Pers garasje
#121
Posted 19 May 2003 - 23:00
Det er kanskje forskjellige typer stål også? Det jeg vurderer å skaffe meg og bygge av er aksler fra Volvo Sugge, disse er jo tjukt, tjukt støpejern. Mens amerikanske aksler ofte er rør som er presset inn i diff.-huset, de er sikkert smidd, eller altså ikke støpt? Er det værre med tjukt støpegods, eller bedre, tro? Vil det kanskje kunne sprekke opp og sånt, eller blir det omvendt, sånn at sveising ikke gir noen effekt?
Eller er trikset, som Per sier, bare å sveise litt av gangen og så la det kjøle seg ned?
Endret av - amund on 20 mai 2003 20:48:31
#122
Posted 19 May 2003 - 23:00
Jeg liker ikke å sveise i støpegods på jobb engang. Det er kort sagt noe dritt.
Men på en annen side kan det jo være jeg som er litt vanskelig...heh
#123
Posted 19 May 2003 - 23:00
#124
Posted 19 May 2003 - 23:00
Bruk aksler fra Toyota.
For det første er de ganske lette. For det andre bruker japsene mye bedre stål, så selv Hilux/LC 7* aksler tilsvarer noe mellom 44 og 60 aksler. Problemet på Hilux'en/LC'n er derimot kuleleddet i forakselen, men bygger du lett er det utrolig hva det holder.
Hvis du derimot vil ha noe enda sterkere får du få tak i LC 60/80 aksler, men ihvertfall 80 akslene er VANSKELIG å få tak i!
Hvis du skal bygge noe som tilsvarer Rocky'en, og som du bare skal ha i skogen, så begynn med sveiset diff bak og evt en diffbrems foran sånn som jeg kjører med og så kan du videreutvikle når lommeboka tilsier det. Du kan få råd og tips hos meg hvis dette er interesant, avstanden er ikke så stor!
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#125
Posted 19 May 2003 - 23:00
Jeg er egentlig ute etter alt med sperrer i, men jeg er ikke klar for å betale for nye ARB'er, liksom. Bakdiffen kan jo alltids sveises, enig i det. Ingenting er bestemt ennå, jeg bare fisker litt etter hva slags aksler jeg kan få tak i for en ok pris. Vurderer også foraksler fra traktor, hvis det går an å få tak i for en billig penge.. da blir det firehjulsstyring også. Har masse idéer, men veldig mye kommer an på akslene og hvor store de blir.. det avgjør liksom hva slags motor det blir ogsåvidere. Dette er foreløpig bare idéer, og LYST til å bygge noe. Blir nok i beste fall litt sanking av deler i år, ikke no særlig bygging trur jeg.
Men, HJ60-aksler er jo aktuelt, hvis jeg får tak i et par med sperrer i, og det ikke blir så grusomt dyrt..
Endret av - amund on 20 mai 2003 22:28:46
#126
Posted 19 May 2003 - 23:00
* Bygg lett- da holder drivverket mye lenger
* Toyota aksler- lett å få tak i deler rimelig og montere div sperrer i ettertid
* Bruk Volvo motor- det har vel du i bøtter & spann
* Sveis bak og monter brems foran i første omgang- du er kjempe fornøyd lenge med denne kombinasjonen.
Da kan du sette sammen en bil på kort tid (I løpet av sommeren?) uten at det koster deg mye å bygge, og det holder sånn at du kan kjøre lenge uten store utgifter til reperasjoner.
* Dessuten får du en bil som ikke er tyngre enn at det er greit å henge den etter Jeep'en din når du skal på treff! (Men da må den være ferdig først....)
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#127
Posted 19 May 2003 - 23:00
Finnes det ikke ombyggings sett, så en får u-joint's istedenfor??
syns jeg så det i Four Weeler bladet.... har jeg misforstått???
FULL SIZE OR NO SIZE
#128
Posted 19 May 2003 - 23:00
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#129
Posted 19 May 2003 - 23:00
http://www.allprooff.../driveline.html
#130
Posted 20 October 2004 - 23:00
Per
Privat: 91791531 Per@offroad.no
Jobb: 23032000 Mfa@offroad.no
#131
Posted 20 May 2003 - 23:00
FULL SIZE OR NO SIZE
#132
Posted 21 May 2003 - 23:00
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#133
Posted 01 January 2004 - 00:00
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#134
Posted 20 October 2004 - 23:00
#135
Posted 21 May 2003 - 23:00
FULL SIZE OR NO SIZE
#136
Posted 20 October 2004 - 23:00
Per
Privat: 91791531 Per@offroad.no
Jobb: 23032000 Mfa@offroad.no
#137
Posted 26 May 2003 - 23:00
Kan det ha noe med at den står i veien hver gang hun skal ut og inn av garasjen sin?
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
Endret av - Per F on 27 mai 2003 15:14:52
#138
Posted 01 January 2004 - 00:00
Nei, nei, nei, da må du jo kanskje stoppe å betale mva for den...
Kjøp den på utførsel du Per, dvs momsfritt i Danmark, betaler moms i Norge.... Hmm, kanskje jeg skulle tatt med en hjem selv når jeg flytter derfra om en måneds tid...
MVH Fred.
Hilux 2,4D 86'
Kan lage masse duppeditter i syrefast på bestilling!!
frehau@stofanet.dk
#139
Posted 18 February 2004 - 00:00
Får nok nøye meg med det utseende jeg har i sommer også....
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Delespørsmål:23032000 Mfa@offroad.no OBS HAR FERIE FREM TIL 1/3
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#140
Posted 31 May 2003 - 23:00
Problemet er at det klyper på enkelte steder, skjønner ikke hvorfor for det er ikke på bestemte steder i forhold til rundene på stikkakselen. Diffen er nyjustert og klyper ikke lenger, heller ikke med høyre side inntredd.
Jeg har prøvd med begge stikkakselene tredd inn fra både høyre og venstre side og det er ingen forskjell, på høyre side går begge greit, på venstre klyper det! Grrrrrr!
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
Endret av - Per F on 01 jun 2003 13:39:34