Gå til innhold



Foto

Info til Vidar, vedrørende brev til Suzuki Norge


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
70 replies to this topic

#41 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 08 December 2004 - 00:00

Vel.....

Snakka med Teknisk sjef i Suzuki Norge idag.... sad.gif

De var ikke villige til å gå med på noe av det vi hadde foreslått. De hadde fått STRENG beskjed fra hovedimportør at det ikke skulle utstedes godkjenninger utenom helt orginale biler.

Jeg forstår forsåvidt problemet deres, de kan ikke godkjenne en bil med heving, for så å havne i rettssalen som saksøkt fordi en eller annen galning har kjørt som en idiot med bilen. Men det vi snakka om var andre muligheter:

TûV godkjenning er nøkkelen: Om du har felger som ikke er originale, men har TûV papirer på de så en BT "nødt" til å godkjenne. En annen ting som han nevnte er LIKHETSPRINSIPPET, dvs om en har en Suzuki Sj413 som er godkjent med 8x15 felg og feks 33x12,5x15, så kan en ikke i utgangspunktet gjøre forskjell.

Dvs at om vi skaffer Tûv papirer på de forkskjellige modifikasjonene fra Tyskland evnt, så har vi en bedre sak.

Han snakka og om den 20% regelen som gjaldt på motorer, at en Sj413 med 1324ccm kunne da økes til 1588ccm uten at Suzuki Norge kom til å bry seg, og BT kunne heller ikke lage problemer. Den 20% regelen gjelder som jeg har forstått kW og Hk og ikke plent kubikk...litt usikker her.

Jeg diskuterte litt ang deres egen XL7 og Jimny som var godkjent med store mods, det sa han var Artic Trucks fortjeneste og at de stod ansvarlige for alle mods som ble gjort.

Dvs 2: Motorbytte til 1600ccm i Sj413 ikke skal være problematisk, da økningen i kW og Hk legges til grunn og ikke plent at du har skiftet motor.

Dvs 3: Min Lj80 med 997ccm motor er langt innenfor regelen, 40hk vs 45hk.

VIKTIG: Om noen kjenner noen i Tyskland som kan skaffe TûV papirer på eks whitespokefelger 8x15 så kan en ha en god sjanse for å få dette godkjent. Eller TûV papirer på bodylift som BG nor nå selger....

Vel2....kampen fortsetter....det ser ut som TûV godkjenninger og sammenligninger med andre mod Suzukis er veien å gå.

Send gjerne inn forslag....

ps: kufanger; din originalt leverte kufanger skal egentlig fra Suzuki være levert med TûV papirer, men de ble ikke E-merket før 1988, dvs det kan ikke gis tilbakevirkende kraft...altså din Sj413 skal kunne godkjennes av BT.....

vidar

Vidar
Tze Suzuki meizter...

#42 miata

miata

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 409 Innlegg:

Posted 17 February 2005 - 00:00

jeg har kjøpt nye dobinson fjerer hos BG nor, kan jeg få problemer med disse hos biltilsynet eller er disse så å si like org fjærer
Mvh oddbjørn

MÅ HA DET BARE MÅ HA DET
mx-5 cab tilsalgs

#43 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 17 February 2005 - 00:00

Hei, det jobbes enda med denne godkjenningsproblematikken. Jeg fikk en email fra styret i JPN, Jeep Club Norway som så at vi hadde lagt ned mye arbeid med å prøve å få godkjenning fra Suzuki Norge. De jobber aktivt i å lage en felles interesse "organisasjon" som skal snakke for alle bilmerker ang ombygginger. Der er jeg med i denne gruppen og skal representere vårt merke, med dere i ryggen,

Håper dette er veien å gå slik at BT blir tvunget til å snakke med et samlet offroad/bilmiljø. Det ser lysere ut.

BT har i den senere tid fått enda strengere regler på hva de skal godkjenne av 4hjulstrekkere og modifiseringer...ikke så lyst...

En annen ting som har kommet opp er at DOT merket hevesett fra usa skal godkjennes på lik linje med TuV. er litt usikker på omfanget men det ser bra ut ifb med dette.

Mer kommer!!

Skal du til BT med en Spoa eller annet modifisert Suzuki så ring meg først, slik at vi har litt dokumentasjone og en tanke bak Bt besøket.

lykke til, Vidar

Vidar
Tze Suzuki meizter...

#44 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 05 December 2004 - 00:00

Det er heilt konge vidar!

Håper det blir eit positivt svar på i alle fall noko av dei momenta du har i brevet.



Suzuki SJ413JX 31"x10.5"

#45 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 05 December 2004 - 00:00

Dette er flott vidar.. tror nok du kommer til å få et seriøst svar uansett hva utfallet blir her ja:)


________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

#46 JCP

JCP

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 204 Innlegg:

Posted 05 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Jcp: det er den lange xl7 utgaven, ,men det skal ikke ha noe å si.

Vidar
Tze Suzuki meizter...


Opprinnelig postet av vidar



Regna vel i grunn med både og på det punktet, ja.
Forøvrig kaster jeg meg med i gratulasjonskoret: bra jobba!

offroadhilsen Jørgen
GV, 1.5" Dobinson fjærløft og 29" dekk

#47 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 03 December 2004 - 00:00

Jcp: det er den lange xl7 utgaven, ,men det skal ikke ha noe å si.

Vidar
Tze Suzuki meizter...

#48 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 03 December 2004 - 00:00

Ufattelig bra arbeid, Vidar!!!!
Applaus!!!
biggrin.gif:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D




"ALT SOM SER VANSKELIG UT ER EGENTLIG LITT LETTERE" -ekte amatørmekaniker

#49 JCP

JCP

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 204 Innlegg:

Posted 03 December 2004 - 00:00

Veldig interessant den GV du nevner som dok. 9. Er det den "vanlige" korte 5-dørs, eller XL7 AT-utgaven?
Har jo forandra litt på min egen GV 2000, har alle nødvendige papirer for godkjenning, men jeg skal ha litt mer luft under buken før jeg tar turen på trafikkstasjonen.

offroadhilsen Jørgen
GV, 1.5" Dobinson fjærløft og 29" dekk

#50 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 03 December 2004 - 00:00

det kan nok være noen småfeil her, men vi får se hva de sier, aknskje de bare ler... smile.gif vel det er verdt et forsøk. Wettergreen virket positiv da jeg ringte iallefall.

Vidar
Tze Suzuki meizter...

#51 Sammy

Sammy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 09 January 2005 - 00:00

En venn av meg som er relativt stødig i tysk oversatte det sånn her:

"De her omtalte godkjenningspapirer blir gitt videre til kunden av innehaveren av godkjennelsen. Av opphavsrettslige/beskyttelse av data/rettighets-grunner er videreformidling av godkjennelsen til en tredjepart ikke mulig."

Beklager.

There's no substitute for low weight and torque

#52 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 09 January 2005 - 00:00

jeg har fått tak i en kontaktperson hos TUV som jeg skal rette spørsmål mot, hovedsakelig 31" dekk og swift-motor siden jeg vet at dette er godkjent hos TUV.
Jeg skjønner ikke bæret av tysk, når de får mail på engelsk burde de svare på engelsk hehe



#53 cisco

cisco

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 82 Innlegg:

Posted 15 February 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Har funnet mye tuv dokumenter på nettet og de skal kunne fungere som en rettesnor for BT, men ingen godkjennelse generellet. Skal lage en side på området vårt med disse godkjenningspapirene.

Vidar
Tze Suzuki meizter...


Opprinnelig postet av vidar


God ide å lage egen side med godkjenningspapirer.
Trur at det som er lettest å få til for øyeblikket er at hver enkelt bruker disse papirene til hjelp for å få godkjent sitt prosjekt...

Her en link til med div ABE og TÜV godkjenninger:
http://www.dielaufen...e/gutachten.htm

#54 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 10 January 2005 - 00:00

Har funnet mye tuv dokumenter på nettet og de skal kunne fungere som en rettesnor for BT, men ingen godkjennelse generellet. Skal lage en side på området vårt med disse godkjenningspapirene.

Vidar
Tze Suzuki meizter...

#55 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 07 November 2004 - 00:00

hvordan går det med dette arbeidet da vidar?

________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

#56 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 08 November 2004 - 00:00

jobben går fremover, det er en lang prosess som må gjøres 100% første gang, ellers ser vi ut som amatører. Alle henvisninger må kunne dokumenteres og vi må kunne stå inne for alle mulige modifiseringer. Skal ikke grave meg for langt ned i materien, men er opptatt av at det blir skikkelig.

....det umulige tar bare litt lenger.....

vidar smile.gif

Vidar
Tze Suzuki meizter...

#57 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 08 November 2004 - 00:00

Så autofil ikveld, fiiiiin Jimny, skal se på specen på bilen og hva den er godkjent med, da dette kan hjelpe oss fremover ang 413 som har samme rammen, men med mindre motor...

Vidar
Tze Suzuki meizter...

#58 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 08 November 2004 - 00:00

Ja jeg så også den, Den er helt RÅ, bare fjerne skvettlappene og kanalbeskytterne så blir den brukelig i terreng og
Håper at vi får vesignelse for swiftmotor og 31" da vil min ble helt lovlig

Stå på Vidar!



#59 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 16 November 2004 - 00:00

hei, kommer snart en oppdatering. Har skrevet ferdig dokumentet, feilsøking pågår

Vidar
Tze Suzuki meizter...

#60 chevy-namsos

chevy-namsos

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 430 Innlegg:

Posted 16 November 2004 - 00:00

det er lov uansett og øke 300 kubikk på alle biler uten godkjenning

aaaassve@online.no