Pers garasje
#101
Posted 28 April 2003 - 23:00
Må prøve å finne ut hva den kneppelyden er for noe, den plager meg, klarer ikke å la være å tenke på hva det er som lager lyden!
Den kommer bare under belastning, feks under sving.
Enten er det transferkassa eller så er det på høyre siden av bakakselen, sier de som er rundt bilen! For meg som sitter inni høres det ut som høyre side foran!
Det som er ekstra bekymrende er at på høyre side i bakhjulet sitter det gamle stemplingsuret til Hiacen som bakakselen kommer fra, dvs den dingsen som regnet ut km.avgiften på dieselbiler i "gamle dager", jeg er verken sikker på hvordan den liker offroadkjøring eller hvordan den ser ut inni! Er det en dings som man ikke får sammen igjen eller hva?
Hvis det er noen som har peiling her er jeg MEGET motagelig for tips!
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#102
Posted 28 April 2003 - 23:00
#103
Posted 29 April 2003 - 23:00
Håper å få noen svar i morgen!
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
Endret av - Per F on 30 apr 2003 13:55:09
#104
Posted 29 April 2003 - 23:00
På L300 står kun en rør ut fra navet igjen, så all innmaten er fjernet. Ser ut som det er et rør med bakplate som er sveiset/montert fast på navet, så jeg tror du trygt kan demontere skiten med vinkelsliper for å få vekk tullet.
Det er noen fine utvendige gjenger ytterst på dette røret som stikker kanskje 5 cm ut fra navet.
Ikke noe olje eller lignende inni der som har kontakt med akselen. ser ut som den er satt på utsiden av navet, så ser du på motsatt side først vet du hvordan det ser ut.
Du har jo vinkelsliper Per ??
Barfot
Du vetskje før du vet, vet du...
#105
Posted 29 April 2003 - 23:00
Da er nok ikke lyden derifra, om det er dessverre eller bra kan jo diskuteres!
Jeg får jobbe med det i morgen!
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#106
Posted 05 May 2003 - 23:00
En liten utfordring som kan bidra til å få dette bra igjen:
Min teori: Jeg mistenker lagrene der stikkakselene kommer inn til å være kilden til problemene.
Her er syndromet: Når jeg justerer lagrene så går piniongen lett noen steder og klyper andre steder. Dette er ikke på samme sted på verken piniong eller kronhjul den ene runden eller den andre. Dette utelukker så vidt jeg kan skjønne skjevhet i piniongen, men ikke lagrene. det er ingen feil å se hverken på piniongen eller kronhjulet, men det ene lageret der stikkakselen kommer inn har den utvendige ringen gått rundt, så her lukter det muffens.
Lagrene ser helt fine ut, og det er ingen slark eller lignende å finne!
Nå ønsker jeg deres teorier, er det lagrene eller er det noe jeg har oversett?
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
Endret av - Per F on 14 mai 2003 10:33:06
#107
Posted 11 May 2003 - 23:00
Noen feil finner jeg ikke, så nå får enten lyden bli borte eller så får det gå til helvete, for nå vil jeg nemlig ut å kjøre igjen!!!
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#108
Posted 13 May 2003 - 23:00
Men du, jeg så plutselig den hilux'en din på forsiden. Kan du fortelle litt mer med den? Hva venter den på, hva er planene? Hva slags hjul og sånt? Motor?
#109
Posted 14 May 2003 - 23:00
Motoren er en 2,8 liter TD fra en annen Rocky jeg hadde på veien for noen år siden, skal legge inn bilde av den en annen gang. Denne skal det ettermonteres intercooler på og skru opp turbotrykket litt.
Det sitter 12,50x33-15 dekk på den nå, men jeg vurderer sterkt 35" All Terrain eller ProComp X-terrain dekk på den etterhvert.
Den venter på arbeidslyst!
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#110
Posted 14 May 2003 - 23:00
#111
Posted 01 January 2004 - 00:00
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#112
Posted 14 May 2003 - 23:00
Du får låne bilen til opphavet ditt og komme på garasjebesøk på søndagen, da vel! Skal få sammen Rocky'en da, det er planen i hvertfall!
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#113
Posted 14 May 2003 - 23:00
#114
Posted 15 May 2003 - 23:00
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#115
Posted 15 May 2003 - 23:00
Den berømte/ beryktede Lanceren blir muligens byttet ut med en Outlander i løpet av en 2-3 ukers periode hvis kona også trives med den. Jeg overkjørte ho helt sist så jeg får la ho være med denne gangen...! Hun venta på en grønn bil når jeg kom hjem, også var den rød & sølv! Snakk om hakaslepp!
Den beryktede...!
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#116
Posted 19 May 2003 - 23:00
Fant en tube der det var igjen to teskje'er med arbeidslyst, så i dag fikk jeg rettet bakakselhylsa på Rocky'en! Den ble litt skjev etter sveising av stagfester ol. i forbindelse med ombygginga til spiralfjærer.
Dermed er det nå bare å hive akselen i sammen igjen, så er vi klare for nye utfordringer. Håper ulyden er borte nå...!
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#117
Posted 01 January 2004 - 00:00
MVH Fred.
Hilux 2,4D 86'
Kan lage masse duppeditter i syrefast på bestilling!!
frehau@stofanet.dk
#118
Posted 19 May 2003 - 23:00
#119
Posted 19 May 2003 - 23:00
Sitat:
Og hvordan skal man klare å bygge noe som helst hvis det blir skeivt når man sveiser i det? Grr!
Føler for å slenge på en kommentar her jeg...øvelseøvelseøvelse... dette er ikke noe en kan lese seg til. Du må ut i verkstedet/garasjen og prøve selv.
Hvis du ikke kan kompensere for krympekreftene før eller under arbeidet, må du vente til stålet har kjølt seg ned og varme på motsatt side sånn at det trekker seg tilbake. Det er jo ikke alltid at stålet oppfører seg sånn som du vil/tror, men det er ikke alltid det er så farlig heller.
Det gjelder å se stort på det og ikke bry seg om litt grovt arbeid her og der. "Industri-look"
#120
Posted 19 May 2003 - 23:00
Det er ikke noe problem å sveise sånne ting hvis man har tid til å sveise litt om gangen og la det kjøle seg ned i mellomtiden. Jeg fikk hjelp til å sveis om akselen pga bla mye å gjøre på jobben og forbredelsene til bryllupet vårt, og for han som hjalp meg var det tydeligvis om å gjøre å bli fortest mulig ferdig...!
Vel, for å rette den idag tenkte jeg at hvis jeg tar mig'en og legger noen strenger under der han har sveiset over, vil varmen gjøre at akselen trekker seg sammen der. Dette fungerte perfekt, jeg håper bare ikke at stikkakselen blir for lang...., (neida, jeg vet at det utgjør ikke så mye )!
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)