HardKåres Pajeroer...
#41
Posted 01 November 2004 - 00:00
http://www.home.no/p...Div/Gearbox.WAV
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
#42
Posted 09 September 2003 - 23:00
2,6'ern min skjærte seg er en kald vinterdag i desember-2001. I panikken kjøpte jeg meg den første og beste donor-bilen jeg fant, og bygget den om til diesel. Selv om startkransen var dårlig, og det lakk litt olje rundt veivlagret foran...
I løpet av året bilen har vært i drift har selvfølgelig begge deler forverret seg, pluss at turbo'n nå offisielt er DØD! Da jeg fikk kjøpt meg en ny delebil for litt tid siden, pga dekka, fulgte det med en mye bede 2,3TD. Så det er enklere å bytte enn å fixe den gamle...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 12:28.
#43
Posted 09 September 2003 - 23:00
Skulle til å begynne å løfte på motorene, men så viste det seg at motorjekken min er død!!!
Er bare flatt batteri, men j**lig iriterende!!!
Så derfor bestemte jeg meg for å sjekke registret på den nye motoren i stedet. (Jada, jeg burde gjort det tildligere, men nå er det likevel for sent å være etterpåklok!!!)
Juble. Balansereima har røket tvert av!!! Så nå må jeg sette min lit til eder ute i den store verden, og se om jeg får litt hjelp til hva jeg bør gjøre under Mitsubishi-forumet...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 12:33.
#44
Posted 09 September 2003 - 23:00
Bare å "time'n", og å sette på ny reim!
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#45
Posted 09 September 2003 - 23:00
Bare å "time'n", og å sette på ny reim.
Phew!!! Må si jeg ble litt svett når jeg oppdaget det...
Ehh... Hvordan time den? Bør jeg skru sammen hele skiten med ny reim, og så levere den inn på verksted, eller er det en smal sak for Gud og Hermann å fixe? Den ytre reima er like hel, så der kiler jeg bare fast drevene når jeg bytter denne. Vil vel tro at det er denne som er prekær når det gjelder timing?
Ser dessuten ut som at jeg har vært heldig, reima røyk antagelig idèt jeg stoppet motoren siste gang, for den er enda ikke trykket helt gjennom drevet på veiva...
Skulle ikke mye til før den hadde begynt å vikle seg inn i den ytre reima, og da tror jeg at ekskrementene hadde begynt å nærme seg den berømmelige vifta...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 12:55.
#46
Posted 09 September 2003 - 23:00
Follow your dreams
http://www.offroad.n...sp?TOPIC_ID=911
#47
Posted 09 September 2003 - 23:00
Them beasts are out!!!
Legger ved et lite stemningsbilde, for å vise hvor fint vær jeg har å jobbe i...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 12:59.
#48
Posted 09 September 2003 - 23:00
Bare å "time'n", og å sette på ny reim
Ahh, brått skjønte jeg hva du mener! Satt og bladde i reparasjonshåndboka mi. Er på tysk, så jeg skjønner ikke mye av det som står der... Prates om Schwingungsausgleichswellen og Zahnriemenspannrolle og Kurbelwellensteuerrad og en drøss med andre laaange og uforståelige ord, men så kom jeg plutselig over en SKISSE!!!
Hvor mye enklere alt blir når du kan se det foran deg!!!
PS: Per F, må nok si meg enig med toyotakid:
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 12:39.
#49
Posted 03 March 2004 - 00:00
Kopi av melding:
Hvor i Troms er det du bor? Må jo være på innlandet siden du har så mange blå grader...
Suzuki sj 410
Opprinnelig postet av Zuki
Stemmer det... Jobber på Bardufoss i ukene, men er i Tromsø hver helg. ( I wonder why... )
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
#50
Posted 11 September 2003 - 23:00
SLIK skal det se ut!!!
Og til Nannestad-Sub: Her ser du èn av grunnene til at jeg måtte bytte motor: Typisk Pajero-diesel! Starteren spiser seg inn i startkransen.
Siden jeg alt nevner starteren:
Litt vanskelig å se, men der står bla: 9,6V 1060Amp 52Nm.
Siden jeg innehar 2 stk 100Ah 680A-batterier yter starteren alene 52Nm! Litt gøy med tanke på at Max dreiemoment på 2,3TD er på 175Nm... Med andre ord: Kjører jeg bilen tørr for diesel, så kan jeg cranke bilen til nærmeste bensinstasjon bare på starteren...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 13:01.
#51
Posted 13 September 2003 - 23:00
Men jeg har måttet ta meg en laang kaffepause nå, den j***la orkanen Florida (el. no slikt) kom feiende inn med orkan i kastene og regn i bøtter... Får skrudd litt mellom regn- og vindbygene, men jeg begynner å bli bekymret om jeg kommer meg på jobb i morgen
Èn av fordelene med utendørs garasje...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 13:04.
#52
Posted 13 September 2003 - 23:00
Fikk ikke på eksosanlegget, så jeg må kjøre lånt bil på jobb i morgen!
(Ja, ja! Vet at jeg er litt stygg i målet, men nå er jeg pissed!!!)
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 13:05.
#53
Posted 13 September 2003 - 23:00
Sitat:
F**n, f**n, f**n, for ett j**la d**tt-vær!
Jeg ser bare stjerner
Er kjipt sånt, man blir aldri ferdig hvis det haster. Men jeg syns du jobber bra hvis du er ferdig med motorbyttet alt! Hvor lang tid brukte du, en dag? Jeg brukte over et halvt år på mitt...
#54
Posted 13 September 2003 - 23:00
Men nå som jeg har fått tilbake hvilepulsen, beklager jeg hvis noen følte seg støtt av ordbruken min... (Unnskylder meg ekstra med at jeg er nordfra...
Tok meg en uka avspassering fra jobb for å få gjort jobben. Regnet med det skulle gå bra, siden jeg har gjort jobben før... Da brukte jeg 2,5 mnd... (Jobbet kun i helgene, rundt regnet 150 man-hrs. Bygget den om fra bensin.)
Men selvfølgelig så går ikke alt slik man har planlagt: Balansereima røyk. Traktoren min døde. Clutch'en var dårlig. Måtte lage meg sentreringsverktøy av et kosteskaft. (vha. en drill!) + + + + +...
Det verste er at det hadde gått bra hadde det ikke vært for at det ble et forrykende vær i dag!!! (Og kom ikke å si at det bare finnes dårlige klær, da blir jeg litt misfornøyd... )
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 13:09.
#55
Posted 16 September 2003 - 23:00
Børsa er i live!!!
(Se så glad jeg er!)
Min bil selvfølgelig til venstre. Dårlig bilde, men det viser hvor sent jeg ble ferdig i dag!!!
Skal likevel vente til i morgen på lys dag før jeg tør kjøre tilbake til jobb. 1 1/2t kjøring, greit å se hva som skjer hvis noe skjer... Å, gud, det var så godt å havne bak rattet på en ordentlig bil igjen under prøvekjøringa! Kjørt Golf III i halv-annen uke nå...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 13:13.
#56
Posted 17 September 2003 - 23:00
Med unntak av en liten fontene med kjølevæske som slo over hele motorrommet...
Hadde problemet ved forrige motorbytte også: For å få slangene løs fra varmeapparatet (der de går gjennom brannveggen) måtte jeg bruke TANG! Trangt og knotete, pluss at de hadde satt seg GODT etter 18 års bruk... Rørene i varmeapparatet er laget av noe tynnt blekk, så needless to say, de er ikke heelt runde lengre... Vanskelig å få tett!!!
Endret av - HardKåre on 18 sep 2003 08:49:02
#57
Posted 17 September 2003 - 23:00
#58
Posted 20 September 2003 - 23:00
En stor takk til Hi88 som har vært så generøs at han har kommet med det siste tilskuddet av goodies til bilen min:
Litt problematisk å få en 30-40 kgs uhandterlig stålkonstruksjon transportert 200 mil, men onkel Braathen's var heldigvis veldig snill og behjelpelig!
Nå blir det jobbing i garasjen igjen!!! Onsdag skal den på!!!
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
Endret av - HardKåre on 22 sep 2003 08:36:07
#59
Posted 21 September 2003 - 23:00
#60
Posted 21 September 2003 - 23:00
Takker for grillen, ble mycket pen når den fikk plastprimer og ble lakket mørkegrå, ikke montert enda...
- helge