Gå til innhold



Foto
* * * * * 1 votes

Pers garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
485 replies to this topic

#121 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 19 May 2003 - 23:00

Oi.. stilig. Eventuelt så tenkte jeg at man kanskje ikke trenger å sveise mer enn nødvendig, har man en kraftig brakett som dekker 90 grader av akselen for eksempel, så trenger man sikkert ikke overalt, holder sikkert med et kraftig punkt i hvert hjørne.. det vil kanskje hjelpe en del.

Det er kanskje forskjellige typer stål også? Det jeg vurderer å skaffe meg og bygge av er aksler fra Volvo Sugge, disse er jo tjukt, tjukt støpejern. Mens amerikanske aksler ofte er rør som er presset inn i diff.-huset, de er sikkert smidd, eller altså ikke støpt? Er det værre med tjukt støpegods, eller bedre, tro? Vil det kanskje kunne sprekke opp og sånt, eller blir det omvendt, sånn at sveising ikke gir noen effekt?

Eller er trikset, som Per sier, bare å sveise litt av gangen og så la det kjøle seg ned?

Endret av - amund on 20 mai 2003 20:48:31

#122 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 19 May 2003 - 23:00

Jeg ville ikke sveist i støpejern/støpestål hjemme. Da kreves det at du forvarmer etter prosedyre, holder deg innen et visst temperaturområde under sveising og til slutt foretar en kontrollert nedkjøling etter sveising. Altså er det ikke bare å sveise.
Jeg liker ikke å sveise i støpegods på jobb engang. Det er kort sagt noe dritt.
Men på en annen side kan det jo være jeg som er litt vanskelig...heh

#123 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 19 May 2003 - 23:00

Hmmm.. hjelper det at godset sikkert er en halvmeter tykt? Jeg får vel kjøre med bladfjærer, da...

#124 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 19 May 2003 - 23:00

Amund, hør her!
Bruk aksler fra Toyota.
For det første er de ganske lette. For det andre bruker japsene mye bedre stål, så selv Hilux/LC 7* aksler tilsvarer noe mellom 44 og 60 aksler. Problemet på Hilux'en/LC'n er derimot kuleleddet i forakselen, men bygger du lett er det utrolig hva det holder.
Hvis du derimot vil ha noe enda sterkere får du få tak i LC 60/80 aksler, men ihvertfall 80 akslene er VANSKELIG å få tak i!
Hvis du skal bygge noe som tilsvarer Rocky'en, og som du bare skal ha i skogen, så begynn med sveiset diff bak og evt en diffbrems foran sånn som jeg kjører med og så kan du videreutvikle når lommeboka tilsier det. Du kan få råd og tips hos meg hvis dette er interesant, avstanden er ikke så stor!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#125 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 19 May 2003 - 23:00

Njaa... jeg har litt mere planer allerede. Altså, ikke planer kanskje, mer som drømmer! Jeg skal bygge noe som er litt stort, men ikke nødvendigvis tungt. Grunnen til at jeg tenker på suggeaksler er ikke styrke eller vekt, men at de har sperrer, og at jeg muligens har en 912 på hånda (som er ferdig med TRE aksler og kom med 38" dekk fra fabrikken (riktignok ganske smale, da)).

Jeg er egentlig ute etter alt med sperrer i, men jeg er ikke klar for å betale for nye ARB'er, liksom. Bakdiffen kan jo alltids sveises, enig i det. Ingenting er bestemt ennå, jeg bare fisker litt etter hva slags aksler jeg kan få tak i for en ok pris. Vurderer også foraksler fra traktor, hvis det går an å få tak i for en billig penge.. da blir det firehjulsstyring også. Har masse idéer, men veldig mye kommer an på akslene og hvor store de blir.. det avgjør liksom hva slags motor det blir ogsåvidere. Dette er foreløpig bare idéer, og LYST til å bygge noe. Blir nok i beste fall litt sanking av deler i år, ikke no særlig bygging trur jeg.

Men, HJ60-aksler er jo aktuelt, hvis jeg får tak i et par med sperrer i, og det ikke blir så grusomt dyrt..

Endret av - amund on 20 mai 2003 22:28:46

#126 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 19 May 2003 - 23:00

Som jeg prøvde å si i stad:
* Bygg lett- da holder drivverket mye lenger
* Toyota aksler- lett å få tak i deler rimelig og montere div sperrer i ettertid
* Bruk Volvo motor- det har vel du i bøtter & spann
* Sveis bak og monter brems foran i første omgang- du er kjempe fornøyd lenge med denne kombinasjonen.
Da kan du sette sammen en bil på kort tid (I løpet av sommeren?) uten at det koster deg mye å bygge, og det holder sånn at du kan kjøre lenge uten store utgifter til reperasjoner.
* Dessuten får du en bil som ikke er tyngre enn at det er greit å henge den etter Jeep'en din når du skal på treff! (Men da må den være ferdig først....)

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#127 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 19 May 2003 - 23:00

Sitat: "Problemet på Hilux'en/LC'n er derimot kuleleddet i forakselen"

Finnes det ikke ombyggings sett, så en får u-joint's istedenfor??
syns jeg så det i Four Weeler bladet.... har jeg misforstått???

FULL SIZE OR NO SIZE

#128 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 19 May 2003 - 23:00

Nope, det fantes i hvertfall sterkere stikkaksler med enten kryss eller u-joint'er, men det går rykter om at det er tatt ut av produksjon!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#129 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 19 May 2003 - 23:00

Allpro Offroad har, men jeg har ikke hørt om noen som har tørt enda

http://www.allprooff.../driveline.html

#130 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 20 October 2004 - 23:00

Tja var på jobben 06.45, dvs oppe ca 06.00, da hadde du ca 4 t forsprang da.....? Ånei du mente klokka 14.00 kanskje....?devil.gif

Per
Privat: 91791531 Per@offroad.no
Jobb: 23032000 Mfa@offroad.no


#131 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 20 May 2003 - 23:00

Er ikke kryss og U-joits det samme da...?

FULL SIZE OR NO SIZE

#132 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 21 May 2003 - 23:00

Min feil !

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#133 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 01 January 2004 - 00:00

Hmmm, hørte jeg to...!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net




Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#134 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 20 October 2004 - 23:00

Du står hvertfall opp tidlig.. jeg har vært oppe siden kl 2..gjeesp



#135 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 21 May 2003 - 23:00

Fort å blingse litt, det er jo et helt univers av begrep og utrykk her........

FULL SIZE OR NO SIZE

#136 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 20 October 2004 - 23:00

Hmm, nå må jeg ta meg sammen og få gjordt litt her igjen....!

Per
Privat: 91791531 Per@offroad.no
Jobb: 23032000 Mfa@offroad.no


#137 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 26 May 2003 - 23:00

Hmmmmm, mutter'n syntes det snart var greit å få Rocky'en flyttbar, det var rart....?
Kan det ha noe med at den står i veien hver gang hun skal ut og inn av garasjen sin?

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

Endret av - Per F on 27 mai 2003 15:14:52

#138 fred

fred

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 411 Innlegg:

Posted 01 January 2004 - 00:00

[quote]
Nei, nei, nei, da må du jo kanskje stoppe å betale mva for den...



Kjøp den på utførsel du Per, dvs momsfritt i Danmark, betaler moms i Norge.... Hmm, kanskje jeg skulle tatt med en hjem selv når jeg flytter derfra om en måneds tid...


MVH Fred.
Hilux 2,4D 86'
Kan lage masse duppeditter i syrefast på bestilling!!

frehau@stofanet.dk

#139 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 18 February 2004 - 00:00

Hadde vel det ja, men som sagt dette er dessverre bare Unge Blom's visjon,devil.gif, ikke fakta dessverre...! sleep.gif

Får nok nøye meg med det utseende jeg har i sommer også....sleep.gif



Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Delespørsmål:23032000 Mfa@offroad.no OBS HAR FERIE FREM TIL 1/3

Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#140 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 31 May 2003 - 23:00

Hmmmm, den siden som var værst ble bra, men jeg sliter med den siden jeg trodde jeg kunne la være sånn!
Problemet er at det klyper på enkelte steder, skjønner ikke hvorfor for det er ikke på bestemte steder i forhold til rundene på stikkakselen. Diffen er nyjustert og klyper ikke lenger, heller ikke med høyre side inntredd.
Jeg har prøvd med begge stikkakselene tredd inn fra både høyre og venstre side og det er ingen forskjell, på høyre side går begge greit, på venstre klyper det! Grrrrrr!


Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

Endret av - Per F on 01 jun 2003 13:39:34