Gå til innhold



Foto
* * * * * 1 votes

Pers garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
485 replies to this topic

#101 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 28 April 2003 - 23:00

På torsdag bestilles herved pent vær!
Må prøve å finne ut hva den kneppelyden er for noe, den plager meg, klarer ikke å la være å tenke på hva det er som lager lyden!
Den kommer bare under belastning, feks under sving.
Enten er det transferkassa eller så er det på høyre siden av bakakselen, sier de som er rundt bilen! For meg som sitter inni høres det ut som høyre side foran!
Det som er ekstra bekymrende er at på høyre side i bakhjulet sitter det gamle stemplingsuret til Hiacen som bakakselen kommer fra, dvs den dingsen som regnet ut km.avgiften på dieselbiler i "gamle dager", jeg er verken sikker på hvordan den liker offroadkjøring eller hvordan den ser ut inni! Er det en dings som man ikke får sammen igjen eller hva?
Hvis det er noen som har peiling her er jeg MEGET motagelig for tips!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#102 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 28 April 2003 - 23:00

Hmm.. er det kjede i den transferkassa, som på amerikanske? Hvis lyden kommer under belastning under sving er det jo logisk at den har noe med overføringen mellom foran og bak å gjøre, og ikke mellom motoren og resten av drivverket. Er det kjede kan det jo hende det ikke har likt å mangle olje? Vet ikke.

#103 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 29 April 2003 - 23:00

Det er ikke kjede, men drev!
Håper å få noen svar i morgen!
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

Endret av - Per F on 30 apr 2003 13:55:09

#104 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 29 April 2003 - 23:00

Den km teller dingsen er vel faktisk et dempet lodd som henger ned, slik at når hjulet går rundt, står den stille og teller omdreininger. Pga utveksling så er de plombert at man ikke skulle trikse med disse.

På L300 står kun en rør ut fra navet igjen, så all innmaten er fjernet. Ser ut som det er et rør med bakplate som er sveiset/montert fast på navet, så jeg tror du trygt kan demontere skiten med vinkelsliper for å få vekk tullet.

Det er noen fine utvendige gjenger ytterst på dette røret som stikker kanskje 5 cm ut fra navet.

Ikke noe olje eller lignende inni der som har kontakt med akselen. ser ut som den er satt på utsiden av navet, så ser du på motsatt side først vet du hvordan det ser ut.

Du har jo vinkelsliper Per ??

Barfot
Du vetskje før du vet, vet du...

#105 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 29 April 2003 - 23:00

Jeg har både vinkelsliper, slegge, rørtenger, så demonteringen skal nok gå greit...!
Da er nok ikke lyden derifra, om det er dessverre eller bra kan jo diskuteres!
Jeg får jobbe med det i morgen!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#106 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 05 May 2003 - 23:00

Nå ligger bakakselen i alle de delene den er produsert i!
En liten utfordring som kan bidra til å få dette bra igjen:
Min teori: Jeg mistenker lagrene der stikkakselene kommer inn til å være kilden til problemene.
Her er syndromet: Når jeg justerer lagrene så går piniongen lett noen steder og klyper andre steder. Dette er ikke på samme sted på verken piniong eller kronhjul den ene runden eller den andre. Dette utelukker så vidt jeg kan skjønne skjevhet i piniongen, men ikke lagrene. det er ingen feil å se hverken på piniongen eller kronhjulet, men det ene lageret der stikkakselen kommer inn har den utvendige ringen gått rundt, så her lukter det muffens.
Lagrene ser helt fine ut, og det er ingen slark eller lignende å finne!
Nå ønsker jeg deres teorier, er det lagrene eller er det noe jeg har oversett?

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

Endret av - Per F on 14 mai 2003 10:33:06

#107 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 11 May 2003 - 23:00

Noen teorier fikk jeg ikke, så nå slakker jeg litt på stramminga mellom kronhjul og piniong og bytter de overnevnte lagrene!
Noen feil finner jeg ikke, så nå får enten lyden bli borte eller så får det gå til helvete, for nå vil jeg nemlig ut å kjøre igjen!!!


Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#108 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 13 May 2003 - 23:00

Hvis det ikke kniper verken på samme sted på pinjong eller kronhjul kan det kanskje komme av at begge deler er litt skjeve, men ikke skjeve nok til at det kniper før begge .. eh.. kræsjer? Hakke peiling.

Men du, jeg så plutselig den hilux'en din på forsiden. Kan du fortelle litt mer med den? Hva venter den på, hva er planene? Hva slags hjul og sånt? Motor?

#109 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 14 May 2003 - 23:00

Hilux'en er en 80 mod.
Motoren er en 2,8 liter TD fra en annen Rocky jeg hadde på veien for noen år siden, skal legge inn bilde av den en annen gang. Denne skal det ettermonteres intercooler på og skru opp turbotrykket litt.
Det sitter 12,50x33-15 dekk på den nå, men jeg vurderer sterkt 35" All Terrain eller ProComp X-terrain dekk på den etterhvert.
Den venter på arbeidslyst!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#110 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 14 May 2003 - 23:00

Tøft. Så ut som det var fin farge, ihvertfall! Blir det veibil til pynt, skogsbil, eller litt begge deler?

#111 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 01 January 2004 - 00:00

Hmmm, morsom tanke............!



Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#112 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 14 May 2003 - 23:00

Her kommer Ole Brum.......
Du får låne bilen til opphavet ditt og komme på garasjebesøk på søndagen, da vel! Skal få sammen Rocky'en da, det er planen i hvertfall!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#113 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 14 May 2003 - 23:00

Hmm.. skal til Kongsberg i morra og plukke rein en Cherokee for det jeg mangler, og så rett tilbake til Oslo for å lese! Eksamen i neste uke + en oppgave og masse drit.. Kan vi ta det igjen etter eksamen? Vil jo aller helst vente til jeg kan kjøre min egen kjære jeep, det er ikke sikkert det blir så lenge til hvis jeg får alt jeg trenger i morra.

#114 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 15 May 2003 - 23:00

Den er grei!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#115 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 15 May 2003 - 23:00

Hmmm, ser jammen ut som at det blir en ny bil i garasjen...!
Den berømte/ beryktede Lanceren blir muligens byttet ut med en Outlander i løpet av en 2-3 ukers periode hvis kona også trives med den. Jeg overkjørte ho helt sist så jeg får la ho være med denne gangen...! Hun venta på en grønn bil når jeg kom hjem, også var den rød & sølv! Snakk om hakaslepp!



Den beryktede...!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#116 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 19 May 2003 - 23:00

Endelig!
Fant en tube der det var igjen to teskje'er med arbeidslyst, så i dag fikk jeg rettet bakakselhylsa på Rocky'en! Den ble litt skjev etter sveising av stagfester ol. i forbindelse med ombygginga til spiralfjærer.
Dermed er det nå bare å hive akselen i sammen igjen, så er vi klare for nye utfordringer. Håper ulyden er borte nå...!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#117 fred

fred

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 411 Innlegg:

Posted 01 January 2004 - 00:00

Alldeles ikke umulig det Per! Mot lån av VARM garasje i ny og ne kanskje..??

MVH Fred.
Hilux 2,4D 86'
Kan lage masse duppeditter i syrefast på bestilling!!

frehau@stofanet.dk

#118 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 19 May 2003 - 23:00

Jøss, hvordan klarte du å se/måle at den var skeiv, det var sikkert ikke så mye? Og hvordan klarte du å rette den opp? Og hvordan skal man klare å bygge noe som helst hvis det blir skeivt når man sveiser i det? Grr!

#119 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 19 May 2003 - 23:00

Sitat:

Og hvordan skal man klare å bygge noe som helst hvis det blir skeivt når man sveiser i det? Grr!



Føler for å slenge på en kommentar her jeg...øvelseøvelseøvelse... dette er ikke noe en kan lese seg til. Du må ut i verkstedet/garasjen og prøve selv.
Hvis du ikke kan kompensere for krympekreftene før eller under arbeidet, må du vente til stålet har kjølt seg ned og varme på motsatt side sånn at det trekker seg tilbake. Det er jo ikke alltid at stålet oppfører seg sånn som du vil/tror, men det er ikke alltid det er så farlig heller.
Det gjelder å se stort på det og ikke bry seg om litt grovt arbeid her og der. "Industri-look"

#120 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 19 May 2003 - 23:00

Det har noe med hvordan man sveiser det....!
Det er ikke noe problem å sveise sånne ting hvis man har tid til å sveise litt om gangen og la det kjøle seg ned i mellomtiden. Jeg fikk hjelp til å sveis om akselen pga bla mye å gjøre på jobben og forbredelsene til bryllupet vårt, og for han som hjalp meg var det tydeligvis om å gjøre å bli fortest mulig ferdig...!
Vel, for å rette den idag tenkte jeg at hvis jeg tar mig'en og legger noen strenger under der han har sveiset over, vil varmen gjøre at akselen trekker seg sammen der. Dette fungerte perfekt, jeg håper bare ikke at stikkakselen blir for lang...., (neida, jeg vet at det utgjør ikke så mye )!


Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)