Gå til innhold



Foto

Ned reg Tahoe (Same ****, different day)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
326 replies to this topic

#101 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 02 February 2007 - 16:34

Halla folkens. Nå har jeg fått tak i tekniske data på den der grønne Tahoen og det stemmer bra det som står i annonsen. Totalvekten på denne bilen er 2925 kg og den er ombygd i 2005 fra lastebil til personbil.
Den er kontrollert og godkjent som peronbil hos Billingstad trafikkstasjon, men etter en telefon dit så fikk jeg vite at de ikke kunne finne dokumentet som sier hva som er gjort med denne bilen. Det dokumentet bergheim utsteder for ved ombygging til personbil beholder nemlig vegvesenet og arkiverer i arkivet sitt, jeg ringte å ba om å få se dette dokumentet, men de kunne ikke finne det. Typisk min flaks. Hun nevnte noe om at de hadde hatt vannlekkasje i arkivet en gang og at det var mulig dokumentet var gått tapt, men de skulle lete etter det for å være sikker og hvis de fant det skulle de ta kontakt med meg.
Ringte deretter Skagenæs, men han kunne heller ikke hjelpe meg. Typisk. Så dermed fortsetter jakten på en løsning.

Var forresten på hallen i dag å fikk godkjent bilen som 6 seter:) Så nå er Tahoen blitt familie bil, endelig:) Nå gjenstår bare c1 eller 2926 for samboeren sin del.

#102 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 02 February 2007 - 17:41

Bra jobba!!
Dette viser jo bare at det ikke er umulig.
Bare man kan finne dette dokumentet nå da..

Bilen min VEIER 2950kg nå den!! ups.. hehe

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#103 knuts

knuts

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 05 February 2007 - 12:23

Skal inn til BT og få godkjent Tahoen som 5-seter 19. februar. ( Gleder seg !!! )
Tenkte å spille veeeldig uvitende og bare henvise til denne (http://www.finn.no/f...innkode=9266609 ) og si at jeg vil ha min likedan - nemlig registrert som personbil.
Så får vi nå se da, hvordan det går...
Blir vel sparka på hue og ræva ut tenker jeg... :-)

Det må/bør vel nå være slik at loven er lik for alle ?

Noen som vet om baksetet til SUB passer inn i Tahoen ?
Har i grunn mere lyst på det da det er delbart og dermed praktisk om en er på IKEAtur med fruen.

Hilsen stadig optimist

#104 KITT

KITT

    KITT

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 831 Innlegg:

Posted 06 February 2007 - 22:45

Sub seter passer ikke på festene og er ikke likt under i allefall på 2dr tahoe er ikke sikker hvis det er 4dr tahoe der ser det ut som på sub
Men kan sikkert bygge om fester for å passe inn smile.gif
`88 Suburban C&C Outdoorsman

#105 knuts

knuts

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 07 February 2007 - 08:17

Takker og bukker.
Det er 2-dørs jeg har ja... så da må det vel evt en liten ombygging til med nye fester. whistle.gif
Bredden på setene er kanskje det samme ?


Med hilsen

#106 KITT

KITT

    KITT

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 831 Innlegg:

Posted 07 February 2007 - 20:27

Kan ta ett mål på de i morra har ett sett i grått stoff med sete trekk i grått leather look smile.gif
`88 Suburban C&C Outdoorsman

#107 knuts

knuts

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 07 February 2007 - 22:46

Det hadde vært toppers - takk skal du ha !!! biggrin.gif

#108 knuts

knuts

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 09 February 2007 - 13:05

Vedrørende nedreg. til personbil har jeg prøvd å studere litt hvilke krav som stilles mht EØF-typegodkjenning og funnet noen punkter som kanskje kan hjelpe oss.
Her er et lite utdrag :

Kap. 7. Reparasjon - ombygging - oppbygging
1.7 Ombygging: Forandringer som medfører at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, utseende mv. blir endret i forhold til den utførelse kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, eventuelt i forhold til den utførelse det senere er godkjent med av godkjenningsmyndigheten, men hvor endringen ikke er av større omfang enn at kjøretøyet som helhet anses som samme kjøretøy som det opprinnelige kjøretøyet.

3.2 Kjøretøy anses som ombygd bl.a. når:
3.2.1 personbil (M1) ominnredes til varebil (N1), og omvendt.

3.3 Ved ombygging som innebærer at kjøretøyet faller inn under definisjonen for annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet registreres/omregistreres til den gruppe som kjøretøyet i ombygd utførelse hører inn under.

Og så det viktigste :

7. Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.
0 Endret ved forskrift 6 des 2006 nr. 1371 (i kraft 1 jan 2007).

Hele forskriften : http://www.lovdata.n...41004-0918.html

Trenger vi egentlig papirer fra Bergheim da ??? noexpression.gif

Synspunkter ?

Med stadig optimistisk hilsen

Edited by knuts, 09 February 2007 - 19:32.


#109 knuts

knuts

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 11 February 2007 - 08:48

Hmm... ingen som finner dette interessant ?

#110 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 11 February 2007 - 16:45

er ikke verdensmester i å lese forskrifter.. hehe

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#111 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 11 February 2007 - 18:44

Hva hjelper det når vegvesenet forlanger dokumentasjon? Det er jo som å pisse i motvind.

#112 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 11 February 2007 - 19:07

Men det der skal æ snakke med teknisk hos vv om.

#113 tovp

tovp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 11 February 2007 - 19:17

QUOTE(Torgeir13 @ 11 Feb 2007, 18:44) <{POST_SNAPBACK}>
Hva hjelper det når vegvesenet forlanger dokumentasjon? Det er jo som å pisse i motvind.



Hvis jeg har forstått denne tråden riktig, så er egentlig en Tahoe bare laget for en totalvekt på litt under 3000kg. Men importør har tydeligvis "trikset" med tall (godkjent den med en tillat totalvekt på over 3500kg) her bare for å få de registrert som lastebiler, og dermed unngå avgifter. Såvidt jeg forstår er det ikke blitt forandret på noen ting ved bilene for at de skal tåle mere enn det som produsenten går god for at de tåler.

Og da er mitt spørsmål: Mener du å si at den norske stat ikke bryr seg i det hele tatt om at de har blitt svindlet for millioner av avgiftskroner? Og at de heller ikke bryr seg om at det kjører rundt masse biler på veiene her i landet med en tillat totalvekt på 500kg mere enn de tåler? Dette synes jeg høres rart ut.
Eller er det ingen som har tatt sjansen på å spille trumfkortet, med de følger dette kan få for importør og eiere av Tahoer?

En skulle jo tro at noen av de statlige organene ville finne denne saken interesant.

Jeg har ikke Tahoe, men jeg har lyst på en. Problemet er bare at jeg ikke har lastebilsertifikat sad.gif

#114 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 11 February 2007 - 19:27

Egentli så burde vi samle oss å gå til en advokat og kanskje enda lengere, når alt kommer fram i lyset er det i hvertfall ikke vi som har et problem.

Kanskje vi kunne ha et opptelling her over hvor mange vi er som har en Tahoe av denne typen og kunne tenke seg orginal totalvekt.

Jeg begynner.

1,

å hvis nestemann nå skriver 2 så slipper vi å telle.

#115 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 11 February 2007 - 19:37

QUOTE(tovp @ 11 Feb 2007, 19:17) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis jeg har forstått denne tråden riktig, så er egentlig en Tahoe bare laget for en totalvekt på litt under 3000kg. Men importør har tydeligvis "trikset" med tall (godkjent den med en tillat totalvekt på over 3500kg) her bare for å få de registrert som lastebiler, og dermed unngå avgifter. Såvidt jeg forstår er det ikke blitt forandret på noen ting ved bilene for at de skal tåle mere enn det som produsenten går god for at de tåler.

Og da er mitt spørsmål: Mener du å si at den norske stat ikke bryr seg i det hele tatt om at de har blitt svindlet for millioner av avgiftskroner? Og at de heller ikke bryr seg om at det kjører rundt masse biler på veiene her i landet med en tillat totalvekt på 500kg mere enn de tåler? Dette synes jeg høres rart ut.
Eller er det ingen som har tatt sjansen på å spille trumfkortet, med de følger dette kan få for importør og eiere av Tahoer?

En skulle jo tro at noen av de statlige organene ville finne denne saken interesant.

Jeg har ikke Tahoe, men jeg har lyst på en. Problemet er bare at jeg ikke har lastebilsertifikat sad.gif


Du har nok forstått dette helt riktig. Men det er vell ingen som vil lage problemer for andre, derfor kan jeg tenke meg at ingen har tatt skrittet.

#116 knuts

knuts

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 08:04

QUOTE(Torgeir13 @ 11 Feb 2007, 19:27) <{POST_SNAPBACK}>
Egentli så burde vi samle oss å gå til en advokat og kanskje enda lengere, når alt kommer fram i lyset er det i hvertfall ikke vi som har et problem.

Kanskje vi kunne ha et opptelling her over hvor mange vi er som har en Tahoe av denne typen og kunne tenke seg orginal totalvekt.

Jeg begynner.

1,

å hvis nestemann nå skriver 2 så slipper vi å telle.


2. Knuts

#117 knuts

knuts

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 08:29

Det kan godt være at det er jeg som tolker forskriftene feil eller fordelaktig. Men det jeg ser som essensielt er at ved en slik ombygging det her er snakk om, og derved endring av kjøretøygruppe, vil ikke ombyggingen avvike fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og derved er det heller ingen krav til dokumentasjon. Og Slik dokumentasjon, kreves uansett ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.

Spørsmålet blir da om dette er de gjeldende forskriftene vi og BT skal forholde oss til eller om det finnes tillegg til forskriftene som overstyrer dette.

Mener forøvrig ikke at den norske stat har blitt "svindlet for millioner av avgifstkroner" da dette er gjort innenfor lovens rammer - og også er et "smutthull" som senere har blitt forsøkt stanset av myndighetene ved økt avgift for førstegangsregistrering av lett lastebil.

Vil også tro at Bergheim har belegg for vektøkningen i form av dokumentasjon fra fabrikant om at bilene det gjelder kan ha totalvekt 3501 kg.

Ser frem til svaret du får fra teknisk hos BT, Torgeir13 - det bør bli interessant lesing !

Stadig optimist smile.gif
Knuts

#118 jrh

jrh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 10:42

dette er jeg også interessert i å høre mer om. har jo bestilt dokumentasjon fra bergheim, men servicen der er ikke akkurat noe å skryte av... Jeg har ventet i 1 mnd, og en kompis har ventet siden november på dette... Kan vi gå forbi dem, er det ingenting som er bedre :-)

Jan Rune
3.

#119 KITT

KITT

    KITT

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 831 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 23:43

Knuts
Jeg har fått endelig målt setene, har ikke vært iform de siste dagene mye influensa her nå sad.gif
Det store er 90 og det lille er 60
`88 Suburban C&C Outdoorsman

#120 knuts

knuts

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 08:41

OK, Krider - takk skal du ha ! Jeg skal sette inn seter i kveld, så da får jeg måle litt og se.