Alt som har med bilverksteder å gjøre er "vanvittig dyrt"......men sånn har det blitt med lønnsnivået vi har i dette landet.
Det samme gjelder prisen på varene i butikken - mat, klær, etc. etc..... det er en ond sirkel Norge kommer til å slite stort med i fremtiden.
Jeg handler stort sett bildeler i utlandet selv, men ser helt klart hvilke utfordringer som kan komme av dette hvis "alt" outsources til utlandet etterhvert....
Syns Roar har noen kloke betraktninger.
Og tror desverre han har rett.
Men jeg forstår noe av reaksjonene mot en del svært profitthungrige aktører i bilbransjen.
Bergheim er nok en av de som har mistet en god del handel grunnet det publikum oppfatter som "for drøyt" påslag.
Så kan man diskuttere hvorvidt de har hatt for høye kostnader eller for høye krav til tallene på bunnlinja, resultatet har uansett vært en for lav inntjening, og de har måtte ta en del tap og legge ned noen avdelinger. I Bergheims tilfelle så har nok de også desverre tatt en del tap grunnet norsk avgiftspolitikk på kjøretøy. Og det er ikke Bergheims feil. Jeg har både horrible og flotte handler bak meg med Bergheim.
Det jobber masse flotte folk der.
Vi regna litt på en Fordforhandler i østnorge sine faste kostnader, lønn, sosiale utgifter, husleie, strøm, pluss en del variable kostn, og det er enorme summer.
De er nødt til å tjene inn penga sine på både deler og arbeid. Avansen på nybil er ikke alltid så veldig stor.
Jeg forsvarer ikke cowboyer og lurerier, men jeg er egentlig glad jeg ikke trenger å lede en stor bilbutikk i Norge i 2014. Det vet jeg er tøffe kår.
Har forøvrig gått over til the Dark Side... har kjøpt en F@rd Mondeo (sorry).
Don't hate the playa. Hate the game
Finansene tilsa en billig drittbil i noen år, så i dag ble Den Hvite Fare vasket og shinet og fotografert for annonse neste uke.
Kjenner at det å krøke sammen nesten to meter og hundre kilo ned i en lav personbil... det er IKKE noe ålræit i det hele tatt.
Men beggars can't be choosers