Info til Vidar, vedrørende brev til Suzuki Norge
#41
Posted 08 December 2004 - 00:00
Snakka med Teknisk sjef i Suzuki Norge idag....
De var ikke villige til å gå med på noe av det vi hadde foreslått. De hadde fått STRENG beskjed fra hovedimportør at det ikke skulle utstedes godkjenninger utenom helt orginale biler.
Jeg forstår forsåvidt problemet deres, de kan ikke godkjenne en bil med heving, for så å havne i rettssalen som saksøkt fordi en eller annen galning har kjørt som en idiot med bilen. Men det vi snakka om var andre muligheter:
TûV godkjenning er nøkkelen: Om du har felger som ikke er originale, men har TûV papirer på de så en BT "nødt" til å godkjenne. En annen ting som han nevnte er LIKHETSPRINSIPPET, dvs om en har en Suzuki Sj413 som er godkjent med 8x15 felg og feks 33x12,5x15, så kan en ikke i utgangspunktet gjøre forskjell.
Dvs at om vi skaffer Tûv papirer på de forkskjellige modifikasjonene fra Tyskland evnt, så har vi en bedre sak.
Han snakka og om den 20% regelen som gjaldt på motorer, at en Sj413 med 1324ccm kunne da økes til 1588ccm uten at Suzuki Norge kom til å bry seg, og BT kunne heller ikke lage problemer. Den 20% regelen gjelder som jeg har forstått kW og Hk og ikke plent kubikk...litt usikker her.
Jeg diskuterte litt ang deres egen XL7 og Jimny som var godkjent med store mods, det sa han var Artic Trucks fortjeneste og at de stod ansvarlige for alle mods som ble gjort.
Dvs 2: Motorbytte til 1600ccm i Sj413 ikke skal være problematisk, da økningen i kW og Hk legges til grunn og ikke plent at du har skiftet motor.
Dvs 3: Min Lj80 med 997ccm motor er langt innenfor regelen, 40hk vs 45hk.
VIKTIG: Om noen kjenner noen i Tyskland som kan skaffe TûV papirer på eks whitespokefelger 8x15 så kan en ha en god sjanse for å få dette godkjent. Eller TûV papirer på bodylift som BG nor nå selger....
Vel2....kampen fortsetter....det ser ut som TûV godkjenninger og sammenligninger med andre mod Suzukis er veien å gå.
Send gjerne inn forslag....
ps: kufanger; din originalt leverte kufanger skal egentlig fra Suzuki være levert med TûV papirer, men de ble ikke E-merket før 1988, dvs det kan ikke gis tilbakevirkende kraft...altså din Sj413 skal kunne godkjennes av BT.....
vidar
Vidar
Tze Suzuki meizter...
#42
Posted 17 February 2005 - 00:00
Mvh oddbjørn
MÅ HA DET BARE MÅ HA DET
mx-5 cab tilsalgs
#43
Posted 17 February 2005 - 00:00
Håper dette er veien å gå slik at BT blir tvunget til å snakke med et samlet offroad/bilmiljø. Det ser lysere ut.
BT har i den senere tid fått enda strengere regler på hva de skal godkjenne av 4hjulstrekkere og modifiseringer...ikke så lyst...
En annen ting som har kommet opp er at DOT merket hevesett fra usa skal godkjennes på lik linje med TuV. er litt usikker på omfanget men det ser bra ut ifb med dette.
Mer kommer!!
Skal du til BT med en Spoa eller annet modifisert Suzuki så ring meg først, slik at vi har litt dokumentasjone og en tanke bak Bt besøket.
lykke til, Vidar
Vidar
Tze Suzuki meizter...
#44
Posted 05 December 2004 - 00:00
Håper det blir eit positivt svar på i alle fall noko av dei momenta du har i brevet.
Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
#45
Posted 05 December 2004 - 00:00
________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine "
#46
Posted 05 December 2004 - 00:00
Kopi av melding:
Jcp: det er den lange xl7 utgaven, ,men det skal ikke ha noe å si.
Vidar
Tze Suzuki meizter...
Opprinnelig postet av vidar
Regna vel i grunn med både og på det punktet, ja.
Forøvrig kaster jeg meg med i gratulasjonskoret: bra jobba!
offroadhilsen Jørgen
GV, 1.5" Dobinson fjærløft og 29" dekk
#47
Posted 03 December 2004 - 00:00
Vidar
Tze Suzuki meizter...
#48
Posted 03 December 2004 - 00:00
Applaus!!!
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
"ALT SOM SER VANSKELIG UT ER EGENTLIG LITT LETTERE" -ekte amatørmekaniker
#49
Posted 03 December 2004 - 00:00
Har jo forandra litt på min egen GV 2000, har alle nødvendige papirer for godkjenning, men jeg skal ha litt mer luft under buken før jeg tar turen på trafikkstasjonen.
offroadhilsen Jørgen
GV, 1.5" Dobinson fjærløft og 29" dekk
#50
Posted 03 December 2004 - 00:00
Vidar
Tze Suzuki meizter...
#51
Posted 09 January 2005 - 00:00
"De her omtalte godkjenningspapirer blir gitt videre til kunden av innehaveren av godkjennelsen. Av opphavsrettslige/beskyttelse av data/rettighets-grunner er videreformidling av godkjennelsen til en tredjepart ikke mulig."
Beklager.
There's no substitute for low weight and torque
#52
Posted 09 January 2005 - 00:00
Jeg skjønner ikke bæret av tysk, når de får mail på engelsk burde de svare på engelsk hehe
#53
Posted 15 February 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Har funnet mye tuv dokumenter på nettet og de skal kunne fungere som en rettesnor for BT, men ingen godkjennelse generellet. Skal lage en side på området vårt med disse godkjenningspapirene.
Vidar
Tze Suzuki meizter...
Opprinnelig postet av vidar
God ide å lage egen side med godkjenningspapirer.
Trur at det som er lettest å få til for øyeblikket er at hver enkelt bruker disse papirene til hjelp for å få godkjent sitt prosjekt...
Her en link til med div ABE og TÜV godkjenninger:
http://www.dielaufen...e/gutachten.htm
#54
Posted 10 January 2005 - 00:00
Vidar
Tze Suzuki meizter...
#55
Posted 07 November 2004 - 00:00
________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine "
#56
Posted 08 November 2004 - 00:00
....det umulige tar bare litt lenger.....
vidar
Vidar
Tze Suzuki meizter...
#57
Posted 08 November 2004 - 00:00
Vidar
Tze Suzuki meizter...
#58
Posted 08 November 2004 - 00:00
Håper at vi får vesignelse for swiftmotor og 31" da vil min ble helt lovlig
Stå på Vidar!
#59
Posted 16 November 2004 - 00:00
Vidar
Tze Suzuki meizter...
#60
Posted 16 November 2004 - 00:00
aaaassve@online.no