Har vært gjennom motorbyttet fra helvete og her for knappe 2 år siden:
På tide å få byttet ut min slitne 2,3TD med en -9x modell (Ca. 95??) L300 2,5D. Så var planen å flytte over toppen fra den ène 2,3'ern min. Garasjeanlegget mitt:
Spesialverktøy for toppbolter: En 10mm umbraco, en vinkelsliper og en 10mm vanlig koppnøkkel...
Forresten er det VANVITTIG knotete å få løsnet alle skruene som holder motor og gir sammen... HER bruker jeg ikke mindre enn 3 forlengere for å komme i mål...
Pluss mitt hemmelige spesialverktøy, et ØKSESKAFT som faktisk er uvurdelig når du må bruke fastnøkler på trange plasser...
Fått ut gammelmotoren.
Og enda litt lengre: Bytter gearkassen også denne gangen. Gammel-kassa holdt i ètt år uten problemer, med motorolje på... Ble ikke bedre av det, men den ble heller ikke verre...
http://www.home.no/p...Div/Gearbox.WAVTing går fremover, selv om jeg stadig finner nye forskjeller på den gamle motoren og 2,5'ern... Meeeen... Er jo så fantastisk, at er det noen deler som ikke passer så er det bare å bytte dem ut med deler fra 2,3'ern. Plug 'n Play!!! Så langt, så godt...
Så var det å få skrudd sammen det nye beistet med en 2,5blokk og en 2,3 topp...
Dette resulterte i at motoren var stuck. Dermed måtte jeg ta av toppen igjen. Da viser det seg at jeg kan skimte "spor" i stemplene 1 og 4 etter at ventilene har ligget bortpå...
Når jeg ser på stemplene på gammel-motoren (2,3) ser jeg problemet:
Mitsubishi har desverre èn gang på 90-tallet funnet ut at de skulle gjøre om motorene sine... De har trekt ventilene litt ut av brennkammeret, slik at de ikke behøvde utfresing i stempelhodet. Dette visste jeg ingenting om før jeg monterte sammen min gamle topp fra -85 og blokka fra -9x...
Dermed så står jeg nå med valget: Enten må jeg få tak i ny topp, eller så må jeg få tak i nye stempler... I tillegg fikk jeg vite at vinden har tatt "garasjen" min, og knekt reisverket... Jaja, like greit... Litt umotovert å skru nå...
I allefall, nå er den nye gearkassa på plass!!
Hvorfor dra ned til Harstad etter vann?? I dag var jeg hos en nabo og fikk kjøpt meg en splitterny, nesten ikke brukt L300 2,5TD med sprukken topp, fra begynnelsen av -92. Motoren har gått ca. 250 000, og har rett type stempel.
"Ny" mtor (-92)
"Gammel" motor (ca... -95???)
Att og frem er dobbelt så langt:
Etter ytterligere arbeidstimer til å flytte alt jeg hadde flyttet til den forige motoren, så er den nye, eldre 2,5TD'en også klar til innmontering:
Den gamle i bakgrunnen.
Edited by HardKåre, 09 February 2009 - 13:17.