Gå til innhold

Foto

Ned reg Tahoe (Same ****, different day)

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
326 replies to this topic

#121 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 09:09

QUOTE(jrh @ 12 Feb 2007, 10:42) <{POST_SNAPBACK}>
dette er jeg også interessert i å høre mer om. har jo bestilt dokumentasjon fra bergheim, men servicen der er ikke akkurat noe å skryte av... Jeg har ventet i 1 mnd, og en kompis har ventet siden november på dette... Kan vi gå forbi dem, er det ingenting som er bedre :-)

Jan Rune

Fikk mitt utstedt på dagen. Var jo kun chassinr og mulig regnr som skulle tastes inn i en ferdig mal. Så var det underskrift og stempel.....

Dette tok maks 10 min fra start til ferdig. Dette tilsvarer en timespris på kr 15000.-. (2500kr x 6)

#122 bj0rn

bj0rn

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 12:08

Jeg ringe bergheim drammen igår, og lurte på om det hadde skjedd noe, da fikk jeg beskjed om å smøre meg med tålmodighet, for de hadde en kjempe bunke med papirer fra før jul!! Uff, håper jeg får papirene før sommern kommer da biggrin.gif

#123 knuts

knuts

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 12:44

Hei... dry.gif

Beklager å måtte helle iskaldt blod i årene på alle som forventningsfullt venter på en løsning mht nedregge Tahoe til under 3501 kg. Etter laaaange saamtaler med sakkyndig hos BT viser det seg at dette blir VELDIG vanskelig. devil.gif

Ifølge direktiv 97/27 og 70/156 til Kjøretøyforskriften SKAL det en teknisk endring til for å kunne endre tillatt totalvekt på bilen. Dette SKAL dokumenteres fra fabrikant eller importør med lisens/ansvar. Videre SKAL ny totalvektsgaranti utstedes. Dette er lovteksten - enkelt og greit.

Men, og det er et stort men : Bilen er i utgangspunktet tillatt med GVWR(totalvekt) fra GM på 2926 kg.
Dette står ofte i lappen i døra(vektplate) - iallefall på min bil.

Det betyr i praksis at Bergheim må ha utført en teknisk endring på bilen for å få registrert den som lett lastebil.

Ifølge AMCAR, som nå jobber for å få endret denne praksisen (se AMCAR 02/07 s.75) så er det IKKE gjort noen teknisk endring på Tahoe diesel.
Ifølge Skagnæs på Bergheim i Drammen er det overhodet ikke mulig å nedregistrere, da det ham bekjent aldri er utført en teknisk endring. Snakket med ham for 5 minutter siden og han var visstnok veldig lei av alle samtaler ang dette...

Dette betyr kanskje i ytterste konsekvens at Bergheim her har et forklaringsproblem og at om dette kom frem til rette instanser ville det få store konsekvenser. unsure.gif

Sorry folkens, om jeg tidligere forledet dere til å tro vi var ett skritt nærmere, det ble vel heller 2 skritt tilbake... sad.gif

Med hilsen
Knuts

#124 ChevyHoe

ChevyHoe

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 14:16

Da står jeg, som sikkert mange andre tilbake som et stoooort wtf.gif wtf.gif wtf.gif

Hvis det aldri ble utført en fysisk endring, hvorfor fikk da Bergheim godkjent disse bilene med høyere totalvekt enn originalt? fikk du noe svar på det av BT?

Hvis DE ikke måtte gjøre fysiske endringer, så burde heller ikke VI måtte gjøre det..

Kai

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum

#125 knuts

knuts

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 14:38

Hei.
Dette kunne ikke Bergheim svare meg på.
Når jeg kom inn på temaet begynte han å snakke om at han ikke ville ta den diskusjonen pga stor arbeidsmengde...

Ikke sikkert at Bergheim har alt på sitt tørre i denne saken, ser det ut til...

#126 ChevyHoe

ChevyHoe

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 14:41

vedder for at hvis GM fikk høre om dette, ville de nok lurt på hvem i helvete som har gitt tillatelse til at denne bilen kunne regges med 500kg større totalvekt......

Kai

08 Tahoe

14 Tesla Model S

V8 Dieseltech Forum

#127 knuts

knuts

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 14:48

Ja - om det er gitt tillatelse da ?
Jeg forsker videre i forskrifter og direktiver/særdirektiver.
Har bl.a. funnet noe interessant i høringsbrev av 2004 hvor det foreslås endringer i Kjøretøyforskriften med ulike begrunnelser, bl.a. :

"Vi foreslår i § 10-1 nr.2 tredje ledd en generell aksept av at fabrikanten angir vektgaranti på fabrikasjonsskilt, klebelapp eller lignende, såfremt visse krav er tilfredsstilt. Kravene til merkingen er lik de generelle kravene til merking som følger av direktiv 76/114/EØF, jf direktivets vedlegg punkt 2.1, se vedlegg til dette brev. Dette innebærer at vektangivelsen skal være solid festet på et iøynefallende og lett tilgjengelig sted på en del som vanligvis ikke vil bli erstattet ved bruk og skal være lett leselig og ikke kunne slettes. Dette vil etter vårt skjønn dekke det behovet vi har til kvaliteten på merkingen, blant annet for å sikre tilgjengelighet, holdbarhet og ekthet. Original merking på kjøretøy med opprinnelse i USA og Canada vil dekkes av dette. Også nasjonal merking fra andre land vil kunne aksepteres såfremt kravene er tilfredsstilt."
Her er hele høringen : http://www.vegvesen....t_forskr_hd.pdf

Nesten så en jurist burde ha sett på dette...

#128 Torgeir13

Torgeir13

Spekulant

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 16 February 2007 - 10:36

QUOTE(knuts @ 13 Feb 2007, 12:44) <{POST_SNAPBACK}>
Hei... dry.gif

Beklager å måtte helle iskaldt blod i årene på alle som forventningsfullt venter på en løsning mht nedregge Tahoe til under 3501 kg. Etter laaaange saamtaler med sakkyndig hos BT viser det seg at dette blir VELDIG vanskelig. devil.gif

Ifølge direktiv 97/27 og 70/156 til Kjøretøyforskriften SKAL det en teknisk endring til for å kunne endre tillatt totalvekt på bilen. Dette SKAL dokumenteres fra fabrikant eller importør med lisens/ansvar. Videre SKAL ny totalvektsgaranti utstedes. Dette er lovteksten - enkelt og greit.

Men, og det er et stort men : Bilen er i utgangspunktet tillatt med GVWR(totalvekt) fra GM på 2926 kg.
Dette står ofte i lappen i døra(vektplate) - iallefall på min bil.

Det betyr i praksis at Bergheim må ha utført en teknisk endring på bilen for å få registrert den som lett lastebil.

Ifølge AMCAR, som nå jobber for å få endret denne praksisen (se AMCAR 02/07 s.75) så er det IKKE gjort noen teknisk endring på Tahoe diesel.
Ifølge Skagnæs på Bergheim i Drammen er det overhodet ikke mulig å nedregistrere, da det ham bekjent aldri er utført en teknisk endring. Snakket med ham for 5 minutter siden og han var visstnok veldig lei av alle samtaler ang dette...

Dette betyr kanskje i ytterste konsekvens at Bergheim her har et forklaringsproblem og at om dette kom frem til rette instanser ville det få store konsekvenser. unsure.gif

Sorry folkens, om jeg tidligere forledet dere til å tro vi var ett skritt nærmere, det ble vel heller 2 skritt tilbake... sad.gif

Med hilsen
Knuts

Dette stemmer helt nøyaktig med mine undersøkelser. Bergheim har også til meg uttalt at det ikke er gjort noen tekniske endringer på bilen etter at den kom til landet da med tanke på vektøkning. Nå er det nok slik at GM sentralt har gått med på dette, ikke at jeg vet det, men har en liten mistanke om det. I allefall så har bergheim søkt vegdirektoratet om å få øke totalvekten og det har de fått, dermed har bilene våre blitt typegodkjent 3501 kg. Har hatt lange samtaler med vegvesenet om dette, og en var jo veldig gira på å prøve å hjelpe meg, men etter over en time med leiting i lover osv så var vi bare nødt å gi opp. Når det gjelder totalvektsendring så er det kun dokumentasjon fra produsent/importør som kan brukes. Så med andre ord, vil ikke bergheim så er det lite vi kan gjøre. Men, vi kan ikke gi opp nå. Hvis Amcar vil hjelpe til med dette så melder jeg meg inn som medlemm tvert.

#129 knuts

knuts

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 16 February 2007 - 11:07

Hei igjen!

Ja - det ser ikke så bra ut...
Men finner det jo litt merkelig at vegdirektoratet tillater endring av totalvekt uten teknisk endring, jfr. #10 i vegtrafikkloven. Det er jo vegdirektoratet som nå bruker loven for alt den er verd for å unngå at vi skal nedregistrere. Om du leser høringsutkastet som jeg linket til tidligere uttaler de jo bl.a.:

” …I mange tilfeller har vi sett at vektgarantien er satt betydelig høyere enn det den som har konstruert og fremstilt kjøretøyet har satt, og uten at vi er sikre på at det er gjort endringer på kjøretøyet som tilsier at det vil tåle å bli brukt med den høyere angitte totalvekt.”

”… Den viktigste siden av forslaget vil være at vi på en bedre måte sikrer at kjøretøy godkjennes med en totalvekt som er i tråd med det kjøretøyet er laget for. Dette vil bidra til å gjøre kjøretøyene mer trafikksikre, og vil dermed redusere risikoen for ulykker som skyldes at kjøretøy brukes med høyere vekt enn de er laget for.”

”… Særlig om reduksjon av største totalvekt.
Hensynene bak forslaget om risiko ved overbelastning gjør seg sterkest gjeldende for økninger av største totalvekt. Situasjonen blir annerledes når det gjelder reduksjon av største totalvekt, da et kjøretøy åpenbart vil tåle å bli belastet med en lavere enn største totalvekt. Det er imidlertid grunn til å understreke at det uansett er godkjenningsmyndigheten som fastsetter kjøretøyets største totalvekt, jf Ktf § 6-3 nr. 4 og 5 og at totalvekten i noen tilfeller skal, og i andre tilfeller kan settes lavere enn det fabrikanten har garantert for.”

”… 1. Kjøretøy skal være konstruert og overfor godkjenningsmyndigheten garantert av fabrikanten for største aksellast, boggilast og totalvekt, og for største totalvekt av eventuell tilhenger/tilhengerredskap til kjøretøyet. Dette er ikke til hinder for at samme basiskjøretøy kan ha ulik totalvekt når det er klassifisert i ulike grupper.”

Ja - forstå det den som kan ?

Med hilsen AMCAR-medlem

#130 jrh

jrh

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 16 February 2007 - 11:08

Noen som har mailadressen til han på bergheim som styrer med nedregistreringa?

#131 ChevyHoe

ChevyHoe

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 16 February 2007 - 11:20

ring sentralbordet på bergheim drammen: 32 80 94 00

Kai

08 Tahoe

14 Tesla Model S

V8 Dieseltech Forum

#132 knuts

knuts

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 16 February 2007 - 11:20

Jeg sendte mail til Erik Skagnæs(erik.skagnaes@bergheim.no), men fikk ikke svar, så jeg ringte ham istedet - se tidligere innlegg :-)

#133 jrh

jrh

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 16 February 2007 - 11:27

Ok. Prøver en mail i første omgang jeg, så får vi se.
Takk for raskt svar!

#134 aeomholt

aeomholt

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 16 February 2007 - 12:44

Jeg er også meget intressert i en Tahoe med 6.5td, men det eneste som får meg fra å kjøpe en er at man må ha C1...

Hva med å få flest mulig til å henvende seg til Bergheim sånn at de virkelig skjønner at det er mange(!) som er intressert i en løsning her.

Kanskje de da kan få fingeren ut å løse problemet?
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#135 jrh

jrh

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 16 February 2007 - 14:07

Man kan alltids håpe :-)

#136 ChevyHoe

ChevyHoe

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 16 February 2007 - 14:48

var på BT i dag, for å få kopi av alle papirer på bilen min.
Hadde jo vært arti å se hva det står der, siden min er privatimport.

men...fikk en lapp hvor det sto nr 193, og køen var kommet til nr 146, så jeg tusla hjem, og tar det heller til uka en gang..

GOD HELG!!

Kai

08 Tahoe

14 Tesla Model S

V8 Dieseltech Forum

#137 Torgeir13

Torgeir13

Spekulant

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 17 February 2007 - 10:43

QUOTE(ChevyHoe @ 16 Feb 2007, 14:48) <{POST_SNAPBACK}>
var på BT i dag, for å få kopi av alle papirer på bilen min.
Hadde jo vært arti å se hva det står der, siden min er privatimport.

men...fikk en lapp hvor det sto nr 193, og køen var kommet til nr 146, så jeg tusla hjem, og tar det heller til uka en gang..

GOD HELG!!

Gjør som meg, ring 06640 (Mindre Kø hos vegvesenet i Region Nord) og be om alle tekniske data på fax. Fort og enkelt.

#138 ChevyHoe

ChevyHoe

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 17 February 2007 - 14:45

ikke dumt!

hakke fax i nærheten, men fikk beskjed om at på hvilken som helst normal dag var det ikke kø før etter 12. så stikker bare bortom til uka.

Kai

08 Tahoe

14 Tesla Model S

V8 Dieseltech Forum

#139 Torgeir13

Torgeir13

Spekulant

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 18 February 2007 - 22:29

Du har helt sikkert fax på jobb, hvis du godsnakker med dem kan de sikkert sende deg det på e-post.

#140 Torgeir13

Torgeir13

Spekulant

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 18 February 2007 - 22:41

For å være helt ærlig begynne æ å bli litt oppgitt å lei av det her, vi kommer jo ingen vei. Etter utallige samtala med vegvesenet så har æ funne ut at dersom ikke bergheim vil, så lar det seg rett å slett ikke gjøre. Men æ trur æ likevell blir å ta mæ bryet med å skrive en søknad til VV om å få endra totalvekten til 2926 pga at det er det bilen er konstruert for og at den neppe er trafiksikker med en totalvekt på 3501. Når jeg får avslag på den søknaden som æ helt sikkert blir å få pga lovverket så blir æ å klage på avslaget og dermed blir dem nødt å behandle saken hos vegdirektoratet som jo e neste instans, får æ avslag der så trur æ at æ gir opp.