Gå til innhold



Foto

Nå kan du registere ned Tahoe 2000+ modeller !


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
686 replies to this topic

#401 tfas

tfas

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 01 November 2013 - 17:41

Hei

 

Er det nå noen som har fått godkjent nedregistreringen (tahoe 2000+) med den nye ordningen ennå?

 

- Dersom det er 5 seter i bilen med sikkerhetsbelter godkjent som C1 så skal disse også bli godkjent nå?

- Hvor lang tid tar det fra du har bestilt "papiret" til du har fått det i postkassen (det er vel ingen opsjon å få det elektronisk på noen måte - faks m.m)?

- Skifting av fjærer (må gjøres og dokumenteres)

 

(Det blir dyrt med piggdekkavgift og bompenger gjennom Oslo som C1  60,- + 90,-  = 150 kroner - kontra 30+30 = 60,- )



#402 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 01 November 2013 - 19:18

Bilen min er C1 og jeg skal nedregistrere hvis det funker med den nye ordninga.

Men den skal også på EU kontroll innen slutten av denne måneden. Hvis jeg EU godkjenner den før nedregistrering, må jeg da inn på ny EU neste år, hvis jeg har nedregistrert?



#403 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 01 November 2013 - 19:26

Det avgjøres av årsmodell på bilen. Når den er nedregistrert blir det annethvert år. I år er det oddetallsår, da er det på biler under 3500 kg biler førstegangsregistrert i oddetallsår som skal kontrolleres. Er bilen din registrert i 2003 skal du da ikke på kontroll neste år når den er nedregistrert.

 

Tahoe av denne generasjonen har E-merkede sikkerhetsbelter, så alle sitteplassene godkjennes "uten videre seremoni" ved nedvekting. Eneste som ikke går er å få den som 9-seter, det er det ikke tilstrekkelig nyttelast til med original totalvekt. Å motta papiret tar et par uker, mener ihvertfall det var rundt noe sånt for meg..


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#404 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 977 Innlegg:

Posted 01 November 2013 - 20:10

Hei

 

Er det nå noen som har fått godkjent nedregistreringen (tahoe 2000+) med den nye ordningen ennå?

 

- Dersom det er 5 seter i bilen med sikkerhetsbelter godkjent som C1 så skal disse også bli godkjent nå?

- Hvor lang tid tar det fra du har bestilt "papiret" til du har fått det i postkassen (det er vel ingen opsjon å få det elektronisk på noen måte - faks m.m)?

- Skifting av fjærer (må gjøres og dokumenteres)

 

(Det blir dyrt med piggdekkavgift og bompenger gjennom Oslo som C1  60,- + 90,-  = 150 kroner - kontra 30+30 = 60,- )

 

Eg bestillte papira hos Vdocs den 26. Oktober, blei sendt fra Nederland i går og i dag kom DHL med papira. Venter nå på fjærene.



#405 Roysen

Roysen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 01 November 2013 - 22:39

Venter på fjærer her også, så snart dem er i hus er det time bestilling hos BT.  :jump:



#406 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 01 November 2013 - 23:19

Det avgjøres av årsmodell på bilen. Når den er nedregistrert blir det annethvert år. I år er det oddetallsår, da er det på biler under 3500 kg biler førstegangsregistrert i oddetallsår som skal kontrolleres. Er bilen din registrert i 2003 skal du da ikke på kontroll neste år når den er nedregistrert.

 

Tahoe av denne generasjonen har E-merkede sikkerhetsbelter, så alle sitteplassene godkjennes "uten videre seremoni" ved nedvekting. Eneste som ikke går er å få den som 9-seter, det er det ikke tilstrekkelig nyttelast til med original totalvekt. Å motta papiret tar et par uker, mener ihvertfall det var rundt noe sånt for meg..

 

Takker.

Er 01mod så da går det bra :)



#407 TahoeLt

TahoeLt

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 05 November 2013 - 19:01

Følger spent med på denne tråden her!! Var innom BT på Gjøvik idag og endret status på min Tahoe til 5 seter. Spurte samtiding hvordan muligheten for nedreg av denne til klasse B?. "Umulig" var det svaret jeg fikk. Det enste karen der foreslo var å kontakte Bergheim ang dokumentene, kanskje de kunne hjelpe!!.Ingen på Gjøvik som hadde hørt om at Knowmotive kunne utstede sånne papirer. Blir spennende å høre hvordan eventyret ender for dere som nærmer dere "slutten" :unsure:



#408 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 05 November 2013 - 19:03

Vet han her noe vi andre ikke vet, eller er han på jordet med hensyn til Truckmaster?

http://www.finn.no/f...nnkode=45019624



#409 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 05 November 2013 - 19:39

Dersom Truck Masters som "fabrikant" klarer å utstede en vektgaranti med teknisk endring er det ingen fare, men man får ikke nedklasset noen Truck Masters-bil med papirer fra GM/Knowmotive.

At ingen trafikkstasjoner sier det er mulig å nedklasse Tahoe skyldes at bare Risløkka kjenner til de papirenes gyldighet fordi Vegdirektoratet tydeligvis mener nedvekting er så spesielt at ikke enhver trafikkstasjon kan "tiltros" det..

Edited by Turbodrive, 05 November 2013 - 19:40.

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#410 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 05 November 2013 - 20:31

Vet han her noe vi andre ikke vet, eller er han på jordet med hensyn til Truckmaster?

http://www.finn.no/f...nnkode=45019624

 

Stor lpg-tank på platten, så denne kan ikke bli varebil sånn uten videre. (som selger helt sikkert er klar over)


92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#411 SilverFox

SilverFox

    Pajero Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1869 Innlegg:

Posted 05 November 2013 - 22:10

Lenge siden man har vært inne på dissesidene gitt. Har lest gjennom nesten hele tråden, og sitter tilbake med ett annet spørsmål.
Er på utkikk etter cargovan, og noen er regga som varebil på grønne skilt, mens flesteparten som 3seters c1 bil.. noen som har hørt om disse lar seg klasse ned til varebil på grønne skilt? Skal brukes som arbeidsbil så har bare behov for 3 seter..

Pajeroen er solgt ;(

Silverfox's Garasje

#412 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 05 November 2013 - 22:53

Eneste måte man kan være 100% sikker på at det går an på er ved å se på door tag'en. Om tillatt totalvekt (GVWR) ifølge denne er 3500 kg eller mindre er det mulig å få den ned til vekten her, om denne vekten er over 3500 kg er det ikke mulig.


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#413 chevy1

chevy1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 05 November 2013 - 22:55

Vet han her noe vi andre ikke vet, eller er han på jordet med hensyn til Truckmaster?

http://www.finn.no/f...nnkode=45019624

 

Må fjerne gasstanken for å få den som varebil.

 

Som personbil kan han ha tanken der, men må betale ca.40 000 i avgifter da den er ca 9 år.

 

Autonova skaffer papirer for nedvekting av denne type biler.  



#414 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 05 November 2013 - 23:05

Da er ihvertfall det greit, da finnes det papirer fra Truck Master også. Noen som vet om Truck Master er et reelt firma i USA/Canada eller noe fiktive greier opprettet bare for å ha et "bilmerke" for å trikse med vekter på bil den gangen dette hadde noe for seg?

 

Finnes jo mange Truck Master-modeller..

Truck Master Dorado = Chevy Avalanche

Truck Master Okenos = Dodge Durango

Truck Master Lance = Chevy Suburban

Et eller annet jeg ikke husker navnet på = Chevy Express

 

Spesielt den Durango-saken vet jeg at det er interesse rundt nedvekting av, da dette er biler med totalvekt langt under 3500 kg opprinnelig..


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#415 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 06 November 2013 - 15:15

De heter ikke Truckmasters, men Automotive Innovations Inc. (det er derfor de gamle Durango`ene og Subbene heter A.I Truckmaster i vognkortet)

 

etter et kjapt google-søk så finner du bl.a. dette:

 

"Situated in the beautiful Annapolis Valley of Nova Scotia, Canada, our modern plant of 80000 sq. Feet was built within the town of Bridgetown.Our company is a Department of Transportation approved truck manufacturer listed with the Canadian Vehicle Manufacturers Association and in the US, with the Society of Professional Engineers.Automotive Innovations Incorporated - Truck Masters represent the Export Divisions of GM, Dodge and Chrysler. We are pleased to offer a number of Jeep and Chrysler vehicles equipped with Right Hand Drive.

Address : 30 Bay Road, Canada" CEO: Vinton Lloyd.

 

Mr. Lloyd står visst oppført en plass hos vegdirektoratet som rettmessig utsteder av bl.annet vektgaranti.

Ryktene vil ha det til at han får 6000kr for hvert dokument, resten går til norsk forhandler.

 

Så kan du jo bruke google-maps eller noe, og se om du finner en fabrikk på 80000 square feet på adressen 30 Bay Road i Bridgetown, Canada??


92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#416 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 15 November 2013 - 18:23

Hei

Da er jeg kommet litt lengre. 

Vektpapirer i hus.

Gjort noen forberedelser: Startet en garasjetråd for og vise min måte og gjøre dette på, se evnt: http://www.offroad.n...385-tahoepeder/

 

Mangler bakfjærer, de kommer snart ... baksete skal inn og baklykter byttes.

Da blir det "transportetappe" ned til Risløkka, krysser fingrene!

 

Noen som er i mål, med å vise selv?



#417 Roysen

Roysen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 15 November 2013 - 23:43

Hei
Da er jeg kommet litt lengre. 
Vektpapirer i hus.
Gjort noen forberedelser: Startet en garasjetråd for og vise min måte og gjøre dette på, se evnt: http://www.offroad.n...385-tahoepeder/
 
Mangler bakfjærer, de kommer snart ... baksete skal inn og baklykter byttes.
Da blir det "transportetappe" ned til Risløkka, krysser fingrene!
 
Noen som er i mål, med å vise selv?

Venter forsatt på baksete ellers er alt på plass.

#418 tfas

tfas

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 22 November 2013 - 16:35

Hei

 

Nå har jeg vært på Risløkka i Oslo og fått nedregistrert min Tahoe - var allerede godkjent med bakseter.

Papirene bestilt fra vdocs 5/11

Sendt fra vdocs 14/11

Mottatt i Norge (DHL) - mandag 18/11

Risløkka godkjenner nedregistrering på fredager (nå er det kort ventetid)

Kontrolløren sjekker:

- rammenummeret på ramma (på høyreside mellom dørene) - kjekt at det er lesbart (ellers må han ligge og skrape det frem)

- sjekker fjærer (riktig fjærer kjøpt for ca 3500,- originale gjennom Bergheim :( )

- sjekker rammenummeret - ved førersiden nederst på frontrute - må være lesbart - kan være dugg på innsiden

- sjekker skiltet med vekter (passasjerdør foran)

- tar bilder av alt

- vognkort del 1 og del 2 blir innlevert

- Gebyret er på ca 500,-  :)

- så får du midlertidig vognkort

- Dette tar ca 15-20 minutter med papirarbeidet 

 

Tahoe 2000



#419 Roysen

Roysen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 23 November 2013 - 13:48

Hei

 

Nå har jeg vært på Risløkka i Oslo og fått nedregistrert min Tahoe - var allerede godkjent med bakseter.

Papirene bestilt fra vdocs 5/11

Sendt fra vdocs 14/11

Mottatt i Norge (DHL) - mandag 18/11

Risløkka godkjenner nedregistrering på fredager (nå er det kort ventetid)

Kontrolløren sjekker:

- rammenummeret på ramma (på høyreside mellom dørene) - kjekt at det er lesbart (ellers må han ligge og skrape det frem)

- sjekker fjærer (riktig fjærer kjøpt for ca 3500,- originale gjennom Bergheim :( )

- sjekker rammenummeret - ved førersiden nederst på frontrute - må være lesbart - kan være dugg på innsiden

- sjekker skiltet med vekter (passasjerdør foran)

- tar bilder av alt

- vognkort del 1 og del 2 blir innlevert

- Gebyret er på ca 500,-  :)

- så får du midlertidig vognkort

- Dette tar ca 15-20 minutter med papirarbeidet 

 

Tahoe 2000

Klarer ikke lokalisere understells nummeret på rammen. Er det noen alternative plasser jeg bør sjekke. Ellers kan det vel være en fordel å banke det inn før jeg drar til BT  :innocent:



#420 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 23 November 2013 - 17:24

Noen formening om at dette skulle gå hvis jeg skulle hatt den opp noen kilo, så jeg fikk den som syv-seter?

Har fjærer som hører til autoride, samt innmontert autoride - og det var det ikke "originalt" på min i utgangspunktet. Altså er den bestykket for å kunne ta høyere last. Har faktisk doortag som gir høyere vekt enn det som står i vognkortet og... 3133kg kontra 3085 som den er registert som nå.


Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!