Hvem som står med skjegget i postkassa er allerede debatert opp og ned i mente. Dog, i mine øyne står dere begge som "tapere". Du, som har fått en annen vare enn du trodde du skulle få og Stian som har måtte skaffe og montere TO motorer samt lakkere bilen.

Ser den... og du har rett. har er det flere "tapere".
montert 3 motorer faktisk...

Poenget med å skrive som jeg gjorde er ikke for å slenge dritt, men å vise att det er ikke gull alt som glittrer. Feilen her er att man ikke viste respekt for seg selv ved å respektere den andre. Altså gjøre en god jobb når ting gikk åt skogen.

Jeg er inneforstått med ad pengene er tapt og att jeg må betale MERE for å fikse feilene, akkurat som ved siste verkstedbesøk på Dokka. Att man må ut med extra for ting som kommer i tillegg er jeg inneforstått med, men avtalte oppdrag skal utføres.

God helg

#386 maelling

maelling

V8 - avhengig

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 10 December 2010 - 12:01

Selv insisterer jeg på å fikse alt selv og heller tabbe meg ut. Da kan jeg kun klandre meg selv. Jeg må nok bytte motorer mellom bilene mine en vakker dag i fremtiden, men da kan du banne på at jeg skal få gjennomført det uten hjelp fra andre smile.gif Å betale et AS for å gjøre det som tar 1500 kr timen og sender 25% moms til staten, er over mitt lik. Å betale en annen for å gjøre det, vil være et nederlag like stort. Målet er å ikke bli drept ved å få bilen eller drivverkskomponenter over meg mens jeg holder på. Det er det eneste som bekymrer meg når jeg ligger under G'en eller W123'en og hele skiten står på bukker. Da jeg fikset opp G'en min, noe som tok meg 2 år (minus vintere), hadde jeg nok en puls på 100 da jeg lå under og fikset ting og tang. Å vite at 2,3 tonn står på stylter over en, gir meg nesten dødsangst. Det er best med hjulene påsmile.gif

God helg til alle sammen smile.gif

Edited by maelling, 10 December 2010 - 12:18.

04 S211 320 4-matic

#387 Østerklev

Østerklev

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 10 December 2010 - 12:34

QUOTE(maelling @ 10 Dec 2010, 12:01) <{POST_SNAPBACK}>
Selv insisterer jeg på å fikse alt selv og heller tabbe meg ut. Da kan jeg kun klandre meg selv. Jeg må nok bytte motorer mellom bilene mine en vakker dag i fremtiden, men da kan du banne på at jeg skal få gjennomført det uten hjelp fra andre smile.gif Å betale et AS for å gjøre det som tar 1500 kr timen og sender 25% moms til staten, er over mitt lik. Å betale en annen for å gjøre det, vil være et nederlag like stort. Målet er å ikke bli drept ved å få bilen eller drivverkskomponenter over meg mens jeg holder på. Det er det eneste som bekymrer meg når jeg ligger under G'en eller W123'en og hele skiten står på bukker. Da jeg fikset opp G'en min, noe som tok meg 2 år (minus vintere), hadde jeg nok en puls på 100 da jeg lå under og fikset ting og tang. Å vite at 2,3 tonn står på stylter over en, gir meg nesten dødsangst. Det er best med hjulene påsmile.gif

God helg til alle sammen smile.gif

Litt vekk fra trådtema: Arbeid under bil MÅ foregå med solide støttebukker og på hardt, stabilt underlag.

Ellers finnes det mobile sakseløftere for ca 15000, det eneste man ikke konner til under dem er girkasser og eksosanlegg. Vi kart en slik som reservebukk i verkstedet, og den er meget anvendelig, endog bedre enn tosøyleren ved arbeid innunder dashbordet, rustrep på kanaler og en rekke andre jobber.

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#388 maelling

maelling

V8 - avhengig

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 10 December 2010 - 12:52

Med fare for å skyve tråden vekk fra det opprinnelige (og uhyggelige) tema: Du har helt rett Østerklev. Jeg har ingen gårdsplass med hardt og stabilt underlag (grus med semi-solid underlag), men har dog en liten garasje med betong. Der lar det seg ikke gjøre å fikse bil. Jeg prøvde å slenge stabler med dekk og bruke jekker og alle verdens sikringer da jeg holdt på under bilen, men angst får man likevel. Det blir en utfordring å finne et sted å gjøre større operasjoner i fremtiden.

Tråden kan nå penses tilbake til opprinnelig tema...

04 S211 320 4-matic

#389 Østerklev

Østerklev

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 10 December 2010 - 13:07

QUOTE(maelling @ 10 Dec 2010, 12:52) <{POST_SNAPBACK}>
Med fare for å skyve tråden vekk fra det opprinnelige (og uhyggelige) tema: Du har helt rett Østerklev. Jeg har ingen gårdsplass med hardt og stabilt underlag (grus med semi-solid underlag), men har dog en liten garasje med betong. Der lar det seg ikke gjøre å fikse bil. Jeg prøvde å slenge stabler med dekk og bruke jekker og alle verdens sikringer da jeg holdt på under bilen, men angst får man likevel. Det blir en utfordring å finne et sted å gjøre større operasjoner i fremtiden.

Tråden kan nå penses tilbake til opprinnelig tema...

Før toget når pensen: Lag deg 4 solide treplater på 60x60 cm og sett under bukkene. F.eks 1"x6" uhøvlede bord i to lag på tvers av hverandre. Ikke bruk de kjipeste bukkene fra Biltema.

Øyvind

#390 Gimmy

Gimmy

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 10 December 2010 - 13:29

QUOTE(Østerklev @ 10 Dec 2010, 13:07) <{POST_SNAPBACK}>
Før toget når pensen: Lag deg 4 solide treplater på 60x60 cm og sett under bukkene. F.eks 1"x6" uhøvlede bord i to lag på tvers av hverandre. Ikke bruk de kjipeste bukkene fra Biltema.

Helt enig... viktig å få oppstøttinga stabilt... Samme med kjørebukkene til Biltema... kjører du helt frem til sprerra på bukken så står man ustabilt på dem... sikkerhet først.

Men bukk eller jekk eller tårn, jeg kan ikke skru slik oppunder selv grunnet nakkeslengskade og utslitt rygg så derfor måååå jeg desverre leie hjelp. og slik havner man i klørne på seriøse eller useriøse. sånn er det.

#391 Gimmy

Gimmy

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 13 January 2011 - 14:33

Noen som kan si hvordan jeg får utt tenningsmodul fra rattstammen??? lirker litt på seg men kommer ikke ut...

Har EU kontroll mandag(tvang) og greit om bilen kunne stoppes uten å suge i slangene selv...

har noen bilde av en solinoid(elektisk vakumstoppbryter)???

HEEEEEEELP wink.gif

#392 Roar Sæther

Roar Sæther

El Presidente!

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 13 January 2011 - 18:14

Tenningslåsen demonteres på følgende måte.

Ta av rattet og dekslet rundt rattstammen. Så tar du av dekslene på dashbordet, på begge sider av rattstammen. Så løsner du klemma rundt tenningslåsen. Skru skruen helt ut, og bend av denne klemma. Nå lirjker du av den elektriske kontakten bak på tenningslåsen. På baksiden av røret som tennningslåsen er tredd inn i, er det en tapp som skal trykkes inn for å kunne trekke ut tenningslåsen. Tenningsnøkkelen må stå i, for å kunne gjøre dette. Når du trykker inn denne tappen, kan du vri og trekke ut tenningslåsen.

Litt trangt og knotete, men du får den nok ut.

Eneste verktøy du trenger er stjernetrekker til dekslene, skralle med forlenger og 27 pipe til rattet, og en 13 pipe til klemma.

Lykke til smile.gif
oops!?!

#393 Gimmy

Gimmy

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 13 January 2011 - 23:18

QUOTE(Roar Sæther @ 13 Jan 2011, 18:14) <{POST_SNAPBACK}>
Tenningslåsen demonteres på følgende måte.

Ta av rattet og dekslet rundt rattstammen. Så tar du av dekslene på dashbordet, på begge sider av rattstammen. Så løsner du klemma rundt tenningslåsen. Skru skruen helt ut, og bend av denne klemma. Nå lirjker du av den elektriske kontakten bak på tenningslåsen. På baksiden av røret som tennningslåsen er tredd inn i, er det en tapp som skal trykkes inn for å kunne trekke ut tenningslåsen. Tenningsnøkkelen må stå i, for å kunne gjøre dette. Når du trykker inn denne tappen, kan du vri og trekke ut tenningslåsen.

Litt trangt og knotete, men du får den nok ut.

Eneste verktøy du trenger er stjernetrekker til dekslene, skralle med forlenger og 27 pipe til rattet, og en 13 pipe til klemma.

Lykke til smile.gif

Strålende... vi prøver å ser hva man får til inni knotereiret der;). om ikke fikser vi det jo som prata påwink.gif slår på tråden jeg... takk som vanlig;)

#394 Gimmy

Gimmy

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 17 January 2011 - 00:45

Da er bilen levert til EU kontroll... så får man fikse feiene som kommer, for noen blir det sikkert.

Håper bare ikke bilen går tom for strøm mens den er til kontroll...

Som takk for å donere bort mitt nye store batteri til en nøden på siste verkstedbesøk har det jeg fikk i retur skuffet... tar ikke imot lading i det hele tatt og er FERDIG og OM batteri var nytt ble det 5 mnd gammelt... men får kvittering så da får man vel bytta det inn...

Stopp av motoren går nå via solonid i motorrom og ikke via vakuum bak på tenningslås... det var digg å få fikset.

Edited by GIMMY, 18 January 2011 - 01:36.

#395 Gimmy

Gimmy

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 18 January 2011 - 01:37

eu kontroll ga to slakke hjulager fremme(litt)
og rust i bremserør over bakaksel...

det fikser seg;)

#396 Østerklev

Østerklev

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 18 January 2011 - 08:44

QUOTE(GIMMY @ 18 Jan 2011, 01:37) <{POST_SNAPBACK}>

det fikser seg;)

Det var høyst overkommelige mangler. Bagateller i forhold til hva denne bilen har vært gjennom.
Øyvind

#397 Rossi

Rossi

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 18 January 2011 - 08:54

QUOTE(GIMMY @ 18 Jan 2011, 02:37) <{POST_SNAPBACK}>

det fikser seg;)

Snart er du Geländewagen-fører igjen da Gimmy cool.gif

Gratulerer smile.gif

#398 Gimmy

Gimmy

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 18 January 2011 - 11:07

QUOTE(Rossi @ 18 Jan 2011, 08:54) <{POST_SNAPBACK}>
Snart er du Geländewagen-fører igjen da Gimmy cool.gif

Gratulerer smile.gif

Jepp, nå står en liten etterkontroll på tur og så diesel konverteringa;) skal bli bra...

Og Østerklev.. yes... denne bilen har slitt nok. Nå skal den få smile snart;)

#399 Roar Sæther

Roar Sæther

El Presidente!

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 18 January 2011 - 12:50

Dette er veldig hyggelig å lese, Tom!!

Gleder meg til å høre fortsettelsen av denne historien.

Nå er det bare å grave frem dokumentasjon på godkjent motorbytte, så er du klar cool.gif
oops!?!

#400 Gimmy

Gimmy

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 17 February 2011 - 00:23

Trenger to bakfjærer... ikke kom til meg med halv pris av nytt når det er rustent og gammelt...

signe fjærer NEI takk

trenger to skikkelige fjærer...

tips???

leforsh... nei takk... mercedes...

Tom