Gå til innhold



Foto
* * * * - 4 votes

Hoelerns garage


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
440 replies to this topic

#121 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 28 June 2003 - 23:00

Til alle som trodde at Hoelern ikke gjør noe i garasjeavdelingen..
her kommer en liten billedserie over de siste 8 dager:

Rookie ble kvitt sin gamle HiLux for vel en uke siden... dagen etter så det slik ut:



Så fant jeg frem vinkelkutteren!!


Skralle, piper og enda litt mer verktøy...




Så ble det søndag.... 1 uke siden i dag




Søndag kveld grunnet og lakkerte jeg ramma... og tok litt fri..Mandag etter jobb...



Så ble det tirsdag ettermiddag............måtte få på karosseriet..



Det ble onsdag og jeg fant frem sprøyta igjen... og det tørker jo fort da...



Det var noen hjul der og gitt..........



Et par kvelder har gått med til plenklipping og andre huslige ting..slappe av.. I dag søndag derimot, var det ikke bønn...





Jeg jugde litt... har laget karosserifester ..på torsdag og fredag.



Så et spørsmål... er det noen som har reimfestene til kalesjen og originale Fuz.. eller hva de nå heter, festene som mangler, trenger også den stangen som går fra karosseriet og opp i kalesjen i bakkant av døra.


Dette er en måte å lage en fin Jeep på kort tid, og for de som lurte på hvilke breddere som sitter der, så er det helt riktig YJ !! De har samme skjermbue fra 1940 t.o.m 1995 !! Nå er bilen like brei foran og bak.

Og til de som synes at jeg ødelegger ....... jeg har sett værre !!

Hoelern.....vi bare gjør det !!


Endret av - hoelern on 29 jun 2003 22:06:13

#122 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 28 June 2003 - 23:00

Hva gjorde du på ramma ?

Det var jo noe rust der, lurte på en beskrivelse fra den så slik ut til den ble ferdig grønn...
(om du tok hele veien om sandblåsing osv osv)


Skulle ikke forundre meg om du har et sandblåseverksted i bakgården eller hos en kompis også !!

Barfot
1990 Hilux X-cab
Masse ønsker, men de får komme senere...

#123 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 28 June 2003 - 23:00

Å FY f.. ! Det var dødstøft! Snakk om lynkurs i Jeepbygging! Den ble helt rå! Skal si det er fart i sakene dine, hehe. Jeg brukte fire dager på å lage overføringsstag til transferkassa mi, jeg. Men så var det sol ute, da, hvis det er en god unnskyldning...

#124 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 28 June 2003 - 23:00

Vi gjør ting helst bare ÈN gang.... sandblåst, epoxygrunnet og lakkert med hærens mørke grønne ! Ja, jeg kjenner en meget dyktig sandblåser !

Hoelern.....vi bare gjør det !!

#125 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 28 June 2003 - 23:00

Amund...sol er bare nok en god unnskyldning/grunn til å få doningen FERDIG !! Sommeren er snart over.

Hoelern.....vi bare gjør det !!

#126 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 28 June 2003 - 23:00

Jammen jeg har jo ikke aircondition! Da må jeg passe på å IKKE bli ferdig før sommern er slutt.

#127 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 28 June 2003 - 23:00

For å hjelpe deg til neste treff/kjøring...Amund det er få av oss som har sett ditt blide åsyn !! Jeg låner bort Blazeren min til deg ! Den er det både aircondition og el. vinduer i... og jeg kødder ikke
Den står klar med 3/4 tank bensin !! Da kan du leke med teorien og føle praksisen.............. Gi meg beskjed hvor jeg skal møte med bilen......

#128 Toy1

Toy1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 404 Innlegg:

Posted 31 December 2003 - 00:00

Hoel.
Vet du om de stive fram og bak akslingene levert på hilux fra 89-96 er av samme type som 84-88
De har blitt levert på D-Cab på Island
Samme bredde evt. kraftigere hylse
Min bak aksling har større utv. diameter enn den som satt på de gamle.
Mulig det ikke har noen styrke betydning.

BIG BOYS RIDE BIG TOYS

#129 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 28 June 2003 - 23:00

Åh! Jeg vet ikke om jeg tør, da kommer jeg til å MÅTTE ha 33-tommere på Jeepen etterpå, sikkert.. Takker og bukker dypt for tilbudet, men det er da vel alt for mye? Men kanskje jeg kan komme på et treff hvor du skal ha den med likevel, og så kan jeg prøve den en liten tur mens du er med? Bare si fra, du, så skal jeg prøve å få lånt meg en bil, ellers blir det vel skilter på Jeepen snart også, så jeg kan kjøre den, selv om det kanskje ikke blir verken skikkelige dekk eller mellomaksel foran på den enda...

#130 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 28 June 2003 - 23:00

Du som er "Skogens Konge" er velkommen til en tur i setet når det passer for deg !

PS fremre mellomaksel fra Blazer S10 passer også foran på XJ !

Hoelern.....vi bare gjør det !!

#131 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 28 June 2003 - 23:00

Hehe, skogens konge her inne betyr jo bare hvem som preiker mest og gjør minst fornuftig!

Hmm, fremre mellomaksel på S10 sier du, har ikke den IFS? Går ikke da den mellomakselen bare fram til en kardang som er skrudd fast i ramma? Er det noe særlig bra kryss der som tåler nok vinkel, da (altså dobbeltkryss), og hvordan er det med lengden? Passer den i yoke'n jeg har (som ikke passer til mellomakselen min) og viktigst av alt: Har du en til overs?

#132 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 28 June 2003 - 23:00

Jeg har kun èn i reserve til Blazeren min ... som du vet kastet jeg vekk IFS`n fra Blazeren og monterte XJ framaksel.....ikke uten grunn !! Piniongen/klokka på samme side, samme kryss, samme bøyler samme produsent ...different wrapping ! Jeg trakk bare slip`en ut og monterte den rett inn på XJ akselen. Hva skal du forresten med dobbeltkryss foran ??

#133 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 28 June 2003 - 23:00

Jeg vet egentlig ikke, det er bare sånn de kom fra fabrikken.. ? Men det er jo ingen grunn til at det skal være bra. Jeg tenkte liksom at siden drivverket heller en del bakover, sånn at kryssa til mellomakselen blir noenlunde rette, så må det jo bli en del vinkel på krysset ved fordelingskassa til mellomakselen foran. Forakselen er jo tiltet oppover sånn at vinkelen på krysset der nede blir veldig liten. Trodde vinkelen oppe ved kassa ble så stor at man må/bør ha dobbeltkryss eller CV-joint, selvsagt for å unngå vibrasjoner?

#134 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 28 June 2003 - 23:00

Du har sikkert rett Amund, jeg har ikke studert XJ`ene så nøye under.
Blazeren funker helt fint slik det er........i skogen ! Jeg har ikke vært på langtur med den slik den er nå. Vinklene stemmer i allefall.

#135 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 28 June 2003 - 23:00

Originalt trenger vel ikke S10'en noe dobbeltkryss, fordi det blir lite vinkel i og med at kardangen sitter oppe i ramma.. ? Vibrasjoner blir vel ikke noe problem før man får litt mer fart enn skogsfart.

Endret av - amund on 29 jun 2003 23:23:36

#136 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 28 June 2003 - 23:00

Kan ta et bilde i morgen og legge ut...så kan du se vinkelen slik det er nå. Mellomakselen er ca 1m lang... vet ikke lengden på XJ.

#137 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 31 December 2003 - 00:00

Har ikke rørt bilen siden jeg parkerte og reparerte den i sommer/høst.
Har tatt den med meg til jobben så den står under tak og koser seg.
Ingen ting er demontert enda, jeg selger den helst komplett.
..Siden den har et sted å stå parkert og høyst kjørbar i terrenget, kan det hende at den blir stående forholdsvis urørt over vinteren, eller bli brukt i vinter...det er godt varmeapparat i den !

Du får på 33" hjul for veibruk med 3" bodylift. Blazerene har så utrolig feil innpress og boltsirkel i forhold til tilgjengelige felger, så det greieste er å sette på BW breddere og 8" felg.

Fremst i garasjen min ser du flere bilder av den.

Ut i skogen , opp i trærne !

#138 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 07 July 2003 - 23:00

.......det som skjer i denne garasjen akkurat nå..
En står på HOLD og venter på litt flere deler...,



Den andre venter på stell, den skal være klar i morgen kveld...det er jo snart helg !!





...sånn er det bare !

Ut i skogen , opp i trærne !

#139 hph

hph

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1052 Innlegg:

Posted 08 July 2003 - 23:00

Dette så jo ikke bra ut, men det er vel fort gjort for Mr.HandyMan å fixe.........kjenner jeg deg rett så ligger det vel noe deler på hylla som passer eller kan passe etter litt jobb...................

Petter'n

82 Hi Lux - V8 - spiralfjæring - 35" - stepside - cab.
80 Hi lux - 36"
84 Jeep CJ7 - objekt
www.ringerikeoffroadklubb.no

#140 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 08 July 2003 - 23:00

Potent Jeep

FULL SIZE OR NO SIZE