Gå til innhold



Foto

Lys Chevrolet. (med nye bilder)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
100 replies to this topic

#61 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Nei, han har vi ikke sett.....

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no

#62 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 10 December 2005 - 00:00

hmmm... brannt noe av det orginale opp? det som er på min er det ingen problemer med så langt.

97 Tahoe
04 pro-x2 800

#63 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

OIOI ohmy.gif:o!! Fantastisk cool.giflaugh.gif. Kva lys er dei gule du har i grillen?

terjebj, eg tenkte på det same.. Ser ut som dei same lysa som er i grillen.

#64 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Haha, då spørst det om du kjem ut av kontrollen i det heile tatt biggrin.gif:D.

#65 raymond1

raymond1

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 725 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

takker for at du la ut bilder.... lysene er diode lys som er hentet på jobb... brukes til sidemarkering på lastebil. går veldig bra med kjøling, byttet faktisk nettopp termostat for å få mere varme i motoren. Å de lysene er plukket av på de andre bildene ja, for bilen ble for lav i terrenget så den nederste delen knakk av... men men... er fornøyd med lys-oppsettet der...

chevrolet tahoe 99.- + 85 sj413 + 84 honda 250r 3-hjuling

#66 raymond1

raymond1

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 725 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00




chevrolet tahoe 99.- + 85 sj413 + 84 honda 250r 3-hjuling

#67 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Det verste er jo at du aldri kommer å bli stoppet med de.... en som går ut i veibanen med stoppskiltet sitt kommer til å være så forfjamset at han kommer ikke til seg selv før lenge etter at du har passert.....biggrin.gif:D:D

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no

#68 raymond1

raymond1

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 725 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

hehe.... ikke lenge siden jeg le stoppet av onkel p. men han som tok meg inn var hyggelig, så måtte bare ut å vise han hva som var hva pga er mye som lyse, å er jo blink i både "park" lyset og blink så... planen er på sikt å ha blink i de nederste lysene... bare jorde de i blinklysa for da bliker de motsatt av blinklys å lyser vanlig eller...

chevrolet tahoe 99.- + 84 honda 250r 3-hjuling

#69 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Lys-oppsettet ditt ble tøfft, men dessverre sier loven sier at det KUN skal være 2 kjørelys, 2 parklys og de skal være de ytterste lyktene!

Kjører du som på bildet vil du garantert bli stoppet ved kontroll og få bot. Det er ikke lov å kjøre med både kjørelys og "spredere", heller ikke parklys i 1000m er lovlig.

Opprinnelig postet av cowby



Litt uenig der.. Som du ser på bildet har jeg 6 parklys. De gangene jeg har blitt stoppet av onkel, har han ikke sagt noe på dette. Jeg er fullstendig klar over at det er ulovlig, så kommer nok an på hvem man møter. Mitt argument er at det er bedre med mye lys enn å kjøre uten, slik som enkelte gjør... Ingen blir på noen måte plaget av lysene. De bare forstår at "her kommer det IKKE en Nissan Micra"

Det er forresten lov med parklys i 1000m, men ikke lov å ettermontere. Dvs. kjøper man en lykt med ferdig parklys, er det lov å bruke (ikke mht antall lovlige lys, men det er en annen sak). Men kjøper man lamper uten parklys, og borrer inn eget (slik som meg) er det ulovlig.



6 parklys foran, hovedlys skrudd av for anledningen

user posted image
4 parklys bak

#70 cowby

cowby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 492 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Lys-oppsettet ditt ble tøfft, men dessverre sier loven sier at det KUN skal være 2 kjørelys, 2 parklys og de skal være de ytterste lyktene!

Kjører du som på bildet vil du garantert bli stoppet ved kontroll og få bot. Det er ikke lov å kjøre med både kjørelys og "spredere", heller ikke parklys i 1000m er lovlig.

Opprinnelig postet av cowby



Litt uenig der.. Som du ser på bildet har jeg 6 parklys. De gangene jeg har blitt stoppet av onkel, har han ikke sagt noe på dette. Jeg er fullstendig klar over at det er ulovlig, så kommer nok an på hvem man møter. Mitt argument er at det er bedre med mye lys enn å kjøre uten, slik som enkelte gjør... Ingen blir på noen måte plaget av lysene. De bare forstår at "her kommer det IKKE en Nissan Micra"

Det er forresten lov med parklys i 1000m, men ikke lov å ettermontere. Dvs. kjøper man en lykt med ferdig parklys, er det lov å bruke (ikke mht antall lovlige lys, men det er en annen sak). Men kjøper man lamper uten parklys, og borrer inn eget (slik som meg) er det ulovlig.



6 parklys foran, hovedlys skrudd av for anledningen

user posted image
4 parklys bak


Opprinnelig postet av Kai_westby



Uenig kan du være, men les kjøretøyforskriften (det tar noen uker tror jeg om du skal lese alt den referer til.... hehe)

Det pynter opp bilen med ekstra lys, og det øker også trafikksikkerheten. Jeg kjører selv med ulovlige lys og jeg liker det...

Kopiert ut fra kjøretøy forskriften. (http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html)

FJERNLYS

1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys.
1.1 Lyktene skal tilfredstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med nærlys):
a) Være E-merket med symbolene R (ECE-reg.nr. 1), SR (ECE-reg.nr. 5), HR (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HC (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/.
cool.gif Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.
c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.
1.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover.
1.3 Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn.
1.4 Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent.
1.5 Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige - utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater.
1.6 Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig.



NÆRLYS

2. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult nærlys.
2.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med fjernlys):
a) Være E-merket med symbolene C (ECE-reg.nr. 1), HC (ECE-reg.nr. 5), SC (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HR (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02/, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/.
cool.gif Være e-merket med symbolet C i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.
c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.
2.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 40 m fremover.
2.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 50 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.
Dersom bilen påmonteres spesielt utstyr (f.eks. snøplog) som dekker de ordinære lyktene som gir nærlys, kan det monteres ekstra lykter for nærlys i den høyde som er nødvendig.
2.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant, og slik at den lysende flates ytterkant ikke ligger innenfor ytterste kant av den lysende flaten i fjernlyset.
2.5 Avstanden mellom innerste kant av de lysende flatene på lyktene skal være 60 cm eller mer.
2.6 Lykter som er plassert slik på bilen at deres øverste kant ligger mer enn 120 cm over vegbanen (jf. nr. 2.3 siste ledd), må være innstilt slik at belysningen 25 m foran lyktene er mindre enn 0,7 lux i ethvert punkt som ligger 110 cm eller mer over vegbanen.
2.7 Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
Dersom det nyttes atskilte lykter for fjern- og nærlys, skal nærlysene være koplet slik at de også lyser når fjernlysene er tent.
2.8 Avblendingsbryteren skal være slik innrettet og plassert at den kan betjenes på lett og sikker måte.



PARKERINGSLYS

3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.
3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:
a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2.
cool.gif Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.
c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.
3.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15 ° over til minst 15 ° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45 ° innover til minst 80 ° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.
3.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.
3.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.
3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.



Se også denne artikkelen: http://www.dinside.n...rt.php?id=31106

Utdrag av artikkelen:

Parkeringslys
Det er ikke tillatt å bruke mer enn 2 parkeringslys samtidig. Det er altså ikke lov til å bruke parkeringslyspæren i ettermonterte lyskastere hvis de ordinære parkeringslysene samtidig er tent.
Parkeringslysene skal alltid være tent, både i kombinasjon med nærlys, tåkelys og fjernlys.

Nærlys

Det er ikke tillatt ha flere enn 2 nærlys.Disse skal ikke lyse sterkere enn 0,7 lux i en høyde av 1,10 meter, målt 25 meter foran lykten.
Det er tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med fjernlys.
Det er ikke tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med tåkelys.

Tåkelys (kurvelys)
Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.
Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.
Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.
Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

Fjernlys

Det er i dag tillatt å ha 2 eller 4 fjernlys. 3 fjernlys er ikke tillatt. De aktiverte fjernlysene (2 eller 4 stykker) skal aldri lyse sterkere enn 360 lux. Vegdirektoratet kan imidlertid opplyse om at en forskriftsendring er på vei nær det gjelder dette punktet. I løpet av kort tid vil antall tillatte fjernlys økes fra 4 til 6 og tillatt lysstyrke økes til fra 360 til 480 lux.


"It's good to know who hates you and it's good to be hated by the right people."
-J Cash

#71 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

æ bryr mæ no ikke så hardt om de der forskriftan, men æ overdriv ikke heller. Æ har fire kjørelys, men kan skru av to, hvis dem påpeke det så skal æ jammen demonstrere hvor dårlig lys det er med bare to, tror nok man blir å møte litt forståelse da ja. Parklysene i 1000metringene mine er hjemmelaget, men det vet jo ikke bt. Jeg blir å si de var sånn når jeg kjøpte dem, å hvis de sier noe på at det ikke er lov(noe jeg tviler på at de gjør) så gjør man seg selvfølgelig dum å gir inntrykk for å ikke ha peiling.

97 Tahoe
04 pro-x2 800

#72 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Fjernlys

Det er i dag tillatt å ha 2 eller 4 fjernlys. 3 fjernlys er ikke tillatt. De aktiverte fjernlysene (2 eller 4 stykker) skal aldri lyse sterkere enn 360 lux. Vegdirektoratet kan imidlertid opplyse om at en forskriftsendring er på vei nær det gjelder dette punktet. I løpet av kort tid vil antall tillatte fjernlys økes fra 4 til 6 og tillatt lysstyrke økes til fra 360 til 480 lux.


"It's good to know who hates you and it's good to be hated by the right people."
-J Cash

Opprinnelig postet av cowby



Wow, veldig interessant. Kjempebra laugh.gif.

Kopi av melding:
...hvis dem påpeke det så skal æ jammen demonstrere hvor dårlig lys det er med bare to, tror nok man blir å møte litt forståelse da ja...

(...)

...å hvis de sier noe på at det ikke er lov(noe jeg tviler på at de gjør)...

97 Tahoe
04 pro-x2 800

Opprinnelig postet av Torgeir13



Det var då veldig optimistisk blink.gif.

#73 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Er jo bare å sette BT karen ut i veien det så kan du si at du skal begynne å bremse når du ser han med origiallysene....du kommer ut av kontrollen med mangellapp på for få nærlys....

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no

#74 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 05 December 2005 - 00:00

No har æ fått kamera å funke. Her er bilder av de nye nærlysene med "xenon" pærer.
To nærlys (orginalt)

fire nærlys




Ekstralys bryterne. Øverste til tåke/kurve lysene. Midterste til 1000metringene og den nederste til de to innerste kjørelysene. Alle tre bryterne er med lys i.


97 Tahoe
04 pro-x2 800

#75 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 05 December 2005 - 00:00

Nå tror sikkert de fleste at de to øverste bildene er nær og fjærnlys, men det er det altså ikke, det øverste er med de orginale kjørelysene og det neste bildet er med fire kjørelys. Dette blei utrolig mye bedre å ANBEFALES på det sterkeste.

97 Tahoe
04 pro-x2 800

#76 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 05 December 2005 - 00:00

Ledninga som går inn i kasett spilleren er forresten bare til kasettn som jeg har koblet mp3 spilleren/mobiltelefon til.

97 Tahoe
04 pro-x2 800

#77 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 05 December 2005 - 00:00

Hva slags pærer har du i de innerste lyktene, siden de ble så mye bedre?
Er ikke vanlig H4 i begge to?
Pris på pære?
Jeg har tahoe med den vanlige typen frontlykter..

#78 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 05 December 2005 - 00:00

Joda, på min 97 Tahoe er det H4 pærer i alle fire lyktene. Bestillte disse pærene fra racesport.no å betalte 139 for to. kjøpte fire.
http://www.offroad.n.../Torgeir13/Uten navn.bmp


97 Tahoe
04 pro-x2 800

#79 PerI

PerI

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 09 December 2005 - 00:00

Byttet til slike pærer jeg også, men jeg har HB 3/4. Merkbart bedre lys smile.gif men samtidig monterte jeg Xenon ekstralys slik at følelsen av nærlyset er så som så når jeg blender ned.. hehe.. That's life..

...hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

#80 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 09 December 2005 - 00:00

Monterte du 1000metringer med xenon? Hella luminator xenon da eller?
Kopi av melding:
Byttet til slike pærer jeg også, men jeg har HB 3/4. Merkbart bedre lys smile.gif men samtidig monterte jeg Xenon ekstralys slik at følelsen av nærlyset er så som så når jeg blender ned.. hehe.. That's life..

...hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

Opprinnelig postet av PerI



97 Tahoe
04 pro-x2 800