Gå til innhold



Foto
- - - - -

HardKåres Pajeroer...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
192 replies to this topic

#21 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 25 December 2003 - 00:00

Er ingenting som funker bedre på dårlig humør enn litt seriøs winching...

Var ute å fikk testet ut winch'en min torsdag 18.12... Stod en liten skapbil trødd godt ned i grøfta. Hadde møtt på en buss with an attitude, og seig forsiktig gjennom veiskuldra og ut.
-TAM,TAM,TAM... TO THE RESCUE!

Jeg, med min lille M5000 klarte faen meg å få dradd det store dråget opp på veien igjen, på null-føre og glatte veier!!!! Men det krevde litt jobbing, da...
Gav winch'en ca. 15m wire. Så winchet jeg meg helt inn på lastebilen på 4 stive hjul. (Minner igjen på at det var null-føre...) Koblet fra og rygget ut 15m igjen. Når jeg da var oppe på støtfanger'n hans igjen, var bilen på veien... cool.gif

Det beste av alt, sjåføren på skapbilen først bare lo da jeg stoppet og tilbød mine tjenester... cool.gif


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 11:45.


#22 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 27 November 2003 - 00:00

Hurtiggløding er no' dritt!!!


Her er koblingsskjema på hurtigglødinga...

Har ei tysk reparationsanleitung, så her er det jeg har klart å forstå:
Hjernen til glødinga 26 sitter inne i kupèen like over venstre kne på førersiden. Denne skal sende strøm til 2 gløderelè, nr. 29 og 30 på skissa. Som jeg forstår så skal den først sende strøm til relè 30. Glødekretsen får full strøm med èn gang.

Når Relè 30 har glødet i en tid, sendes det strøm til relè 29 også. Nå går strømmen derifra gjennom motstand 31 til glødekretsen 29, for å redusere strømmen. Denne sender så strømmen direkte på glødekretsen 24 igjen, men med redusert spenning.

Så først får glødepluggene 11,5v i etpar sekunder, før den reduseres til ca. 6v.

_____ Relè nr 29 ____ Nr 30 ________________ Motstand 31

Har jeg forstått det riktig så langt???
Mitt problem da er at relè nr 29 og 30 får strøm tilført samtidig på min bil, og kutter samtidig.... Så dersom det jeg har skissert er rett, så er det hjernen nr 26 som tar feil... Dersom jeg har masoppfittet alt sammen, så har jeg ikke peiling på hva som kan være feil... Må jeg da betale Mitsubishi flere milioner får å få tatt opp status??

Noen som vet? Noen som tror de vet? Noen som har en vag formening om noe som helst av dette?

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 12:02.


#23 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 20 January 2004 - 00:00


Litt stilig, siden min er bygget om fra bensiner, så er bakdiffen gearet høyere enn i en original Diesel...
Dette er jo G E N I A L T under terrengkjøring, da... Har krabbegir på bilen, jeg...

Men dette resulterer jo selvfølgelig også i at jeg har 3000RPM's i 100 km/h... Merker det på dieselforbruket, bilen min bruker mindre i tettbygget strøk enn etter landevei i 90... Men den ligger nå på ca. literen uansett... Fornøyd, jeg!

Men her om dagen snublet jeg over et kjekkt lite klistremerke i dørstolpen på delebilen min. Sto no' om "limited slip diff", så det varer nok ikke så alt for lenge før jeg må bytte til en Diesel-diff jeg også...

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Endret av - HardKåre on 20 jan 2004 18:16:29

#24 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 21 October 2004 - 23:00

Hmmm??? Tenker du på rundt tappeskruen? Neida, det er reint metall... Hadde ikke tid å reingjøre alt...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#25 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 03 December 2003 - 00:00

laugh.gif Må jo være solidarisk... laugh.gif

Men nå har jeg fått bestilt meg digitalkamera, så nå slipper jeg å måtte låne kamera av kjente elle på jobb (jobbkameraet er for øvrig tidenes dårligste...) for å få tatt bilder av skadene og skavankene på bilen min!!! Juble!
http://www.digit.no/...kod3600tekn.htm

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 11:52.


#26 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 20 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Joda, det er unge fremadstormende som holder på å etterfylle den obligatoriske liter'n extra med gearolje på kassa... rolleyes.gif



If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Opprinnelig postet av HardKåre



Har ikke sett dette før nå......reparerer du bilen med tyggis?


Dein som har mange balla i lufta samtidi får garantert en av dæm i hodet.....



Pynt e for homsa å småpie!

#27 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 18 October 2004 - 23:00

Etter ei fantastisk helg med mye bra kjøring, klarte jeg faktisk å dra med meg en 4.plass i helgens trial-mesterskap i Harstad... cool.gif Og det er jeg SERDEELES fornøyd med, siden jeg måtte bryte Seksjon1 pga. at det var for sleipt... Totalt var det bare 4 biler som kom gjennom denne seksjonen, så sånn sedt er jo det J**LIG bra, om jeg får si det selv!!!


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 11:20.


#28 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 11 December 2003 - 00:00

Faen!
2x 2er-feil... sad.gif Slakk i et styreledd og mansjetten på den nedre bærekula på venstre side... => forstillingskontroll +etterkontroll!
Fikk 1x 1er-feil på slakke hjullager foran... Er ikke dette et hælvette å få byttet...? Auto free-wheeling hubs.

Jaja... Egentlig rimelig fornøyd... Forventet feil i forstillinga, måtte bytte ei bærekule for 2 år sia... Og demperne er ikke av de beste, men fikk ingen anm. Må vel uansett byttes til sommeren, men nå haster det jo ikke...

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 11:48.


#29 Eppy

Eppy

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1533 Innlegg:

Posted 11 December 2003 - 00:00

Biltema har visst det verktøyet for å bytte lagerne i hubbene dine.
Skal være litt jobb å få disse justert riktig.

Men fremgangsmåten står i haynes manualen.

Trukke det er så vanskelig, men en del plukkarbeid.
Er en del deler inni der.

#30 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 11 December 2003 - 00:00

er ikke hjullagerene bare å stramme etter? eller er det noe spesielt på pajero'n....men husk at det er mere slakk i kalde hjullagre enn i varme..dette er en god argumentasjon til kontrollmannen...de skal ikke være helt stramme når de er kalde, for da går de til h... når de blir varme.

2001 Hilux 33-12.5-15
2" bodylift, Ironman

#31 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 10 December 2003 - 00:00

EU-kontroll på torsdag... Måtte til angrep på kanalen min... Litt kjipt å få anmerkning fordi de ikke fikk lukket døra?




Litt presisjons-slegge-mekanikk, stålbørste puss-puss, en liten dæsj Hammerite på restene, og nå er bilen så fin igjen atte! Gadd ikke gjøre så mye grunnarbeide heller, regner med den kanalen må byttes snart likevel... shiftyninja.gif

Så nå har jeg fått sjekket at alle lys virker, smurt alle nipler og sprayet ned alle gummislanger og foringer med WD40! I tillegg har jeg vasket bilen så pent, men selvfølgelig regner det ute så bilen kommer til å være like jævlig når jeg kommer frem til verkstedet...

En tanke...
Er det egentlig vits å vaske bilen før man viser den? Førsteinntrykket har jo alt å si, men jeg bare tenker at hvis jeg hadde jobbet på et verksted så ville jeg fått piggene ut med èn gang bilen min rullet inn... Nyvasket og fin, men lakken ser f.. ikke ut i måneskinn! Langsgåede riper langs hele bilsia, litt smårust i bauger og kanter, inntrykte kanaler, småbulker +++... Tydelig at jeg forsøker å glatte over et litt shabby ytre?

ER SELVFØLGELIG IKKE DET JEG GJØR, DA...

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 11:50.


#32 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 08 January 2004 - 00:00

Hei Hardkåre. Hva er det med deg og punkteringer???
Godt nyttår forresten.

#33 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 27 October 2004 - 23:00

Hrmf... Var på tide å få på vinterdekkene igjen, ja... Kom 15cm med sne i natt! Men- Noen som har tips for hva man kan gjøre med at dekket stopper ca. en halvmeter innenfor skjermutbyggeren???

Bokstavlig talt litt av en nedtur å gå fra 31" til 215/15...

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 11:21.


#34 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 07 January 2004 - 00:00

Opplevde noe koselig her på søndag: Etter å ha latt bilen min stå alene og fryse hele jula, var det til slutt på tide for meg få kjørt avgårde til Bardufoss for å begynne på jobb igjen... Bilen var tungstartet som den alltid er, men jeg kom meg da avgårde til slutt...

Men etter ca. 6km langs god og brøytet vintervei, sa bilen min plutselig "woble, woble" gjennom en sving... Stanset så snart jeg kunne, og, joda... Flatt bakdekk...

Lookie here...



Nå skal det være sagt, at det var bakdekket på høyre sida. Dette er da samme side som jeg fikk slått ut lufta av framdekket, pluss at jeg fikk slått inn kanalen på samme sida sist vi var å lekte i Tromsø... Jeg må jo ha fått en skade i dekksida den gang som jeg ikke har sett... Og som de ikke så på EU-ktr... Og som har holdt 70-80mil siden den gang... Eneste forklaringa jeg kan komme på...

Men heldigvis fikk jeg plutselig kastet etter meg et sett 215 R 15-dekk, og jeg var ikke snar nok til å dukke... Så nå driver jeg på å stylte meg rundt på sykkeldekk på bilen... ( Kan IKKE skjønne at dette er original-dimmen på bilen min! ) Meeen... Jeg trøster meg bare med at marktrykk er jo noe man behøver nå om vinteren...

Sårry at jeg måbbet dekkene dine, Flyboy... whistle.gif

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 11:44.


#35 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 07 January 2004 - 00:00

Er veldig fornøyd... Det er denna kar'n åsså...

cool.gif cool.gif cool.gif
Endelig fikk jeg bilde av 'an

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 11:41.


#36 Eppy

Eppy

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1533 Innlegg:

Posted 07 January 2004 - 00:00

Det var hull i dekket kan man si.


#37 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 08 September 2003 - 23:00

Sett på den nyere grillen samtidig, please, den er så mye finere!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#38 Nannestad-Sub

Nannestad-Sub

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1601 Innlegg:

Posted 08 September 2003 - 23:00

Hvorfor må du bytte motor igjen

Problemer med å bruke opp de 24 timene i døgnet

Hvorfor må det være så stort??? I så fall må det være en Subb!!!!

#39 toyotakid

toyotakid

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 83 Innlegg:

Posted 08 September 2003 - 23:00

Sitat:

Sett på den nyere grillen samtidig, please, den er så mye finere!



Nei, nei, nei, den gammle grillen er jo MYE fetere....


kristian

BJ42

#40 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 08 September 2003 - 23:00

Ok, smak og behag, skjønner jeg...!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)