Ned reg Tahoe (Same ****, different day)
Posted 02 February 2007 - 16:34
Den er kontrollert og godkjent som peronbil hos Billingstad trafikkstasjon, men etter en telefon dit så fikk jeg vite at de ikke kunne finne dokumentet som sier hva som er gjort med denne bilen. Det dokumentet bergheim utsteder for ved ombygging til personbil beholder nemlig vegvesenet og arkiverer i arkivet sitt, jeg ringte å ba om å få se dette dokumentet, men de kunne ikke finne det. Typisk min flaks. Hun nevnte noe om at de hadde hatt vannlekkasje i arkivet en gang og at det var mulig dokumentet var gått tapt, men de skulle lete etter det for å være sikker og hvis de fant det skulle de ta kontakt med meg.
Ringte deretter Skagenæs, men han kunne heller ikke hjelpe meg. Typisk. Så dermed fortsetter jakten på en løsning.
Var forresten på hallen i dag å fikk godkjent bilen som 6 seter:) Så nå er Tahoen blitt familie bil, endelig:) Nå gjenstår bare c1 eller 2926 for samboeren sin del.
Posted 02 February 2007 - 17:41
Dette viser jo bare at det ikke er umulig.
Bare man kan finne dette dokumentet nå da..
Bilen min VEIER 2950kg nå den!! ups.. hehe
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
Posted 05 February 2007 - 12:23
Tenkte å spille veeeldig uvitende og bare henvise til denne (http://www.finn.no/f...innkode=9266609 ) og si at jeg vil ha min likedan - nemlig registrert som personbil.
Så får vi nå se da, hvordan det går...
Blir vel sparka på hue og ræva ut tenker jeg... :-)
Det må/bør vel nå være slik at loven er lik for alle ?
Noen som vet om baksetet til SUB passer inn i Tahoen ?
Har i grunn mere lyst på det da det er delbart og dermed praktisk om en er på IKEAtur med fruen.
Hilsen stadig optimist
Posted 06 February 2007 - 22:45
Men kan sikkert bygge om fester for å passe inn
Posted 07 February 2007 - 08:17
Det er 2-dørs jeg har ja... så da må det vel evt en liten ombygging til med nye fester.
Bredden på setene er kanskje det samme ?
Med hilsen
Posted 07 February 2007 - 20:27
Posted 07 February 2007 - 22:46
Posted 09 February 2007 - 13:05
Her er et lite utdrag :
Kap. 7. Reparasjon - ombygging - oppbygging
1.7 Ombygging: Forandringer som medfører at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, utseende mv. blir endret i forhold til den utførelse kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, eventuelt i forhold til den utførelse det senere er godkjent med av godkjenningsmyndigheten, men hvor endringen ikke er av større omfang enn at kjøretøyet som helhet anses som samme kjøretøy som det opprinnelige kjøretøyet.
3.2 Kjøretøy anses som ombygd bl.a. når:
3.2.1 personbil (M1) ominnredes til varebil (N1), og omvendt.
3.3 Ved ombygging som innebærer at kjøretøyet faller inn under definisjonen for annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet registreres/omregistreres til den gruppe som kjøretøyet i ombygd utførelse hører inn under.
Og så det viktigste :
7. Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.
0 Endret ved forskrift 6 des 2006 nr. 1371 (i kraft 1 jan 2007).
Hele forskriften : http://www.lovdata.n...41004-0918.html
Trenger vi egentlig papirer fra Bergheim da ???
Synspunkter ?
Med stadig optimistisk hilsen
Edited by knuts, 09 February 2007 - 19:32.
Posted 11 February 2007 - 08:48
Posted 11 February 2007 - 16:45
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
Posted 11 February 2007 - 18:44
Posted 11 February 2007 - 19:07
Posted 11 February 2007 - 19:17
Hvis jeg har forstått denne tråden riktig, så er egentlig en Tahoe bare laget for en totalvekt på litt under 3000kg. Men importør har tydeligvis "trikset" med tall (godkjent den med en tillat totalvekt på over 3500kg) her bare for å få de registrert som lastebiler, og dermed unngå avgifter. Såvidt jeg forstår er det ikke blitt forandret på noen ting ved bilene for at de skal tåle mere enn det som produsenten går god for at de tåler.
Og da er mitt spørsmål: Mener du å si at den norske stat ikke bryr seg i det hele tatt om at de har blitt svindlet for millioner av avgiftskroner? Og at de heller ikke bryr seg om at det kjører rundt masse biler på veiene her i landet med en tillat totalvekt på 500kg mere enn de tåler? Dette synes jeg høres rart ut.
Eller er det ingen som har tatt sjansen på å spille trumfkortet, med de følger dette kan få for importør og eiere av Tahoer?
En skulle jo tro at noen av de statlige organene ville finne denne saken interesant.
Jeg har ikke Tahoe, men jeg har lyst på en. Problemet er bare at jeg ikke har lastebilsertifikat
Posted 11 February 2007 - 19:27
Kanskje vi kunne ha et opptelling her over hvor mange vi er som har en Tahoe av denne typen og kunne tenke seg orginal totalvekt.
Jeg begynner.
1,
å hvis nestemann nå skriver 2 så slipper vi å telle.
Posted 11 February 2007 - 19:37
Og da er mitt spørsmål: Mener du å si at den norske stat ikke bryr seg i det hele tatt om at de har blitt svindlet for millioner av avgiftskroner? Og at de heller ikke bryr seg om at det kjører rundt masse biler på veiene her i landet med en tillat totalvekt på 500kg mere enn de tåler? Dette synes jeg høres rart ut.
Eller er det ingen som har tatt sjansen på å spille trumfkortet, med de følger dette kan få for importør og eiere av Tahoer?
En skulle jo tro at noen av de statlige organene ville finne denne saken interesant.
Jeg har ikke Tahoe, men jeg har lyst på en. Problemet er bare at jeg ikke har lastebilsertifikat
Du har nok forstått dette helt riktig. Men det er vell ingen som vil lage problemer for andre, derfor kan jeg tenke meg at ingen har tatt skrittet.
Posted 12 February 2007 - 08:04
Kanskje vi kunne ha et opptelling her over hvor mange vi er som har en Tahoe av denne typen og kunne tenke seg orginal totalvekt.
Jeg begynner.
1,
å hvis nestemann nå skriver 2 så slipper vi å telle.
2. Knuts
Posted 12 February 2007 - 08:29
Spørsmålet blir da om dette er de gjeldende forskriftene vi og BT skal forholde oss til eller om det finnes tillegg til forskriftene som overstyrer dette.
Mener forøvrig ikke at den norske stat har blitt "svindlet for millioner av avgifstkroner" da dette er gjort innenfor lovens rammer - og også er et "smutthull" som senere har blitt forsøkt stanset av myndighetene ved økt avgift for førstegangsregistrering av lett lastebil.
Vil også tro at Bergheim har belegg for vektøkningen i form av dokumentasjon fra fabrikant om at bilene det gjelder kan ha totalvekt 3501 kg.
Ser frem til svaret du får fra teknisk hos BT, Torgeir13 - det bør bli interessant lesing !
Stadig optimist
Knuts
Posted 12 February 2007 - 10:42
Jan Rune
3.
Posted 12 February 2007 - 23:43
Jeg har fått endelig målt setene, har ikke vært iform de siste dagene mye influensa her nå
Det store er 90 og det lille er 60
Posted 13 February 2007 - 08:41