Gå til innhold



Foto
- - - - -

HardKåres Pajeroer...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
192 replies to this topic

#121 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 21:44


Byggesett for voksne gutter... dribble.gif

For å være sikker på at ikke alt skulle gå min vei, så var den ene ledninga fra relèboxen og inn på winchen skikkelig flisete. Og i min iver etter å få av den gamle ledninga fra den rustne festeskruen med vinkelsliper og skrustikke, klarte jeg å vri av ledningene inne i endedekselet på motoren mellom skruen og børstene... Og en ny kostet skjorta...
Da ble rådyra gode, så jeg fant meg etpar bolter som jeg SVEISTE fast etpar kabelsko på toppen, så fikk jeg klemt ledningene fast. Isolerte skruen med nylonforinger og bensinslanger, så satser jeg på at den funker igjen...

Hvis ikke så ville jeg uansett ha kjøpt meg ny winch i stedet for å bruke godt over 1000kr på en 5000lbs winch fra tidlig 80-tall...


Ting begynner å komme på plass: Winchkrybba ble plassert oppned og bakfrem i forhold til slik det er ment. Måtte flexe ut åpninger til de to tauekrokene, og til de to festene til stabstaget. Fairlead'en på krybba ble faktisk hektet bak stabstaget for å få det unna vei... smile.gif


Tight fit, men jeg har vel gode 15mm klaring fra krybba til dekket ved full sving på flat mark... Er ganske midt på dekket i høyden, så jeg regner med at det skal gå fint med flex.


Litt tenking, og litt trangt, så fikk jeg plass til koblingsboksen oppå støtfangeren.


Her har jeg fått på plass alt, også metringene og holderen til skiltet. Litt usikker på om jeg er fornøyd med plasseringa av skiltet, det kom så lavt...

Etter en kjapp test viser det seg at jeg har montert motordekselet feil vei, så winchen kjører inn når jeg vil ha den ut og omvendt, men det gjorde den når jeg kjøpte den også. Dvs at det bare er å bytte om på kontaktene inne i relèboxen igjen (som jeg gjorde sist) så vil det fungere som det skal.

Edited by HardKåre, 20 June 2008 - 21:55.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#122 JT

JT

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 11:18

QUOTE(HardKåre @ 20 Jun 2008, 21:24) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg endelig fått på plass winchen min igjen... Denne gangen bak støtfangeren. Så får vi se om jeg tar meg turen til Biltilsynet for å få den skrevet inn i boka...

-Bilder kommer...

Når winch'en ligg bak støtfangern, treng staten sine folk å se på den då.??
Fine felga by the way. Korsen dekk står på?
Lord.......
XL-7

#123 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 23 June 2008 - 10:55

Jepp, BT skal godkjenne bilen med frontmontert vinsj...
- Men det får bli ved anledning, hvis jeg allerede skal innom BT...
Dekkene er Aurora MT, ser bra ut, men er stive og glatte og støyer endel i høy fart... Men de funker utmerket til mitt bruk...

Var forresten PERFEKT timing å få vinsjen inn i bilen fredag, lørdag kom pakken fra 4wd.com... Med bla. deksel til vinsjrolleren. Det må til for å få bilen godkjent...

Flyttet skiltet opp på fangeren også, så jeg slipper en ny plog foran i tillegg til hengerfestet bak...

Mens jeg jobbet på bilen så kom jr. på 3 bort og spurte hva jeg holdt på med.
"Kan æ få skru?"



- Tidlig krøkes... Godt gutten har sunne interesser...

Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 13:14.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#124 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 25 June 2008 - 12:31

Kjekt med skruhjelp! smile.gif
Hvor mye kom dekselet på levert i tromsø?

#125 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 12 July 2008 - 21:40

Kom vel på ca. èn høvding. Men fikk med litt småsnacks også, towhooks og justerbare tyre deflators. Ca. 3 ukers levering.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#126 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 30 May 2009 - 18:13

Så har vi vært på leking i Målselv i alpinanlegget der oppe. (Før sesongslutt.) Ble mye måkking og tauing for å få bilen frem der man ønsket... Desverre var jeg litt for optimistisk og forsøkte å taue løs en lang-Paj som sto godt parkert på buken, og brått sa vinsjen takk og farvell...

Har demontert alt her hjemme, for å se om jeg fant hva som var røket. Regnet egentlig med at det var sveisen min, inne i motor end cap på elektromotoren, men neida!! Den holdt!! Klarer heller ikke å se noe som helst galt innpå der, men det hjelper heller ikke å kjøre strøm rett innpå vinsjmotoren, så da regner jeg med at noe er brent av inne i motoren. sad.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#127 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 30 May 2009 - 18:24

Nå er jeg lei av å bli stående med èn gang det er en diagonal forhøyning å forsere... Så i påska fikk jeg hentet hjem bakakslingen til den lange 2,3TD'en jeg hugget i 02. Og nå som jeg er ute i pappapermisjon fikk jeg endelig tid til litt "kvalitetstid" i garasjen.


Først måtte jeg til å løsne navet og få trekt stikkakslingene ut av gammeldiffen.


Måtte også plukke ned mellomakselen, løsne på parkeringsbremsevaieren og skru løs bremserørene.


Så var det bare å skru ut den gamle.


Typisk åpen diff.



Typisk Limited Slip diff. Her er den nye klar for innmontering.
Planla en stund å få shimset opp diffen litt før jeg monterte den, men den virket ganske tight. (Pluss at jeg fikk ikke demontert den... whistle.gif)

Endelig er alt sammenskrudd igjen, det eneste som nå gjenstår er å få fylt i nye oljer av type Castrol all over, og lufte bremsene/ etterfylle bremsevæske så er vi klare... Og flink som jeg er å planlegge så er selvfølgelig alt stengt frem til tirsdag... whistle.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#128 andy

andy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 915 Innlegg:

Posted 30 May 2009 - 21:45

Gratulerer, endelig!!
Sånn i ettertid hadde nok kanskje det enkleste vært å bytta komplette akslingen, men men... Var å rydda litt i lageret mitt i dag, og fant ut at det er enorm forskjell på LSD: rullet to akslinger, begge med lsd. Den ene låst ehelt, mens den andre var helt åpen...
Vet at felleskjøpet har LSD olje, har muligens stående 4L du kan låne om det haster og du vil bli ferdig...

#129 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 02 June 2009 - 15:45

Åhh, nei, det var aldri et alternativ for meg å bytte hele akslingen. Den gamle bar litt preg av å ha blitt lagret noen år uten dekk, med bremseskjold bøyd inn i tromlene og knekte bremserør. Dessuten har akslingen min nye sko og en ny bremsesylinder. Var jo en grei jobb å bytte bare diffen, og da slapp jeg å bale med fjærfester som er fastrustet og som sitter som f...

Var innom FK i dag, de hadde ikke og hadde aldri hatt LS-olja påsto de... wtf.gif Men Øystein hadde stående i butikken til en god pris. Men jeg så på bildene jeg tok underveis når jeg var ferdig, at det ligger jo 1/2l olje igjen inne i diffhuset når jeg hadde tappet ned med tappeskruen... Genialt at den sitter litt oppe på sida av diffen når du skal bytte... Dermed regner jeg med at jeg vel må ta et nytt oljeskifte om ikke lenge for å få ut siste rest med olje uten LS-additiver.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#130 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 02 June 2009 - 21:48

Da har jeg endelig fått drift på 3 hjul... wink.gif jump.gif
Var ute og fikk testet litt i noen bakker i sted, og det virker bra... Så lenge det er vekt på begge hjul har jeg drift på begge hjul. Men hvis jeg får hjulløft blir det for mye forlangt, og bremsen må slippe. Men det er fantastisk å kjenne at bilen drar seg sideveis når jeg spinner i en helning... thumbsup.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#131 Tombra

Tombra

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 485 Innlegg:

Posted 07 June 2009 - 13:24

har 2 spørsmål til deg:

1) holder det å kun bruke monteringsprofilen til å feste vinsjen? boltet eller sveiste du den fast i ramma?

2) kan man telle tenner e.l. i diffen for å være sikker på utvekslingen?

har LSD aksling liggende, men usikker på utvekslingen, og det finnes vel mange varianter.
Pajero "Tassen"

#132 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 07 June 2009 - 22:00

1) Jeg brukte bare monteringsprofilen ja, lett modifisert med vinkelsliper... Kan du se på bildet av profilen min. Men jeg monterte profilen opp/ned under ramma, med uttaket for vaier hektet over stabstaget for å "få det unna vei"... Hvis du ser i forkant der så går det ett 12mm hull med rørgjennomføring gjennom hver rammevang. Brukte bare èn 12mm bolt på hver side, siden vaiern kommer ut høyere enn profilen tenkte jeg at evt. krefter som røyner på festet vil overføres rett til ramma, og boltene blir mest for å holde profilen på plass på riktig plass.

2) Det jeg gjorde for å sjekke giringa var at når jeg hadde diffen løs så dreide jeg på "anlegget til mellomakselen" til jeg så at solhjulet(?) hadde dreid 1 gang rundt. Var ganske greit å se, var noe skrift og greier på "det store tannhjulet". Da så jeg at mellomakselen ville ha dreid NESTEN 5 ganger rundt. Dvs en giring på 1:4,875 som er riktig på min bil. Alternativet vil jo da være "bare" litt over 4 og 1/2 gang, som vil tilsvare en giring på 1:4,625 som er det eneste alternativet. Så for din del så er det bare å ha diffene liggende ved siden av hverandre, og sjekk om mellomakselen går like mange ganger rundt for èn omdreining! smile.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#133 Flaatedal

Flaatedal

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 04 October 2009 - 22:48

Har bladd igjennom hele tråden nå,
Morsom lesning!

Går å lurer på en slik selv,
hvor mange er din registret for? (antall seter altså)

#134 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 05 October 2009 - 20:13

Fantastisk morsom bil, får på 32"11,5-15-dekk på HELT original bil. Vanvittig fremkommelighet (etter at jeg fikk montert diffbrems i bakakselen, de korte er oftest levert uten) og rimelige i innkjøp. Desverre mye rust, er det som kommer til å ta livet av min om... 2-4år... sad.gif Men Pajeroen er serdeles mye rimeligere enn sammenlignbare biler i samme årsklasse. Den korte er serdeles morsom, og tar seg godt frem. Den lange er tyngre og seigere i skogen, men har en helt annen kjørekomfort. (Positivt altså)

Som du kanskje har lest har jeg bygget den om fra 2,6bensin (alle cab kom som 2,6) til 2,3TD. Så byttet jeg til en nyere 2,3TD, før jeg tok til vett å monterte i en 2,5TD... Mitsubishi har papirer på alt... Byttet gearkasse samtidig som det siste motorbyttet, Pajeroen har desverre svak gearkasse frem til ca. -88. Men med litt mer olje enn foreskrevet, og hyppig oljeskift med kvalitetsolje så holder disse også!

Min er en -84mod med en -92mod L300-2,5Dmotor jeg har satt på turbo på... Er registrert for 2 bare, men jeg har bakseter liggende som jeg har vurdert å få montert. Problemet er bare at glassfibertoppen min lekker litt... whistle.gif

Har begynt å se så vidt etter arvtageren til min, og jeg ser stort sett bare etter gamle Pajeroer... biggrin.gif Evt Galloper Innovation synes jeg er litt fresh, Galloper er bare Pajero bygget på lisens...
-Løp å kjøp, fine biler og lette å skru på... biggrin.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#135 Tombra

Tombra

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 485 Innlegg:

Posted 29 October 2009 - 00:46

Hvordan går det med Pajen?
Klar for vinterkjøring eller?
Jeg mangler bare å bytte torsjon framme og få på større hjul, så kan morroa begynne igjen:)

Lite Pajeroprosjekter her inne iiam.gif
Pajero "Tassen"

#136 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 29 October 2009 - 22:27

Går krute godt den... smile.gif

Har fått 2 skikkelige arrangementer etter at jeg fikk montert brems i bakakselen, og blir så søkke imponert hver gang over hvor stor forskjell den utgjorde... biggrin.gif
Først var det Jeep-klubben sitt høsttreff i Bardu, liten ansamling av rundt 40 biler...


Siden bar det nedover til Harstad for å delta på Terrain Touring. Og av 11 deltakende biler, noen av dem EKSTREMT modifisert, kjørte Gamla seg inn til en høyst overraskende 1steplass... biggrin.gif Med original bil med 32" dekk... biggrin.gif




Vinneroppskriften var der jeg manglet hjulstørrelse tok jeg igjen med RPM's... Desverre resulterte dette i at jeg druknet dynamoen min i myra like før den verste posten... Dette igjen resulterte i en uplanlagt overnatting på halvveien hjemover med flate batteri og en svak glød i lampene...

Heldigvis har man da litt deler liggende, og med 2 dynamoer liggende i garasjen har jeg fått en "temporary fix"... Dvs at jeg fikk byttet ut den deffekte dynamoen med en som nesten virker... Av en eller annen finurlig grunn så lader den bare når motoren er varm... Men jeg setter på en SVÆR batterilader ca. 1gang i mnd frem til jeg får tid til å overhale den 85Ah-dynamoen som fremdeles ligger i garasjen... dribble.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#137 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 30 October 2009 - 21:16

Dynamohavari er kjedelige saker.. min kvelda forrige helg en gang. Merka ikke at noe var galt før søndagen når jeg skulle tilbake til Bardufoss. Syntes lysene var så dårige igjennom Lavangsdalen. Joda, driten ladda ikke og jeg var nesten fri for strøm. Stoppa og kobla av servoen som stopper dieselpumpa når jeg vrir om tenninga. På den måten kunne jeg kjøre helt uten strøm. Kjipe var at det var mørkt og jeg måtte rekke leir.. tongue.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#138 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 30 October 2009 - 23:30

I know... biggrin.gif Begynte å få dårlige lys når jeg passerte flyplassen på Evenes... Ble lange 3 mil til Bjerkvik kl2130 sent lørdag kveld...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#139 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 15 April 2010 - 22:09

DA er det den tiden på året igjen... Årets EU-kontroll gikk strykende, og jeg har fått meg etpar timer kvalitetstid i garasjen. CO på 3,70. Råtne fjærforinger bak. Slakk i øvre bærekuler og hjullager foran.

Forsøkte å bare smøre opp og stramme opp bærekuler og lager, men det holdt desverre ikke... Byttet luftfilter og justert ned dieseltrykket for å få bukt med CO. Fjærforinger byttet i løpet av en knapp time. Nytt prosjekt å bytte BEGGE bærekulene, og det ene hjullageret.


Her er calliper og bremseslange fjernet. Bytter ut slangene med nye.


Fra baksiden. 2 bolter og en liten skrue for å få løsnet calliperfestet fra bremseskjoldet.


Her er navet helt løst.


Videre gikk jeg løs på bærearmen. Spindelen må løs, og hele armen skal demonteres.


Her er armen også løsnet.


Så litt tomt ut i skjermbuen...


Fikk løs hele navet, og øvre bærearm. Mangler presse, og verktøy for å få ut de gamle hjullagrene. Ja, og generelt kompetansen for disse operasjonene. Så disse delene tok jeg med meg og leverte på "my local machine-shop", som Haynes sier...

Så er det bare å vente å se om de blir ferdig før helga, så jeg kan begynne å skru sammen ogjen...

Edited by HardKåre, 15 April 2010 - 22:11.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#140 EvenH

EvenH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 16 April 2010 - 09:40

Se her ja, her skjer det saker og ting! smile.gif
1981'Toyota LandCruiser HJ60

I'm not stuck,
just temporarily lacking traction!